Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Jouw draadloze netwerk is lek!  (gelezen 3810 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Jouw draadloze netwerk is lek!
« Gepost op: 2015/07/08, 23:04:44 »
Gastgebruik door gebruikers van Windows 10 en Windows Phone maakt jouw draadloze netwerk lek (en hoe!): http://www.oeioei.nl/internet/wifisense.php

Kerncitaat:
Citaat
Merk op dat Wifi-Sense niet per ongeluk je WPA sleutel lekt door een foutje in het ontwerp. Wifi-Sense is simpelweg *ontworpen* om je WPA sleutel te lekken. Het is gewoon een levensgevaarlijke functie.

Met dank aan Microsoft.  :o

Ik laat in elk geval geen enkele Windowsgebruiker meer toe op m'n draadloze netwerk. Afgelopen, uit.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/08, 23:21:26 door Pjotr »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/08, 23:31:45 »
Dit is een voorbeeld van slecht ontwerpen. Alsof je de waterleiding aan de gasleiding knoopt; zo slecht.

Tot nog toe kon je er van op aan dat een computer een bepaald gedrag had, een bepaalde logica volgde. Die logica hield in dat je moest vragen om de toegangsrechten te verkrijgen (hacken is een ander verhaal). Nu zet je een gemotoriseerde kinderwagen op de snelweg.

Klein voordeeltje: we weten het nu. Pjotr, je conclusie lijkt me gerechtvaardigd.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/09, 00:04:31 »
Tja ik heb er van de week ook al heel wat over gelezen. Het ziet er allemaal niet goed uit. Brrrrrr

Offline RikRik

  • Lid
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/09, 00:18:46 »
Ik heb nog niet alles gelezen over Wifi-Sense, het doet me een beetje denken aan Ziggo hotspots,
Ziggo gebruikt de modems van de klanten om publieke hotspots op te zetten .
Wifi-Sense gaat nog een hele grote stap verder, maar het is een keuze, een hele slechte optie, die niet standaard geactiveerd zal worden..
Your friends now have access to my network, or in other words, my friend's friends now have access to the network.
And that's not good.
http://www.theregister.co.uk/2015/06/30/windows_10_wi_fi_sense/

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/09, 08:35:26 »
Die wifi code’s zijn maar lastig. Zelf gebruiken we een (zeer) eenvoudige wifi code die staat op een (A4) bordje in de hal bij de voordeur voor bezoekers.

Ik heb geen WP maar wifi-sense lijkt mij best handig en heb me maar aangemeld voor een gratis upgrade van Windows 8.1 naar W10 (na 29 juli). :)
« Laatst bewerkt op: 2015/07/09, 09:26:42 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/09, 09:56:45 »
Dacht eerst dat het een 1 april-grap was, die wat vroeg viel dit jaar. Maar bizar dit, wie bedenkt dit überhaupt....

Voor wat het waard is:
Citaat
Microsoft benadrukt dat met Wifi Sense alleen internettoegang mogelijk is, geen toegang tot het lokale netwerk. Maar experts twijfelen aan de opzet en noemen het 'goedkope hack' die de beveiliging van Wifi-netwerken ondermijnt.
In Den Bosch zouden ze zeggen: En gij geleuft dah?

En dan vraag ik me af hoe MS dat wil gaan regelen. Want je router is simpelweg geen fon-achtig apparaat. Als je de WPA-sleutel hebt, *zit* je simpelweg in het netwerk.

Ook handig trouwens voor geheime diensten als ze iets in jouw netwerk willen uitzoeken. Gewoon en verzoekje naar MS doen en voila, daar is de WPA-sleutel.
(uiteraard doen MS en geheime diensten dit niet want ze zijn strikt gebonden aan wetgeving; zeggen ze.)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/09, 10:04:41 »
Ook handig trouwens voor geheime diensten als ze iets in jouw netwerk willen uitzoeken.
Tja, twee meter buiten de deur en m'n Wifi-signaal is verdwenen, het signaal van m'n Ziggo-modem is prut, wel goed i.v.m. de privacy  =D

Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/09, 10:46:27 »
Ha!Ik kan met mijn smartphone ongeveer 6 wifi zenders vinden,dus wat jij zegt klopt niet.Ik denk mijn twee naaste buren en dan nog die aan de overkant van de straat..En 1 openbare van KPN,waar je geen wachtwoord voor nodig hebt.Ik zeg ongeveer,want eentje doet het wel eens niet en dan weer wel,dus die zit net op de grens..En die zullen wel allemaal Windows gebruiken..
En dat is gewoon in mijn woning,dus nog via beton,ik denk dat het buiten nog makkelijker gaat,want al die zenders zitten natuurlijk in de meterkast en die heeft een houten muur..
« Laatst bewerkt op: 2015/07/09, 10:48:24 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/09, 10:47:05 »
Tja, twee meter buiten de deur en m'n Wifi-signaal is verdwenen, het signaal van m'n Ziggo-modem is prut, wel goed i.v.m. de privacy  =D
Dat denk je maar:
Citaat
Stel, de buren hebben een Ziggo modem met een Wifi bereik van ruim 1.5 meter. En ik heb toevallig wel geïnvesteerd in een fatsoenlijke Wifi access point en heb dus overal in huis uitstekend signaal.

De kids van de buren zitten boven te internetten, op mijn netwerk natuurlijk, want dat is het enige netwerk wat binnen bereik is. En omdat ik de buren op Facebook in de gaten wil houden kunnen die kids fijn via mijn netwerk hun illegale filmpjes downloaden.

Je moet ook niet kwaad worden op die kids, want ze weten waarschijnlijk niet eens dat ze op jouw netwerk zitten. Hun computer doet dat gewoon uit zichzelf. Het enige wat ze wellicht opmerken is dat ze ineens wel fatsoenlijk kunnen internetten.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/09, 11:38:17 »
In Den Bosch zouden ze zeggen: En gij geleuft dah?
Nee en dus ga ik er (ook nu al) van uit dat bezoekers van mijn wifi netwerk toegang hebben tot alle netwerkapparaten en computers dus waar nodig zorg ik voor een fatsoenlijke toegangsbeveiliging (onafhankelijk van de wifi code).
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/09, 14:52:16 »
Tja, twee meter buiten de deur en m'n Wifi-signaal is verdwenen, het signaal van m'n Ziggo-modem is prut, wel goed i.v.m. de privacy  =D
Dat denk je maar:
Citaat
Stel, de buren hebben een Ziggo modem met een Wifi bereik van ruim 1.5 meter. En ik heb toevallig wel geïnvesteerd in een fatsoenlijke Wifi access point en heb dus overal in huis uitstekend signaal.

De kids van de buren zitten boven te internetten, op mijn netwerk natuurlijk, want dat is het enige netwerk wat binnen bereik is. En omdat ik de buren op Facebook in de gaten wil houden kunnen die kids fijn via mijn netwerk hun illegale filmpjes downloaden.

Je moet ook niet kwaad worden op die kids, want ze weten waarschijnlijk niet eens dat ze op jouw netwerk zitten. Hun computer doet dat gewoon uit zichzelf. Het enige wat ze wellicht opmerken is dat ze ineens wel fatsoenlijk kunnen internetten.
Die moeten dan toch minimaal een wachtwoord in vullen?Of ben ik gek?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/09, 15:00:40 »
Die moeten dan toch minimaal een wachtwoord in vullen?Of ben ik gek?

Nee, dat is nu juist de essentie van het verhaal.  >:(
En het enge...  :o

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #12 Gepost op: 2015/07/09, 15:05:00 »
Tja, twee meter buiten de deur en m'n Wifi-signaal is verdwenen, het signaal van m'n Ziggo-modem is prut, wel goed i.v.m. de privacy  =D
Dat denk je maar:
Citaat
Stel, de buren hebben een Ziggo modem met een Wifi bereik van ruim 1.5 meter. En ik heb toevallig wel geïnvesteerd in een fatsoenlijke Wifi access point en heb dus overal in huis uitstekend signaal.

De kids van de buren zitten boven te internetten, op mijn netwerk natuurlijk, want dat is het enige netwerk wat binnen bereik is. En omdat ik de buren op Facebook in de gaten wil houden kunnen die kids fijn via mijn netwerk hun illegale filmpjes downloaden.

Je moet ook niet kwaad worden op die kids, want ze weten waarschijnlijk niet eens dat ze op jouw netwerk zitten. Hun computer doet dat gewoon uit zichzelf. Het enige wat ze wellicht opmerken is dat ze ineens wel fatsoenlijk kunnen internetten.
Die moeten dan toch minimaal een wachtwoord in vullen?Of ben ik gek?
Ik ga er vanuit dat dat wachtwoord dan automagisch wordt ingevuld, mits je Win10 hebt en tot de vriendengroep behoort. Hoe langer ik er over nadenk, hoe idioter ik ga vinden. Want hoe bednk je het: laten we eens *alle* wpa-sleutels opslaan en uitdelen aan jan-en-alleman, zonder dat de oorspronkelijke eigenaar daar iets aan kan doen (dat omzetten van de naam van het wifi-punt beschouw ik als wassen neus, want niet controleerbaar).

Citaat van: Pjotr
Ik laat in elk geval geen enkele Windowsgebruiker meer toe op m'n draadloze netwerk. Afgelopen, uit.
Laat ik het nu eens (ja ja) hier mee eens zijn.....
« Laatst bewerkt op: 2015/07/09, 15:18:30 door markba »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #13 Gepost op: 2015/07/09, 15:14:01 »
In elk geval is het sowieso aan te raden, om nu meteen al je draadloze-netwerkwachtwoord te veranderen.

Aangezien gebruikers van Windows 7 en 8 straks voor een groot deel zullen overstappen naar Windows 10, zullen alle opgeslagen wachtwoorden daardoor waarschijnlijk direct automatisch worden overgepompt.....  :o

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #14 Gepost op: 2015/07/09, 15:19:02 »
Hier nog een interessant commentaar van een reaguurder op security.nl
Citaat
Ik heb het al eerder gezegd, er is een reden dat MS Windows 10 zo hard loopt te pushen. Dat heeft niets met een betere beveiliging of directx12 te maken maar met een ander business model en dat zijn onze gegevens. MS stapt op de Google/Facebook bandwagon en wil geld aan onze gegevens verdienen.
Als je voor de downgrade van Windows 10 kiest moet je dat helemaal zelf weten maar zolang Windows 7 en 8.1 de komende jaren nog steeds worden gesupport is er geen enkele reden om deze downgrade toe te passen.
Bezint dus eer gij begint want ook gratis heeft een prijs.
Speculatie, ok, maar het klinkt wel heel erg logisch. WIn10 gratis maken en dan de inkomstenderving compenseren door data aan facebook (en wat je nog meer kunt bedenken) te verkopen. Hoe was het ook al weer: als het product gratis is, ben jij het product.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/09, 15:20:39 door markba »

Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #15 Gepost op: 2015/07/09, 15:23:22 »
Tja, twee meter buiten de deur en m'n Wifi-signaal is verdwenen, het signaal van m'n Ziggo-modem is prut, wel goed i.v.m. de privacy  =D
Dat denk je maar:
Citaat
Stel, de buren hebben een Ziggo modem met een Wifi bereik van ruim 1.5 meter. En ik heb toevallig wel geïnvesteerd in een fatsoenlijke Wifi access point en heb dus overal in huis uitstekend signaal.

De kids van de buren zitten boven te internetten, op mijn netwerk natuurlijk, want dat is het enige netwerk wat binnen bereik is. En omdat ik de buren op Facebook in de gaten wil houden kunnen die kids fijn via mijn netwerk hun illegale filmpjes downloaden.

Je moet ook niet kwaad worden op die kids, want ze weten waarschijnlijk niet eens dat ze op jouw netwerk zitten. Hun computer doet dat gewoon uit zichzelf. Het enige wat ze wellicht opmerken is dat ze ineens wel fatsoenlijk kunnen internetten.
Die moeten dan toch minimaal een wachtwoord in vullen?Of ben ik gek?

Zo gek is het niet want in de trein kan je ook zo inloggen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #16 Gepost op: 2015/07/09, 15:35:14 »
Zo gek is het niet want in de trein kan je ook zo inloggen.

Het gaat hier over beveiligde (privé*) netwerken, niet over openbare netwerken.

* Privé in de betekenis van: besloten, niet openbaar, niet publiek
« Laatst bewerkt op: 2015/07/09, 15:45:07 door VuurVosje »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #17 Gepost op: 2015/07/09, 15:38:24 »
Zo gek is het niet want in de trein kan je ook zo inloggen.
Het gaat hier over beveiligde (privé) netwerken, niet over openbare netwerken.
Ook bedrijven met een wifi-netwerk vallen hieronder. Die zitten te springen om deze optie (not).

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #18 Gepost op: 2015/07/09, 16:12:21 »
Citaat
In elk geval is het sowieso aan te raden, om nu meteen al je draadloze-netwerkwachtwoord te veranderen.
Dat moet je eigenlijk elk half jaar gewoon standaard doen.
Dat mag je doen maar (nogmaals) mijn draadloze-netwerkwachtwoord is NIET geheim. Het is supersimpel en staat op een mooi printje wat hangt aan de muur in de hal bij de voordeur. Wordt zeer op prijs gesteld door bezoekers.
Voor mij is wifi-sense geen probleem, zelfs handig(er).  :P
Ook bedrijven met een wifi-netwerk vallen hieronder. Die zitten te springen om deze optie (not).
Jazeker wel en om dezelfde reden: gasten (klanten) internettoegang bieden.  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #19 Gepost op: 2015/07/09, 18:31:48 »
Je hebt een kroeg, restaurant, kapperszaak, camping............?
Haha, nee hoor vrienden, familie, kinderen, kleinkinderen enz. Tegenwoordig hebben veel mensen een smartphone (en 3G/4G is hier niet zo best).

p.s. moet je eens proberen een lange en complexe wifi code in 1x in te voeren zonder echt toetsenbord, bijvoorbeeld voor een Nintendo Wii. Dat valt echt niet mee (geef mij maar een korte en eenvoudige code).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline MKe

  • Lid
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #20 Gepost op: 2015/07/09, 19:17:42 »
Wtf. Is het niet handiger om gewoon je wifi niet meer te beveiligen? Hoe komt Microsoft hierop?

Weet iemand of het helpt om te controleren op Mac adres? Zou dat een oplossing zijn tegen dit soort ongein?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #21 Gepost op: 2015/07/09, 19:38:16 »
MKe: Nog geen idee hoe of wat uit te schakelen. Hierbij een link naar de wijze waarop het geactiveerd wordt op een pc met Windows : http://www.howto-connect.com/manage-wifi-sense-in-windows-10/

Betreft de reikwijdte alleen pc's met windows als host of kan de techniek op termijn overwaaien naar andere OS'en?
Speculatie, ok, maar het klinkt wel heel erg logisch. WIn10 gratis maken en dan de inkomstenderving compenseren door data aan facebook (en wat je nog meer kunt bedenken) te verkopen. Hoe was het ook al weer: als het product gratis is, ben jij het product.
Een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #22 Gepost op: 2015/07/09, 19:40:24 »
Speculatie, ok, maar het klinkt wel heel erg logisch. WIn10 gratis maken en dan de inkomstenderving compenseren door data aan facebook (en wat je nog meer kunt bedenken) te verkopen. Hoe was het ook al weer: als het product gratis is, ben jij het product.
Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Toen ik hoorde dat Win10 gratis zou zijn (overigens alleen voor consumenten en alleen de upgrade) dacht ik: what's the catch? Mogelijk is dit het...

Ook bedrijven met een wifi-netwerk vallen hieronder. Die zitten te springen om deze optie (not).
Jazeker wel en om dezelfde reden: gasten (klanten) internettoegang bieden.  :)
Dan ga je er vanuit dat ze netjes gescheiden netwerken hebben. Ja, dan maakt het niet uit. De praktijk is veel weerbarstiger. Het  gros van die mini-bedrijfjes heeft dat namelijk niet, die scheiding. Fijn dan als je een keertje in goed vertrouwen je wachtwoord afgeeft en dan ineens jan-en-alleman op jouw (bedrijfs-)netwerk kan.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/09, 19:53:37 door markba »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #23 Gepost op: 2015/07/09, 20:05:35 »
Weet iemand of het helpt om te controleren op Mac adres? Zou dat een oplossing zijn tegen dit soort ongein?
Nee, dat helpt helaas niet:
https://sites.google.com/site/computertip/draadlozeveiligheid
(Fabel nr. 2)

Wat wel helpt, is vandaag je draadloze netwerkwachtwoord vervangen en nooit meer een Windowsgebruiker op je eigen netwerk toelaten.

Voor noodgevallen (bezoekende vrienden met internet-ontwenningsverschijnselen) kun je een onbeveiligde tweede router achter de hand houden, die je dan tijdens het bezoek even inschakelt. Doe ik sowieso al jaren zo.... Kost eenmalig twee tientjes, en klaar is kees.  =D

De grootste valkuil is dan alleen nog je eigen gedrag: als je een tweevoudig opstartbare machine hebt met Windows 10, dan "moet" je jezelf aanleren om die Windows nooit meer draadloos te verbinden. Ook al heb je Wifi sense uitgeschakeld, want je weet immers maar nooit met Microsoft: dadelijk heb je een of andere vage update, waardoor de uitschakeling weer te niet is gedaan.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/09, 20:17:04 door Pjotr »

Offline MKe

  • Lid
Re: Jouw draadloze netwerk is lek!
« Reactie #24 Gepost op: 2015/07/09, 20:33:49 »
Hmmmm, je hebt een laptop zodat je op de bank kunt zitten internetten. Ik heb al in tijden het draadje niet meer aangesloten (behalve bij het installeren van linux :)
Ik denk dat ik Win10 dan maar niet installeer en gewoon niemand meer toelaat op mijn wifi. Toch wel achterlijk van Microsoft. Waarvoor heb je in hemelsnaam wpa2 als je het wachtwoord/toegang gewoon ongecontroleerd laat verspreiden?