Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ARG! wel verbinding geen internet  (gelezen 3184 keer)

Offline JdL

  • Lid
ARG! wel verbinding geen internet
« Gepost op: 2010/11/25, 19:01:54 »
Best mensen,

ik kom er niet uit, heb al aardig wat topics doorgespit en alles eindigd met [OPGELOST] dus hopelijk dat iemand mij kan helpen.

gaat om het volgende ik zit in een studentenflat waarbij (incl gas water licht en... internet!)
ik heb een lijst met IP nrs gekregen en deze netjes ingevuld. bij xp draaide hij ook gewoon netjes, maar ik ben windows inmiddels aardig zat heb daarom ubuntu 10.04 geinstalleerd.

op mijn laptop draait deze naar alle tevredenheid (in mijn ouderlijk huis heb ik gewoon internet kabel en draadloos) maar op mn kamer krijg ik het niet voormekaar. nu heb ik een vaste desktop op mn kamer staan waar ik ook ubuntu op heb geinstalleerd (zonder eerst te proberen)

hij draait goed maar ik heb dus geen internet, heb de computer mee naar huis genomen en daar draait hij wel op internet. ben nu bezig met updaten.

op mn kamer kan ik via zowel de desktop (kabel) als mn laptop (draadloos) in mijn router komen. dus een netwerk heb ik. helaas dus nog geen internet.

systeem is: kabel uit de muur (internet/netwerk sshn, router, kabel desktop en draadloos laptop)
zoals ik zei draaide hij met xp wel goed, dus de router is volgens mij wel goed ingesteld.

gegevens die ik van de studentenhuisvesting heb gekregen:

[Knipje]

ik hoop echt dat iemand me helpen kan.

bedankt.


[Moderator edit: IP-adressen verwijderd, deze beter niet op een openbare site zetten. Mocht dit nodig zijn, dit via PB communiceren.]
« Laatst bewerkt op: 2010/11/25, 19:39:33 door asphyxia »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ARG! wel verbinding geen internet
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/25, 19:15:58 »
Ik vermoed, dat er hetzelfde aan de hand is als in Tilburg (of misschien is het Tilburg waar je zit?). Daar is het namelijk zo, dat studentenkamerverhuurder Wonen Breburg (Kamerpunt), de boel dichtgrendelt op één bedraad MAC-adres. Je kunt dan als kamerhurende student, slechts één computer gebruiken. Of je moet het MAC-adres spoofen....

Voorschrift van de Universiteit van Tilburg, want het gaat eigenlijk om Surfnet. Breburg fungeert als een doorgeefluik voor de IT-afdeling van de universiteit.

Helaas kun je niet het MAC-adres van een router opgeven, want die truuk gaat jammer genoeg niet op (geprobeerd!). Surfnet detecteert vanzelf een router en blokkeert dan.

Wat je eventueel zou kunnen proberen: verander een draadloze router in een "dom" draadloos toegangspunt zonder routerfunctie, en geef dat MAC-adres door aan je verhuurder (of het huidige doorgegeven MAC-adres spoofen in de router). Vervolgens kun je hopelijk draadloos verbinden met meerdere computers.
Aanpak:
http://sites.google.com/site/computertip/antenneversterker#TOC-Plaats-een-tweede-router

Ik weet niet of dat gaat werken, maar het lijkt me kansrijk.

Al met al vind ik het een knap achterlijk gedoe, anno 2010. Maar ja, wat doe je eraan....  :(
« Laatst bewerkt op: 2010/11/25, 19:40:36 door Pjotr »

Offline JdL

  • Lid
Re: ARG! wel verbinding geen internet
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/26, 11:30:41 »
Bedankt voor de reacties, met windows lukte het wel om 2 computers op internet te krijgen (de desktop werd wel erg traag). maar ook als ik de router er tussen weg haal (is ook geen probleem) en de kabel rechtstreeks in de desktop plug dan doet het internet het niet (maar dus wel verbinding met het netwerk van de studentenhuisvesting)

ben niet zo'n cyberman, dus vandaag de ip-adressen, zal het in het vervolg met x.x aangeven.

wat ik nu heb gedaan is thuis de sudo apt-get install dhcpcd resolvconf uitgevoerd.
dit lukte thuis wel omdat hij hiervoor ook internet benodigd is. ook heb ik de apt-get update uitgevoerd.

dit weekend zet ik hem weer op mn kamer. maar als ik dan geen internet heb kan ik helaas ook niet op het forum kijken.

heb je wat aan de gegevens van resolv.conf als ik hem thuis op het netwerk heb staan?

gr

Offline JdL

  • Lid
Re: ARG! wel verbinding geen internet
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/26, 12:28:51 »
oke ga ik proberen,
dus de map-systeem-etc het bestandje resolv.conf openen? en hierin kan ik ik het aanpassen?
(zit nu niet achter deze pc thuis, dus vandaar dat ik het 'alvast' vraag.)

dank u!

Re: ARG! wel verbinding geen internet
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/26, 16:54:21 »
Het kan ook zijn dat bepaalde instellingen op de router botsen met Ubuntu.

Ik had wat dingen aangepast zodat mijn Xbox360 een betere verbinding kon maken en alle computers met windows 7, vista en windows xp deden het nog maar Ubuntu snapte er opeens niks meer van.

Ik weet niet of je misschien een kijkje mag nemen met toestemming in de router instellingen?

Offline JdL

  • Lid
Re: ARG! wel verbinding geen internet
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/27, 18:22:53 »
ik zit nu op mijn kamer met internet.... maar wel het draadloos van een buurman....
eigen internet werkt nog steeds niet. waar kan het nu nog in zitten??