Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Krijg oude kernels niet verwijderd/geen toegang tot 2de partitie  (gelezen 2760 keer)

Hallo,
Ik heb gisteren de EEEpc van men vriendin eens geformateerd (met winxp die er volledig af mocht) om er EEEubuntu op te zetten.
Nu heeft deze pc 2 partities. 1 van 4gig (waar XP opstond) andere van 8gig
Ik installeerde deze op de 8 gig (waar geen xp opstond).
Het is gelukt om het besturingssysteem te installeren, MAAR eens ik over wou schakelen naar een nieuwere versie/kernel (wat synaptic me aanrade) Sloeg de pc vast en moest ik rebouten waardoor alles om zeep was---> opnieuw OS installeren.
Dus ik installeerde ubuntu deze keer op de andere partitie waar huidig windows XP opstond. (ik wou eerst ubuntu de 8gig geven,en daarna gwn xp formateren in ext4,maar de bootloader van xp was er nog altijd, gebroken dan wel)
Met de 2de installatie was de bootloader van xp weg, maar nu staat er nog een bootloader van de eerste installatie(van op vorige partitie die ik niet wegkrijg)

Wat trouwens huidig in de bootmenu staat is:

 -Eeebuntu 2.6.29.1 (dus mijn huidige juiste installatie)   (staat op 4gig partitie)
-2.6.35-24 ubuntu with linux generic-pae --class ubuntu --classgnu (deze moet weg)  (was huidig op 8gig partitie geinstalled)

en nog wat memchecks en safe modes.
Ik weet dat je het bootmenu maar een secondje kan geven waardoor je eigelijk nix moet selectere, maar ik wil het volledig weg (die oude gebroken boots)


Heb enkele dingen geprobeert, via deze instructies:

-Zoek eerst welke kernel versie ik heb---> terminal--->uname-r---> daarna oude versies verwijderen via synapt.
Dit ging zonder problemen maar nog steeds staan ze tussen de boots.

Ik heb de schijf van 8gig waar de eerste installatie was een paar keer geformat met GPARTED  in ext3/4 MAAR er blijft altijd een 265,91 mb in gebruik. Zou dit van vorige installatie kunnen zijn?

Ik kan trouwens ook niets op de 8 gig schijf schrijven van bestanden of mappen.

Ik hoop dat alle info duidelijk was en dan vraag ik nu vriendelijk of iemand me kan helpen met:

1:Mijn bootmenu beperken tot mijn huidig besturingssysteem (eeebuntu 2.6.29.1)
2:Oude boots verwijderen
3:Toegang te krijgen tot de 8gig partitie.




Alvast bedankt!!
« Laatst bewerkt op: 2010/12/29, 15:14:02 door shreddingjoris »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Krijg oude kernels niet verwijderd/geen toegang tot 2de partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/29, 23:42:05 »
sry, joe are schraibing moeilijk.

Advies nr. 1:
Als je iets wilt installeren, vraag dan vooraf. Anders kost het jezelf alleen meer tijd.

Advies nr. 2:
Gebruik Ubuntu (in welke versie dan ook) in de uitgave 10.04.

Advies nr. 3:
Ga naar een terminal. Kijk wat getoond wordt met
fdisk -len laat dat hier zien.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Krijg oude kernels niet verwijderd/geen toegang tot 2de partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/30, 16:36:45 »
firentje@irentje-laptop:~$ fdisk -1
fdisk: invalid option -- '1'

Gebruik:  fdisk [-b SECTORGROOTTE] [-u] APPARAAT       partitietabel wijzigen
          fdisk -l [-b SECTORGROOTTE] [-u] APPARAAT    partitietabel weergeven
          fdisk -s PARTITIE    partitiegrootte in blokken weergeven
          fdisk -v             programmaversie tonen

Hier is APPARAAT zoiets als /dev/hda of /dev/sdb,
en PARTITIE zoiets als /dev/hda7 of /dev/sdb4.

-u        Begin en Einde in sectoreenheden (in plaats van cilindereenheden)
-b 2048   (voor sommige MO-schijven) 2048-byte sectoren gebruiken
irentje@irentje-laptop:~$
irentje@irentje-laptop:~$


Offline vanadium

  • Lid
Re: Krijg oude kernels niet verwijderd/geen toegang tot 2de partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/30, 16:42:17 »
Tip: kopieer en plak uit dit bericht en plak in de terminal. Dan had je, correct, -l geplakt (letter l), en niet -1.

Re: Krijg oude kernels niet verwijderd/geen toegang tot 2de partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/30, 20:27:07 »
Tip: kopieer en plak uit dit bericht en plak in de terminal. Dan had je, correct, -l geplakt (letter l), en niet -1.

irentje@irentje-laptop:~$ fdisk -L
fdisk: invalid option -- 'L'

Gebruik:  fdisk [-b SECTORGROOTTE] [-u] APPARAAT       partitietabel wijzigen
          fdisk -l [-b SECTORGROOTTE] [-u] APPARAAT    partitietabel weergeven
          fdisk -s PARTITIE    partitiegrootte in blokken weergeven
          fdisk -v             programmaversie tonen

Hier is APPARAAT zoiets als /dev/hda of /dev/sdb,
en PARTITIE zoiets als /dev/hda7 of /dev/sdb4.

-u        Begin en Einde in sectoreenheden (in plaats van cilindereenheden)
-b 2048   (voor sommige MO-schijven) 2048-byte sectoren gebruiken
irentje@irentje-laptop:~$ fdisk -l
irentje@irentje-laptop:~$
irentje@irentje-laptop:~$



als ik -L niet in hoofdletters typ,krijg ik niets
« Laatst bewerkt op: 2010/12/30, 20:43:47 door shreddingjoris »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Krijg oude kernels niet verwijderd/geen toegang tot 2de partitie
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/30, 20:46:31 »
Correct, nu, maar we zijn vergeten er "sudo" voor te voegen. Het moet dus zijn:
sudo fdisk -l
Je wordt om je paswoord gevraagd. Dat is je gewone login paswoord. Tijdens het ingeven van het paswoord zie je niets op het scherm: dat is normaal. "sudo" betekent dat je het commando dat erna komt, wil uitvoeren met beheerdersbevoegdheden. Pas dan zal "fdisk -l" je de partities op je schijven laten zien.

Re: Krijg oude kernels niet verwijderd/geen toegang tot 2de partitie
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/30, 20:57:28 »
irentje@irentje-laptop:~$ sudo fdisk -L
[sudo] password for irentje:
irentje@irentje-laptop:~$ sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 4 GB, 4030387200 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 490 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1         490     3935893   83  Linux

Disk /dev/sdb: 8 GB, 8068999680 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 981 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1               1         853     6851691   83  Linux
/dev/sdb2             854         981     1020127   82  Linux swap
irentje@irentje-laptop:~$
« Laatst bewerkt op: 2010/12/30, 21:17:10 door shreddingjoris »

Re: Krijg oude kernels niet verwijderd/geen toegang tot 2de partitie
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/30, 21:29:05 »
Na zelf wat gegoogled te hebben vond ik dat dit commando "gksu nautilus" me zelf rootrechten gaf , maar dan moet ik telkens als ik een bestand wil kopieren of openen of veranderen, opnieuw deze commando invoeren :-s... hoe krijg ik volledig recht permanent?

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Krijg oude kernels niet verwijderd/geen toegang tot 2de partitie
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/30, 22:58:57 »
Joris

Deze EEE heeft niet twee partities, maar twee (SSD) schijven, eentje van 4 Gb en eentje van 8 Gb. De pest is, dat die 4 Gb eigenlijk net te klein is voor normaal gebruik en erg vlug volloopt. Ik heb het zelf op deze manier opgelost:

Ik heb Lubuntu 10.04 geinstalleerd. Compact en zeeeeer snel.
Op de 4 Gb partitie staat het grootste deel van de installatie. Echter, vanwege de zeer beperkte ruimte van de 1e schijf, heb ik een 2 Gb partitie aangemaakt op de 8 Gb schijf, die ik gemount heb als /usr. Vervolgens heb ik op diezelfde 8 Gb schijf de /swap aangekoppeld. Swap is ook 2 Gb. Blijft over 4 Gb voor eventuele data. Is dus aangekoppeld als /home. Volg je het nog?

Even in het kort:
sda is 1 partitie waarop het grootste deel van de installatie staat.
sdb bestaat uit:
1 partitie van 2 Gb, gemount als /usr
1 partitie van 4 Gb, gemount als /home
en een swappartitie van 2 Gb (deze EEE heeft 1 Gb intern geheugen, dus een swap van ietsje meer dan 2 Gb.

Ik heb dat op deze manier gedaan, opdat het ding niet volloopt tijdens het gebruik. Alle schijven zijn overigens geformatteerd als EXT4. Ook dit weer expres. Ik had het eerst gedaan met EXT2, maar op een dag was de accu plotseling leeg en viel het pc-tje uit. OS naar de kl*ten. Nu geen last meer van. Dan maar wat meer slijtage aan de SSD.

Dit werkt al driekwart jaar volkomen probleemloos en erg snel.



Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Krijg oude kernels niet verwijderd/geen toegang tot 2de partitie
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/31, 14:51:54 »
Joris

Deze EEE heeft niet twee partities, maar twee (SSD) schijven, eentje van 4 Gb en eentje van 8 Gb. De pest is, dat die 4 Gb eigenlijk net te klein is voor normaal gebruik en erg vlug volloopt. Ik heb het zelf op deze manier opgelost:

Ik heb Lubuntu 10.04 geinstalleerd. Compact en zeeeeer snel.
Op de 4 Gb partitie staat het grootste deel van de installatie. Echter, vanwege de zeer beperkte ruimte van de 1e schijf, heb ik een 2 Gb partitie aangemaakt op de 8 Gb schijf, die ik gemount heb als /usr. Vervolgens heb ik op diezelfde 8 Gb schijf de /swap aangekoppeld. Swap is ook 2 Gb. Blijft over 4 Gb voor eventuele data. Is dus aangekoppeld als /home. Volg je het nog?

Even in het kort:
sda is 1 partitie waarop het grootste deel van de installatie staat.
sdb bestaat uit:
1 partitie van 2 Gb, gemount als /usr
1 partitie van 4 Gb, gemount als /home
en een swappartitie van 2 Gb (deze EEE heeft 1 Gb intern geheugen, dus een swap van ietsje meer dan 2 Gb.

Ik heb dat op deze manier gedaan, opdat het ding niet volloopt tijdens het gebruik. Alle schijven zijn overigens geformatteerd als EXT4. Ook dit weer expres. Ik had het eerst gedaan met EXT2, maar op een dag was de accu plotseling leeg en viel het pc-tje uit. OS naar de kl*ten. Nu geen last meer van. Dan maar wat meer slijtage aan de SSD.

Dit werkt al driekwart jaar volkomen probleemloos en erg snel.



Uhu dit begrijp ik,
Maar ik heb nog +-300mb over op die 4 gig schijf... dus ik zou al mijn data al op die 8 gig kunnen zetten sinds ik toch niets meer hoef te installeren.

Weet iemand nu nog een oplossing voor mijn root probleem? (zie men vorige post)

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Krijg oude kernels niet verwijderd/geen toegang tot 2de partitie
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/31, 21:37:12 »
ik vind 300 Mb over nou niet bepaald ruim.. Eén fors tijdelijk bestand en de boel zit vol. Maar goed, jouw probleem.

Vwb die rootrechten zou je een aparte starter op je bureaublad kunnen maken, waarmee je Nautilus als root kunt opstarten. Eigenlijk net als met het maken van een snelkoppeling in Windows. Rechts klikken, nieuwe starter maken, naam geven, gewenste commando ingeven, evt. icoontje kiezen et voila!


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: Krijg oude kernels niet verwijderd/geen toegang tot 2de partitie
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/01, 10:40:53 »
Je hebt blijkbaaar in essentie een doodeenvoudig permissieprobleem?

Maar daarnaast heb je het probleem dat je krap zit met schijfruimte.

* Om je bootmenu te vereenvoudigen, zou ik eenvoudig het opstartmenu "verbergen", zodat je systeem zonder meer doorstart.
* Om het plaatsprobleem aan te pakken, zou ik /tmp omleiden naar de 8 GB partitie en ook de /home op de 8 GB partitie plaatsen. Volgens mij kan dit eenvoudig met symbolische links.
* Door je /home te verplaatsen, hoef je geen verdere instellingen aan je rechten en permissies: onder je home directory mag je immers standaard schrijven.

Re: Krijg oude kernels niet verwijderd/geen toegang tot 2de partitie
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/01, 12:53:41 »
Je hebt blijkbaaar in essentie een doodeenvoudig permissieprobleem?

Maar daarnaast heb je het probleem dat je krap zit met schijfruimte.

* Om je bootmenu te vereenvoudigen, zou ik eenvoudig het opstartmenu "verbergen", zodat je systeem zonder meer doorstart.
* Om het plaatsprobleem aan te pakken, zou ik /tmp omleiden naar de 8 GB partitie en ook de /home op de 8 GB partitie plaatsen. Volgens mij kan dit eenvoudig met symbolische links.
* Door je /home te verplaatsen, hoef je geen verdere instellingen aan je rechten en permissies: onder je home directory mag je immers standaard schrijven.

En hoe stel ik dit in?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Krijg oude kernels niet verwijderd/geen toegang tot 2de partitie
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/01, 14:26:35 »
Voor het bootmenu zou ik dit moeten opzoeken. Nu hebben we grub2, en dat is verschillend van grub1.

Om je home en tmp door te linken naar de andere partitie, zul je van een recovery prompt moeten werken. Kies in grub "recovery mode" en kies dan "drop to root shell prompt".

Kijk naar de uitkomst van het commando "mount" waar sdb1 aangekoppeld is. sda1 is aangekoppeld onder / (als ik tot hiertoe juist geïnformeerd ben). Ik onderstel in het volgende dat sdb1 aangekoppeld is onder /mnt/sdb1. Je moet dit vervangen door het eigenlijke koppelpunt van je sdb1, wat ik nu niet ken.

* Kopieer je home over.
rsync -av /home /mnt/sdb1/home

Dit kopieert bestanden en folders, en behoudt permissies en eigenaars.

* Link nu naar de nieuwe locatie. Hernoem eerst de oorspronkelijke home
mv /home /homeoud
ln -s /mnt/sdb1/home /home

Nu heb je je oorspronkelijke home, /homeoud, en een link naar de kopie ervan, /home -> /mnt/sdb1/home. Bij volgende opstart zal het systeem uiteraard blijven /home gebruiken, t.t.z., je nieuwe kopie.

* Voor tmp hetzelfde:
rsync -av /tmp /mnt/tmp
mv /tmp /tmpoud
ln -s /mnt/tmp /tmp

Heropstarten. Loopt alles goed, dan kan je /tmpoud en /homeoud verwijderen. Wil je naar de oude toestand terug, verwijder dan (vanuit die recovery prompt steeds) de links /tmp en /home, en hernoem homeoud en tmpoud.

Een andere mogelijkheid die iets moeilijker uit te leggen is, is je /home aan sdb1 koppelen. Maar dan blijft /tmp op sda1, en dat vind ik minder goed wegens de beperkte ruimte op sda1.

Vind je dit allemaal te moeilijk, dan herinstalleer je maar. Je moet dan wel handmatig koppelingspunten aanduiden. Gebruik dan meteen sdb1, de grotere partitie, voor root (/) en sda1 voor /home, waardoor je dan nog 4 GB aan persoonlijke opslagruimte hebt, wat adequaat is voor een netboekje.

Re: Krijg oude kernels niet verwijderd/geen toegang tot 2de partitie
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/01, 22:00:52 »
Alright dit word dus een format c  =D lol,

Ok thxs voor de hulp! Ik ga die 4gig een /home van make en die 8g /

is /home altijd nodig om een partitiedeel als data schijf te maken? wat is /home eigeijk?

Re: Krijg oude kernels niet verwijderd/geen toegang tot 2de partitie
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/01, 23:57:40 »
Ik heb net su6vol de installatie van ubuntu op men 8g schijf gedaan, maar nu geraak ik niet meer in men data  :| ik begrijp nu niet wat het nut was van die als /home in te stellen (die 4gig).....kan iemand mij gwn simpele uitleg geve hoe ik nu van die 4 gig data kan maken ? want kben het stilletjesaan beu aant geraken :-)

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Krijg oude kernels niet verwijderd/geen toegang tot 2de partitie
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/02, 09:30:47 »
Op het gevaar af, dat je enigszins pissed wordt... Je bent het beu aan het geraken omdat je gewoon niet weet wat je aan het doen bent. En dan lukt het niet en word je het zat/boos/verdrietig/etc.... Ik ga er van uit dat je je natuurlijk hebt voorbereid op deze installatie door de wiki op deze site te lezen en/of de site van Pjotr, met allebei heel duidelijke en waardevolle informatie.

Het is naar mijn idee niet handig om sdb (de tweede harde schijf van 8 Gb) als root te gebruiken. Dat is een erg traag schijfje, met als gevolg dat je systeempje er bepaald niet vlugger van wordt. Maar goed,  dat is mijn eigen mening/ervaring met dat ding.

Je kunt in Linux schijven en partities van schijven aankoppelen (mounten) als root (aangeduid als / ), als dataschijf (aangeduid als /home) en dergelijke. Het is ook mogelijk delen van de installatie die standaard op je root-schijf terecht zouden komen, op een andere partitie te plaatsen. Dat heb ik ook gedaan, zoals ik hiervoor al heb uitgelegd.

Voor wat betreft je huidige probleem, heb je tijdens het installeren aangegeven, dat die partitie/schijf van 4 Gb aangekoppeld moest worden als /home? Want als je dat niet gedaan hebt, kan je er nu niet 1-2-3 bij.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: Krijg oude kernels niet verwijderd/geen toegang tot 2de partitie
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/02, 11:41:41 »
Geeft eens de output van volgende commando's
sudo fdisk -l
sudo blkid
cat /etc/fstab
mount
dan zie ik hoe de situatie nu is en hoe je toegang kunt krijgen tot die 4 GB partitie.

Re: Krijg oude kernels niet verwijderd/geen toegang tot 2de partitie
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/02, 13:01:24 »
Ik heb die 4gig als /home gebruikt. Maar ik geraakte er weer niet in  :|. Maar goed ik heb heb anders opgelost...Weer format en install op de 8 gig (trager gaat het echt niet op de sdb-schijf vind ik) en die 4 gig niets geselecteerd (dus geen root) en daarna met gparted geformateerd als fat32,en NU kan ik gwn bestanden aanmaken etc... Is het niet altijd beter om fat32 als data te nemen? wat is het voordeel van ext4 of 3 of 2?Want als ik het zo formateer staat er altijd een foldertje lost and found op. EN ik geraak er gwn niet binnen zonder rootrechten...
« Laatst bewerkt op: 2011/01/02, 13:09:50 door shreddingjoris »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Krijg oude kernels niet verwijderd/geen toegang tot 2de partitie
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/02, 16:08:41 »
Zeker geen vfat gebruiken. Dat heeft geen enkele zin aangezien die partitie alleen door je linux systeem gebruikt wordt.

De datapartitie moet aangekoppeld zijn, en door het instellen van rechten/eigenaars wordt dan bepaald wie wat mag doen, en waar.

Probeer stapgewijs te werken. Door steeds te herinstalleren van zodra je een probleem tegenkomt, blijf je in cirkeltjes draaien. Je eerstvolgende probleem is: is mijn 4 GB schijf aangekoppeld, en zo niet, hoe kan ik die automatisch aankoppelen bij opstart. Om dat specifiek voor jou situatie te kunnen zeggen, hebben we specifieke info nodig. Zie mijn vorige post. Maar toch zou ik eerst die 4Gb omzetten naar ext2 of ext4 (zie het advies van Pjotr in verband met Solid State disks: http://sites.google.com/site/computertip/ssd)