Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Harddisk "defect" ?  (gelezen 896 keer)

[OPGELOST] Harddisk "defect" ?
« Gepost op: 2009/11/07, 15:17:11 »
Ik heb in mijn PC 2 harde schijven:
1 van 30 GB; hierop draait het besturingssysteem Ubuntu 9.10.
1 van 80 GB; deze gebruik ik voor opslag van foto's, video, documenten, etc. en als backup.

Sinds de upgrade van 9.04 naar 9.10 krijg ik de melding dat deze laatste schijf niet goed meer is: disk has many bad sectors. Als ik vervolgens via Palimpsest Disk Utility de gegevens ga bekijken krijg ik bij Overall assessment het advies backup all data and replace the disk.

Ik kan de schijf echter gewoon gebruiken en heb deze problemen ook nog nooit eerder bij vorige Ubuntu versies gehad. Deze schijf stamt nog uit mijn Windows tijd en is nog steeds een NTFS schijf. Ik heb zelf het idee dat ik daarom deze melding krijg, maar vind het dus vreemd dat dit pas is sinds de upgrade. Ik ben wel van plan om de schijf een keer "leeg te trekken" en dan vervolgens te formatteren naar de Linux standaard.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/07, 17:55:38 door Metal Henkie »

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Harddisk "defect" ?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/07, 15:24:32 »
Aan Metal Henkie

Bij Beheer staat "Hardware testen", tenminste bij 8.04. Dan kom je vanzelf langs de HD.
Misschien een paar slechte sectors. Als dat zo is, is vervanging aan de orde. Meestal zijn het dunne plekken in de platter die een fout geven. Die breiden zich langzaam uit, tot de hele schijf uitvalt.
Dan zijn de rapen wel gaar.

Vr.groet, peter

Oeps, zelf even getest, maar HD staat er niet bij. Ik kijk even verder.

Heb je niet ergens een Windows computer waar je hem even inhangt. Dan kun je gemakkelijk een foutcontrole doen met auto correctie en kun je zien hoeveel sectoren beschadigd zijn.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/07, 15:46:23 door Petervdw »

Offline Dave

  • Lid
Re: Harddisk "defect" ?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/07, 17:28:29 »
Het zit er pas sinds 9.10 standaard in dus logisch dat je voorheen geen meldingen kreeg.
Het maakt niet uit wat er op staat (NTFS) maar als je geen andere backup hebt zou ik daar maar snel voor zorgen.
Misschien gaat ie nog een jaar mee of een week?

Re: Harddisk "defect" ?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/07, 17:55:14 »
Ik ben inmiddels begonnen met de data die erop staat ergens anders op te slaan. Ook heb ik een nieuwe harde schijf besteld. Een geluk bij een ongeluk dat in 9.10 deze tool aanwezig is, anders was ik er pas achter gekomen op het moment dat de schijf het begeven had.