Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren Vmware  (gelezen 8713 keer)

Offline filenox

  • Lid
    • filenox@tweakblogs.net
installeren Vmware
« Gepost op: 2007/01/16, 17:58:49 »
ik wil dus in linux windows draaien,daarvoor heb ik dus Vmware nodig

ik heb deze tuturial gevolgd,

http://www.howtoforge.com/ubuntu_vmware_server

en ik heb nu 2 .tar.gz, maar als ik ze wil uitpakken krijg ik de melding,

"Can't run the archiver executable:
Failed to execute child process "tar" (Argument list too long)"

en in de tutorial staat ook,
tar xvfz VMware-server-*.tar.gz

maar als ik dat in de terminal tijp krijg ik;
filip@filip-desktop:~$ tar xvfz VMware-server-*.tar.gz
tar: VMware-server-*.tar.gz: Functie open() is mislukt: No such file or directory
tar: Fout is niet herstelbaar -- tar sluit nu af.
tar: Child returned status 2
tar: Uitgestelde afbreking na eerdere fouten
filip@filip-desktop:~$


hopelijk helpt iemand ;)
1000x dank,filip

als iemand een ander programma kent waarmee je in windows (vista) graakt in linux,laat het dan ff wete :p,ik wil er niet in gaan gamen ofzo,gwn wat programmatjes openen :)

Offline woteb

  • Lid
installeren Vmware
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/16, 21:05:40 »
Als je bij Toepassingen ==> Installeren en verwijderen, dan vervolgens bij Systeemgereedschap kijkt, zie je 'm staan. Even aanvinken en dan installeren.
Veel makkelijker en vooral veiliger dan via tar.gz omdat meteen de noodzakelijke kernelmodules worden opgehaald en meegeïnstalleerd.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline filenox

  • Lid
    • filenox@tweakblogs.net
installeren Vmware
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/17, 12:55:07 »
hier staat alleen de player tussen,niet de server,is deze ook goed om windows in xubuntu te draaien ?

Offline woteb

  • Lid
installeren Vmware
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/17, 16:03:06 »
Ja hoor, ik draai al tijden de player, echter op Ubuntu, maar Xubuntu is geen enkel probleem. Het is wel raadzaam om de VMwaretools te installeren. Bartek, Burnass of Profox (een van deze drie) heeft ergens een link hoe je aan deze tools moet komen. Zonder deze tools kun je ook werken, alleen heb je dan wel wat beperkingen qua schermresolutie en met je met het VMwarevenster verlaten. Als je niet veeleisend bent volstaat dit.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline filenox

  • Lid
    • filenox@tweakblogs.net
installeren Vmware
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/17, 16:11:23 »
ok,bedankt voor de info :)

Vmware is geinstalleerd maar nu vraagt die voor een .vmx,ik heb er al een paar gemaakt,maar dat lukt niet helemaal/snap het ook niet goed

Offline woteb

  • Lid
installeren Vmware
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/17, 16:34:40 »
Kijk eens hier: http://www.easyvmx.com/

Daar kun je je eigen vmx bestandje maken. Het hangt er vanaf wat je wil gebruiken? Zelf heb ik Win 98 en WinXP. Voor Win 98 heb ik een 1,2 GB harddiskje en 64 MB RAM, voor WinXP heb ik een 4 GB harddisk en 128 MB RAM. Alles is uiteraard virtueel.

Op de bovengenoemde site stel je je eigen virtuele computer samen. Net wat -jij- nodig denkt te hebben. Er is ook een expert mogelijkheid, als je het helemaal zelf wilt regelen. Het makkelijkste is om voor de netwerkkaart de NAT optie te gebruiken.
Als je het allemaal hebt samengesteld kun je het downloaden. Het is een miniscuul .ZIP bestand, wat je uiteraard gewoon kunt bekijken via Konqueror (KDE), Nautilus (Gnome) of Thunar (XFCE). Uitpakken naar een aparte nieuw aangemaakte directory en dan opstarten vanuit de VMwareplayer. Even opletten. Als je via de VMwareplayer een vmx bestand opstart, METEEN met de muis in het venster klikken en op F2 drukken. Nu kom je in de virtuele BIOS van de Player. Even een belangrijke instelling aanpassen, namelijk de bootvolgorde. Als je WinXP installeert, moet je ervoor zorgen dat je de CD als eerste bootdevice hebt ingesteld. Installeer je Win98, dan de diskette als eerste bootdevice. De instellingen opslaan en opnieuw booten. Je hebt nu een nieuwe virtuele computer met een kale harde schijf, die je zelf moet partitioneren e.d. Wel even opletten dat je bij het aanmaken van een partitie ook een bootable flag hebt, dus dat je vanaf die partitie op kunt starten.
Het installeren van Windows doe je zoals je dat bij een gewone computer doet.
Een tip: Zorg ervoor dat Windows Expolorere niet het internet op kan. Dat doe je door bij Explorer bij verbindingen LAN instellingen een fake proxyserver in te stellen, bijv. 10.10.10.10 en als poot 1010 te gebruiken. Hiermee voorkom je dat je onbedoeld het internet op gaat met Explorer en in no-time een virus op loopt.

Feitelijk draait Windows in een bestand wat je, als je eenmaal goed hebt ingesteld, kunt kopiëren. Zo heb ik een goed ingesteld Win98 en WinXP op 1 DVD gebrand. Kan ik altijd op terug vallen als het nodig is.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Soul-Sing

  • Lid
installeren Vmware
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/17, 16:45:13 »
Citaat
Een tip: Zorg ervoor dat Windows Expolorere niet het internet op kan. Dat doe je door bij Explorer bij verbindingen LAN instellingen een fake proxyserver in te stellen, bijv. 10.10.10.10 en als poot 1010 te gebruiken. Hiermee voorkom je dat je onbedoeld het internet op gaat met Explorer en in no-time een virus op loopt.
in een virtuele omgeving een virus oplopen?
gaat dat via die site anders dan? i'm confused....

Offline woteb

  • Lid
installeren Vmware
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/17, 16:53:54 »
Citaat van: leoquant
Citaat
Een tip: Zorg ervoor dat Windows Expolorere niet het internet op kan. Dat doe je door bij Explorer bij verbindingen LAN instellingen een fake proxyserver in te stellen, bijv. 10.10.10.10 en als poot 1010 te gebruiken. Hiermee voorkom je dat je onbedoeld het internet op gaat met Explorer en in no-time een virus op loopt.
in een virtuele omgeving een virus oplopen?
gaat dat via die site anders dan? i'm confused....
Je eigen Linux systeem zal er niets van merken uiteraard. Je eigen host (Linux) systeem natuurlijk niet, maar wel je VMware systeem. Zonde van de tijd om die iedere keer opnieuw te installeren. Verder, als je met de player ook op je eigen netwerk gaat, dan is een virusscanner op je VMwareplayer systeempje ook geen overbodige luxe. Daarmee besmet je dan wel de bestanden die op je netwerk staan. Gewoon beschouwen als een 'normale' Windows machine met als z'n nukken en grillen. En als je via bovengenoemde instelling je Explorer de toegang tot het Internet blokkeert voorkom je onbedoelde bezoeken op het Internet.

Dus met andere woorden, Windows via de Player in een sandbox laten draaien zonder internettoegang.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline filenox

  • Lid
    • filenox@tweakblogs.net
installeren Vmware
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/17, 17:28:34 »
het lukt niet helemaal :(
hier heb je een screenshotje,
http://img354.imageshack.us/img354/5396/screenshot1wo3.png

installeren Vmware
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/17, 17:33:24 »
Probeer deze eens: http://www.virtualbox.org/
Draait onder ubuntu Edgy zonder problemen.
Hier iets wat ik vond om 'm te installeren:

1.) Get the *.deb Package for Edgy Eft:
http://www.virtualbox.org/download/1.3.2/VirtualBox_1.3.2_Ubuntu_Edgy_x86.deb

2.) Install the package using dpkg:
Citaat
sudo dpkg -i VirtualBox_1.3.2_Ubuntu_Edgy_x86.deb
3.) Make sure you are a member of the group "vboxusers":
Citaat
sudo usermod --append --groups vboxusers yourusername
4.) Reboot ... some kernel modules need to be properly loaded / unloaded / reloaded and a reboot is the cleanest way to do this ... or else you'll run into this stupid error:

http://node-0.mneisen.org/wp-content/uploads/2007/01/virtualbox-error.png

Just reboot and you'll never see this message.

Offline filenox

  • Lid
    • filenox@tweakblogs.net
installeren Vmware
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/17, 18:13:02 »
als ik heb gereboot,krijg ik nog steeds de error (die hierboven staat vermeld) :s

Offline woteb

  • Lid
installeren Vmware
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/17, 18:28:13 »
Citaat van: Doritos
het lukt niet helemaal :(
hier heb je een screenshotje,
http://img354.imageshack.us/img354/5396/screenshot1wo3.png
Ben je in het BIOS bezig geweest, dus kon je daar in komen en heb je aangegeven dat je de CD-speler als eerste bootdevice moet draaien. Verder, heb je een opstartbare CD, dus een WinXP CD waarmee je kunt opstarten. En tenslotte: Zit de CD erin als je VMwareplayer opstart?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline filenox

  • Lid
    • filenox@tweakblogs.net
installeren Vmware
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/17, 18:31:30 »
ik ben niet in bios geweest :)
maar waarom zou ik dat doen ?

windows staat al op men andere partitie :p

Offline woteb

  • Lid
installeren Vmware
« Reactie #13 Gepost op: 2007/01/17, 18:38:43 »
Citaat van: Doritos
ik ben niet in bios geweest :)
maar waarom zou ik dat doen ?

windows staat al op men andere partitie :p
Doritos, in het BIOS van je VMWARE systeem. Dat is een virtuele computer met een EIGEN BIOS. Daarin moet je aangeven dat je vanaf een CD moet kunnen booten. Dit heeft niets met dualboot te maken maar puur voor de virtuele machine, dus je VMwareplayer bestand die je hebt opgestart. Met VMwareplater draai je dus TWEE computers, de fysieke computer (dus vanaf jouw Xubuntu) en een virtuele (dus een 'nep') computer. Die moet geschikt worden gemaakt voor het besturingssysteem van jouw keuze, in dit geval Windows....

Dus niet in je BIOS van je eigen computer gaan neuzelen......

Ik bedoel dus dit (mijn schermreolutie staat op 1400x1050):


http://www.oudvaders.nl/images/vmwarebios-1.png
Het beginscherm als je i het BIOS komt en


http://www.oudvaders.nl/images/vmwarebios-2.png

het scherm waar je de bootvolgorde in kan stellen. Je ziet dat bij mij vanaf een CD-ROM kan worden opgestart.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline filenox

  • Lid
    • filenox@tweakblogs.net
installeren Vmware
« Reactie #14 Gepost op: 2007/01/17, 20:06:29 »
excuseer,dat wist ik niet

en ik graak niet tot aan de bios :(


om de teksts van het screenshot beter te kunnen lezen,rechts klikken op afbeelding,afbeelding weergeven

Offline woteb

  • Lid
installeren Vmware
« Reactie #15 Gepost op: 2007/01/17, 21:01:30 »
Als je de player opstart moet je meteen (dus niet treuzelen) met de muis in het venster klikken (desnoods een paar keer, de muiscursor is dan verdwenen, kun je als het helemaal niet lukt met weer terug halen) en dan ook meteen op F2 drukken. Wacht je te lang...... dan krijg je dat schermpje wat je ons laat zien. Het is even een paar keer proberen, maar je moet deze (eenmalige) handeling even verrichten.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline filenox

  • Lid
    • filenox@tweakblogs.net
installeren Vmware
« Reactie #16 Gepost op: 2007/01/18, 18:04:48 »
ik graak in de virtuele bios,en de cdrom staat er bij :)



http://img255.imageshack.us/img255/6708/cdoi4.png

Offline woteb

  • Lid
installeren Vmware
« Reactie #17 Gepost op: 2007/01/18, 19:10:00 »
Mooi zo, nu nog zorgen dat die CD-ROM bovenaan staat en dan opslaan. Dan zou jouw VMware-(viruele)-computer vanaf de CD kunnen booten. We zijn benieuwd...
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline filenox

  • Lid
    • filenox@tweakblogs.net
installeren Vmware
« Reactie #18 Gepost op: 2007/01/18, 19:11:08 »
ok :),maar moet ik er dan ook een cd instoppen (in men cdrom) ? :s

Offline woteb

  • Lid
installeren Vmware
« Reactie #19 Gepost op: 2007/01/18, 19:22:42 »
Citaat van: Doritos
ok :),maar moet ik er dan ook een cd instoppen (in men cdrom) ? :s
Jazeker..... bekijk die Virtuele computer als een echte computer. Het zit namelijk zo: VMwareplayer zorgt ervoor dat die virtuele computer de hardware -DEELT- met het host bestruringssysteem. Dus de CD-ROM moet er dan ook gewoon in, ook de USB disk of USB-stick als je die later wil gebruiken. Als je het beginscherm van de BIOS van de player bekijkt, zie je de CD-ROM ook staan, alleen moet je die er wel instoppen.

Je zou, bij wijze van spreken, ook een Live-CD Linux als Puppu Linux, DSL, Knoppix, Slax e.d. kunnen afspelen. ook al heb je er nu wat anders op staan. VMware is ook eigenlijk bedoelt om software op meerder platformen te testen, zonder meerdere computers op je kamer te hebben staan. Alleen maken wij nu gebruik van deze mogelijkheid om Windows vanaf een Linux systeem te draaien.

Als je helemaal grappig wil zijn, kun je er ook Ubuntu op installeren, bijv. om een nieuwe versie te TESTEN of dit bevalt. Je kunt je eigen computer op deze manier zelfs helemaal nabootsen, dus partitioneren zoals je het in het 'echt' ook hebt. Op die manier kun je ook werkelijk een nieuwe Ubuntu versie testen, of zoals jij nu wil, er Windows op zetten. Maar als je meerdere virtuele machines aan maakt en die op een grote USB disk zet, dan kun je naar hartelust experimenteren.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline filenox

  • Lid
    • filenox@tweakblogs.net
installeren Vmware
« Reactie #20 Gepost op: 2007/01/18, 19:31:02 »
ok,maar hoe kan ik dan in windows vista graken met vmware ? :p

Offline woteb

  • Lid
installeren Vmware
« Reactie #21 Gepost op: 2007/01/18, 19:43:33 »
Citaat van: Doritos
ok,maar hoe kan ik dan in windows vista graken met vmware ? :p
Simpel.... gewoon eerst alles installeren en dan via toepassingen ==> Systeemgereedschap ==> VMwareplayer de player opstarten, en de aangemaakte player (vmx bestand) opstarten. Je zult zien dat VMwareplayer een nieuwe computer op je desktop opstart. Je kunt natuurlijk ook een snelkoppeling naar het vmx bestand maken. Dan zal WMwareplayer dit bestand ook opstarten.

Als je heel secuur te werk wil gaan, kun je een nieuwe directory aanmaken en daar de bestanden naar toe kopiëren. Daarop kun je terugvallen als iets niet lukt en je de player hebt vernield. Gewoon de kopie terugkopiëren naar je werkdirectory en voilá je begint waar je eerst bent geëindigd.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline filenox

  • Lid
    • filenox@tweakblogs.net
installeren Vmware
« Reactie #22 Gepost op: 2007/01/18, 19:47:37 »
"Simpel.... gewoon eerst alles installeren"

wat installeren,vista ? (is 12 gig groot) :)

Offline woteb

  • Lid
installeren Vmware
« Reactie #23 Gepost op: 2007/01/18, 20:22:34 »
Citaat van: Doritos
"Simpel.... gewoon eerst alles installeren"

wat installeren,vista ? (is 12 gig groot) :)
Tsja..... Dat zijn de eisen die MS je oplegt. Je kunt ook WinXP installeren, of Win98 of Win2000..... Je kunt er in principe vrijwel alles op installeren. Het is een virtuele computer. En aan de hand van je vmx bestand wat je hebt aangemaakt kun je (mits je de hardware ervoor hebt) de zaak delen.
Alleen.... je moet het wel installeren. Er zijn ook op de website van VMware kant en klare machines te downloaden, bijv. Ubuntu, Debian, Red Hat, FreeBSD, maar geen Windows, die moet je zelf installeren.

Dus, als je er de systeemeisen, de tijd en het geduld hebt, dan -kun- je Vista erop zetten, heb je dat niet, dan een wat lichtere Windows versie zoals Win 2000 of Win XP of zelfs Win98. Draait heel goed op VMwareplayer.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
installeren Vmware
« Reactie #24 Gepost op: 2007/01/22, 22:54:51 »
Doritos,

Je laat ons wel in spanning. Lukt het nu, of nog niet?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)