Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe een appimage-programma installeren? (2 vragen)  (gelezen 497 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Hoe een appimage-programma installeren? (2 vragen)
« Gepost op: 2018/05/10, 20:02:26 »
Ik wil digikam (en nog wat andere software) installeren door het appimage-bestand te downloaden en te starten. Dat kan door rechts te klikken op het gedownloade appimage-bestand en dan uit te voeren.

Maar ... als ik in Ubuntu 18.04 dan het programma wil starten door de start knop (die Windows-knop) te tikken en vervolgens de naam van het programma ... verschijnt het programma niet.

Hoe moet ik het dan wél installeren?

Maar nog ... is het zinvol om appimages te installeren of zoek ik toch best een manier om via de gewone repositories of ppa te werken?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe een appimage-programma installeren? (2 vragen)
« Reactie #1 Gepost op: 2018/05/10, 20:17:33 »
Hoi Jenske,

Heb je via Eigenschappen > Rechten het vinkje bij Uitvoerbaar aangezet?

Het beste installeer je normaal, anders via een ppa. Maar als je bijvoorbeeld een origineel programma naast een nieuwere versie wilt gebruiken is het wel zo handig, want anders krijg je soms problemen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Jenske

  • Lid
Re: Hoe een appimage-programma installeren? (2 vragen)
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/10, 21:55:37 »
Ik het inmiddels een keertje geprobeerd door rechtsklikken en uitvoerbaar maken, maar ik heb inmiddels ontdekt dat ik toevallig bij Digikam 6 ben terecht gekomen, dat nog een beta versie is.

Daarom toch maar de gewone installatie gedaan en zit dus nu in Digikam 5.9.

Ik wil niet met beta-versies werken, zeker niet als ik van het "gewone" programma al erg tevreden ben.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Hoe een appimage-programma installeren? (2 vragen)
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/10, 21:59:55 »
Ik wil digikam (en nog wat andere software) installeren door het appimage-bestand te downloaden en te starten. Dat kan door rechts te klikken op het gedownloade appimage-bestand en dan uit te voeren.
Correct, op voorwaarde dat je, zoals Just al zei, dat AppImage-bestand eerst uitvoerbaar maakt. Dus klik op het programma, dan Alt+Enter, dan bij Rechten vink je de optie Uitvoeren aan. Daarna moet Digikam gewoon starten. Heb 'm hier ook via een AppImage draaien, geen enkel probleem daarmee, tot dusver.

Maar nog ... is het zinvol om appimages te installeren of zoek ik toch best een manier om via de gewone repositories of ppa te werken?
Goede vraag! Het goede antwoord is denk ik dat alle drie de mogelijkheden zinvol kunnen zijn.

-- Installeer vanuit de pakketbronnen als stabiliteit en veiligheid voorrang hebben.
-- Installeer (vertrouwde) ppa's als je experimentele/nieuwere versies van hetzelfde softwarepakket wilt gebruiken.
-- Installeer een AppImage als je bv. een nieuwere versie van reeds geïnstalleerde sofware op dezelfde pc wilt hebben draaien.

Voordeel van een AppImage: dat kan je systeem (software) niet in de war brengen. Het draait in z'n eigen schil of ruimte. Wil je het niet meer, dan gooi je gewoon dat AppImage weg. Niets met afhankelijkheden te maken.

Zelf vind ik het een mooie uitvinding, die AppImages. Ik heb Digikam draaien (gaat prima), XnView (ook heel aardig) en sinds vandaag RawTherapee 5.4. Die lijkt wat langzamer te functioneren, maar werkt goed voor de rest.

Re: Hoe een appimage-programma installeren? (2 vragen)
« Reactie #4 Gepost op: 2018/05/10, 22:04:41 »
Ik het inmiddels een keertje geprobeerd door rechtsklikken en uitvoerbaar maken, maar ik heb inmiddels ontdekt dat ik toevallig bij Digikam 6 ben terecht gekomen, dat nog een beta versie is.
Da's natuurlijk niet toevallig. Als je stabiele software wilt downloaden, haal je dat op van de reguliere webpagina van die software, in dit geval is dat https://www.digikam.org/download/