Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: versleutelde installatie  (gelezen 3073 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
versleutelde installatie
« Gepost op: 2012/11/09, 22:53:24 »
Ubuntu 12.10 maakt het nu wel heel eenvoudig je gegevens te versleutelen.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieVersleuteldeHardeSchijf

Ook een eenvoudige wiki. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: versleutelde installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/18, 14:45:44 »
Hoi,

Ik hoop dat je je realiseert dat er nogal wat haken en ogen aan zitten met de backup. Dat sleutels van deze Luksformat volumes niet zomaar veranderd kunnen worden. Dat de headers van zo'n volume ergens veilig weggeparkeerd moeten worden, voor als die header kapot gaat enz.

Erg mooi, maar zodra er een sitecorner komt kijken, zit men met de gebakken peren.

Re: versleutelde installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/18, 15:25:13 »
Ik hoop dat je je realiseert dat er nogal wat haken en ogen aan zitten met de backup. Dat sleutels van deze Luksformat volumes niet zomaar veranderd kunnen worden. Dat de headers van zo'n volume ergens veilig weggeparkeerd moeten worden, voor als die header kapot gaat enz.
Volgens mij is het vrij eenvoudig de sleutel te wijzigen:
Citaat
sudo cryptsetup luksAddKey /dev/sdaX (tik nieuwe sleutel)             
sudo cryptsetup luksRemoveKey /dev/sdaX (tik oude sleutel)
Verder is het een kwestie van je sleutel goed bewaren, en backups maken van belangrijke data (maar dat moet je ook zonder versleutelde schijf doen).

Re: versleutelde installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/18, 22:43:02 »
Als je van een full encrypted hdd draait moet je eerst ff opstarten van een stickie enzo. Het is niet dat ik dit niet waardeer. Ik zou graag willen dat iedereen overstapte. Regelmatig heb ik eindgebruikers van Linux aan de lijn met deze vraag. Paar stapjes er bij en mind you...Meeste eindgebruikers trekken de terminal (helaas) niet.

Re: versleutelde installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/18, 23:24:03 »
Het is niet nodig om op te starten van een sticky om de sleutel te wijzigen hoor.

Re: versleutelde installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/26, 21:44:55 »
Oef...Dat is dan of veranderd of mij nooit opgevallen. Excuus