Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: na update start ubuntu 10.04 niet meer op  (gelezen 474 keer)

Offline roeland

  • Lid
na update start ubuntu 10.04 niet meer op
« Gepost op: 2012/10/25, 17:45:25 »
Ik probeer als steunpunt iemand verder te helpen met een vastloper na een update van Ubuntu 10.04.  Omdat ik niet alles gezien heb, weet ik niet meer dan wat ik hierna schrijf.

Het systeem heeft een update (geen upgrade) uitgevoerd (zoals betrokkene al jaren doet) maar start daarna alleen maar op in een zwart scherm met tekst eindigend op login: waarna bij het intikken van de loginnaam een wachtwoord kan worden ingevoerd.

Als dit juist is (het lijkt dus een terminalscherm) verschijnt er tekst waarin duidelijk wordt dat er iets niet goed is gegaan met de update en/of dat de update niet volledig is uitgevoerd en kennelijk het onmogelijk maakt dat Ubuntu 10.04 normaal opstart.

Aan het eind van de tekst wordt een commando aangegeven (iets van reload update).  Na intikken van dit commando verschijnt weer een hele tekst met o.a het woord fetch erin.

Herkent iemand dit en hoe kan je weer in Ubuntu komen c.q de benodigde update uitvoeren?  Is er mogelijk sprake van een hardware probleem (denk ik niet want allerlei acties met de Live CD werken).
Ik vraag dit vooral om de oorzaak te kunnen volgen.  Ik heb inmiddels de gegevens via een Live CD gered en zal volgende week 12.04 installeren.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: na update start ubuntu 10.04 niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/25, 17:47:40 »
Misschien de stekker eruit getrokken terwijl de update nog bezig was of zo?

Een opstart in de herstelmodus wil wellicht nog helpen.

Offline roeland

  • Lid
Re: na update start ubuntu 10.04 niet meer op
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/25, 17:51:56 »
Zover komt de opstart niet.  Het grubmenu verschijnt niet.
De eerste keus na het starten van de computer is de loginnaam in het scherm.  Mogelijk kan ik na die login en het wachtwoord wel een commando invoeren maar welk dan?
Ik ben geen kenner van commando´s anders dan die je af en toe gebruikt in normale situaties of rechten wijzigen.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline jan11000

  • Lid
Re: na update start ubuntu 10.04 niet meer op
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/25, 18:11:24 »
Startx om te proberen in het grafische menu te komen.

Er zijn meerdere reparatie mogelijkheden die je in de terminal kunt uitvoeren.

sudo dpkg --configure -a
sudo apt-get install -f
sudo apt-get check
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

Nu rebooten:
sudo reboot

Dit had je als steunpunt moeten weten, en zeer zeker even kunnen googlenen, dan had je dit geweten.


Offline roeland

  • Lid
Re: na update start ubuntu 10.04 niet meer op
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/25, 19:22:32 »
Jan11000 en Pjotr bedankt voor jullie tips.  Ik zal het volgende week bij mijn ´aanvrager' toepassen.

Nog even een reactie op de opmerking van Jan11000 (dat had je als steunpunt moeten weten...); volgens mij is er geen ´eisenpakket´ voor een steunpunt en ook niet voor leden.  Evenals jij en anderen doen, probeer je zo goed mogelijk elkaar te helpen.  Er zijn verhoudingsgewijs niet veel steunpunten.  Meestal komt men bij mij een CD halen en wat opstartinstructies, soms installeer ik bij iemand Ubuntu opnieuw of help met installeren en de meest voor de hand liggende pakketten in te stellen en gebruiksklaar te maken.   Minder vaak wordt je als steunpunt benaderd met meer ´technische´ problemen.
Ik merk dat vooral beginnende Ubuntu gebruikers niet goed overweg kunnen met de wat te technische taal in het forum.  Bij een installatie loopt men dan al vast.  Die beginnersgroep benadert mij vaak als steunpunt.
In die zin zouden er meer kwaliteiten in een steunpunt (maar ook als onderscheid bij leden??) kunnen zijn.  Nu ben je niets, gemiddeld of ervaren.

Kortom, vooralsnog vind ik je opmerking niet terecht.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/25, 22:51:28 door roeland »
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.