Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: autopackage goed of slecht?  (gelezen 908 keer)

Offline koen_92

  • Lid
autopackage goed of slecht?
« Gepost op: 2008/01/06, 13:46:00 »
Hoi,

Van verschillende software zijn nu autopackage-versies beschikbaar. (install bestanden  met de extensie: .package)

Moet ik deze verkiezen boven de .deb bestanden of een source-installatie of juist niet?

Wat zijn de voor en na delen van autopackage?

autopackage goed of slecht?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/06, 14:13:43 »
Je kan nog altijd beter gewoon installeren van uw softwarebronnen die vb synaptic gebruikt. Omdat dan de programma's automatisch bijgewerkt worden. Een autopackage kan dat (nog) niet.
Ook is de veiligheid van een autopackage niet gegarandeerd omdat je het packet gewoon download van het internet en niet van gecontroleerde servers die aangeboden worden bij de installatie van Ubuntu.

Zit een programma niet in je software-bronnen (repositories), dan zal je een server van derde moeten toevoegen of het programma van het internet moeten downloaden. Bij server van derde zal het automatisch bijwerken nog altijd werken en daarom geef ik hier toch nog de voorkeur aan.

Als er zo geen server bestaat, dan zal je wel moeten downloaden van het internet. Hier komt die autopackage goed van pas. Autopackage is onafhankelijk van linuxdistributies. Het zou de bedoeling moeten zijn dat je de autopackage probleemloos kan installeren op Ubuntu, Debian, RedHat, Fedora, PuppyLinux, enz...

Persoonlijk zou ik dan toch nog kiezen voor een .deb omdat het programma dan ook in synaptic voorkomt en je het via synaptic kan verwijderen.
Ook zal synaptic je bij installatie waarschuwen indien je je vergist hebt en het programma toch in de software-bronnen voorkomt (bij het zoeken in synaptic er vb gewoon overgekeken).

Autopackage is voor mij dan de volgende keuze. Dus indien het programma niet in de softwarebronnen voorkomt en ik vind geen server van derde en ik vind geen .deb op het internet....

Voor meer info: http://www.autopackage.org/faq.html?PHPSESSID=46949321f4831e42cceb2bdce17d988a#1_1

Offline koen_92

  • Lid
autopackage goed of slecht?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/06, 14:22:24 »
Ok, bedankt dat is duidelijk.

Natuurlijk kijk ik eerst in Synaptic, hier is ook een hele hoop te vinden, maar soms toch niet, of in Synaptic zit een veel oudere versie.

Dan wordt het dus toch maar een deb-je.
En anders dus autopackage, maar die wordt dus niet automatisch geupdated.

P.S. wordt een source-installatie wel automatisch geupdated?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
autopackage goed of slecht?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/06, 14:30:39 »
debjes die je van een vreemde site download zorgen ook niet voor een automatische update.
Dat kan alleen als je een echte repository toevoegt.

Autopackages en source updaten nooit zelf.

Offline koen_92

  • Lid
autopackage goed of slecht?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/06, 14:35:46 »
Ik snap het!

Probleem opgelost!