Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint 13 'Maya' release candidate  (gelezen 6432 keer)

Offline midas

  • Lid
Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Gepost op: 2012/05/16, 10:48:26 »
Linux Mint 13 Maya is gisteren uitgebracht als release candidate (RC). De officiële aankondiging moet nog volgen maar hij (zij) schijnt al te downloaden zijn. Er is een ISO apart voor MATE en een andere voor Cinnamon beschikbaar. Screenshots zijn te bekijken vanaf de volgende link:

http://www.unixmen.com/linuxmint13-rc-is-available-for-testing-screenshots-tour/
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/16, 17:56:10 »
Ik vond het een tegenvaller; Cinnamon is wel leuk maar mja komende van een KDE-omgeving is het een koude douche. Pas op ik gebruik KDE met zon min mogelijk speciale toestanden (ik heb een eigen low fat settings gedaan), maar wat Mint aanbiedt is me té kaal.
Dan veel liever Xubuntu, al was het maar dat men daar geen arrangementen moet maken in een lichte omgeving.

Ik ga zeker nog MATE proberen, maar eerlijk gezegd verwacht ik er niet veel van.

Met open geest uitgetest.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline midas

  • Lid
Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/16, 20:59:53 »
Ik heb ook liever als startpunt een wat kaler systeem dat jezelf naar believen kunt inrichten dan heel veel toeters en bellen die je eigenlijk niet nodig bent. Maar waar ik wel benieuwd naar ben is hoe Mint 13 in technisch opzicht draait. Is-ie stabiel en doet-ie alles wat-ie gewoon moet doen. Dat is het belangrijkste toch?

Ik ben juist wel weer hevig benieuwd naar die LM 13 KDE release. Voor Cinnamon/Mate ruil ik mijn huidige Ubuntu 12.04 installatie niet in....maar bij uitkomen LM 13 KDE moet ik (waarschijnlijk) even diep ademhalen. Tsja, gelukkig laat die nog wel eventjes op zich wachten...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline midas

  • Lid
Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/17, 09:15:01 »
De officiële aankondiging is er nu ook:

http://blog.linuxmint.com/?p=2010

Hier vallen alle bijzonderheden te lezen ;)

Linux Mint 20.2 Cinnamon


Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/18, 11:24:52 »
Ik ben zelf ook zeer benieuwd naar de nieuwste LM. Op mijn hoofd-laptop draait op dit moment Xubuntu 12.04. Die bevalt uitstekend. Op mijn laptop welke ik uitsluitend gebruikte voor muziekdoeleinden én voor mijn werk heb ik op dit moment nog Linux Mint Julia staan. Die gaat dus op zeker vervangen worden door LM-13. Ik moet alleen nog even kijken of ik de Cinnamon of de MATE uitvoering neem. Aangezien de laptop geen "brulijzer" is voor de huidige maatstaven, denk ik dat ik voor het laatste ga.

Op dezelfde laptop heb ik gisteren Lubuntu geïnstalleerd op een nog lege partitie. Die gebruik ik puur voor muziekdoeleinden (lekker licht, en alle systeembronnen kunnen dan lekker worden opgeëist door de muziektoepassingen), en LM-13 wordt dan een werkomgeving voor puur zakelijke en werkgerelateerde zaken.

Ik maakte me eerst toch wel zorgen wat ik zou moeten gebruiken in plaats van het fantastisch draaiende Ubuntu 10.10 en Linux Mint Julia, welke recentelijk end-of-life zijn. Maar ik ga het toch maar even mooi op deze manier oplossen.   ^-^
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/18, 14:59:04 »
Welke is nu eigenlijk het lichtste, Mate of Cinnamon?
En is Cinnamon lichter als de Unity van Ubuntu, en is het vergelijkbaar met XFCE, of is XFCE nog een pak lichter?
Een trotse linux-beginner!

Offline Tom

  • Lid
Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/18, 15:32:11 »
Wat wel al zeker is Mint 13 of nu met Mate of Cinnamon beide krijgen ook vijf jaar ondersteuning. :)
Het lichtste is zekers Mate ,maar wel een ietsje zwaarder als bv Xfce of Lubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/18, 15:34:09 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/18, 15:39:32 »
Heb hem net even op een USBtje gegooit en op mijn netbook geprobeerd, en ik vind Cinnamon echt prachtig! Al was ik van plan om dit op mijn oude pc te zetten, maar dat is toch niet zo'n goed idee omdat het toch niet van de lichtste is. Nu ga ik Mate nog eens proberen.
Een trotse linux-beginner!

Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/18, 16:48:50 »
MATE bevalt mij wel voor mijn oude pc. Als ik deze nu installeer, en blijf updaten, heb ik dan ook de "Release" versie als deze uitkomt?
Een trotse linux-beginner!

drum

  • Gast
Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/18, 18:02:42 »
die heb je dan, enkel de update's blijven binnen halen ;)

Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/18, 20:30:23 »
Mate vind ik sowieso al niks daar ik met GNOME 2 al niet kon werken toendertijd, dus die wordt het niet. Dat Cinnamon spreekt me ook niet direct aan, maar gezien het moderner is en erg functioneel ga ik het wel een kans geven, althans in VirtualBox dan (en natuurlijk als het bevalt ga ik nadenken over omschakeling van Unity naar Cinnamon ;)).

Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/18, 20:38:50 »
Wat mij bij Mate alleen niet helemaal duidelijk is: hoe gaat het om met GTK3?

Offline midas

  • Lid
Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/18, 22:32:36 »
Sinds Mate 1.2 is er volledige compatibiliteit met GTK3. Een probleem is er echter wel wanneer je (naderhand) een GTK2 thema gaat installeren...dan worden GTK3 applicaties plotsklaps of helemaal niet, of niet juist weergegeven. LM 13 Mate kan dus (out of the box) volledig draaien met GTK3-applicaties.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline h2o

  • Lid
Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/18, 23:45:03 »
Een beetje off-topic, maar ik heb vandaag eens Linux Mint DE geïnstalleerd en wel de versie met Cinnamon en Mate. Ik vind dat Mate prachtig werken hoor. Dat lijkt en werkt net als 'good old' Gnome 2. Cinnamon daarentegen, daar moet ik wel aan wennen. loopt niet echt soepeltjes.
Ik ga dat LMDE eens een kans geven voor mijn 'thuisfront' PC's.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

drum

  • Gast
Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/19, 09:27:25 »
Een beetje off-topic, maar ik heb vandaag eens Linux Mint DE geïnstalleerd en wel de versie met Cinnamon en Mate. Ik vind dat Mate prachtig werken hoor. Dat lijkt en werkt net als 'good old' Gnome 2. Cinnamon daarentegen, daar moet ik wel aan wennen. loopt niet echt soepeltjes.
Ik ga dat LMDE eens een kans geven voor mijn 'thuisfront' PC's.
Zeker niet vergeten dat er een lmde is met Xfce als DE, die draait hier op mijn mini-dell notebook heel soepel

Offline h2o

  • Lid
Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #16 Gepost op: 2012/05/19, 16:21:56 »
Zeker niet vergeten dat er een lmde is met Xfce als DE, die draait hier op mijn mini-dell notebook heel soepel
Natuurlijk niet. Standaard wordt XFCE direct erop gezet. Of het nu Debian is, of een Debian afgeleide zoals Mint DE of Crunchbang. Op mijn LMDE.img.gz staat dus Cinnamon, Mate en XFCE.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/20, 17:59:36 »
Zoooo... net even Linux Mint met Cinnamon op mijn tweede laptop geïnstalleerd! Ik zou oorspronkelijk de MATE-editie nemen, maar ik ben ook wel gecharmeerd van Cinnamon en Gnome 3. Ik tik er nu dit berichtje op, maar in één woord (met drie lettergrepen): GE-WEL-DIG!!!!

Het voelt weer zó vertrouwd allemaal. Dit in tegenstelling tot Ubuntu met Unity, waar ik helemaal ongelukkig van werd. Het is mooi, het is strak, het voelt functioneel en compleet... het is net alsof ik een verloren gewaande liefje weer teruggevonden heb. Ja, ik ben er gelukkig mee. Ik was een beetje uit mijn "hum" sinds ik vorige maand verplicht afstand moest doen van het (bij mij dan!) oerstabiele Maverick Meerkat, en op deze laptop Linux Mint 10, die ook al zo "rock solid" aanvoelde! Met deze Linux Mint Maya krijg je een LTS-versie met het beste uit Gnome 2 en 3, verenigd in één distro. Wat wil je nog meer?  :D

Ik zal het voor wat betreft Xubuntu op mijn hoofdlaptop nog even aankijken (die op zich ook wel lekker werkt en (met wat aanpassingen) ook lekker fris oogt!), maar dit voelt als thuiskomen. Clem met zijn team hebben het weer eens geflikt. Aanradertje voor diegenen die het ook niet zo zien zitten met Ubuntu met Unity.

Zijn er nog meer gebruikers die blij worden van deze Mint editie?
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Tom

  • Lid
Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/20, 18:46:25 »
Best grappig zo ,ik heb jaren Mint gedraaid vanaf mei 2007 (gebruikt) nu mot ik hem niet meer ,is mij te zwaar geworden ben dus gestopt na Isadora.
Mijn PC´s konden het best aan maar ik niet ,een distro moet licht en snel zijn ,dus een zalfje voor mijn hardware en dat heb ik gevonden in Xuby.
Maar ja dat is ieder zijn gedachte en mening ,mag ook.
Maar mooi zijn die Mints knap gemaakt dat is zekers. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

drum

  • Gast
Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #19 Gepost op: 2012/05/20, 19:55:36 »
Ben hem nu al de 2e dag aan het testen, en het is een distro die de vijf jaar ondersteuning(lts) waardig is imo.

Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #20 Gepost op: 2012/05/20, 20:17:12 »
Ik heb hem even getest in Virtualbox en ik vind dat Cinnamon het toch net niet helemaal. Ik zie wel wat ze geprobeerd hebben en dat het wel aardig in elkaar zit (beter dan MATE IMHO), maar het geeft me toch niet echt een afgewerkt gevoel (en dat is design-wise, functioneel weet ik dat het nog lang niet af is). Dus nee, dat wordt geen Kaneel voor mij :)

Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #21 Gepost op: 2012/05/21, 00:10:50 »
Ja, ik denk het ook. Ik speel er nu al de hele avond mee, maar het is voor mij (laat ik het maar even gemakshalve op mezelf betrekken!) toch een hele verademing ten opzichte van Unity. Al dat geklik,  getik en geswitch van muis naar toetsenbord. Sommigen vinden dat heerlijk, maar ik kon er niet aan wennen...

Cinnamon.... nee, het is misschien nog niet af (het bestaat immers ook pas net!), maar ik vind het een hele fijne desktopbeleving tot nu toe. En ook mooi, strak en zakelijk! En ik vind het verbazingwekkend dat het op deze specifieke laptop zo soepel draait. Ik had verwacht dat het trager zou zijn dan Linux Mint Julia (wat er hiervoor op stond!), maar niets is minder waar. Kortom: alleen maar meevallers.

Ik denk dat, zodra Maya officiëel gereleased is en er een paar updaterondes overheen zijn gegaan, dat ook deze Mintversie zijn belofte weer ruimschoots waar maakt, en dat we andermaal met een fantastisch besturingssysteem "opgescheept" zitten. Kom maar op, ik ben er klaar voor!  :laugh:
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline midas

  • Lid
Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #22 Gepost op: 2012/05/22, 13:53:13 »
Mint 13 Cinnamon en Mate-edities nu 'approved for stable'...maar de ISO is nog niet vrijgegeven. Menesen die Linux Mint nu voor het eerst willen installeren kunnen dus beter even wachten op de officiële vrijgave. Mensen die de RC-versie al hebben draaien krijgen de eventuele wijzigingen/verbeteringen via de updates binnen :)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Ed

  • Lid
Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #23 Gepost op: 2012/05/22, 17:53:22 »

Re: Linux Mint 13 'Maya' release candidate
« Reactie #24 Gepost op: 2012/05/23, 12:23:09 »
Heb op een Acer Travelmate Mint 12 staan, heb eerst verleden week die Mint 13 Cinnamon .rc gedownload, maar de md5sum klopte niet. Heb vandaag middels deze link: http://ftp.heanet.ie/pub/linuxmint.com/stable/13/
de iso gedownload, je raad het al, de md5sum klopt niet.

Wat is hier aan de hand? Heb die iso al gedownload van verschillende spiegelservers en van Mint.com, ook met verschillende laptops, maar telkens is de md5sum incorrect. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Iemand enig idee wat er aan de hand is met LinuxMint 13 Cinnamon?  :(
« Laatst bewerkt op: 2012/05/24, 15:02:07 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)