Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PAS OP met Tasksel onder 14.04  (gelezen 997 keer)

PAS OP met Tasksel onder 14.04
« Gepost op: 2015/04/07, 18:41:20 »
Al jaren gebruik ik het pakket Tasksel om LAMP te installeren zonder problemen.

Maar vandaag ging er iets goed mis.
Op mijn vorige week nieuw geïnstalleerde computer ontbrak alleen het server deel nog en dat wilde ik vandaag installeren met tasksel.
Het pakketje startte na installatie normaal op en ik selecteerde alleen LAMP server en drukte vervolgens op start.

Tot mijn grote ontsteltenis begon het pakket systematisch software te verwijderen, videodriver, ubuntu sdk, eclipse, desktop ik zag alles voor mijn ogen verdwijnen, ik heb snel een terminal gestart en het proces gestopt maar het was al te laat.
Ubuntu liep vast en het enige wat ik nog kon doen was de pc opnieuw opstarten, maar helaas ook dat ging niet meer het hele systeem was kapot.

Ook recovery mode en pakket reparatie mocht niet meer baten, er zat dus niets op dan alles opnieuw te installeren.

Dus voor diegene die ook LAMP willen installeren gebruik geen tasksel.


U bent gewaarschuwd!!!
« Laatst bewerkt op: 2015/04/07, 18:42:51 door Johan Velthuizen »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: PAS OP met Tasksel onder 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/07, 18:51:23 »
Had je toevallig de desktop of andere onderdelen uitgevinkt in tasksel? Dan zou hij die kunnen verwijderen ja.
Tip voor de volgende keer: sudo apt-get install lamp-server^. Het dakje ^ aan het einde geeft aan dat je die taak wil installeren.

https://help.ubuntu.com/community/Tasksel

Re: PAS OP met Tasksel onder 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/07, 18:53:47 »
Ik weet niet meer wat ik wel en niet had aangevinkt, maar hij verwijderde ook software als Ubuntu sdk en Eclipse.

Maar goed het kwaad is geschied en dat is best wel balen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: PAS OP met Tasksel onder 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/07, 22:09:27 »
Vreemd, ik doe het altijd met tasksel en dat is nog nooit fout gegaan.
Maar wat niet is, kan nog komen, het blijft tenslotte mensen werk ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: PAS OP met Tasksel onder 14.04
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/07, 22:41:56 »
@ron

Ja ook ik gebruik dit al jaren zonder problemen maar vandaag voor het eerst op versie 14.04 en het ging goed fout, ik zag zo alle programma's verdwijnen uit de Unity start balk.

En als je weet hoe een hels karwei het is om die Ubuntu SDK en Eclipse weer werkend te krijgen dan word je niet vrolijk.

Maar we hebben weer een schoon systeem zal ik maar zeggen.  =D

Offline jolo

  • Lid
Re: PAS OP met Tasksel onder 14.04
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/08, 21:09:14 »
Ik heb net zoals Ron, het nog nooit fout zien gaan met Tasksel. Dus heb ik nog even gecheckt op de testlaptop uit mijn onderschrift. De ubuntu-14.04.1-server-i386.iso had ik al. Die heb ik dus even met zsync geüpdatet naar ubuntu-14.04.2-server-i386.iso
Als ik die installeer en in Tasksel selecteer OpenSSH server en Lamp server, dan zie ik alleen wat er geïnstalleerd wordt. Er wordt niets verwijderd. Ik heb dit ook nog achteraf gecheckt in /var/log/apt/history.log

Alhoewel ik via Google wel deze bug tegenkom https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/tasksel/+bug/1338223

/Edit

Ik had het over een echte server installatie, zonder Unity desktop die eigenlijk niet thuishoort op een Ubuntu server installatie. 
« Laatst bewerkt op: 2015/04/08, 21:13:12 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: PAS OP met Tasksel onder 14.04
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/08, 22:08:56 »
@Jolo

Waarschijnlijk zit daar het probleem dat de server op de desktop met Unity geïnstalleerd werd.
Ik heb dit altijd zonder problemen  gedaan om onze PHP websites te kunnen testen, maar het is nu wel duidelijk dat dat niet meer gaat :'(

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: PAS OP met Tasksel onder 14.04
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/08, 22:41:21 »
Waarschijnlijk zit daar het probleem dat de server op de desktop met Unity geïnstalleerd werd.
In Xubuntu geen probleem, ook ik gebruik het, om met websites en PHP te spelen.
Volgende keer zal ik dan goed opletten, maar als het al een fout is, verwacht ik dat deze alweer gerepareerd.is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: PAS OP met Tasksel onder 14.04
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/08, 22:43:08 »
@Jolo

Waarschijnlijk zit daar het probleem dat de server op de desktop met Unity geïnstalleerd werd.
Ik heb dit altijd zonder problemen  gedaan om onze PHP websites te kunnen testen, maar het is nu wel duidelijk dat dat niet meer gaat :'(
Ik raad je aan om docker te gebruiken. Kun je snel allerlei serverversies en configuraties te testen zonder je host systeem te vervuilen.

Re: PAS OP met Tasksel onder 14.04
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/08, 22:44:12 »
Op launchpad.net is de bug confirmed maar nog niet gepatched.

Status changed to 'Confirmed' because the bug affects multiple users.