Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux  (gelezen 13708 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #25 Gepost op: 2013/05/09, 11:37:50 »
Pinta is niet snel? Nee, op jou P3 niet nee :rolleyes:
Pinta start hier in 3 seconden op en ik heb geen supersnelle computer. En qua functies zit het erg in de buurt van Irfanview. Niet teveel en niet te weinig. Pinta heeft nog niet eens de helft van de functies van GIMP hoor.
Heb ik het over snel opstarten dan? En heb ik een P3? Da's nieuw voor mij. ;)

Zoals ik al schreef: de interface zit gewoon in de weg. In de tijd dat ik 1 verschaal-actie in GIMP (of andere complexere beeldbewerker) heb gedaan, kan er 10 doen in gThumb. Wat gechargeerd natuurlijk, dat zal duidelijk zijn.  ;)

Voor mij is tijd belangrijk en daarom gebruik ik altijd de methode en de tools die mij het minste tijd kosten; ik hang niet vast aan een enkele tool en switch zo naar iets anders mocht dat beter zijn. Vandaar de inkijk in mijn werkmethodiek. Doe er mee wat je wilt.

Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #26 Gepost op: 2013/05/09, 12:45:51 »
@markba: Ik maakte maar een grapje over je P3 ;) En je had het wel over snel, lees je bericht maar na. Maar ik had het over Pinta en niet over GIMP, GIMP gebruik ik niet en ik zou dat ook nooit willen, vind het geen fijn programma.

@femke: Fotoxx kan dat, of anders GIMP of Pinta.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #27 Gepost op: 2013/05/09, 13:13:55 »
Ik maak veel foto's voor mijn website. Die moet ik allemaal tegelijk schalen.
Dit doe ik met de handige tool in Nautilus.
Het comprimeren is een ander verhaal. Want als je de foto wel verkleind maar niet comprimeert, dan nog is het een grote foto.
Dat los ik op met Converseen, waar je ook foto's kan schalen, dus alles in 1.
Verschalen, verkleinen en hernoemen, dat is waar ook veel werk voor mij in zit. Dat doe ik dus allemaal in gThumb (wat een reclame weer), zowel voor een enkele foto als in een batch. Met die ene tool doe ik dus zo ongeveer alles.

Converseen kan dan wel in batch bewerkingen uitvoeren, maar weer niet vanuit een grafisch overzicht (multiselect afbeeldingen aanwijzen + bewerking uitvoeren), zoals in gThumb of (beperkt) in Nautilus; er zit wel een preview op, maar dat werkt toch net wat lastiger, zeker bij grote verzamelingen. Ander probleem bij Converseen is dat het niet in de repo zit, dat maakt het een stuk minder toegankelijk. Verder lijkt me best een handige tool (heeft wel wat weg van PyRenamer, een tool om batchgewijs tehernoemen), maar mijn voorkeur is om alles (verschalen, verkleinen en hernoemen ) in een enkele tool te doen.

Mijn grootste punt is het verhoudingsgewijs bijsnijden: vaak weet je dat een afbeelding een bepaald formaat moet hebben, zeg 200 x 100, maar je kunt niet zomaar een bestaande afbeelding bijsnijden in dat formaat, je verliest dan te veel info als de afbeelding (veel) groter is, zeg 800 x 600. Ook kun je de afbeelding niet verschalen omdat dan de verhoudingen niet meer kloppen.

Wat je dan moet doen: eerst de afbeelding bijsnijden in de verhouding die je wilt hebben (2:1 in dit geval) waarbij zo veel mogelijk informatie bewaard blijft, en daarna verschalen naar het gewenste formaat (200 x 100). En dat verhoudingsgewijs bijsnijden is precies het heikele punt. Veel programma's kunnen het gewoon niet (Shotwell), anderen kunnen het wel (Fotoxx, Pinta, GIMP), maar in mijn ervaring niet zo handig, snel en intuitief als in gThumb. Voor mij dus een belangrijk criterium en de reden om voor gThumb te kiezen.

Citaat
Mijn foto's bewerk ik amper, soms wat kleuren aanpassen, maar eigenlijk niet.
Doe doe ik eigenlijk ook niet. Wat contrast en helderheid bijwerken, that's it.

Citaat
Verder kan Irfanview wel automatisch foto's bewerken qua kleur, en ook dat vind ik mooi. Welk proggie dat kan in Mint/Ubuntu, geen idee. Shotwell kan dat, maar die doet het veel te veel en dus zijn de kleuren daarna overkill. Irfanview doet het subtiel en dus mooi.
Pinta doet dat, gThumb ook. Fotoxx voor zover ik kan zien niet. Maar wat het resultaat wordt, dat zul je zelf even moeten kijken, het valt inderdaad vaak tegen. Wat je zegt, die automatische functies om kleuren op te halen zijn vaak gewoon te overijverig.

Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #28 Gepost op: 2013/05/09, 13:22:31 »
"ander nadeel is dat converseen niet in de repo's zit"

Uhm, markba...

Citaat
vistausss@vistausss-mbp:~$ aptitude search converseen
p   converseen                                                     - Converseen - A batch image converter                                     
p   converseen:i386                                                - Converseen - A batch image converter                                     
vistausss@vistausss-mbp:~$

En Fotoxx kan wel automatisch bewerken qua kleur. En Shotwell kan, in ieder geval in de versie in 13.04, ook verhoudingsgewijs bijsnijden. Hoe handig dat gaat in vergelijking met andere proggies weet ik niet want ik snijd altijd vrij bij maar het kan dus wel.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/09, 13:24:34 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #29 Gepost op: 2013/05/09, 13:35:30 »
"ander nadeel is dat converseen niet in de repo's zit"

Uhm, markba...

Citaat
vistausss@vistausss-mbp:~$ aptitude search converseen
p   converseen                                                     - Converseen - A batch image converter                                     
p   converseen:i386                                                - Converseen - A batch image converter                                     
vistausss@vistausss-mbp:~$
Bij mij niet:

~$ dpkg -l converseen
Geen pakketten gevonden overeenkomend met converseen.

Edit. Heb je toevallig deze PPA ingeschakeld: sudo add-apt-repository ppa:faster3ck/converseen

Citaat
En Fotoxx kan wel automatisch bewerken qua kleur.
Welke optie is dat dan? Ik heb alles onder menu Retoucheren bekeken maar zie zo'n optie niet terugkomen.

Citaat
En Shotwell kan, in ieder geval in de versie in 13.04, ook verhoudingsgewijs bijsnijden.
Ah, mooi, dat wist ik niet. Maar ik gebruik Shotwell dan ook niet echt (meer).

Citaat
Hoe handig dat gaat in vergelijking met andere proggies weet ik niet want ik snijd altijd vrij bij maar het kan dus wel.
De gebruikersinterface komt wat dit betreft zeer nauw. Zomaar zeggen dat een bepaalde optie er in zit, heeft dan ook geen zin. Want dan zul je er snel achterkomen dat je bij de ene tool er daar veel langer over doet dan bij de andere. Ik heb ze allemaal geprobeerd, mijn voorkeur zal inmiddels duidelijk zijn. ;)
« Laatst bewerkt op: 2013/05/09, 13:46:42 door markba »

Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #30 Gepost op: 2013/05/09, 14:13:52 »
@markba: Ik gebruik Converseen niet (ik doe niet aan batch) dus waarom zou ik die PPA dan toevoegen?

En ik zal later even kijken welke optie in Fotoxx dat precies is.
En ja, je hebt gelijk dat de GUI zeer nauw komt. Maar het zit er in ieder geval in nu dus dat is mooi voor de mensen die niet aan batch doen :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #31 Gepost op: 2013/05/09, 14:23:43 »
@markba: Ik gebruik Converseen niet (ik doe niet aan batch) dus waarom zou ik die PPA dan toevoegen?
Vreemd hoor, want Converseen zit niet in de standaard repo's:
http://packages.ubuntu.com/search?keywords=converseen&searchon=names&suite=all&section=all

Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #32 Gepost op: 2013/05/09, 14:28:50 »
Bij mij zit het er ook niet in (Ubuntu 13.04)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #33 Gepost op: 2013/05/09, 16:57:55 »
Converseen zit NIET in de repro's maar je moet een PPA installeren:
Dat zei ik al: http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/photoshop-alleen-nog-te-huur-kans-voor-linux/msg873161/#msg873161
Blijkbaar heeft Vistaus toch die PPA?

Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #34 Gepost op: 2013/05/09, 17:37:19 »
Edit. Oeps over het hoofd gezien dat deze thread al een tweede pagina had! Gijsbert, ik reageer op je post #24.
/Edit

Gijsbert (en sommige anderen in deze draad), wat je over het hoofd ziet is dat de hele grafische industrie op Adobe draait. Niet alleen Photoshop maar ook al die andere programma's als Illustrator en hoe ze allemaal ook heten. Dat is een ontwerpketen die volledig op elkaar is afgestemd en geïntegreerd, vanaf de makers (fotografen, illustratoren, opmakers en nog het een en ander aan creatief volk) tot aan de drukker.

Die integratie betekent bijvoorbeeld dat tags die in een van de Adobe-progs worden aangebracht, ook in de andere progs kunnen worden gelezen. Ander voorbeeld is dat de hele keten hetzelfde omgaat met kleurbeheer. Voor productieomgevingen zijn dit essentiële zaken.

De laatste keer dat ik een volledige versie van Photoshop had was v6, ergens in 1996 schat ik. Legaal overigens, want ik werkte toen op een uitgeverij van computerbladen waar dit soort programma's werden getest. Die versie vond ik al erg complex en ik kan me het gevloek op de opmaakafdeling nog goed herinneren als er weer een nieuwe versie van Photoshop verscheen :-) Latere versies zijn alleen maar complexer geworden en ik heb dan ook al jaren geen flauw idee waarom iedereen zo nodig Photoshop moet gebruiken. Voor niet-professionele fotografen is onder meer Elements een uitstekend alternatief en er zijn er meer.

Zelf gebruik ik overigens vrijwel alleen een raw-converter (RawTherapee), met wat Gimp er overheen. Dus geen Adobe nodig hier, ook niet in die (erg prijzige) cloud.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/09, 17:41:30 door Paul Matthijsse »

Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #35 Gepost op: 2013/05/09, 17:53:52 »
Ik zie dat niet over het hoofd, net zomin als veel grafisch ontwerpers met Apple computers werken. Maar je moet toch ergens beginnen om de alleen heerschappij van Adobe te doorbreken. Daar lijkt mij een school het meest geschikt voor of zie ik dat verkeerd Paul?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #36 Gepost op: 2013/05/09, 20:10:46 »
Converseen zit NIET in de repro's maar je moet een PPA installeren:
Dat zei ik al: http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/photoshop-alleen-nog-te-huur-kans-voor-linux/msg873161/#msg873161
Blijkbaar heeft Vistaus toch die PPA?


Dus ik ga een willekeurige PPA toevoegen van iemand die ik niet eens ken waarbij ik onnodig risico loop en dat allemaal voor een programma'tje wat ik niet nodig heb en derhalve ook nooit zal gebruiken?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #37 Gepost op: 2013/05/09, 20:15:50 »
Converseen zit NIET in de repro's maar je moet een PPA installeren:
Dat zei ik al: http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/photoshop-alleen-nog-te-huur-kans-voor-linux/msg873161/#msg873161
Blijkbaar heeft Vistaus toch die PPA?


Dus ik ga een willekeurige PPA toevoegen van iemand die ik niet eens ken waarbij ik onnodig risico loop en dat allemaal voor een programma'tje wat ik niet nodig heb en derhalve ook nooit zal gebruiken?
Dat denk ik niet. Maar wij proberen ook maar met je mee te denken waarom jij dat pakket wel hebt en wij niet (zonder die PPA dan).

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #38 Gepost op: 2013/05/09, 20:18:18 »
gThumb zie ik als dé vervanger voor Irfanview

Net gThumb geinstalleerd en gebruikt voor een kleine resize-job. Tis jammer, maar ImageMagick moet het op alle fronten afleggen. Het gaat hier in dit onderwerp wel ergens anders over, maar ondertussen is het ook hoogst leerzaam wat de verschillen en de mogelijkheden van de verschillende software pakketen zijn!

Nou die andere tips eens aflopen ... .

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #39 Gepost op: 2013/05/10, 09:23:12 »
Converseen zit NIET in de repro's maar je moet een PPA installeren:
Dat zei ik al: http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/photoshop-alleen-nog-te-huur-kans-voor-linux/msg873161/#msg873161
Blijkbaar heeft Vistaus toch die PPA?


Dus ik ga een willekeurige PPA toevoegen van iemand die ik niet eens ken waarbij ik onnodig risico loop en dat allemaal voor een programma'tje wat ik niet nodig heb en derhalve ook nooit zal gebruiken?
Dat denk ik niet. Maar wij proberen ook maar met je mee te denken waarom jij dat pakket wel hebt en wij niet (zonder die PPA dan).

Gebruik even apt-cache showpkg, dan zie je direct de bron. Kan ook zijn dat je een andere PPA hebt toegevoegd waar converseen in zit.

BTW, dpkg -l laat alleen geïnstalleerde pakketten zien. Om niet geïnstalleerde pakketten te zoeken, heb je apt-cache search nodig.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #40 Gepost op: 2013/05/10, 09:38:52 »
Wat ik vervelend vind, is dat scholen(in ieder geval de grafische)gewoon blijven werken met Photoshop. Mijn zoon heeft de grafische school gedaan(heet tegenwoordig media college). Nou de leerlingen gingen echt niet netjes Photoshop aanschaffen. Dat die scholen Ijzeren Heinig bezig blijven met dat soort programma's i.p.v. eens naar alternatieven te kijken blijft mij onbegrijpelijk. Maar wie weet, in de toekomst.


hier bij de fontys precies hetzelfde officieel gezien moest je de software voor duizenden euros kopen, de leraren zelf zeiden dan "ik mag niet zeggen dat je t maar illegaal moet downloaden." maar daarmee bedoelen ze eigenlijk "doe maar wel want t is anders veel te duur voor studenten". maar ja, wat gaat er nu gebeuren als dat niet meer gaat? ach, ik ben blij dat ik geen media-design studeer! dan heb ik hier in ieder geval niets mee te maken!!
 :D :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #41 Gepost op: 2013/05/10, 09:40:32 »
Gebruik even apt-cache showpkg, dan zie je direct de bron. Kan ook zijn dat je een andere PPA hebt toegevoegd waar converseen in zit.
Als Vistaus nu even dit commando uitvoert, dan zijn we verlost van de prangende vraag waar zijn pakket nu vandaan komt. Kan er al dagen niet van slapen.  =D
Citaat
BTW, dpkg -l laat alleen geïnstalleerde pakketten zien. Om niet geïnstalleerde pakketten te zoeken, heb je apt-cache search nodig.
Hier was ik abuis. Tnx.

hier bij de fontys precies hetzelfde officieel gezien moest je de software voor duizenden euros kopen, de leraren zelf zeiden dan "ik mag niet zeggen dat je t maar illegaal moet downloaden."
Leraren die aanzetten tot crimineel gedrag? Voorbeeldfunctie en zo? En hoe moet het later als ze in het bedrijfsleven zitten? Draaien ze dan ineens als een blad aan de boom om? Bizar dat dit allemaal gebeurt hier in NL. Maar ja, verslaafd aan gesloten software en het niet kunnen betalen, dan ga je rare dingen doen naar blijkt.

En konden studenten niet goedkoop software aanschaffen via Surf?
« Laatst bewerkt op: 2013/05/10, 09:47:07 door markba »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #42 Gepost op: 2013/05/10, 10:06:07 »
hier bij de fontys precies hetzelfde officieel gezien moest je de software voor duizenden euros kopen, de leraren zelf zeiden dan "ik mag niet zeggen dat je t maar illegaal moet downloaden." maar daarmee bedoelen ze eigenlijk "doe maar wel want t is anders veel te duur voor studenten".

Het is een rare wereld! Die software is voor studenten EN docenten tegen uiterst hebbelijke prijzen te krijgen op Surfspot: https://www.surfspot.nl/adobe
Dat heeft uiteraard een forse commerciële reden. Maar dat heeft dat studeren ook. Je wilt je brood gaan verdienen (of méér brood :D)

Die professionals zijn onze doelgroep niet, vind ik. Dat zijn de mensen met een gewone PC of een laptopje, die op een mooie Hemelvaartsdag een foto hebben gemaakt. Die dat nog wat willen bijschaven om hem dan op Facebook te zetten bijvoorbeeld. Zoals dit plaatje in "snapshot" kwaliteit. Ik was iets anders aan het fotograferen en toen kwam een hele groep Solex berijders voorbij. Qua foto is het nóg knudde, maar het geeft wel een prachtige impressie van het rijden met zo'n mooie oude brommer:



Op die gewone gebruiker is de open source software vrijwel altijd op gericht. En die software doet de klus meestal ronduit geweldig!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #43 Gepost op: 2013/05/10, 10:34:49 »

Het is een rare wereld! Die software is voor studenten EN docenten tegen uiterst hebbelijke prijzen te krijgen op Surfspot: https://www.surfspot.nl/adobe
Dat heeft uiteraard een forse commerciële reden. Maar dat heeft dat studeren ook. Je wilt je brood gaan verdienen (of méér brood :D)


met vriendelijke groeten,

Just Vecht

Tis niet zomaar te "krijgen"  op Surfspot,  je kan hier alleen een jaar licentie verkrijgen tegen een schappelijke prijs.

Citaat
Hoe werkt dat, betalen per jaar?
Werken met de nieuwste Adobe CS versies voor een laag, jaarlijks bedrag. Daardoor betaal je ieder jaar vanaf € 77,- voor een studentenlicentie.
Zo werk je met alle professionele programma’s die je wilt, tijdens je hele studie.


Want idd wel ronduit debiel is dat op de scholen de kinderen word geleerd te werken met software waar ze of nooit meer mee gaan werken omdat het te duur is, of op die manier aanzetten tot illegaal gebruik.
Want de software is het gereedschap waar je mee moet gaan werken in de toekomst, en om iemand aan 1 stuk gereedschap te laten wennen is ronduit stom, zo kweek je van jongs af aan eenzijdige mensen die niet flexibel zijn.
Tis niet te hopen dat deze studenten bij een baas komen te werken die ineens met een heel ander pakket werkt, anders komen ze misschien hun proeftijd niet eens door.....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #44 Gepost op: 2013/05/10, 10:42:33 »

Tis niet zomaar te "krijgen"  op Surfspot,  je kan hier alleen een jaar licentie verkrijgen tegen een schappelijke prijs.

Citaat
Hoe werkt dat, betalen per jaar?
Werken met de nieuwste Adobe CS versies voor een laag, jaarlijks bedrag. Daardoor betaal je ieder jaar vanaf € 77,- voor een studentenlicentie.
Zo werk je met alle professionele programma’s die je wilt, tijdens je hele studie.


Dat is het nieuwe Adobe model. Alles in de cloud ... .

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #45 Gepost op: 2013/05/10, 11:04:48 »
@jvecht

Aha, had ik niet zo begrepen toen ik daar op die site rondkeek....  :o


@femke98,

Ik heb nog nooit converseen gezien of ermee gewerkt en krijg dit als uitkomst:

gandyman@gandyman:~$ aptitude search converseen
gandyman@gandyman:~$
gandyman@gandyman:~$ apt-cache showpkg converseen
W: Kan pakket converseen niet vinden
gandyman@gandyman:~$
« Laatst bewerkt op: 2013/05/10, 11:10:36 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #46 Gepost op: 2013/05/10, 11:35:23 »
@niekn en markba: Zo ging het bij mijn vorige opleiding op het ROC Amsterdam ook...

Trouwens, je hebt gelijk wat betreft converseen: het zit wel in de pakketbronnen van Bodhi maar niet in die van Ubuntu. Daar zit hem het verschil dus in.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #47 Gepost op: 2013/05/10, 16:41:51 »
@markba en jvecht:
Ook ik vind gThumb een fijn progje, alleen erger ik me al tijden aan de gebrekkige en zeer onvolledige vertaling ervan.

Enfin, aangespoord door deze discussie heb ik eens in m'n handen gespuwd en de vertaling van gThumb aangepakt:
https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Eenvoudige-fotobewerkingen-en-fotobeheer
(punt 10, rechterkolom)

De vertaling is nog niet optimaal, maar wel (bijna) volledig.  :)

Binnenkort stuur ik 'm door naar GNOME (bovenstrooms), dus uiteindelijk komt het iedereen ten goede (hoop ik).
« Laatst bewerkt op: 2013/05/12, 18:49:35 door Pjotr »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #48 Gepost op: 2013/05/10, 17:15:32 »
Enfin, aangespoord door deze discussie heb ik eens in m'n handen gespuwd en de vertaling van gThumb aangepakt: zie bijlage.
Prima werk Pjotr! Heb het uitgeprobeerd en het ziet er goed uit.

Heb wel de terminal-opdrachten iets aangepast in een veiligere variant:
sudo mv -v /usr/share/locale/nl/LC_MESSAGES/gthumb.mo /usr/share/locale/nl/LC_MESSAGES/gthumb.mo.org
sudo cp -v gthumb.mo /usr/share/locale/nl/LC_MESSAGES
Zo heb je nog steeds het originele bestand, mocht je terug willen....

Citaat
Binnenkort stuur ik 'm door naar GNOME (bovenstrooms), dus uiteindelijk komt het iedereen ten goede (hoop ik).
Weet je zo of deze dan uiteindelijk ook in 12.04 terechtkomt?

« Laatst bewerkt op: 2013/05/10, 17:17:24 door markba »

Re: Adobe Photoshop alleen nog te huur: kans voor Linux
« Reactie #49 Gepost op: 2013/05/10, 17:44:08 »
Maar je moet toch ergens beginnen om de alleen heerschappij van Adobe te doorbreken. Daar lijkt mij een school het meest geschikt voor of zie ik dat verkeerd Paul?
Soort kip-en-ei-verhaal. Een net afgestudeerde fotograaf of graficus die bij z'n eerste sollicatie trots vermeldt bezig te zijn het monopolie van Adobe af te breken en derhalve dus alleen kennis heeft van niet-Adobe-software, pleegt op voorhand commerciële zelfmoord en staat heel snel weer buiten.

Aan de andere kant hoor ik al lang protesten van fotografen en ontwerpers over de prijzen die Adobe hanteert. Wie kan neemt z'n toevlucht tot andere programmatuur. Maar het probleem is dat als je iets naar de drukker stuurt en je software zegt dat een kleur blauw is en je krijgt iets anders dan blauw retour (bijvoorbeeld door in andere kleurruimtes te werken), dan is dat al snel een dure grap.

Nog een argument is dat Adobe dat monopolie niet voor niets heeft. Het was vanaf den beginne het beste fotobewerkingsprogramma op de Mac en later op Windows (ik heb nog de eerste bèta van Photoshop voor Windows 3.1 geïnstalleerd gehad, 1990, 1991 meen ik). In de loop der jaren zijn er andere programma's bijgekomen die er zeker mogen zijn, maar feit is dat een hele generatie artiestenvolk met Adobe is opgegroeid en die zijn nu allemaal 'bazen' en vertellen de jonkies dat ze uitsluitend met Adobe mogen werken anders snappen oma en opa het niet meer!  :)