Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] server login screen  (gelezen 696 keer)

[Opgelost] server login screen
« Gepost op: 2013/12/19, 16:38:33 »
os = Xubuntu 12.04 LTS

Bij het booten verschijnt een server login scherm terwijl ik geen server-versie heb geinstalleerd. Opstarten gaat al jaren goed, maar nu verschijnt plotseling dit scherm. Ik vond de volgende thread, maar die lost bij mij het probleem niet op!

http://askubuntu.com/questions/186350/on-boot-black-screen-says-ubuntu-12-04-1-lts-ubuntu-name-tty1-and-asks-for

Mijn graf. kaart is Asus EN8600GTS

Hoe krijg ik mijn pc weer met de GUI opgestart?

Thx!
« Laatst bewerkt op: 2013/12/29, 15:28:42 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: server login screen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/19, 18:10:53 »
Log eens in met die comandline en geef daarna het commando:
startx
Je zou of een grafische weergave moeten krijgen of een foutmelding.

Bij het laatste, meld a.u.b. de foutmelding.

Re: server login screen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/19, 22:09:53 »
Ik krijg de volgende foutmelding :

"Nvidia : API mismatch: the nvidia kernel module has version 304.88, but this nvidia driver component has version 304.108. Please make sure that the kernel module and all nvidia driver components have the same version.
Fatal server error : no screens found."

Verder staat ook nog : "unable to connect to X server"

Hoe krijg ik dus dezelfde versies? Ik ben bepaald geen commando-expert. Kun je hier wat mee?
Een boek doet het altijd...

Re: server login screen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/19, 22:47:23 »
Dit probleem komt de laatste tijd met zowel nVidia als bij ATI vaker langs.
Ik heb het zelf ook gehad,  maar toen meer een gevolg van een eigen handeling.

Hier was voor mij heeft geholpen:

Citaat
Tijdens het opstarten voor een oudere kernel kiezen kan helpen.
Dit doe je door bij het opstarten al tijdens het BIOS scherm op de shift toets te ramellen en ingedrukt te houden als het BIOS scherm verdwijnt.
Nu zal Grub worden geladen. In Grub kan je kiezen om op te starten met een oudere kernel.
   -Start met een kernel van minimaal 5 versies eerder.
Als het goed is zal de nVidia driver helemaal niet meer werken en zal Ubuntu terugvallen op een standaard driver.
   -Als het toch niet lukt om grafisch op te starten probeer een nog oudere kernel.
Je kan weer grafisch inloggen.
Open de tool "Extra stuurprogramma's" waarschijnlijk staat dan een van de nVidia driver weer geselecteerd.
Herstart en alles zou weer goed moeten zijn.

Heb je toevallig de "post-release" driver geïnstalleerd?
Die driver zijn nog in de test face en adviseer ik niet te gebruiken.

Offline bad65

  • Lid
Re: server login screen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/20, 09:05:34 »
Ik had vanmorgen opeens hetzelfde soort probleem.
Ik heb je tip geprobeerd en opgestart met oudere kernel. Dit werkt maar is het nu de bedoeling dat ik vanaf nu met die oudere kernel opstart?
Als ik met de huidige opstart dan heb ik nl weer hetzelfde probleem

Re: server login screen
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/20, 20:18:29 »
... maar is het nu de bedoeling dat ik vanaf nu met die oudere kernel opstart?
Als ik met de huidige opstart dan heb ik nl weer hetzelfde probleem

1) Goeie vraag. Daar zou ik ook graag het antwoord op weten. Is het niet zo dat wanneer je de juiste grafische drivers hebt geinstalleerd - via de oudere kernel- en een reboot doet, dat het systeem dan automatisch weer de nieuwste kernelversie laadt met die correcte vers geinstalleerde grafische drivers waardoor de GUI weer als vanouds werkt???

2) Dan heb ik nog een aanvullende vraag. Wanneer het systeem start met het server login scherm dan kun je commando's invoeren. Is het dan ook niet mogelijk om via een commando de juiste grafische drivers te installeren? Daarna het systeem te rebooten en de GUI werkt weer. Zo ja, WELK commando moet ik dan gebruiken? Dit lijkt mij een snellere manier dan de oude kernelversie te gebruiken(?)

3) Ik kwam deze (Nvidia) oplossingen(?) ook tegen, maar weet niet of dit wel veilig/verstandig is en natuurlijk of het werkt :

http://news.softpedia.com/news/How-to-Install-The-Latest-Nvidia-Driver-on-Ubuntu-12-04-295542.shtml

http://www.noobslab.com/2012/10/install-latest-nvidia-drivers-in-ubuntu.html

4) Of ik de post-release driver heb geinstalleerd weet ik niet. Ik gebruik de update-manager en of die deze heeft geinstalleerd is mij niet bekend.

Kortom, een hoop vragen en onduidelijkheid (nog ;)). Ben benieuwd wie antwoorden weet. Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2013/12/20, 20:48:20 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: server login screen
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/20, 22:04:33 »
1) Na het herstellen van de driver zou je weer moeten kunnen rebooten en weer automatisch opstarten met de nieuwste kernel. Het zou zelfs kunnen dat het al goed gaat zonder dat je naar de drivers heb gekeken, maar dat weet ik niet meer zeker.

2) Ja je zou het met terminal commando's ook moeten kunnen doen. Echter ben ik daar niet genoeg voor in thuis om zeker te weten dat het goed gaat. Daarom hou ik dat nu nog als plan B. Misschien iemand anders?

3) De commando's met "add-apt-repository" zou ik niet uitvoeren. Het systeem zou zonder goed moeten kunnen werken. Ik zou het alleen uitproberen als mijn huidige grafische kaart niet zou worden ondersteund. Op een systeem wat al goed heeft gewerkt kan het alleen meer afwijkingen geven wat het bieden van hulp moeilijker maakt.

4) Met de tool "Extra stuurprogramma's" zie je welke driver staat geïnstalleerd.
(Vanaf Ubuntu 12.10 is deze tool vervangen door een tapblad bij de instellingen van de softwarebronnen.)
« Laatst bewerkt op: 2013/12/20, 22:06:20 door Erik Krom »

Offline bad65

  • Lid
Re: server login screen
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/21, 15:28:45 »
Bij mij doet ie het ineens weer. Ik had geprobeerd om  andere Nvidea driver te installeren. Dat mislukte maar die start nu wel weer gewoon met de laatste kernel op in grafische omgeving

Re: server login screen
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/22, 08:43:29 »
In een andere topic is precies het zelfde probleem langs gekomen.
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/grafische-schil-verdwenen-help-%28-new-%29/

Daar is het uiteindelijk met behulp van terminal commando's opgelost.

Eerst de nVidia paketten (met de driver) volledig verwijderen:
sudo apt-get purge nvidia*
Daarna weer installeren:
sudo apt-get update && sudo apt-get install nvidia-304 nvidia-settings screen-resolution-extra

Re: server login screen
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/23, 15:36:50 »
Erik, bedankt voor de commando's! Ik zit momenteel niet achter mijn thuis-pc's, maar zodra dat mogelijk is, ga ik de commando's uitproberen en laat ik hier weten of deze ook voor mij de oplossing bieden. In theorie zou dat m.i. zo moeten zijn, maar ik weet inmiddels dat nergens anders als in 'computerland' de theorie zeer vaak door de praktijk om zeep wordt geholpen ;).
Een boek doet het altijd...

Re: server login screen
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/27, 15:18:48 »
Commando's uitgeprobeerd en ook bij mij werkt nu alles weer naar behoren! Erik andermaal bedankt...

Nou denk ik alvast even vooruit. Stel hetzelfde probleem doet zich voor, echter inmiddels is er een nieuwe(re) Nvidia driver-versie (dus niet meer 304) dan is het commando  'sudo apt-get update && sudo apt-get install nvidia-304 nvidia-settings screen-resolution-extra' niet meer bruikbaar lijkt me vanwege het niet kloppende versie nummer. Versie 304 moet dan vervangen worden door het dan van toepassing zijnde versienummer. Nou heb ik al eens even rondgekeken, maar ik kom erg veel versienummers tegen. Weet iemand waar ik dan precies het juiste versienummer kan vinden zodat ik voornoemd commando dienovereenkomstig kan aanpassen?
« Laatst bewerkt op: 2013/12/27, 15:35:37 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline HarzG

  • Lid
Re: server login screen
« Reactie #11 Gepost op: 2013/12/28, 11:21:55 »
Nou denk ik alvast even vooruit. Stel hetzelfde probleem doet zich voor, echter inmiddels is er een nieuwe(re) Nvidia driver-versie (dus niet meer 304) dan is het commando  'sudo apt-get update && sudo apt-get install nvidia-304 nvidia-settings screen-resolution-extra' niet meer bruikbaar lijkt me vanwege het niet kloppende versie nummer.
Daar had ik een mogelijke oplossing geadviseerd en er staan wat links bij met meer informatie over andere drivers.
Als een driver werkt, is er geen noodzaak om een recentere versie te moeten installeren. Als je wel kiest voor een andere/nieuwere versie, kan je tegen problemen aanlopen. Alleen dan als je nieuwe functies of een verbeterde weergave zou krijgen, is het zinvol om een andere driver-versie te proberen.

De oorzaak voor het probleem met de recentere versie met de naam ...304-updates heeft Erik gevonden:
In synaptic kom ik ook tegen dat dat het pakket "nvidia-304-updates" versie 304.108 is, maar het pakket "nvidia-settings-304-updates" nog op versie 304.88 is blijven steken.
Ik vermoed dat dit de grote boosdoener is.
De oorspronkelijke 304-versie van deze driver heeft dat probleem niet.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: server login screen
« Reactie #12 Gepost op: 2013/12/29, 15:25:31 »
HarzG ook jij bedankt voor je bijdrage!
Een boek doet het altijd...