Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatieproblemen printer Canon MG5150  (gelezen 6850 keer)

Martin Franssen

  • Gast
Installatieproblemen printer Canon MG5150
« Gepost op: 2011/10/16, 20:38:29 »
Om te beginnen: ik ben géén computer deskundige; eigenlijk een grote leek dus !!
Heb ubuntu 10.04 LTS op mij pc.
Sinds deze week een canon mg 5150 printer.
Na veel moeite dit apparaat aan de praat gekregen, maar werkt niet zoals het hoort.
NB: driver gedownload van canon site; geen idee wat ik bijvoorbeeld met "cnijfilter-source-3.40-1" aan moet; en of ik dat wel/niet nodig heb ???

Ik zoek nog een oplossing voor drie problemen:
1. Ik kan een aantal eigenschappen niet instellen:
    - output resolutie: staat op 600 dpi; niet te veranderen!
    - Colormodel: staat op RGB: niet te veranderen via systeem - beheer - afdrukken; maar ook niet via Openoffice - eigenschappen; het pulldownmenu pijltje is er wel, maar geen bijbehorend menu;

2. Bij afdrukken: Instelling:  opties -  source - automatisch select of cassette; in alle gevallen gaat printer op zoek naar papier in achterlader en drukt niet af, omdat het papier in de cassette zit;

3. Het printermenu ziet er sowieso heel anders en veel beperkter uit dan het menu onder windows 7, hoort dat niet gewoon hetzelfde te zijn ??

Wie  kan  een amateur als ik,  van dienst zijn ??

« Laatst bewerkt op: 2011/10/16, 20:40:00 door Martin Franssen »

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Installatieproblemen printer Canon MG5150
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/17, 19:54:16 »
heir4c heeft in onderstaande draadje in antwoord 2 een summiere installatie-handleiding weergegeven.

http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/canon-pixma-mg5150-69218/
Het gaat om deze twee drivers die je moet downloaden:
http://www.canon.nl/Support/Consumer_Products/products/Fax__Multifunctionals/InkJet/PIXMA_MG_series/PIXMA_MG5140.aspx?DLtcmuri=tcm:16-822892&page=1&type=download en
http://www.canon.nl/Support/Consumer_Products/products/Fax__Multifunctionals/InkJet/PIXMA_MG_series/PIXMA_MG5140.aspx?DLtcmuri=tcm:16-822890&page=1&type=download

Als je deze drivers download kun je ze het beste even in je map persoonlijke map uitpakken. (dubbelklikken-kies voor het pakket dat eindigt op deb-tar.gz - dubbelklik hierop - dubbelklik op de map die zich nu opent - kies "packages" - dubbelklik- kies voor de 64 bit versie of voor de 1.386 versie. Als je op het bestand dubbelklikt dan begint de installatieprocedure. Je moet eenmaal op "pakket installeren" klikken en daarna je (root) wachtwoord invullen.
Dit zelfde doe je bij die tweede driver die je moet downloaden.

Het kan zijn dat je een foutmelding krijgt. Dat kan betekenen dat je eerst de andere driver moet installeren en dan pas het pakket waarbij je de foutmelding krijgt.
 
Ik hoop dat je hiermee geholpen bent. Zo niet, dan moet je je nog maar even melden zodat iemand je kan helpen.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Martin Franssen

  • Gast
Re: Installatieproblemen printer Canon MG5150
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/17, 20:36:18 »
Bedankt voor je reactie.
Echter: deze procedure had ik al gevolgd; nog eens opnieuw geprobeerd, resultaat:   hetzelfde !
Het meest irritant is, dat ik de 'properties' niet kan instellen.

Nog een idee ?

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Installatieproblemen printer Canon MG5150
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/17, 20:55:14 »
Hallo Martin,

Ik heb zelf een MP640 en hiervoor had ik een MP510.
De basis mogelijkheden waren bij beide all-in ones zeer beperkt.
Ik heb extra functionaliteit toe kunnen voegen door een aantal zaken aan te passen zoals te vinden op deze pagina:
http://wiki.ubuntuusers.de/Canon-Drucker even scrollen tot "Zusätzliche Einträge in Druckertreiber".
Door deze toevoegingen heb ik heel wat meer opties gekregen. Ik weet niet zeker of dit ook voor de mg5150 werkt, maar je kunt dit natuurlijk even proberen. Mocht het niet werken dan kun je de tekst die je in deze tekstbestanden plakt natuurlijk ook weer verwijderen.

Wat de achterste papier lade betreft: kan het zijn dat er momenteel bij de pagina instellingen (bij foto viewer via bestand-pagina instellingen) of bij bijv. Open Office via de "printerinstellingen" de achterste la geselecteerd staat?
Als ik bijv. een foto geprint heb en vergeet om de instellingen terug te zetten naar a4, dan wil hij alles via de achterste lader gaan printen.
Ik heb mijn all-in one lokaal geïnstalleerd en daarna heb ik hem nog als netwerk printer geïnstalleerd. Hierdoor moet ik even de "juiste" printer selecteren. 

Ik hoop dat dit je helpt.

Gr.
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Martin Franssen

  • Gast
Re: Installatieproblemen printer Canon MG5150
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/17, 23:21:36 »
Ik heb de wijzigingen zoals op de duitse site staan  doorgevoerd (al heel wat voor een leek als ik);
maar nu weer een ander probleem: als ik de wijzigingen van het bestand "canonmg5100.ppd"  wil opslaan, kan dat niet, omdat ik daar het recht niet toe zou hebben, terwijl ik wel degelijk de "administrator" ben.

Bij de eigenschappen van dat bestand, onder de tab "rechten" wordt aangegeven "root" , daar kan ik ook niets bij aanpassen.

Tip ?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installatieproblemen printer Canon MG5150
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/17, 23:32:53 »
Dit is geen windows. Je bent een gewone gebruiker maar eentje die met rootrechten kan werken, dus je bent geen administrator en geen root.
Als je een bestand wil aanpassen/verwijderen/verplaatsen waarvan root de rechten heeft/eigenaar is, dan moet je die openen via Alt+F2 en daar intikken:
gksudo nautilusof:
gksudo gedit /en/hier/het/pad/naar/het/bestandJe wachtwoord zal gevraagd worden.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/17, 23:34:43 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Martin Franssen

  • Gast
Re: Installatieproblemen printer Canon MG5150
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/18, 12:09:00 »
Er is vooruitgang !

Jeroen en  heir4c bedankt voor jullie tips.

Via de door jullie gesuggereerde aanpassingen kan ik nu in ieder geval de afdrukkwaliteit instellen;
"Color model" staat standaard wel nog steeds op RGB,  en is nog steeds niet te veranderen.

Nog een suggestie voor een aanpassing in het driverprogramma, om dit ook nog te verhelpen?


Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Installatieproblemen printer Canon MG5150
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/18, 21:10:22 »
Hoi Martin,

Ik heb even de print-instellingen even nagelopen en ik ben nergens een color model of RGB tegengekomen. Dat kan wellicht aan het type printer / driver liggen.
Heb je alles toegevoegd aan je ppd file zodat je greyscale, randloos afdrukken, resoluties in kunt stellen?
Aan meer opties kan ik je helaas niet helpen. Ik hoop dat een van de mensen met dezelfde printer je een zetje in de goede richting kunnen geven.

Groet,
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Martin Franssen

  • Gast
Re: Installatieproblemen printer Canon MG5150
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/19, 18:43:38 »
Weer een goede tip, Jeroen.

Ik had ze nog niet allemaal meegenomen.
Alweer vooruitgang geboekt, dus.

Bijna alles functioneert.
Alleen  nog een probleempje bij het instellen van de 'Quality" , daar geeft de driver 5 mogelijkheden.
Van deze vijf werken er 3, maar bij instellen van 2 ervan, nl. "super high"  en "economy" reageert de printer niet; ook wordt de printopdracht dan niet in de printwachtrij opgenomen.  Ik vermoed dat die twee instellingen buiten het bereik van de printer vallen.
Of toch nog in te stellen ??

Groet, Martin

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Installatieproblemen printer Canon MG5150
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/20, 19:53:09 »
Hallo Martin,

Ik vrees dat ik je hier niet vanaf kan helpen.
Er zijn verschillende mensen op het forum met dezelfde printer. Misschien dat zij je wel verder kunnen helpen.

Gr.
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.