Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bevriezen pc Xubuntu  (gelezen 1334 keer)

Bevriezen pc Xubuntu
« Gepost op: 2017/04/16, 17:31:07 »
Hoi mede-xubuntuers,

Ik heb weer eens een zo’n grijs-probleempje. Niet weten waar het nu door komt en ook niet hoe het eens goed op te lossen.

Het gaat om xubuntu 16.04 dat me steeds meer en meer het vervelende en potentieel pc-slopende bevriezings-probleem geeft. ( Volledige bevriezing met als enig optie de harde afsluiting van pc en dan maar weer opstarten. Moet dan steeds eerst weer een aantal orphaned inodes wegwerken enz.)

Eerst was het vooral bij gebruik via Firefox van youtube-filmpjes en google maps. Onlangs nog eens getracht google-earth er op te zetten maar dat was niet veel beter en heb ik er weer helemaal afgegooid. Ik heb ook zover ik kan zien, alle mogelijk tricks gedaan die er te vinden zijn. Zoals hardware-versnelling uitzetten enz. Maar nu heb ik de freeze al bij gebruik van simpele spelletjes als Tetzle-puzzels. En vandaag bevroor de pc al terwijl ik niets deed op het bureaublad.

Ik heb wel een videokaart die alleen actief gebruikt wordt in mijn dual-deel waar winxp op staat, maar daar kom ik niet veel meer. Voor xubuntu gebruik ik de ingebouwde drivers van het pakket. Ik krijg het gevoel dat naarmate het systeem meer en meer gebruik moet maken van die grafische video-driver, het crashen / bevriezen direct toeslaat. Verder in Firefox heb ik alleen de 2 door xubuntu zelf gemaakte addons en verder niets.

Wat is er nou toch de werkelijke oorzaak van dat volledig bevriezen ? Welke activiteit kan zo’n zwaar gevolg geven? En bovenal dus : hoe kan ik hier van af komen?
Laat me maar even weten welke info nodig is m.b.t. mijn systeem. Alle hulp is welkom.

Goese Duikertje

Offline HarzG

  • Lid
Re: Bevriezen pc Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/16, 17:46:31 »
Type in de terminal:
inxi -GJe ziet vervolgens daar de naam van je videokaart verschijnen. De tekst kan je kopiëren met de muis en vervolgens Shift-Ctrl-C en dan hier in een forumbericht plakken.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

swake

  • Gast
Re: Bevriezen pc Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/16, 18:09:41 »
Misschien ook eens deze opdracht uitvoeren en hiervan het resultaat ook posten .

inxi -c 5 -b

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bevriezen pc Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/16, 18:29:08 »
Ook graag:
inxi -Fxz

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bevriezen pc Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/16, 20:07:00 »
Memtest86 vanaf een livecd of usb stick draaien, 12uur lang.
Temperaturen van al je hardware?
Smart van je harde schijf uitlezen.

Je uitleg van je videokaart driver begrijp ik niet.
En ook altijd je volledige lijst van je hardware meegeven.

Met een live cd testen of je systeem daar ook bevriest?

Als je niks vind dan , 1 voor 1 al je hardware gaan verwijderen, en steeds testen.
1 geheugen, muis en toetsenbord uitwisselen, printer verwijderen, etc.

Re: Bevriezen pc Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/17, 10:50:16 »
Hoi allemaal, fijn dat jullie zo snel reageren. Hierbij de 3 gevraagde data-items.

inxi -G
Graphics:  Card: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Caicos [Radeon HD 6450/7450/8450 / R5 230 OEM]
           Display Server: X.Org 1.18.4 drivers: ati,vesa (unloaded: fbdev,radeon)
           Resolution: 1600x1200@0.00hz
           GLX Renderer: Gallium 0.4 on llvmpipe (LLVM 3.8, 128 bits)
           GLX Version: 3.0 Mesa 12.0.6


inxi -c 5 -b
System:    Host: Novita Kernel: 4.4.0-72-generic i686 (32 bit)
           Desktop: Xfce 4.12.3 Distro: Ubuntu 16.04 xenial
Machine:   Mobo: ASUSTeK model: P5VD2-MX v: 1.XX
           Bios: Phoenix v: ASUS P5VD2-MX 1017 date: 04/30/2007
CPU:       Dual core Intel Pentium D (-MCP-) speed/max: 2400/2800 MHz
Graphics:  Card: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Caicos [Radeon HD 6450/7450/8450 / R5 230 OEM]
           Display Server: X.Org 1.18.4 drivers: ati,vesa (unloaded: fbdev,radeon)
           Resolution: 1600x1200@0.00hz
           GLX Renderer: Gallium 0.4 on llvmpipe (LLVM 3.8, 128 bits)
           GLX Version: 3.0 Mesa 12.0.6
Network:   Card: VIA VT6102/VT6103 [Rhine-II] driver: via-rhine
Drives:    HDD Total Size: 1250.3GB (1.2% used)
Info:      Processes: 198 Uptime: 9 min Memory: 539.8/2012.7MB
           Client: Shell (bash) inxi: 2.2.35


 inxi -Fxz
System:    Host: Novita Kernel: 4.4.0-72-generic i686 (32 bit gcc: 5.4.0)
           Desktop: Xfce 4.12.3 (Gtk 2.24.28) Distro: Ubuntu 16.04 xenial
Machine:   Mobo: ASUSTeK model: P5VD2-MX v: 1.XX
           Bios: Phoenix v: ASUS P5VD2-MX 1017 date: 04/30/2007
CPU:       Dual core Intel Pentium D (-MCP-) cache: 2048 KB
           flags: (lm nx pae sse sse2 sse3) bmips: 11199
           clock speeds: max: 2800 MHz 1: 2800 MHz 2: 2800 MHz
Graphics:  Card: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Caicos [Radeon HD 6450/7450/8450 / R5 230 OEM]
           bus-ID: 02:00.0
           Display Server: X.Org 1.18.4 drivers: ati,vesa (unloaded: fbdev,radeon)
           Resolution: 1600x1200@0.00hz
           GLX Renderer: Gallium 0.4 on llvmpipe (LLVM 3.8, 128 bits)
           GLX Version: 3.0 Mesa 12.0.6 Direct Rendering: Yes
Audio:     Card-1 Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Caicos HDMI Audio [Radeon HD 6400 Series]
           driver: snd_hda_intel bus-ID: 02:00.1
           Card-2 VIA VT8237A/VT8251 HDA Controller
           driver: snd_hda_intel bus-ID: 80:01.0
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k4.4.0-72-generic
Network:   Card: VIA VT6102/VT6103 [Rhine-II]
           driver: via-rhine port: d000 bus-ID: 00:12.0
           IF: enp0s18 state: unknown speed: 100 Mbps duplex: full
           mac: <filter>
Drives:    HDD Total Size: 1250.3GB (1.2% used)
           ID-1: /dev/sda model: WDC_WD10EZEX size: 1000.2GB
           ID-2: /dev/sdb model: WDC_WD2500KS size: 250.1GB
Partition: ID-1: / size: 339G used: 13G (4%) fs: ext4 dev: /dev/sda9
           ID-2: swap-1 size: 2.14GB used: 0.00GB (0%) fs: swap dev: /dev/sda10
RAID:      No RAID devices: /proc/mdstat, md_mod kernel module present
Sensors:   System Temperatures: cpu: 47.0C mobo: 38.0C
           Fan Speeds (in rpm): cpu: 1004 sys-1: 1339
Info:      Processes: 198 Uptime: 9 min Memory: 544.6/2012.7MB
           Init: systemd runlevel: 5 Gcc sys: 5.4.0
           Client: Shell (bash 4.3.461) inxi: 2.2.35

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bevriezen pc Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/17, 11:26:55 »
En nog gaan testen, zie boven.
je kunt nog booten met een oude kernel, tijdens booten ga naar de recovery, kies oude kernel, en testen.

Re: Bevriezen pc Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/17, 13:22:00 »
Hoi allemaal, nog wat aanvulling.

Tja, ik ben dan ook maar even wezen stoeien met smart. En ofschoon mijn oude  2e hd niet echt helemaal meer perfect is, gebruik ik die alleen dus maar voor wat data-opslag. Het hele systeem staat bij mij op een vrij nieuwe 1 TB hd. En die kwam probleemloos door de smartscan. De oude 2e niet zo zeer. Die moest tussentijds stoppen. Wellicht door wat oude bad-sectors. Ik heb de tests 2x maal gedaan met hetzelfde resultaat. Het is vrij veel data maar mocht je dat nuttig zijn laat maar even weten. Met de andere test-items wacht ik nog even tot wellicht de anderen nog wat kunnen adviseren ivm mijn data.

Verder:

Na wat inlezen op internet kreeg ik het volgende beeld en weet niet of dat nou mogelijk klopt en wellicht te maken heeft met mijn bevries-probleem.
Het zou door Ubuntu bewust zó zijn gemaakt dat enkele files, zoals de root-file, niet meer zo makkelijk toegankelijk zijn voor de gebruiker. Vanuit het idee dat men daar eigenlijk nauwelijks of nooit echt iets te zoeken heeft. En makkelijk het systeem kan beschadigen. Op zich prima maar het geeft naar mijn idee dus wel degelijk problemen.

Zo gebruik ik sinds enige tijd, zo af en toe, luckybackup om eens een back-up te maken van mijn home-file. Die plaats ik dan op een andere partitie-deel. Dat gaat over het algemeen prima. Máár…, ik dacht met dat bevriezen dat het mogelijk slim was om eens zo’n back-up terug te gaan zetten en zo wellicht veel uitzoek-problemen te voorkomen. Helaas dus. Want steeds als ik een dergelijk restore wil doen, crashed het programma vanwege het geen toegang hebben / rechten tot bepaalde files. Lees root. Als ik dan eens kijk in het systeem-menuutje waar de snelkoppeling staat van luckybackup dan staat daar achter ( Systeembeheerder.) ???? Geen idee wat dit nou inhoudt, maar ik dacht toch echt dat ik zelf systeembeheerder was.???

Hoe dan ook, kan het dus zo zijn dat die rechten-kwestie van root de oorzaak is van dat bevriezen?

Offline HarzG

  • Lid
Re: Bevriezen pc Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2017/04/17, 15:59:53 »
Het zou door Ubuntu bewust zó zijn gemaakt dat enkele files, zoals de root-file, niet meer zo makkelijk toegankelijk zijn voor de gebruiker.
... bron en inhoud van deze informatie?
Want steeds als ik een dergelijk restore wil doen, crashed het programma vanwege het geen toegang hebben / rechten tot bepaalde files. Lees root.
...
Hoe dan ook, kan het dus zo zijn dat die rechten-kwestie van root de oorzaak is van dat bevriezen?
Deze vraag kan alleen worden beantwoord als we meer informatie zien over de meldingen die je dan ziet.

Maar ik denk eerder dat het te maken heeft met je defecte harde schijf, zowel bij back-ups als ook bij andere acties.
Hierdoor worden misschien telkens nieuwe pogingen gedaan om je data te benaderen. Is het probleem verholpen als je deze harde schijf afkoppelt? Ik bedoel dus niet de SATA-stekker trekken maar met Thunar een opdracht "uithangen" te geven waardoor deze schijf niet meer actief in je systeem gekoppeld is.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/17, 16:02:39 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Bevriezen pc Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2017/04/22, 11:55:20 »
Hoi allemaal,
Het heeft even geduurd maar ben weer met tal van oefeningen bezig geweest. Eerst maar even n.a.v. HarzG,  ( Het zou door Ubuntu bewust zó zijn gemaakt dat enkele files, zoals de root-file, niet meer zo makkelijk toegankelijk zijn voor de gebruiker. ... bron en inhoud van deze informatie? ). Wat ik daar mee bedoel is dat als je op tal van de forums kijkt dan zie over het algemeen het advies om dus niet in die root te gaan rommelen en dat je daar het risico loopt eerder ernstige schade aan te richten. En áls je daar dan per sé  bezig wilt dat je dan maar nautilus moet gebruiken. Maar het wordt sterk afgeraden enz, enz.

Goed, inmiddels bleek inderdaad dat er toch het één en ander op die oude HD, alleen data-opslag, fout was gegaan. Waarschijnlijk wat te veel losse, zwevende data-stukken. Dat is nu weer in orde en het lijkt het erop dat het bevriezen inderdaad weg is. Toch vreemd , want het bevriezen vond meestal plaats als ik in ubuntu bezig was en er verder geen interactie was met die oude HD. ( Zover ik dat kan zien.) Zou het mogelijk ook iets te maken kunnen hebben met de recente nieuwe Firefox-update ??

Ik vroeg me nog af of de gevraagde data van mij voor Pjotr en Jan11000 enz, nog wat andere inzichten hadden gegeven? Hoor graag van jullie.
Groet van het Goese Duikertje.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Bevriezen pc Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2017/04/22, 17:46:13 »
Goed, inmiddels bleek inderdaad dat er toch het één en ander op die oude HD, alleen data-opslag, fout was gegaan. ... Toch vreemd , want het bevriezen vond meestal plaats als ik in ubuntu bezig was en er verder geen interactie was met die oude HD. ( Zover ik dat kan zien.)
Telkens als je kiest voor bijv. downloaden of opslaan vanuit welke applicatie dan ook, wordt door de bestandsbeheerder Thunar gekeken naar de beschikbare harde schijven en mappen. Er is dus m.i. op de achtergrond telkens interactie het de gekoppelde harde schijven, ook met de defecte. Dat is in andere besturingssystemen ook zo.
Citaat
Zou het mogelijk ook iets te maken kunnen hebben met de recente nieuwe Firefox-update ??
Nee.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce