Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: En ik maar denken dat Ubuntu geen Windows is  (gelezen 1153 keer)

Offline dennus

  • Lid
En ik maar denken dat Ubuntu geen Windows is
« Gepost op: 2007/08/01, 08:31:50 »
Ik had begrepen dat, als je in Ubuntu iets de-installeert, alles ook weg is. Hoe kan het dan na het verwijderen van zowel Opera als KIBA-dock er nog van alles rondzwerft?  ik zie .opera en .kiba-dock. Dit terwijl ik toch dingen als sudo apt-get remove --purge kiba-dock gedaan heb na een de-install. Ben ik iets vergeten? Of maakt Ubuntu er op de lange duur net zo'n puinhoop van op mijn harddisk, net als Windows?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
En ik maar denken dat Ubuntu geen Windows is
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/01, 09:43:06 »
De folders waarover je spreekt bevatten instellingen van de door jouw geinstalleerde pakketten. Deze worden nooit door apt-get verwijderd omdat deze geen onderdeel vormen van het pakket. Juist wel handig dat ze blijven bestaan: als je een pakket verwijderd en weer opnieuw installeert, krijg je gewoon weer je oude instellingen terug.

Je kunt de folders gewoon verwijderen als ze je echt in de weg zitten, persoonlijk doe ik da nooit.

Offline Soul-Sing

  • Lid
En ik maar denken dat Ubuntu geen Windows is
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/01, 09:58:41 »
Citaat van: dennus
Ik had begrepen dat, als je in Ubuntu iets de-installeert, alles ook weg is. Hoe kan het dan na het verwijderen van zowel Opera als KIBA-dock er nog van alles rondzwerft?  ik zie .opera en .kiba-dock. Dit terwijl ik toch dingen als sudo apt-get remove --purge kiba-dock gedaan heb na een de-install. Ben ik iets vergeten? Of maakt Ubuntu er op de lange duur net zo'n puinhoop van op mijn harddisk, net als Windows?
waar zwerft nog restmateriaal? in je homemap? ik haal dat altijd weg.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
En ik maar denken dat Ubuntu geen Windows is
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/01, 10:27:34 »
Ik vind dat juist handig. Zo blijf ik zelf de baas over mijn PC, en ben ik niet overgeleverd aan een geautomatiseerd script.... Overigens kun je, als je op grafische manier verwijdert via Synaptic, ook kiezen voor *volledig* verwijderen.

En ik maar denken dat Ubuntu geen Windows is
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/01, 10:46:36 »
Hier nog veel gekker!
Had op de 2e partitie Ubuntu staan. Heb hierna een andere distro op geinstalleerd (partitie was dus geformateerd) en daarna weer Ubuntu.
Wat schets mijn verbazing? In de prullenbak staan nog gewoon dezelfde dingen die ik toendertijd had weggegooid!
Blijven er dan toch stiekem ergens gegevens op de computer staan?
Heb /home trouwens niet op een aparte partiite staan, dus dat kan het niet zijn.

gr. Marcel
Ubuntu-user 12429
Nexus Psile White | Jetway J9F2-Extreme Mini-ITX - i945GM - DVI – HDMI | Intel Core 2 Duo Mobile T7200 2.00GHz 667MHz 4MB | OCZ DDR2 PC2-5400 Gold GX XTC Dual Channel 1GB | Western digital Caviar GP 500 GB | Samsung SyncMaster 710v | HP Photosmart 2575 | QNAP - TS110 (NAS)

En ik maar denken dat Ubuntu geen Windows is
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/01, 11:56:37 »
Ja, inderdaad.

En ik maar denken dat Ubuntu geen Windows is
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/01, 12:54:19 »
@dennus
Al die .mappen waar je aan twijfelt mag je gewoon verwijderen. In het ergste geval ben je enkele instellingen kwijt maar dan haal je die gewoon uit de prullenmand.

Verwijderde bestanden van niet verwijderbare media (harde schijven) worden volgens mij in je home-map bijgehouden. Die van een USB-stick bijvoorbeeld op de USB-stick zelf. Dat zijn keuzes die Gnome gemaakt heeft en die wat rare resultaten geeft maar er zit een logica achter.

Trouwens, een prullenmand, undeleten, het zinnetje "Ben je zeker?" die bestaan eigenlijk niet in linux. Mijn informatica-leraar zei altijd "Linux (en Unix) zijn gemaakt voor slimme mensen." Als je hem zegt "sudo rm -r /bin" dan gaat linux u niet lastig vallen met domme vragen als "Ben je zeker?". En dan komt de critiek: "Maar als je een type-fout maakt?". Antwoord: "Gebruik de TAB-functie in de terminal, dan krijg je geen type-fouten." Of nog beter: "Als je computer een fout maakt, dan zou je hem bij wijze van spreken uit het raam gooien van koleire! Is het dan eerlijk om zelf domme fouten te mogen maken?"