Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!  (gelezen 12373 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Gepost op: 2011/10/15, 00:23:03 »
Ik heb de statistieken van bezoeken aan mijn webstekken (de Nederlandse en de Engelse), bekeken op verschillen tussen 11.04 en 11.10. Wat blijkt: 11.10 scoort duidelijk hoger! Oneiric slaat dus aan.  :)

Zie de schermafdrukken:
http://sites.google.com/site/computertip/schermafdruk

Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/15, 01:40:09 »
Dat staat het zeker. Op Distrowatch binnen 2 dagen van 2800 naar 3700/3800 gegaan qua pageviews.

Offline lizardman

  • Lid
Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/15, 02:45:03 »
Het laat in ieder geval zien dat er meer mensen hulp zoeken bij de installatie van 11.10.
Niet zo goed voor de 'just works' pretentie van Ubuntu, knip



moderator-edit: niet ter zake doende opmerking gewist....


Auteurs-edit:
De door de moderator gewiste opmerking zou niet ter zake doen, maar geloof me, deze opmerking doelde op een serieuze breuk van de forumregels die al zeer geruime tijd wordt gedoogd!! Dit is één van de redenen waarom ik hier eigenlijk bijna nooit meer kom.....

Willekeurige censuur is ook zo'n reden.

Ik zie zo ongelooflijk veel 'niet ter zake doende opmerkingen' welke niet worden gewist, dat ik achter deze censuur-ingreep dan ook iets anders vermoed....
« Laatst bewerkt op: 2011/10/15, 11:45:55 door lizardman »
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/15, 07:11:57 »
Het laat in ieder geval zien dat er meer mensen hulp zoeken bij de installatie van 11.10.
Of dat zo is, weten we niet maar we moeten ons wel de vraag stellen: wat meten we eigenlijk? Is het de interesse in een bepaalde release of is het de hulpvraag? Als het het eerste zou zijn, dan ervaren we dat als positief, en het tweede als negatief.

Vergelijk dat met dit forum: soms denk je dat Ubuntu erg slecht werkt vanwege alle problemen die hier gepost worden, maar dan realiseer je je dat hier eigenlijk alleen maar problemen worden behandeld; het merendeel wat geen probleem heeft zal dat doorgaans niet melden!

En misschien is het wel beiden, interesse én hulp. Want nieuwkomers gaan op zoek naar info over Ubuntu en komen dan 'toevallig' op de site van Pjotr. Maar duaal blijft het wel, je komt doorgaans alleen in de garage als je auto stuk is, niet omdat het daar zo gezellig is.  ;)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/15, 08:16:49 »
*Kuch*

Zoek het woord 11.10 maar eens op :P
Lijkt me niet echt positief ;)

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/15, 09:37:41 »
@tiempjuuh:
Ik zie in je schermprint 10x iets over 11.10. Dat wil dus zeggen dat er maar 10 problemen zijn. Waar klaag je dan over?
Inderdaad een onzinnige opmerking van mij én van jou natuurlijk.

Wat mij betreft heeft markba het meeste gelijk dus.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/15, 10:23:03 »
@tiempjuuh:
Ik zie in je schermprint 10x iets over 11.10. Dat wil dus zeggen dat er maar 10 problemen zijn. Waar klaag je dan over?
Inderdaad een onzinnige opmerking van mij én van jou natuurlijk.

Wat mij betreft heeft markba het meeste gelijk dus.

Gr
Jeroen

In het board installatie, ja, waar normaal het veel minder druk is ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/15, 10:25:11 »
De mensen hebben kunnen kijken hoe de site was, omdat Pjotr een topic heeft geopend dat zijn website klaar is voor 11.10
Dus gaat iedereen die dat leest, even kijken. Dus die peiling van Pjotr zegt voor mij, gewoon eigenlijk helemaal niets.

Die melding dat m'n webstek klaar is voor de nieuwe versie, doe ik elk half jaar. Dat heb ik dus ook bij 11.04 gedaan.

Dus bij geheel gelijke omstandigheden, zie ik een duidelijke stijging van de bezoekersaantallen. Dat duidt op toenemende interesse voor Ubuntu.

Offline Suns

  • Lid
Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/15, 10:38:42 »
Ik heb de site van Pjotr  ook even gevolgd wat betreft de sun-java installatie en ik heb er veel aan gehad :-P
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/15, 10:55:38 »
Ik heb de statistieken van bezoeken aan mijn webstekken (de Nederlandse en de Engelse), bekeken op verschillen tussen 11.04 en 11.10. Wat blijkt: 11.10 scoort duidelijk hoger! Oneiric slaat dus aan.  :)

Zie de schermafdrukken:
http://sites.google.com/site/computertip/schermafdruk

Er is een oud gezegde : Je hebt statistieken, statistieken en leugens.
Volgens mij zijn veel nieuwtjes alleen voor de heb. Het zou anders worden als 11.10 voor een groter marktaandeel zorgt.
(Wat wel erg leuk zou zijn..)
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/15, 10:59:31 »
Ja ik ga het lijstje van jou ook altijd even door Direct te doen na installeren  :) Staan hele handige tips tussen. Swap verlagen en firewall aanzetten.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/15, 11:25:58 »
@markba: Waarom is dat tweede (de hulpvraag) negatief? Ik zoek ook wel eens hulp bij de installatie van iets terwijl het dan nog zo simpel is. Een hulpvraag hoeft niet alleen omdat het moeilijk is, maar een hulpvraag kan ook zijn omdat je zeker van je zaak wilt zijn. En dan is het juist weer positief.

Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/15, 11:27:32 »
Ja okee, maar OO is pas een succes en slaat aan, als heel veel mensen hem ook daadwerkelijk installeren en er mee aan het werk gaan. Is mijn bescheiden mening.

+1
En dat zal ook wel gebeuren, neem ik aan. Ik weet niet of jij 11.10 al had bekeken? (vraag dit uit interesse want ik heb jou en 11.10 niet echt gevolgd ;)) Want de installatie is nu zo kinderlijk eenvoudig dat zelfs een kind van 8 het zou kunnen :)

Offline lizardman

  • Lid
Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #13 Gepost op: 2011/10/15, 11:57:24 »
@ markba:
Mijn opmerkingen waren niet bedoeld om te zeggen dat het vragen om hulp iets negatiefs hoeft te zijn.
Ik wilde alleen aangeven dat er meer dan één manier is om te kijken naar informatie en 'statistische' gegevens en wat ze voor verschillende mensen met verschillende belangen kunnen betekenen....

De negatieve toon is er in geslopen door de moderator-edit, waarvoor mijn plaatsvervangende excuses.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/15, 13:26:01 »
Mijn opmerkingen waren niet bedoeld om te zeggen dat het vragen om hulp iets negatiefs hoeft te zijn.
Zo las ik 'm zeker gezien je tweede zin: "Niet zo goed voor de 'just works' pretentie van Ubuntu", maar die is misschien minder negatief bedoeld dan dat 'ie overkwam (zeker als je daar zelf niet de hand in hebt).  ;)

Waarom is dat tweede (de hulpvraag) negatief? Ik zoek ook wel eens hulp bij de installatie van iets terwijl het dan nog zo simpel is. Een hulpvraag hoeft niet alleen omdat het moeilijk is, maar een hulpvraag kan ook zijn omdat je zeker van je zaak wilt zijn. En dan is het juist weer positief.
Zo zou je het ook kunnen zien ja. Daarom zei ik ook dat we het als negatief kunnen *ervaren* niet dat het negatief is.

Zeg alsjeblieft dat je mij niet vergelijkt met een kind van 8!  XD XD ;)
Ach dat heeft ook zo z'n voordelen om weer zo'n kind te zijn, vrij in denken, vrij van dogma's. Het kost ons zoveel moeite om ons daarvan te bevrijden, als je het al zou willen...  ;)

Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/15, 13:36:34 »
Citaat
Want de installatie is nu zo kinderlijk eenvoudig dat zelfs een kind van 8 het zou kunnen
Zeg alsjeblieft dat je mij niet vergelijkt met een kind van 8!  XD XD ;)

Hehe, dat zeker niet hoor ;)

Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/15, 13:49:00 »
@tiempjuuh

Het is een beetje flauw om een forum, bedoeld voor problemen met Ubuntu, aan te halen om te zien dat er overal problem met Ubuntu zijn.
Dat is een beetje alsof ik naar een ziekenhuis ga en vaststel dat ongeveer heel Nederland ziek is.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #17 Gepost op: 2011/10/15, 14:27:04 »
@tiempjuuh

Het is een beetje flauw om een forum, bedoeld voor problemen met Ubuntu, aan te halen om te zien dat er overal problem met Ubuntu zijn.
Dat is een beetje alsof ik naar een ziekenhuis ga en vaststel dat ongeveer heel Nederland ziek is.

En uit onderzoek in een bejaardentehuis is gebleken dat daar heel veel ouderen wonen. XD

Dat Pjotr zijn site meer bezocht word, kan ook betekenen dat men wat meer info zoekt omdat 11.10 nog meer vernieuwend is dan 11.04 al was.
Nu is niet alleen het uiterlijk veranderd maar ook wat daaronder zit en zijn een aantal dingen verdwenen of veranderd en dan gaat men opzoek naar info en de site van Pjotr is daar een hele goede hulp bij.
Het is dus niet dat je hieruit op kunt maken dat Ubuntu populairder word, er meer problemen zijn en er meer mensen over stappen. Daarvoor zeggen bezoekers aantallen niets. Dat Pjotr zijn site populairder word om informatie op te doen is wel iets wat je er uit op kunt maken en vooral als de aantallen de komende tijd hoger blijven dan de afgelopen tijd.

Cijfertjes zeggen heel veel en ook weet totaal niets. XD
« Laatst bewerkt op: 2011/10/15, 14:28:36 door emiel1976 »

Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #18 Gepost op: 2011/10/15, 17:21:42 »
Officieel kun je inderdaad niets opmaken uit die cijfertjes, maar je kunt wel een mogelijke conclusie trekken dat meer en meer mensen geïnteresseerd raken :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #19 Gepost op: 2011/10/15, 18:32:31 »
<nu nog dat ze het gaan gebruiken en dan..............ja dan wordt het een heel ander verhaal!

Precies.

Iets wat veel bekeken word is niet groter dan iets wat minder bekeken word Vistaus.
Als iets veel bekeken word kan het betekenen dat het populair is en dat mensen info zoeken.
Als iets minder bekeken word, dan kan het zijn dat men het al heeft en men mogelijk een andere weg naar de software heeft gevonden of gewoon niet meer kijkt naar wat men al heeft.
Je kunt in dit geval helemaal niets opmaken omdat men ook via andere sites bij info komt.
Zo kunnen ze ook via de officiële site kijken en distrowatch niet bekijken. Dan heb je een Xubuntu gebruiker die niet meegeteld word op Distrowatch.
Dan is het zoals Femke ook al zij, kijken is nog niet gebruiken.

Conclusie, het zegt totaal niets over hoeveel mensen het gebruiken en je kunt er dus geen conclusie uit trekken.
Cijfers kunnen veel zeggen maar in dit geval zeggen ze totaal niets over het aantal gebruikers van een distro. Dus ook niet mogelijk.


Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/15, 19:52:03 »
Samengevat hebben we (tot nu toe) een drietal categorieën:

1. Mensen die Ubuntu 11.10 nog NIET gebruiken, maar wel al vast op zoek zijn naar info
2. Mensen die Ubuntu 11.10 al WEL gebruiken, maar een probleem hebben en een hulpvraag hebben
3. Mensen die Ubuntu 11.10 al WEL gebruiken wat goed werkt, maar op zoek zijn naar algemene info

Het enige wat we weten is het totaal van het aantal bezoeken, maar niks over de verdeling. Iedereen mag zelf bepalen welk van deze categorieën daadwerkelijk bijdragen aan het het succes wat 11.10 schijnbaar is.  ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #21 Gepost op: 2011/10/15, 20:02:59 »
1. Mensen die Ubuntu 11.10 nog NIET gebruiken, maar wel al vast op zoek zijn naar info
2. Mensen die Ubuntu 11.10 al WEL gebruiken, maar een probleem hebben en een hulpvraag hebben
3. Mensen die Ubuntu 11.10 al WEL gebruiken wat goed werkt, maar op zoek zijn naar algemene info
4. Mensen die zo tevreden zijn, dat ze het aan iedereen willen vertellen. :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #22 Gepost op: 2011/10/15, 20:05:30 »
<nu nog dat ze het gaan gebruiken en dan..............ja dan wordt het een heel ander verhaal!

Precies.

Iets wat veel bekeken word is niet groter dan iets wat minder bekeken word Vistaus.

Ik weet niet hoor beste emiel, maar ik had het over Pjotrs website en daar trok ik die mogelijke conclusie uit. Ik had het nu niet over DW.

Offline jolo

  • Lid
Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #23 Gepost op: 2011/10/15, 20:17:08 »
Het is beste mogelijk dat Oneiric aan lijkt te slaan. Ik zie ook een lichte stijging op http://www.netmarketshare.com/os-market-share.aspx?qprid=9 Alleen is het probleem, dat deze later meestal terug zakt. Het is nu tenslotte nog een nieuwtje.

Dat er veel vragen zijn op het Ondersteuning van dit forum, is omdat niet iedereen zich er goed op voorbereid. Zo wordt er blijkbaar veel gebruik gemaakt, van de upgrade knop in Ubuntu 11.04. Ook gaat het schoon installeren vanaf de Ubuntu 11.10 Live CD niet altijd vlekkeloos. Dat hangt tenslotte af van de hardware. Er zijn PC/notebooks waarop je Ubuntu 11.10 eenvoudig op kunt installeren. Er zijn ook PC/notebooks waarvoor je een terminal tijger moet zijn, om daarop Ubuntu 11.10 te kunnen installeren. 

Daarom hoop ik dat de hardware detectie van Ubuntu beter wordt. Nu wordt er nog vrij regelmatig boot optie acpi=off geadviseerd. Soms ook andere boot opties.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Statistieken geven aan: Ubuntu 11.10 is een succes!
« Reactie #24 Gepost op: 2011/10/16, 10:40:30 »
@Jolo: voor de lol heb ik die knop voor een keer ook gebruikt (upgrade van 11.04) en dat is eigenlijk heel succesvol verlopen.
Geluk gehad ? Mja, ik denk eigenlijk van wel.

Ten andere: het is maar een succes als iedereen bij 11.10 blijft, dus dat is volgens mij nog af te wachten.
Ik persoonlijk flirt met het idee om terug te downgraden naar 11.04 die toch, voor mij, betere respons gaf o.g.v. pauze-stand en gewoon gebruik.
Ik heb, door een tip, nu wel Gnome3 ernaast gezet en dat bevalt me echt goed.
Dus je kan wel concluderen dat ik eigenlijk met 11.10 nog lang ga uittesten voor ik beslis deze in productie te nemen (thuis en op het werk).

Opvallend is wel dat de nieuwe Untiy-interface (zie testforum) waarneembaar soepeler werkt dan de originele, maar dat is een vroegtijdige conclusie.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort