Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren Ubuntu netbook op HP mini met Windows Vista 7 startpakke  (gelezen 1643 keer)

Egbert

  • Gast
Betreft HP mini 210-2003ED. Bootvolgorde is niet te wijzigen en er is geen cd drive.
Wlann is 802.11b/g/h volgens de opdruk op de verpakking. Dit leidt m.b.v. Google tot Broadcom 4313.
Recept:
Download Ubuntu netbook. Dit is een ISO bestand waar je niks mee kan. Pak het uit en zet het op een USB stick. Start de HP mini en steek de stick in een opening. Zoek met de dan werkende Vista de stick en het bestand. Daar staat een wubi.exe file. Dubbelklik daarop zodat die start.
Dan wordt Ubuntu netbook geïnstalleerd. Er wordt geen probeersessie geboden en er wordt geen keuze geboden. Zorg dat accu voldoende geladen is, nog beter: netspanning aanleggen.
Bij herstart komt er een soort DOS scherm waar als keus Vista en Ubuntu staan. Ga met op/neer toets naar Ubuntu en druk op enter, daarna nog een keer enter omdat de eerste van twee mogelijkheden de normale ubuntu is.
Om een draadloze verbinding te krijgen moet er een driver worden geïnstalleerd. Dat gaat als volgt: Maak een proefopstelling bij de router, dat is bij mij een kastje in de meterkast in de gang. In de router zit een stopcontactje voor een stekker die lijkt op een telefoonstekker maar die wat breder is. Ik had bij de router een snoertje gekregen dat daarop past. ( let op de weerhaak die aan de stekker zit) Het andere einde past in de HP mini. Er zit nl rechts ter hoogte van het scharnier een plastic klepje waarachter zich een stopcontactje bevind. Je ziet dan een heen en weer symbool verschijnen op het scherm en er gaan twee ledjes branden opzij in de HP. (Het volgende is van de Broadcom site gehaald) Ga nu naar het grijze icoon met de driehoek en de schaar. Klik aan en zoek synaptic package manager. Klik op reload en zet dan in search: bcmwl-kernel-source. Vervolgens reinstall. Nu je toch met dat snoer bezig bent kun je gelijk in taalondersteuning het Nederlands zoeken en installeren. Ook updatebeheer dan maar en dat duurt dan wel even want er gaat een massa veranderen. Met dat snoertje gaat het trouwens beduidend sneller dan draadloos.
Zo nu ben je er wel zo ongeveer. Behalve natuurlijk gegevens voor de draadloze verbinding invoeren evenals je mail gegevens. Ik heb er een week elke avond plus een vrije middag over gedaan om het allemaal uit te vinden. Geen router met zo'n stopcontactje? Ga naar de buren.
Egbert Zwart

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installeren Ubuntu netbook op HP mini met Windows Vista 7 startpakke
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/06, 18:21:01 »
Een goede handleiding voor een Wubi-installatie.  :)

Zelf heb ik ook een HP Mini, en wel de 110-3000sd. Daarbij heb ik de installatie van Ubuntu 10.10 iets anders aangepakt:

- geen Wubi, maar een gewone installatie op een aparte partitie. Daarvoor moest ik een primaire partitie opofferen, want er zaten al vier primaire partities op de schijf, en dat is het maximum. Opgeofferd heb ik de HPTools-partitie (niet de Recovery en ook niet Windows 7).

- geen netbook-editie, want die is tamelijk instabiel in 10.10. De gewone Ubuntu dus.

Overigens een prima netboekje, die HP Mini. Ben erg tevreden. Robuust, stevig, degelijk, netjes afgewerkt.

Enige nadelen vind ik, dat er alleen rechts een luidsprekertje zit (links zit niets). Daaraan merk je, dat HP vooral voor de zakelijke markt ontwikkelt. Verder is het jammer dat het deksel hoogglans is; een matte laag is beter (vette vingerafdrukken). Enfin, daar kan ik mee leven.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/02/06, 18:23:12 door Pjotr »