Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Vereenvoudiging mogelijk?  (gelezen 545 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
[opgelost] Vereenvoudiging mogelijk?
« Gepost op: 2012/04/23, 12:00:38 »
Ik zou graag in mijn Java-handleiding, twee terminalopdrachten samenvoegen. Indien mogelijk.... De reden is, dat ik probeer om die handleiding te vereenvoudigen en te verkorten.

De handleiding staat hier:
http://sites.google.com/site/computertip/java

Het gaat om de volgende twee opdrachten:
cd /opt/java/32en
sudo ./jre-6u31-linux-i586.bin
In de handleiding moet je nu eerst cd'en naar de map waarin het bin-bestand staat, voordat je het uitvoert. Dat cd'en zou ik graag overslaan, zodat je gewoon vanuit je thuismap het bin-bestand kunt uitvoeren, ook al staat dat bin-bestand in /opt/java/32.

Wie weet raad?
« Laatst bewerkt op: 2012/04/23, 12:33:53 door Pjotr »

Offline axelv

  • Lid
Re: Vereenvoudiging mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/23, 12:07:41 »
Iets als dit misschien?

sudo ../../opt/java/32/jre-6u31-linux-i586.bin
Zit niet achter mijn ubuntu machine, maar dit zou moeten werken (normaal gezien :) )

EDIT: onderstaande is een mooiere oplossing, ik heb te letterlijk cd en de andere opdracht verbonden...
« Laatst bewerkt op: 2012/04/23, 12:16:54 door axelv »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vereenvoudiging mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/23, 12:13:19 »
sudo /opt/java/32/jre-6u31-linux-i586.bin
Zoiets?
Al loop je dan wel het risico dat Java in de verkeerde dir geïnstalleerd wordt als het programma er vanuit gaat dat het in de huidige dir geïnstalleerd moet worden.
Is dat geen probleem, dan is het hele verplaatsen van het installatiebestand niet nodig.
In dat geval:
sudo mkdir -p -v /opt/java/32
sudo ~/Downloads/jre-6u31-linux-i586.bin
Makkelijker dan dat kan waarschijnlijk niet ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vereenvoudiging mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/23, 12:29:24 »
sudo /opt/java/32/jre-6u31-linux-i586.bin
Zoiets?
Al loop je dan wel het risico dat Java in de verkeerde dir geïnstalleerd wordt als het programma er vanuit gaat dat het in de huidige dir geïnstalleerd moet worden.
Hmmm.... het bestand moet zich inderdaad wel in /opt/java/32 gaan installeren, en nergens anders.... Dat heeft Oracle er volgens mij niet ingeprogrammeerd. Hoe sluit ik dat risico uit?

Re: Vereenvoudiging mogelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/23, 12:32:21 »
Met de operator "&&" kun je twee commando's achter elkaar plakken met de voowaarde dat opdracht1 succesvol moet zijn uitgevoerd alvorens opdracht2 wordt uitgevoerd. Dat is niet echt vereenvoudigen, dus misschien is het niet wat je wil. Maar voor de lezers van je site is het dan wel 1 regel die ze kunnen kopieren en in de terminal plakken.

opdracht1 && opdracht2

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
[opgelost] Re: Vereenvoudiging mogelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/23, 12:34:53 »
Met de operator "&&" kun je twee commando's achter elkaar plakken met de voowaarde dat opdracht1 succesvol moet zijn uitgevoerd alvorens opdracht2 wordt uitgevoerd. Dat is niet echt vereenvoudigen, dus misschien is het niet wat je wil. Maar voor de lezers van je site is het dan wel 1 regel die ze kunnen kopieren en in de terminal plakken.

opdracht1 && opdracht2
Dat ziet er veelbelovend uit! Opgelost....

Aan allen die hebben meegedacht: dank voor jullie reacties.  :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: [opgelost] Vereenvoudiging mogelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/23, 12:54:22 »
De oplossing van Erik lijkt me ook het makkelijkste.
Als ik zo kijk naar de instructies op de site van Oracle installeert het bestand zich in de huidige directory en is dat niet aan te passen door extra opties mee te geven aan het commando.

Re: [opgelost] Vereenvoudiging mogelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/23, 12:56:34 »
De oplossing van Erik lijkt me ook het makkelijkste.
Als ik zo kijk naar de instructies op de site van Oracle installeert het bestand zich in de huidige directory en is dat niet aan te passen door extra opties mee te geven aan het commando.

Misschien is dit dan wel de aanleiding voor iemand om een bug report bij Oracle te openen met de vraag of dit aanpasbaar gemaakt kan worden vanaf de volgende versie ;)