Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie b43 driver voor bcm4311 in Ubuntu 12.04  (gelezen 1073 keer)

Installatie b43 driver voor bcm4311 in Ubuntu 12.04
« Gepost op: 2012/08/17, 20:16:19 »
Hallo allemaal,

afgelopen week voor het eerst Ubuntu geïnstalleerd op een oude laptop. Gelijk liep ik tegen het probleem dat mijn broadcom bcm4311 wifi niet werkt. Een bekend en naar het schijnt makkelijk te verhelpen probleem, ware het niet dat ik geen beschikking heb over een ethernet kabel. Offline is het niet gelukt, dus vervolgens een ethernet aansluiting geleend voor vijf minuten, via het software center de firmware b43 installer gedownload, van ethernet afgehaald en tada! hij doet het nog niet.

niets wat op https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/bcm43xx/ staat werkt voor mij:

- ../pool/restricted/b/bcmwl  bestaat niet
- Ik kan het ook niet 'mounten' vanuit een verborgen folder

en daar loop ik eigenlijk al vast.

Maar goed, het punt is nu volgens mij dat ik wel de driver heb gedownload en geïnstalleerd, maar dat deze niet geactiveerd is. Als ik via system settings > additional drivers ga kijken, zie ik dat de b43 driver wordt opgegeven. Maar als ik hem vervolgens wil activeren, loopt het vast. In het log staat dan dat de driver al bekend is.

Dat een verkeerde driver reeds is geïnstalleerd is een optie, maar als ik sudo apt-get remove bcmwl-kernel-source in de terminal draai, krijg ik de opmerking dat deze niet is geïnstalleerd en dus ook niet is verwijderd.

Dus mijn vraag is, hoe kan ik deze driver offline (dus zonder apt-get) activeren?

Hou er gaarne rekening mee dat ik iets ongelofelijk vanzelfsprekends over het hoofd heb gezien. Ik heb namelijk geen enkele ervaring met ubuntu.

Veel dank

Offline joop905

  • Lid
Re: Installatie b43 driver voor bcm4311 in Ubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/17, 20:46:12 »
deze al eens bekeken
Broadcom draadloze kaart: zo krijgt u hem aan de praat in Ubuntu Linux

https://sites.google.com/site/computertip/broadcom

Re: Installatie b43 driver voor bcm4311 in Ubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/18, 09:06:08 »
@Joop: bedankt voor de tip, maar hier kom ik helaas ook niet verder mee.

Heb hem weer aan de ethernet gehangen, maar helaas geen geluk. Hier http://askubuntu.com/questions/38327/how-can-i-get-broadcom-bcm4311-wireless-working kwam ik erachter dat de driver op de blacklist stond, daar heb ik hem nu vanaf gehaald. Maakte verder geen verschil.

Hier http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1967515&highlight=jockey ben ik erachter gekomen hoe ik de driver moest herinstalleren. Dat werkte. Kennelijk gaf de jockey de verkeerde driver aan, nu zegt de jockey dat de correcte driver is geïnstalleerd. Echter, hij wil nog steeds geen connectie maken met het draadloos netwerk.

sudo rfkill geprobeerd, haalt ook niets uit.

Dus, als iemand nog een lumineus idee heeft, vertel het me alsjeblieft...

Offline joop905

  • Lid
Re: Installatie b43 driver voor bcm4311 in Ubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/18, 10:24:12 »
is en geen knopje/schuifje of toetscombinatie om wifi aan te zetten.

welk type en merk laptop is het


Re: Installatie b43 driver voor bcm4311 in Ubuntu 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/18, 10:43:17 »
Geen knopje voor wifi aan/uit dat ik weet. Het is een Dell Inspiron 1501, dus al vrij oud.


Re: Installatie b43 driver voor bcm4311 in Ubuntu 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/18, 14:19:18 »
Na installatie BCM 43xx wel herstarten.

Re: Installatie b43 driver voor bcm4311 in Ubuntu 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/18, 19:49:05 »
bios gecontroleerd, wifi kaart staat gewoon aan. In xp opgestart, wifi werkt, in Ubuntu nog steeds niet.

Wel het volgende gevonden. via rfkill list all kom ik achter het volgende:

0: dell/wifi: Wireless LAN
soft blocked: yes
hard blocked: yes
1: phy0: Wireless LAN
soft blocked: no
hard blocked: no

Het vreemde is echter dat sudo rfkill unblock all niet werkt. sudo modprobe b43 trouwens ook niet.

Iemand enig idee hoe ik van die blocks af kom?


Re: Installatie b43 driver voor bcm4311 in Ubuntu 12.04
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/19, 08:47:09 »
sudo rmmod dell_laptop
sudo modprobe dell_laptop

geen foutmeldingen, geen resultaat. Hetzelfde verhaal voor dell_wmi.

Batterij eruit gehaald en opnieuw aangesloten, geen resultaat. Het gaat ook niet om een of andere hardware switch of in de bios, want daar staat de kaart op enabled.

1: phy0: Wireless LAN is trouwens verdwenen, alleen de dell/wifi wordt nog getoond via rfkill list all.