Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vragen over Herstelmodus in Ubuntu.  (gelezen 1009 keer)

Offline wolfke

  • Lid
vragen over Herstelmodus in Ubuntu.
« Gepost op: 2012/03/08, 13:07:47 »
Als ik opstart heb ik een hele reeks keuzes om op te starten.
Ik heb daar wat vragen over.
- Er zijn er waar "generic" achter staat en waar dit niet achterstaat
Wat is het verschil?.
- Wanneer wordt er een versie gecreeerd?
- Als ik een oude versie opstart, aanpassingen die en afsluit,wordt dit volgende opstartde bovenste versie of niet?
- ik heb al gemerkt dat bij een oude versie,
recentelijk geinstallerde programma's  er toch ook opstaan. Strznge!!!

ik weet niet meer hoe ik kan voorkomen dat dat scherm automatisch verdwijnt na een paar secinden.

dank bij voorbaat.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/08, 13:09:57 door wolfke »

Offline Jitse

  • Lid
Re: vragen over Herstelmodus in Ubuntu.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/08, 13:47:18 »
In de lijst waar je uit kan kiezen staan de verschillende kernels die momenteel op het systeem geïnstalleerd zijn. De 'generic'-kernels zijn de standaard desktop-kernels, geschikt voor iedere processorarchitectuur. De niet-generic kernels zijn (volgensmij) kernels specifiek voor 32-bits processoren.

Iedere keer als de kernel geüpdatet wordt, komt er een nieuw element in de lijst. De standaard opstart-optie is de laatst geïnstalleerde versie, de bovenste dus.

Als je een oudere versie kiest bij het opstarten heeft dat geen invloed op de geinstalleerde programma's, het enige dat verandert is dus de versie van de kernel.

Voor eenvoudige informatie over wat een kernel is en doet verwijs ik je graag door naar Wikipedia

Offline wolfke

  • Lid
Re: vragen over Herstelmodus in Ubuntu.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/08, 18:22:31 »
bebandt alvast.
Als ik nu opstart met een ander kernel en dan systeemaanpassingen doe en dan normaal afskuit, zijn die dan aangepast in dat specifiek kernel?

Ik stel die vragen omdat gisteren nadat mijn Pc geblokkeerd was, schijnbaar opgestart is met een ander "systeem" (kernel??), zonder dat ik dat bewust koos.
Toen werkte mijn PC veel beter. Vandaag start hij weer op met de oude waarden en is yrtug traag zoasl voorheen.
Ik ben nu systematisch aan het opstarten met de verschillende kernels omdat ik hoop dat  "snelle' systeem terug te vinden.
Hoe kan ik dat opstartscherm langer op scherm laten staan?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: vragen over Herstelmodus in Ubuntu.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/08, 19:02:28 »
Hoe kan ik dat opstartscherm langer op scherm laten staan?

Gebruik de toets 'pijltje-naar-beneden' om een andere regel te kiezen. Maakt niet uit welke regel je kiest, zodra je de toets indrukt, stopt je pc/laptop met opstarten.

Wil je verdergaan met opstarten, dan selecteer je met de pijltjesttoets de gewenste regel en je drukt op de Enter-toets.


Edit:
Als ik nu opstart met een ander kernel en dan systeemaanpassingen doe en dan normaal afskuit, zijn die dan aangepast in dat specifiek kernel?

Als je instellingen wijzigt in Ubuntu, programma's installeert en/of verwijdert, dan maakt het niet uit met welke kernel je opgestart bent.  
« Laatst bewerkt op: 2012/03/08, 19:07:28 door Mikkel »

Offline wolfke

  • Lid
Re: vragen over Herstelmodus in Ubuntu.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/08, 22:04:16 »
Als je instellingen wijzigt in Ubuntu, programma's installeert en/of verwijdert, dan maakt het niet uit met welke kernel je opgestart bent.  
Dat is heel merkwaardig.
Gisteren blokkeerde mijn PC;
daarna is hij 1x opgestart met een versie met oa zeer grote iconen, een aanpassing die ik vroeger gedaan had  maar die daarna precies verloren gegaan was.
Die "versie" wil ik terug en ik dacht die te vinden door al mijn kernels eens op te starten, maar helaas. helaas.
Met die versie werkt mijn PC supersnel.
Waar zou dat dan ergens opgeslagen zijn?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: vragen over Herstelmodus in Ubuntu.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/08, 22:28:14 »
Gisteren blokkeerde mijn PC;
daarna is hij 1x opgestart met een versie met oa zeer grote iconen, een aanpassing die ik vroeger gedaan had  maar die daarna precies verloren gegaan was.

Lijkt wel een soort van opstarten in Veilige modus in Windows, waarbij je dan een resolutie van 800x600 te zien krijgt.
Heb je hier al gekeken of bijvoorbeeld Antwoord #26 je wat dat betreft iets verder helpt?

Offline wolfke

  • Lid
Re: vragen over Herstelmodus in Ubuntu.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/08, 22:43:51 »
Daar ben ik momenteel mee bezig.  :)
Ik had weldegelijk die iconen ooit eens zo groot gezet (ik ben slechtziend)