Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB poorten vallen uit - drivers opnieuw installeren?  (gelezen 5243 keer)

Offline E_Officer

  • Lid
USB poorten vallen uit - drivers opnieuw installeren?
« Gepost op: 2010/04/13, 20:33:25 »
Beste mensen, ik ben nieuw op het forum en nieuw met Ubuntu.

Installatie enz ging allemaal goed. Ik hoopte van één probleem af te zijn onder windows en dat was het uitvallen van mijn usb-poorten. Maar de installatie van Ubuntu veranderde daar weinig aan. Soms werken die poorten, soms niet. Soms werken ze heel lang (verschillende uren), soms heel kort (1 minuut).
Dan heb ik geen toetsenbord meer, geen draadloze muis, geen externe harde schijf enz.

In de Bios staat de usb opstart enabled. Mijn vragen:
- Zou het kunnen dat er iets mis is met de drivers? Of moet ik het probleem elders zoeken?
- Indien het aan de drivers kan liggen, onder windows kon ik die via systeem enz gemakkelijk bijwerken, maar onder ubuntu weet ik niet hoe er aan te beginnen. Kan je mij op weg helpen?

BIJKOMENDE INFO
Via het terminalvenster en de opdracht lspci -v krijg ik volgende info mocht die nuttig kunnen zijn (ik ben niet thuis in die opdrachten maar vond op het internet daar wat info over)

00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #1 (rev 03)
   Subsystem: Hewlett-Packard Company Device 0934
   Flags: bus master, medium devsel, latency 0, IRQ 20
   I/O ports at 3000 [size=32]
   Kernel driver in use: uhci_hcd

00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #2 (rev 03)
   Subsystem: Hewlett-Packard Company Device 0934
   Flags: bus master, medium devsel, latency 0, IRQ 17
   I/O ports at 3020 [size=32]
   Kernel driver in use: uhci_hcd

00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #3 (rev 03)
   Subsystem: Hewlett-Packard Company Device 0934
   Flags: bus master, medium devsel, latency 0, IRQ 18
   I/O ports at 3040 [size=32]
   Kernel driver in use: uhci_hcd

00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB2 EHCI Controller (rev 03) (prog-if 20)
   Subsystem: Hewlett-Packard Company Device 0934
   Flags: bus master, medium devsel, latency 0, IRQ 20
   Memory at c8c00000 (32-bit, non-prefetchable) [size=1K]
   Capabilities: <access denied>
   Kernel driver in use: ehci_hcd

Met de opdracht lsusb verschijnt er het volgende (dus blijkbaar ziet mijn systeem wel de hardware die er aan hangt maar krijg ik er geen toegang tot...):
hilde@hilde-laptop:~$ lsusb
Bus 001 Device 007: ID 1058:1003 Western Digital Technologies, Inc.
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 002 Device 002: ID 046d:c510 Logitech, Inc. Cordless Mouse
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub

Alvast bedankt om me verder te willen helpen...



jesse2314

  • Gast
Re: USB poorten vallen uit - drivers opnieuw installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/13, 20:35:13 »
E_Officer Welkom op het nederlands ubuntu forum =D

Re: USB poorten vallen uit - drivers opnieuw installeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/13, 20:47:30 »
jesse2314: daar is een ander topic voor :).

E_Officer: zijt ge zeker dat hij ineens de usb-poorten niet meer herkend, en niet dat de pc blijft vasthangen?
Ge hebt het namelijk over dat het toetsenbord en de muis niet meer werken dan. Hebt ge nog een ps/2 toetsenbord en/of muis liggen om te testen of het wel degelijk aan de usb-poorten ligt?

Offline E_Officer

  • Lid
Re: USB poorten vallen uit - drivers opnieuw installeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/14, 23:21:31 »
Tja, de externe harde schijf verdwijnt uit mijn locaties, idem dito met een aangekoppelde gsm...  Voor het overige blijft de computer draaien zoals die hoort te doen. Ik denk dus wel dat het aan de usb-poorten ligt.

Offline jan11000

  • Lid
Re: USB poorten vallen uit - drivers opnieuw installeren?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/15, 05:37:48 »
Indien je het in win en linux hebt dan ligt het niet aan de software.

Dus zoveel mogelijk usb hardware gaan loskoppellen, en dan 1 voor 1 aansluiten en dan langere tijd testen totdat het weer gaat uitvallen.

Je hebt op je pc normaal 2 usb aansluitingen, achterop(meerdere usb) en op het moederbord(meerdere aansluitingen), je kan dus alles aansluiten op 1 van de 2 (via usb hub met voeding). Dus of alles voor aansluiten of alles achter aansluiten, om te testen.

Usb hub zonder stroom(indien je dit hebt), deze kun je beter niet gebruiken.

Pc aarden via geaard stp kontakt(om te testen leg een verlengkabel).

Anders een losse usb kaartje kopen.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/15, 16:40:53 door jan11000 »

Offline E_Officer

  • Lid
Re: USB poorten vallen uit - drivers opnieuw installeren?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/15, 23:47:33 »
Ok, we zullen poort per poort eens proberen. Er zitten drie usb-poorten op de laptop. Ik heb de indruk dat ze het allemaal laten afweten.
;-) M