Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Deb bestanden in RPM gebasseerde distributie  (gelezen 1100 keer)

[OPGELOST] Deb bestanden in RPM gebasseerde distributie
« Gepost op: 2010/11/28, 12:34:59 »
Hallo, hier heb ik (alweer) een vraag.

Aangezien Mint niet werkt, lijkt openSUsE een zeer stabiel OS. Nu weet ik dat de gnome versie op Red Hat gebasseerd is, dus werkt met RPM bestanden.
Nu wil ik ook deb bestanden gaan installeren omdat deze het meest worden uitgegeven voor software. Ook wil ik Synaptics installeren, maar dan moet ik dingen van aptitude en sudo en zo van die dingen installeren, maar hoe doe ik dit allemaal. Alvast hartelijk bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2010/11/28, 16:59:34 door Jeff Matthys »
Een trotse linux-beginner!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Deb bestanden in RPM gebasseerde distributie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/28, 14:53:30 »
Indien je suse wilt gebruiken, gebruik dan ook de software die erbij hoort, dan weet je ook dat het werkt.
Wat jij wilt doen dan maak je het zelf moeilijk, en suse heeft dezelfde software.

Indien ubuntu/mint weigert dan denk ik dat je met een andere linux ook problemen krijgt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Deb bestanden in RPM gebasseerde distributie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/28, 15:24:25 »
Indien je suse wilt gebruiken, gebruik dan ook de software die erbij hoort, dan weet je ook dat het werkt.
Wat jij wilt doen dan maak je het zelf moeilijk, en suse heeft dezelfde software.

+1

Verstandig advies. Het omzetten van deb's in rpm's en vice versa, is een noodgreep. Alleen te gebruiken wanneer het echt niet anders kan.

Een autochtone deb of rpm is altijd beter (want gegarandeerde kwaliteit) dan een omgetoverd exemplaar (met mogelijke verborgen gebreken wegens eventuele gebrekkige omzetting). Ook openSUSE heeft trouwens eigen pakketbronnen met een massa programma's erin.

Info over openSUSE vind je hier:
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse

Re: Deb bestanden in RPM gebasseerde distributie
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/28, 16:59:17 »
OK bedankt! Heb al bijna alle software die ik op Ubuntu had nu ook op openSUsE.
En ik moet zeggen, het draait eerlijk gezegt veel sneller dan Ubuntu.
Opgelost zou ik zeggen
Een trotse linux-beginner!