Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Amarok installatie problemen + volumecontrol foutmelding  (gelezen 1082 keer)

AspireNL

  • Gast
Beste iedereen,

Ik heb me zojuist aangemeld op dit forum, dit omdat ik vanaf vandaag mezelf wat meer wil gaan verdiepen in o.a. Ubuntu.

Vanmorgen heb ik Ubuntu geinstalleerd m.b.v. Wibu, en dat heeft verder geen problemen opgeleverd.

Nu wilde ik graag een muziekspeler (voorkeur gaat uit naar Amarok) installeren, maar dan begint het gedoe.
Omdat ik 100% nieuw ben in het gebruik van Linux, ben ik het juiste spoor een beetje kwijt geraakt.
Inmiddels heb ik Amarok weer verwijderd, dit omdat ik graag een stap voor stap uitleg zou willen hebben, zodat ik een werkende muziekspeler heb, die bij voorkeur shoutcasts kan afspelen.

Ik had Amarok geinstalleerd (tenminste dat gevoel had ik), maar als ik dan een shoutcast toevoeg, dan heb ik totaal geen geluid, dit terwijl ik wel geluid heb gehoord vandaag. (uit de pc dan  ;) )

Ik wil dus graag een beetje op weg geholpen worden met het installeren van bv. Amarok.

Wie o wie kan me op weg helpen, zodat ik straks ook daadwerkelijk geluid heb.
Graag een "van begin tot het einde" uitleg.

Alvast bedankt voor de hulp.


Mvg,

Ps: ja sorry, ik ben nog 100% nieuw in Linux, vandaar de misschien niet zo snuggere vragen.  :rolleyes:


EDIT: inmiddels weer Amarok geinstalleerd, maar nu geeft ie aan dat mijn Creative XF-i niet werkt.......
Als ik bv. via Youtube een filmpje afspeel, dan heb ik wel geluid, dus lijkt me dat de geluidskaart wel degelijk werkt.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/23, 22:38:37 door AspireNL »

Re: Amarok en/of xmms installatie problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/22, 19:59:47 »
Eerst maar beginnen bij het geluid. Heb je een icoontje op de balk staan met een luidsprekertje erop?
Klik eens met de  rechter muisknop hierop hierop, klik met de linkermuisknop op "Volume regeling openen. Staat bij "Apparaat" de juiste geluidskaart geselecteerd?
Staan alle schuifjes open? Met namen de Master en PCM? Staat de laatste er wel bij? Zo niet klik op voorkeuren en vink PCM en eventuele andere kanalen die je wilt.
Probeer nu eens om een audio cd af te spelen, heb je nu geluid?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Amarok en/of xmms installatie problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/22, 20:09:57 »
Hartelijk welkom hier :)

Welke Ubuntu-versie gebruik je precies?

Re: Amarok en/of xmms installatie problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/23, 00:31:16 »
Welke Amarok versie gebruik je?
Had hier naar de 2 serie geupdate, maar toen was alle fun over met de shoutcast en MP3.
Geen geluid meer uit te krijgen, terwijl hij wel aangaf dat hij het z.g.n. aan het afspelen was.
Ben toen terug gegaan naar de 1.4 versie en alles was weer als vanouds ... lekker!

De 2 versie is naar mijn mening niet de 'total solution' voor het afspelen van alle vormen van audio, maar een zware terugval.
Ook de GUI is totaal overhoop gegooid, wederom naar mijn mening geen verbetering  >:( .. en ik ben niet de enige die die mening is toebedeeld.

Lees en huiver ... Amarok 2 ... the thing that never shoud have seen daylight ...
Amarok 1.4 in Jaunty, Please?
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

AspireNL

  • Gast
Re: Amarok en/of xmms installatie problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/23, 18:08:21 »
Zojuist Ubuntu 9.04 "compleet" opnieuw geinstalleerd op mijn pc. (Windows + Ubuntu via Wubi gedeinstalleerd)


@Gijsbert:
Als ik nu bij de volumeregeling wil kijken dan krijg ik deze foutmelding:
Starten van Volumeregeling mislukt: Uitvoeren van dochterproces ‘gnome-volume-control’ is mislukt (Bestand of map bestaat niet)
Dus ik kan niets instellen.....


@Cumulus007:
Ubuntu 9.04 heb ik zojuist opnieuw geinstalleerd.

Re: Amarok installatie problemen + volumecontrol foutmelding
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/23, 18:40:35 »
Een terminal openen en type sudo apt-get install gnome-volume-control of grafisch via Synaptic op zoeken klikken(niet de snel zoek functie) en in typen gnome-volume-control
Lukt het nu wel?
Anders in de terminal typen gnome-volume-control wat zijn de foutmeldingen?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

AspireNL

  • Gast
Re: Amarok installatie problemen + volumecontrol foutmelding
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/23, 19:19:56 »
Het programma 'gnome-volume-control' is momenteel niet geïnstalleerd  U kunt het installeren door het volgende te typen:
sudo apt-get install gnome-media
bash: gnome-volume-control: opdracht niet gevonden
thijs@thijs-desktop:~$ sudo apt-get install gnome-media
E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock niet verkrijgen - open (11 Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?

Als ik bij Synaptic kijk, dan zie ik wel dat gnome-volume-control-pulse geinstalleerd is.
Tevens valt me nu ook op, dat ik bovenin 2x een luidsprekertje heb staan, de standaard + nog 1 met alleen de opties dempen / geluidsvoorkeuren.

Voorheen had ik daar maar het standaard luidsprekertje staan. Zou overigens ook niet weten hoe ik dat andere weg kan halen.

Re: Amarok installatie problemen + volumecontrol foutmelding
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/23, 19:30:39 »
Rechts op klikken met de muis en dan verwijderen van paneel kiezen.
Pulse Audio is het meest recente programma voor het besturen van het geluid voor Linux, dit systeem wilt wel eens voor problemen zorgen: http://sites.google.com/site/computertip/geengeluid met name punt 9
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

AspireNL

  • Gast
Re: Amarok installatie problemen + volumecontrol foutmelding
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/23, 22:38:03 »
Rechts op klikken met de muis en dan verwijderen van paneel kiezen.
Pulse Audio is het meest recente programma voor het besturen van het geluid voor Linux, dit systeem wilt wel eens voor problemen zorgen: http://sites.google.com/site/computertip/geengeluid met name punt 9

Dat rechtsklikken was juist het probleem, dat kon bij dat bewuste luidsprekertje niet.

Maar goed, ik heb wederom een fresh install van Ubuntu gedaan (gaat toch wel wat sneller dan Windows  ;) ) , en voor zover ik nu kan zien/horen is het probleem opgelost.


Rest mij nog om iedereen, die hier in dit topic gereplyed heeft, te bedanken voor het meedenken naar een oplossing.

Mvg,

AspireNL (Thijs)