Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 7.04 hapert  (gelezen 1888 keer)

janwillemkl

  • Gast
ubuntu 7.04 hapert
« Gepost op: 2007/06/26, 18:57:34 »
hallo, ik ben vrij nieuw met ubuntu en linux. mijn probleem is dat ubuntu regelmatig hapert: de muis, het toetsenbord en het geluid doen het dan even niet meer. ubuntu hapert meestal als ik een nieuw schempje open, en bijna altijd als ik door het menu heen ga. ik heb drivers voor mijn grafische kaart geinstalleerd. in een ander topic las ik dat het killen van hald de oplossing was, maar dat is bij mij niet het geval

dell latitude c810 (laptop)
intel pentium III 1.1 Ghz
128 Mb ram
Geforce Go2 32 Mb

ik heb een installatie gedaan via de alternate cd. (het probleem doet zich ook voort bij de Live CD)
Wat kan ik hier aan doen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu 7.04 hapert
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/26, 19:00:23 »
128 MB RAM is te weinig voor Ubuntu, met de vrij zware Gnome gebruikersschil. Pak liever het zuinige broertje Xubuntu, met de lichtgewicht Xfce grafische schil. Hier haal je hem (installeren met de alternate, LiveCD kan niet):
http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimage-xubuntu/releases/7.04/release/xubuntu-7.04-alternate-i386.iso

janwillemkl

  • Gast
ubuntu 7.04 hapert
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/26, 19:03:15 »
Oke, ga ik dat eens proberen! Bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu 7.04 hapert
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/26, 19:05:29 »
Graag gedaan. Succes!

janwillemkl

  • Gast
ubuntu 7.04 hapert
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/28, 12:10:22 »
helaas, geen succes. ook xubuntu geeft dit probleem. enige verschil met ubuntu, de muis hapert niet, maar staat gewoon stil. als ik goed kijk staat alles in het beeld stil en is er geen input mogelijk.

iedere keer dat het gebeurt, geeft mijn harde schijf een tikje/klikje. ik weet dat bij het installeren van windows xp ik altijd een klein deel vrij moest laten omdat er een corrupt stukje opzit. bij het formateren tijden de xubuntu installatie gaf dit geen problemen.kan dit het probleem zijn?

ubuntu 7.04 hapert
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/28, 12:17:32 »
Ubuntu te zwaar voor 128 ram..?
Ik heb het altijd gedraaid op een 128ram en dat ging prima hoor..
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
ubuntu 7.04 hapert
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/28, 14:38:10 »
Citaat van: Mescaline
Ubuntu te zwaar voor 128 ram..?
Ik heb het altijd gedraaid op een 128ram en dat ging prima hoor..
128 MB kan wel, maar in mijn ervaring is 256 MB het minimum voor Ubuntu wil je nog een beetje behoorlijk kunnen werken.

Cobuntu

  • Gast
ubuntu 7.04 hapert
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/28, 17:03:44 »
Kan het misschien aan de videokaart liggen?

ubuntu 7.04 hapert
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/28, 17:05:51 »
Citaat van: markba
Citaat van: Mescaline
Ubuntu te zwaar voor 128 ram..?
Ik heb het altijd gedraaid op een 128ram en dat ging prima hoor..
128 MB kan wel, maar in mijn ervaring is 256 MB het minimum voor Ubuntu wil je nog een beetje behoorlijk kunnen werken.
Ligt er maar net aan wat je er mee wiltdoen he.
de standaard dingen netals msn internetten muziek luisteren films kijken downloaden chatten gaat er allemaal prima mee op een 128 ram ..
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu 7.04 hapert
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/28, 18:32:16 »
Citaat van: janwillemkl
helaas, geen succes. ook xubuntu geeft dit probleem. enige verschil met ubuntu, de muis hapert niet, maar staat gewoon stil. als ik goed kijk staat alles in het beeld stil en is er geen input mogelijk.

iedere keer dat het gebeurt, geeft mijn harde schijf een tikje/klikje. ik weet dat bij het installeren van windows xp ik altijd een klein deel vrij moest laten omdat er een corrupt stukje opzit. bij het formateren tijden de xubuntu installatie gaf dit geen problemen.kan dit het probleem zijn?
Die harde schijf zou ik direct wegkiepen en vervangen door een nieuwe.... Die kosten nog maar heel weinig. Inderdaad, dat kan het probleem veroorzaken. En nog veel meer problemen ook...

En jongens, geloof me: 128 MB RAM, daarmee kun je echt alleen Xubuntu fatsoenlijk mee draaien....  Anders blijft het sloom, haperend, ergernisverwekkend....

En wat is er mis met Xubuntu? Prima compromis tussen elegantie en lichtheid.

Offline mcgyver

  • Lid
ubuntu 7.04 hapert
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/28, 18:55:57 »
Klopt. 128 mb is echt minimaal.

Cobuntu

  • Gast
ubuntu 7.04 hapert
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/28, 19:18:03 »
Ik denk ook dat 128 MB minimaal is voor goede prestaties. Maar ik heb toch het gevoel dat het aan de videokaart ligt (niet aan de kaart zelf), denk dat 32 Mb te weinig is.

steven

  • Gast
ubuntu 7.04 hapert
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/29, 12:25:37 »
Ik heb een pentium 3 (1gig processor) met 500mb ram en een videokaartje(geforce 2)met 32 mb.
Ubuntu loop als een trein; ook met beryl.
Belangrijk is dat je veel ram (net als windows) heb.
Hoe meer ram des te beter het loopt.
Dus 128 mb is echt te weinig voor gnome.

ubuntu 7.04 hapert
« Reactie #13 Gepost op: 2007/06/29, 15:07:44 »
Citaat van: steven
Ik heb een pentium 3 (1gig processor) met 500mb ram en een videokaartje(geforce 2)met 32 mb.
Ubuntu loop als een trein; ook met beryl.
Belangrijk is dat je veel ram (net als windows) heb.
Hoe meer ram des te beter het loopt.
Dus 128 mb is echt te weinig voor gnome.
Zoals ik al eerder zei natuurlijk loopt 128ram niet als een trein maar er isaan de andere kant onder ubuntu ook weer redelijk goed mee te werken hoor..
Kennis van mij heeft 128 ram en draaid ubuntu met plezier.
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)