Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Ubuntu start niet op vanaf USB  (gelezen 5845 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
OPGELOST Ubuntu start niet op vanaf USB
« Gepost op: 2011/06/19, 17:07:30 »
Worstel al een kleine week met het opstartbaar maken van m'n (nieuwe 8Gig) USB-staaf.
UnetbootIn geprobeerd op 2 manieren: met Ubuntu rechtstreeks van het web en met Ubuntu van de ISO die ik op de HD heb staan (mét controle van de md5sum)
Opstart door Bios-verandering => USB eerst.
Ik krijg geen keuze-menu voorgeschoteld. Wel verschijnen onderaan het scherm de simbooltjes van taalkeuze en toetsenbordkeuze. Vervolgens verschijnt het klassieke UBUNTU-logo met de bolletjes die rood worden en dan houdt het op. Een zwart scherm.
Ik krijg er een punthoofd van.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/29, 20:07:38 door Jakke5 »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu start niet op vanaf USB
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/19, 17:20:58 »
Druk eens op een willekeurige toets als je die 2 icoontjes ziet, kies je taal, druk op F6 en haal de regel quiet splash-- eens weg. Start op en kijk welke fout(en) er op komen.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op vanaf USB
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/19, 19:07:26 »
Dankjewel tiemjuuh. Een toets indrukken bij het verschijnen van die simbooltjes haalt niets uit. Geen enkele reactie.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu start niet op vanaf USB
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/19, 19:54:37 »
Hé? Heb je een usb toetsenbord? zo ja, sluit dan ipv dat usb apparaat eens een ps/2 variant eraan ;)

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op vanaf USB
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/19, 21:08:38 »
Heb het hele zaakje overgedaan: ISO opnieuw binnengehaald  en md5sum gecontroleerd, USB-staaf geformatteerd, UNetbootin gestart en USB-staaf opstartbaar met Ubuntu gemaakt. EN klaar. Ik werk nu vanop de USB. Maar wat was er mis de vorige keren ???
Bedankt tiempjuuh.

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu start niet op vanaf USB
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/19, 21:49:11 »
Mag ik vragen waarom een opstartbare "Ubuntu" USB Stick maken met Unetbootin en niet met de Start up Disk Creator van Ubuntu zelf?

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op vanaf USB
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/19, 22:35:02 »
Kan niet in Jakke5 zijn plaats antwoorden ,maar ik gebruik alleen Unetbootin vind hem veelzijdiger en sneller werken ,ook stabieler.
Plus hij is voor bijna alle Linux distro´s te gebruiken en hij staat ook nog eens in de Repro´s.
Heb er al vele opstartbare Usb sticks mee gemaakt van Suse tot PCLosOs etc en nooit één fout gehad of mislukking.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu start niet op vanaf USB
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/19, 22:41:33 »
Dat begrijp ik wel aangaande de veelzijdigheid van Unetbootin. Maar mijn logica is als je alleen Ubuntu op een sticky wil zetten je net zo goed het meegeleverde programma kan gebruiken. Ook Unetbootin is niet altijd even stabiel imho, mislukkingen en fouten heb ik meerdere keren meegemaakt in al die jaren.

Nog leuker wordt het met *buntu 11.10, daar schijn je geen Live-usb stick creator of Unetbootin meer nodig te hebben van wat ik vernomen heb. Iso zo op de usb zetten en jut met de hybride iso als ik het niet mis heb.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/19, 22:46:30 door Maik »

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op vanaf USB
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/19, 22:50:16 »
De ham vraag is dat voor verschillende Linux distro´s of speciaal Ubuntu gericht.?
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu start niet op vanaf USB
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/19, 22:59:49 »
Dat van die iso direct op USB stick zetten en van booten? Geen idee, het is in ieder geval van de Xubuntu-devel IRC dat ik het vernomen had dat *buntu hiermee zou beginnen. Met de huidige daily builds van 11.10, mits ik het totaal mis heb natuurlijk, zou het al mogelijk moeten zijn.

Er zullen ongetwijfeld wel ergens distro's zijn die deze mogelijkheid al hebben en dat anderen ook zullen volgen.

Edit: Hier wat info, helaas in het engels:

http://news.softpedia.com/news/Ubuntu-11-10-Will-Be-Distributed-As-Hybrid-CD-USB-images-206765.shtml

De mogelijkheid met de hybride iso's was in de grotere Linux Distro's al aanwezig behalve Debian en dus ook Ubuntu zoals ik het lees. Ubuntu liep dus achter samen met Debian.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/19, 23:05:05 door Maik »

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op vanaf USB
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/19, 23:13:50 »
Zal die info eens door kauwen er staan nog wat interessante  zaakjes in zag ik ... mercie. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op vanaf USB
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/20, 00:07:13 »
Met het commando dd kan je dat nu al doen.
Je kan ook de iso hernoemen door de .iso te verwijderen in de naam en zo met dd op je stick te zetten.
Het enige wat er dan gebeurd is dat hij meteen naar de installatie procedure gaat.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Jaapio

  • Lid
Re: Ubuntu start niet op vanaf USB
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/21, 21:51:09 »
Jakke

hoe staat het er ondertussen voor? Heb je de usb creator die standaard meekomt al geprobeerd? systeem>beheer>opstartschijf aanmaken.
Deze komt standaard mee en werkt over het algemeen goed. belangrijkste verschil met unetbootin is dat ze minder distributies op usb kan zetten, eigenlijk alleen de dingen rond de ubuntu familie om het zomaar te zeggen.
Ook hier gaat het af en toe mis: mocht je vastlopen met een regel in de trend van "SYSLINUX 3.63 Debian-2008-07-15 CBIOS Copyright (C) 1994-2008 H. Peter Anvin
boot: _ ", dan moet je naar de volgende file gaan:
/media/naamusbstick/syslinux/syslinux.cfg.
open deze met gedit
van het blokje tekst verwijder je in de laatste regel "ui" en de spatie. vervolgens opslaan.
Dit verhaal gaat niet op voor unetbootin daarin is de syslinux file anders van inhoud!

Groet
asus eeepc 1005 ha. ubuntu
niveau; eindgebruiker sinds 8.04.
en ja, ik ben liefhebber van planten.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: OPGELOST Ubuntu start niet op vanaf USB
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/29, 20:16:52 »
Dankjewel Jaapio.
Citaat
Heb het hele zaakje overgedaan: ISO opnieuw binnengehaald  en md5sum gecontroleerd, USB-staaf geformatteerd, UNetbootin gestart en USB-staaf opstartbaar met Ubuntu gemaakt. EN klaar. Ik werk nu vanop de USB
Dit heb ik geplaatst op 19 juni maar vergeten OPGELOST te plaatsen.
Dat ik Unetbootin gebruikte en niet vanuit Ubuntu kwam simpelweg doordat ik geen (goed werkende) ISO ter beschikking had.
Reken even: ISO opnieuw branden+ installeren+Usb-creator gebruiken, ofwel alléén Unetbootin voor USB-creator laten spelen... Dat scheelt een hoop tijd.