Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Instellingen niet in fstab - waar wel...?  (gelezen 1700 keer)

Offline JvH

  • Lid
[OPGELOST] Instellingen niet in fstab - waar wel...?
« Gepost op: 2008/12/18, 14:27:27 »
Het verhaal begon toen ik wilde proberen mijn diskettestation aanspreekbaar te maken in Ubuntu 8.10. Ik kom nl. nergens een verwijzing tegen naar dit ding (noch in mijn bestandssysteem noch in de Disk Mounter-applet).

Dus ik had op internet een duidelijk verhaal opgezocht over het gebruik van fstab: http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/fstab.html
Nou goed dit kan ik allemaal prima begrijpen, maar ik kwam toch wel voor een raadsel te staan toen ik eens ging kijken hoe dat op mijn systeem werkt.

Mijn partitieindeling is als volgt:
sda:
  sda1: ntfs, label Windows, gemount te bereiken via /media/Windows
sdb:
  sdb1: ntfs, label Data, gemount te bereiken via /media/Data
  sdb2: ext3, mount point /
  sdb3: swap

Als ik in /etc/fstab kijk, zie ik sdb2 en sdb3, en mijn DVD-ROM. En ook nog een regel met het woord proc erin, geen idee wat dat doet.
In de Disk Mounter zie ik de Windows- en Data-partities, en mijn DVD-ROM.
Als ik in de mappen media en mnt kijk, kom ik de Windows- en Data- niet tegen. Pas als ik ze mount met de Disk Mounter of via het menu Locations komen ze tevoorschijn.

Wat ik niet snap:
1) Hoe kan het dat pas bij het mounten van een partitie de corresponderende map verschijnt? Ik had juist begrepen dat je die map van tevoren aan moest maken.
2) Hoe kan het dat Ubuntu wel weet van de partities Windows en Data, terwijl ze niet in /etc/fstab staan?
3) Als dit soort zaken kennelijk (deels) buiten /etc/fstab om gaat, waar moet ik dan zijn als ik
  a) de partities Windows en Data bij het starten automatisch wil laten mounten?
  b) ik mijn diskettestation als mountbare partitie wil toevoegen?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/06, 15:18:47 door JvH »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Instellingen niet in fstab - waar wel...?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/18, 15:02:45 »
gksudo pysdm
Pysdm(storage device manager) installeren, en hiermee met een map linken.
Zelf heb ik de diskette drive al aanwezig bij ubuntu 8.04, dus bij installatie.

JimZ

  • Gast
Re: Instellingen niet in fstab - waar wel...?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/19, 00:45:17 »
Zoals je al gemerkt hebt worden die mappen nu pas gemount als je erom vraagt via "Locaties".

Wil je ze gelijk tijdens het opstarten gemount hebben dan moet dat inderdaad in je fstab-bestand staan.
Dat wordt dan zoiets als:

/dev/sda1  /media/Windows   ntfs    defaults,umask=007,gid=46      0       1
/dev/sdb1  /media/Data         ntfs    defaults,umask=007,gid=46      0       1

Dus die twee regels toevoegen, vervolgens in /media twee mappen aanmaken met de namen "Windows" en "Data" zodat die mountpoints ook inderdaad al bestaan tijdens het opstarten en dan zou het goed moeten gaan.

Een diskettestation ligt wat lastiger want als je die altijd tijdens de start probeert te "automounten" dan zou er ook altijd een diskette in moeten zitten want anders valt er uiteraard niets te mounten. Dus waarschijnlijk is het toch handiger om dat handmatig te blijven doen, bij het evt verwisselen van een diskette in het station moet je dat toch ook al.

Gr,
Jim
« Laatst bewerkt op: 2008/12/19, 00:50:40 door JimZ »

Offline JvH

  • Lid
Re: Instellingen niet in fstab - waar wel...?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/19, 10:29:01 »
Citaat van: jan11000
gksudo pysdm
Dank voor de tip! Ik ga dit vanavond op m'n gemak uitproberen. Vind het altijd wel handig als ik instellingenbestanden als fstab via een grafische interface kan editten.

Citaat van: jan11000
Zelf heb ik de diskette drive al aanwezig bij ubuntu 8.04, dus bij installatie.
Dat had ik ook, maar in 8.10 niet... :(

Citaat van: JimZ
Een diskettestation ligt wat lastiger want als je die altijd tijdens de start probeert te "automounten" dan zou er ook altijd een diskette in moeten zitten want anders valt er uiteraard niets te mounten.
Als ik het documentje goed begrijp waar ik in mijn 1e post een link naar had geplaatst heb je in fstab ook een optie om een volume bij het starten niet automatisch te mounten. Dus ik neem aan dat ik ook voor mijn diskettestation een regeltje aan fstab zal kunnen toevoegen.

Hoe dan ook vanavond ga ik er op m'n gemak naar kijken. Bedankt voor de reacties tot dusver!

JimZ

  • Gast
Re: Instellingen niet in fstab - waar wel...?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/19, 18:50:08 »
Oke, als je die floppy per sé wilt zien in de schijfkoppelaar dan zou de volgende regel in het fstab-bestand het moeten doen:

/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec      0       0

Wederom niet vergeten om in /media een mapje "/floppy0" aan te maken.

Gr,
Jim

Offline JvH

  • Lid
Re: Instellingen niet in fstab - waar wel...?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/19, 21:55:07 »
Nou de partities Data en Windows kan ik, gebruikmakend van JimZ's regels, nu idd automatisch laten mounten bij het opstarten. Bedankt!

Voor mijn diskettestation moest ik ff googlen, want dat werkte nog niet direct. Kennelijk moet ik de toverspreuk 'sudo modprobe floppy' uitvoeren om toegang te kunnen krijgen tot mijn diskettes. Het zou ook mogelijk moeten zijn om een bepaald modprobe-bestand aan te passen zodat dit bij het opstarten gebeurt... morgen ga ik dit wel verder uitpluizen.

JimZ

  • Gast
Re: Instellingen niet in fstab - waar wel...?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/19, 23:51:22 »
Ik heb even geprobeerd om op m'n eigen machine een floppy te mounten (moest het diskettestation eerst "ontroesten" wegens nog nooit gebruikt) en dat lukt inderdaad niet zomaar, ook niet met die door mij voorgestelde regel in het fstab-bestand.

Ook even Google te hulp geroepen en blijkbaar tobben meer mensen met Intrepid met ditzelfde probleem. Mijn voorlopige oplossing:

In de terminal:
sudo modprobe floppy
sudo mount /dev/fd0 /media/floppy0
Da's behoorlijk ouderwets maar werkt in ieder geval wel. Als ik tijd heb zal ik proberen het verder uit te spitten maar blijkbaar is er in Intrepid in het geheim iets veranderd in de omgang met diskettes.

Gr,
Jim

Edit:

Gevonden!

Blijkbaar heeft Mark Shuttleworth in al z'n wijsheid besloten dat floppy's niet meer van deze tijd zijn en ze per default geheel uit het systeem verbannen maar je kunt het gelukkig weer simpel herstellen door in het bestand /etc/modules de floppy toe te voegen, dat ziet er (bij mij althans) dan zo uit:
# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.

loop
lp
rtc
fuse
floppy

Na een reboot vindt je dan onder "Locaties/Verwisselbare media" een "Diskettestation" en kun je met een enkele linksklik de floppy mounten.


Gr,
Jim
« Laatst bewerkt op: 2008/12/20, 00:32:23 door JimZ »

Offline JvH

  • Lid
Re: Instellingen niet in fstab - waar wel...?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/20, 13:15:13 »
Floppy's zijn idd niet bepaald meer van deze tijd. Maar onlangs was ik gedwongen om mijn diskettestation opnieuw aan te sluiten, omdat ik mijn videokaart moest flashen mbv een tooltje dat alleen onder pure MS-DOS werkte :S
En als ik dat ding er dan toch in heb zitten wil ik ook dat ie het doet :) Gaat eigenlijk nergens over, is vooral een principekwestie.

Terugkomend op het onderwerp van deze draad:
Bij mij werkt het nu ook, op één klein puntje na: in de Disk Mounter applet verschijnt nog steeds geen floppy-icoontje bij het opstarten. Dus ook niet na het aanpassen van /etc/modules en het toevoegen van het /dev/fd0-regeltje in fstab. In oudere Ubuntu-versies stond dit er altijd wel bij. Rara hoe kan dat?

@JimZ: enorm bedankt voor het uitzoekwerk dat je hebt verricht.

JimZ

  • Gast
Re: Instellingen niet in fstab - waar wel...?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/20, 14:34:44 »
Nou, geen dank en graag gedaan hoor, meestal word ik simpelweg "gedreven" door m'n eigen nieuwsgierigheid dus......  :P

Citaat
Rara hoe kan dat?
Geen idee eigenlijk, waarschijnlijk moet er dan ook nog iets in "/etc/rc.conf" en/of "etc/init.d" gefröbeld worden. Maar dan krijg je mogelijkerwijs weer een foutmelding als je opstart zonder floppy in de drive.

Na het mounten verschijnt hij trouwens wel degelijk in de Diskmounter applet en blijft daar ook na het unmounten van de floppy staan tot (uiteraard) de volgende systeemstart en kun je hem daarna dus gewoon gebruiken.

Ik gebruik die Applet trouwens helemaal niet want dan staat zo ongeveer de hele bovenbalk vol vanwege mijn 13 (dertien!) partities en mounten via "Locaties/Verwisselbare media" is nou ook weer niet zo'n heel vreselijke omweg dunkt mij.

Gr,
Jim

Offline JvH

  • Lid
Re: Instellingen niet in fstab - waar wel...?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/20, 15:21:21 »
Citaat van: JimZ
Na het mounten verschijnt hij trouwens wel degelijk in de Diskmounter applet en blijft daar ook na het unmounten van de floppy staan tot (uiteraard) de volgende systeemstart en kun je hem daarna dus gewoon gebruiken.
Ja da's wel zo. Maar toch vreemd, want vroeger stond het floppy-icoontje er al voor het mounten bij. M.a.w. de floppy kon, net als de andere partities, via de applet gemount worden. Maar je hebt gelijk, nu werkt het ook via het menu Locations.

Citaat van: Arie
ging het ook niet met FreeDOS? dat draait vanaf cd
Ik zal dat eens gaan bestuderen. Zou wel verrekte handig zijn als dat idd werkt, want dan heb ik het diskettestation helemaal niet meer nodig.