Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan iemand mij dit verklaren?  (gelezen 4005 keer)

Kan iemand mij dit verklaren?
« Gepost op: 2021/02/12, 17:32:30 »
Al sedert een drietal weken had ik opstartproblemen met mijn pc (nog steeds 16.04). Deze is verbonden met het Internet via een powerline (ik heb ook nog een andere pc). Nu deed zich het volgende voor: als ik op de startknop drukte wilde mijn pc helemaal niet opstarten. Na herhaalde pogingen deed hij het vaak wel maar soms moest ik wel 10 keer die startknop indrukken voor mijn pc in gang schoot..
Nu, wat heb ik ontdekt? Wel, het was zo dat mijn pc rechtstreeks zijn voeding krijg vanuit het stopcontact en het is zo dat mijn scherm en die powerline vanuit hetzelfde stopcontact gevoed worden maar dan wel via een verdeeldoos (achter mijn stopcontact zit ook een tweeledige verdeeldoos waarvan één uitgang naar de verdeeldoos met schakelaar gaat). Die verdeeldoos kan ik apart in- en uitschakelen met een schakelaar die op de verdeeldoos staat. En nu is het zo dat ik mijn pc normaal weer opgestart krijg als ik mijn scherm en powerline eventjes buiten dienst stel door laatstgenoemde schakelaar. En als mijn pc gewoon draait leg ik die schakelaar aan en dan verloopt alles weer zoals vroeger: zonder problemen. Mijn pc houdt er dus niet van om tegelijk zijn voedingsspanning te krijgen van mijn scherm en mijn powerline bij het opstarten. Achteraf mijn scherm en powerline inschakelen geeft dus geen verdere problemen meer voor de goede werking van mijn pc.
Ik snap het dus niet!! De startknop van mijn pc lijkt dus in orde te zijn maar hij lijkt bij de opstart tijdelijk geblokkeerd te worden door mijn scherm en mijn powerline. Ligt het aan de hardware? Of aan de sofware? Mij een raadsel!

Norbert de strandkruier
« Laatst bewerkt op: 2021/02/12, 20:21:42 door Ron »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Kan iemand mij dit verklaren?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/02/12, 17:44:27 »
Als ik het goed begrijp heb je de powerline-adapter op een verdeeldoos aangesloten. Dat mag nooit. Die moet altijd rechtstreeks in het stopcontact steken, anders werkt hij niet goed. Een goeie powerline-adapter zal een eigen doorlusstopcontact hebben en DAAR sluit je je verdeeldoos op aan.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Kan iemand mij dit verklaren?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/02/12, 17:51:50 »
Is het een stopkontakt met aarde?
Apparaten met een randaarde snoer moeten met elkaar, de aarde, verbonden zijn.
Zoniet kan het al zijn dat door het omdraaien van een netsteker, dus verwisselen van 0 en spanningvoerend er statische potentiaal verschillen kunnen ontstaan. Vinden de apparaten niet leuk.
Als de net aansluiting geen aarde heeft, zorg dan dat toch de met aarde uitgeruste apparaten via een randaarde stekkerdoos met elkaar zijn verbonden. Dat scheelt o.a. ook defecte video kaarten/chips. (ervaring)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Kan iemand mij dit verklaren?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/02/12, 17:57:25 »
Als ik het goed begrijp heb je de powerline-adapter op een verdeeldoos aangesloten. Dat mag nooit. Die moet altijd rechtstreeks in het stopcontact steken, anders werkt hij niet goed. Een goeie powerline-adapter zal een eigen doorlusstopcontact hebben en DAAR sluit je je verdeeldoos op aan.

Daar zou je wel eens dik gelijk in kunnen hebben, mr Bloom. Alleen: ik begrijp het niet goed. Ik moet wel bekennen dat die powerline-adapter van een recenter type is dan deze die er vroeger op stond.
Maar, goed, ik ga proberen om wat stekers te verleggen zodat die powerline rechtstreeks op het net komt. Ik houd u op de hoogte als het goed afgelopen is. Maar, wacht een beetje: ik heb mijn pc tijdelijk nog voor andere dingen nodig!
Dank u wel voor uw reactie, in ieder geval! Kon ik best op prijs stellen!

Norbert de strandkruier

« Laatst bewerkt op: 2021/02/12, 20:23:30 door Ron »

Re: Kan iemand mij dit verklaren?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/02/12, 18:03:30 »
Als ik het goed begrijp heb je de powerline-adapter op een verdeeldoos aangesloten. Dat mag nooit. Die moet altijd rechtstreeks in het stopcontact steken, anders werkt hij niet goed. Een goeie powerline-adapter zal een eigen doorlusstopcontact hebben en DAAR sluit je je verdeeldoos op aan.

Daar zou je wel eens dik gelijk in kunnen hebben, mr Bloom. Alleen: ik begrijp het niet goed. Ik moet wel bekennen dat die powerline-adapter van een recenter type is dan deze die er vroeger op stond.
Maar, goed, ik ga proberen om wat stekers te verleggen zodat die powerline rechtstreeks op het net komt. Ik houd u op de hoogte als het goed afgelopen is. Maar, wacht een beetje: ik heb mijn pc tijdelijk nog voor andere dingen nodig!
Dank u wel voor uw reactie, in ieder geval! Kon ik best op prijs stellen!

Norbert de strandkruier

Is het een stopkontakt met aarde?
Apparaten met een randaarde snoer moeten met elkaar, de aarde, verbonden zijn.
Zoniet kan het al zijn dat door het omdraaien van een netsteker, dus verwisselen van 0 en spanningvoerend er statische potentiaal verschillen kunnen ontstaan. Vinden de apparaten niet leuk.
Als de net aansluiting geen aarde heeft, zorg dan dat toch de met aarde uitgeruste apparaten via een randaarde stekkerdoos met elkaar zijn verbonden. Dat scheelt o.a. ook defecte video kaarten/chips. (ervaring)

Het is inderdaad een stopcontact met aarde, mr DeBaas. Op het eerste zicht zie ik dus geen problemen door uw commentaar. Maar ik ga er toch rekening mee houden!!! Een mens weet maar nooit!

Norbert de strandkruier
« Laatst bewerkt op: 2021/02/12, 20:23:12 door Ron »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Kan iemand mij dit verklaren?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/02/12, 21:24:23 »

Hier zie je drie adapters (twee WLAN en één powerline) met een doorlusstopcontact. Als je die in een wandcontact plugt, verlies je geen stopcontact omdat je je computer of een verdeeldoos op het doorluscontact kunt inpluggen.
Als je een adapter zonder doorluscontact gekocht hebt, zul je hem een vrij stopcontact moeten geven om goed te werken. Zo'n adapter in een verdeeldoos steken mag niet, dat staat normaal ook in de handleiding. Doe je dat toch, dan krijg je een zeer gebrekkige netwerkverbinding, of regelmatig uitval van de netwerkverbinding of zelfs helemaal geen.

Re: Kan iemand mij dit verklaren?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/02/12, 21:42:45 »

Hier zie je drie adapters (twee WLAN en één powerline) met een doorlusstopcontact. Als je die in een wandcontact plugt, verlies je geen stopcontact omdat je je computer of een verdeeldoos op het doorluscontact kunt inpluggen.
Als je een adapter zonder doorluscontact gekocht hebt, zul je hem een vrij stopcontact moeten geven om goed te werken. Zo'n adapter in een verdeeldoos steken mag niet, dat staat normaal ook in de handleiding. Doe je dat toch, dan krijg je een zeer gebrekkige netwerkverbinding, of regelmatig uitval van de netwerkverbinding of zelfs helemaal geen.

Ik begrijp je volkomen, mr Bloom! Neen, zulke powerline adaptors heb ik niet. Inderdaad, dàt zal het probleem zijn. Wat gij mij daarover allemaal vertelde wist ik trouwens niet! Maar goed, ik pas er  wel een mouw aan! Bedankt voor uw commentaar, in ieder geval!!

Norbert de strandkruier


Re: Kan iemand mij dit verklaren?
« Reactie #7 Gepost op: 2021/02/13, 16:20:11 »
Ik geloof dat jullie mij goed geholpen hebben, mr Bloom en mr DeBaas! Ik ben er in geslaagd mijn powerline rechtstreeks op het spanningsnet aan te sluiten (heb wel wat moeten foefelen met die stekers hier allemaal) maar mijn pc is al tot nu toe al 3 keer normaal opgestart. En, wat meer is: ik heb totnogtoe nog geen enkele keer een verbreking gehad van het Internet op mijn browser. Op de powerline staan ook lampjes die eerder vaak kort rood werden maar dat heb ik nu ook nog geen enkele keer gezien!
Tja, ik zal moeten leren om handleidingen te lezen, hé? Maar de powerlines die ik heb zijn al jaren oud en ik weet zelfs niet eens meer of er wel handleidingen bij zaten. En ge moet ze dan nog begrijpen ook, nietwaar? Ik mis wel een beetje de wetenschappelijke uitleg (met cijfers en doelstellingen) van die overspannings- en frequentiebeveiligingen die tegenwoordig in allerlei verdeeldozen worden opgenomen. De websites die ik daarover vind vernoemen dat allemaal wel maar daar stopt hun uitleg.

Bedankt voor jullie steun en samenwerking!!


Norbert de strandkruier