Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uitzetten schijfcontrole.  (gelezen 10974 keer)

Uitzetten schijfcontrole.
« Gepost op: 2010/02/22, 02:58:34 »
Sinds enige tijd maakt mijn computer de schijfcontrole niet af. Deze controle vindt elke 30 beurten plaats. Ik los dat op door bij het begin van de controle escape in te drukken, maar dat kan je niet blijven doen. Is deze controle niet uit te zetten? Eind april komt er toch een nieuw (LTS) systeem uit. Dan vervang ik mijn huidige systeem, is Hardy.

Offline Drummies

  • Lid
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/22, 09:07:52 »
Je kunt ook autofsck installeren. Makkelijk in te stellen. https://wiki.ubuntu.com/AutoFsck
« Laatst bewerkt op: 2010/02/22, 09:09:51 door Lexaldo »

Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/23, 01:01:34 »
Heb autofsck geïnstalleerd en dat programma doet het goed. Het probleem echter is dat mijn computer de schijfcontrole niet afmaakt en het defect kennelijk ook niet repareren kan. De controle stopt elke keer op dezelfde plaats, namelijk: 9% (stage 1/5, 194/1448). Na verloop van tijd krijg ik een zwart scherm met de tekst: An automatic filessystem check (fsck) of the root filesystem failed. A manual fsck must be performed, then the system restarted. The fsck should be performed in maintenance mode with the root filesystem mounted in read-only mode.
Hierna poogt de computer de boel te herstellen, maar dit mislukt doordat hij het en en ander niet kan vinden. Hoe los ik dit op?
Een truc is de computer op de accu op te starten en daarna de stroomdraad er weer in te steken. Maar beter is het dit probleem op te lossen. Wie weet hoe dat moet?

Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/23, 01:30:29 »
Doen wat hij zegt: bij het opstarten de SHIFT ingedrukt houden en in het grub-menu kiezen voor recovery-mode. Dan droppen naar een root-shell en het juiste commando ingeven (iets met fsck...)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline thealps

  • Lid
Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/23, 01:38:55 »
Bij een soort gelijk probleem (home-dir wilde niet meer mounten), heb ik dit opgelost door mbv de linux live-cd een live-sessie te starten. Dan zijn de / (root) en /home van de vaste installatie niet in gebruik, en kan je met fsck een handmatige check laten uitvoeren. Of het handiger kan, weet ik niet, maar het is  in ieder geval een mogelijkheid.

Let wel op:
- Bij een linux live-cd zijn / en /home de root en home van de live-cd, niet van de vaste installatie! Een fsck op deze bestandssystemen is dan ook zinloos.
- Commando voor fsck is dan fsck /dev/XXXX, waarbij XXXX de device-naam van de harddisk is. Ik wist zelf de device-namen van de schijven niet, maar deze waren te vinden in het bestand: fstab
- Let ook hier op dat /etc/fstab tijdens gebruik van de live-cd verwijst naar de fstab van de live-cd, en niet van de vaste installatie, die staat dus ook onder /media/, bij mij was dat /media/disk/etc/fstab

Offline vanadium

  • Lid
Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/23, 13:01:25 »
Zorg er inderdaad voor dat je op een of andere manier een prompt hebt, waarbij de partities die je moet testen niet in gebruik zijn. dat kan een live sessie zijn, of dat kan een recovery sessie zijn.

Eens aan de prompt, heb je hoogstens drie commando's nodig:

blkid
toont je alle partities van je systeem. De lijn begint met de device naam, bijvoorbeeld /dev/sda1.

fsck -p /dev/sda1
Dit is de eigenlijke controle. /dev/sda1 pas je aan volgens wat je met het vorige commando ziet. Ben je niet zeker welke partitie je systeempartitie is, controleer dan alle ext3 of ext4 partities! Kan zeker geen kwaad! de -p optie zorgt ervoor dat bij problemen het herstellen automatisch gebeurt. Loopt dat niet volledig af, herhaal dan het commando maar met de -y optie.

reboot
om te herstarten

Offline Dave

  • Lid
Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/23, 13:38:32 »
Je kunt ook autofsck installeren. Makkelijk in te stellen. https://wiki.ubuntu.com/AutoFsck

Die had ik al eens verwijderd want werkte niet meer in 9.10
Is dat inmiddels aangepast dan?


Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/23, 15:21:45 »
Dit is een bekend probleem; de pc van mijn vader had het ook plotseling... :o
Inderdaad zoals al genoemd een keer in recovery mode booten en sudo fsck /dev/??? intypen bij het opstarten.

VV


Heb autofsck geïnstalleerd en dat programma doet het goed. Het probleem echter is dat mijn computer de schijfcontrole niet afmaakt en het defect kennelijk ook niet repareren kan. De controle stopt elke keer op dezelfde plaats, namelijk: 9% (stage 1/5, 194/1448). Na verloop van tijd krijg ik een zwart scherm met de tekst: An automatic filessystem check (fsck) of the root filesystem failed. A manual fsck must be performed, then the system restarted. The fsck should be performed in maintenance mode with the root filesystem mounted in read-only mode.
Hierna poogt de computer de boel te herstellen, maar dit mislukt doordat hij het en en ander niet kan vinden. Hoe los ik dit op?
Een truc is de computer op de accu op te starten en daarna de stroomdraad er weer in te steken. Maar beter is het dit probleem op te lossen. Wie weet hoe dat moet?

Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/23, 16:11:07 »
Beste mensen, zeer bedankt voor al jullie bijval. Ik ben op technisch gebied een volstrekte nitwit, dus begrijp van de meeste tips geen bal. Ik heb het programma autofsck geïnstalleerd en dat doet het prima op deze computer (Hardy). Ik tik bij het afsluiten gewoon annuleren aan en de computer start de volgende dag op alsof er niets aan de hand is. Ook met de stroomdraad erin. Ik denk dat ik het zo rooi tot de uitgave van het nieuwe LTS-systeem dat eind april uitkomt, dus over twee maanden. Dan zet ik alles er opnieuw op en hoop dan maar dat het probleem wegblijft. En zo komt Jan Splinter door de winter, zeggen ze elders.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/23, 16:25:13 »
Je kunt ook autofsck installeren. Makkelijk in te stellen. https://wiki.ubuntu.com/AutoFsck

Die had ik al eens verwijderd want werkte niet meer in 9.10
Is dat inmiddels aangepast dan?
Bij mij deed hij het ook niet meer in Ubuntu 9.10.
Maar Herman heeft 8.04 en ikzelf gebruik het momenteel in Mint 8 Helena (dat nota bene gebaseerd is op 9.10).

Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/23, 16:56:08 »
Nu maar hopen dat autofsck het in het komende LTS-systeem wel doet.

Offline Dave

  • Lid
Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/23, 19:36:05 »
sudo autofsck --menu

Kun je eea instellen ook


Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/23, 19:49:21 »
Ik heb de autocheck op 0 gezet. Ben ik er nu vanaf?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/23, 20:11:21 »
Je schijf is ziek, beste Herman, en door de schijfcontrole uit te zetten, zal je bestandsysteem heel binnenkort niet meer aankoppelen. Dat wordt dan vervroegd herinstalleren.

Print mijn berichtje eens uit.

Start dan op, duw op <esc> om het grubmenu te zien (misschien zie jij het standaard)

Kies een optie met "recovery"

Dan kom je aan zo een akelig zwart scherm met een griezelige prompt.

Voer de commando's uit (er moet géén "sudo" voor). Het zijn er maar drie, en 't zijn kortjes.

Veel kans dat het daarna weer vlekkeloos gaat. Schijfcontrole uitschakelen is een heel slecht idee.

Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/24, 00:55:11 »
Heb het programma van Vanadium uitgevoerd. Ik kreeg terug dat /dev/sda1 clean is. Maar de fout is niet opgelost. Hij blijft bij de schijfcontrole op steeds dezelfde plek vastlopen. Die plek is: 9% (stage 1/5, 194/1448). Zegt iemand dit wat?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/24, 01:10:17 »
Dit zegt dat je of te kort wacht en het te snel afbreekt, of dat er toch iets mis is met je schijf of het bestandssysteem.
Heb je een probleem met de schijf, dan is het uitzetten van de schijfcontrole geen oplossing. Het zorgt er alleen voor dat je een groter risico loopt op verlies van je data.

Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/24, 01:47:01 »
Ik heb niets voortijdig afgebroken. De computer was gauw klaar met het tweede commando van Vanadium. Het resultaat was: clean.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/24, 10:37:16 »
Hier klopt iets niet. Mogelijk heb je je Windows systeempartitei gecontroleerd omdat je niet de juiste partitienaam hebt gebruikt. Als je hulp wil bij het bepalen van de systeempartitie, post dan de uitkomst van "sudo blkid" eens.

Wil je eens de procedure aan de prompt herhalen, maar nu met de -f (de "force" optie dwingt het system tot een grondige controle zelfs al "lijkt" het systeem clean, en kan zeker geen kwaad).

fsck -pf /dev/sda1

Loopt ook die controle "vast", gebruik dan Ctrl+C om te onderbreken en voer het commando opnieuw uit met de "-yf" opties:

fsck -yf /dev/sda1

Hierbij vervang je altijd /dev/sda1 door de eigenlijke naam van je Ubuntu systeempartitie!
« Laatst bewerkt op: 2010/02/24, 10:40:33 door vanadium »

Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/24, 11:11:08 »
Vraag me nu af:
Komt deze foutmelding (van Herman) mogelijk ook voor, als een deel van een schijf (partitie) niet in gebruik is?
Dus een partitie die bijv. niet is geformatteerd, of mogelijk op een weinig courante manier?

Misschien is het wel onzin, maar kan ook zijn dat er meerdere mogelijke oorzaken voor deze foutmelding zijn.
@Vanadium: bedankt voor je heldere terminal commando´s.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline timosha

  • Lid
Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #20 Gepost op: 2010/02/24, 11:21:44 »
Vraag me nu af:
Komt deze foutmelding (van Herman) mogelijk ook voor, als een deel van een schijf (partitie) niet in gebruik is?
Dus een partitie die bijv. niet is geformatteerd, of mogelijk op een weinig courante manier?

Misschien is het wel onzin, maar kan ook zijn dat er meerdere mogelijke oorzaken voor deze foutmelding zijn.
@Vanadium: bedankt voor je heldere terminal commando´s.

Een partitie die niet geformateerd is interesseerd Linux niet.

Een andere oorzaak kan zijn, raar maar waar, een bios clock die niet juist loopt. Dan kan je superblocks krijgen die voor Linux in de toekomst zijn aangemaakt.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #21 Gepost op: 2010/02/26, 12:45:34 »
Ik heb de indruk dat een schone herinstallatie veel problemen voorkomt. Hoe gaat dat bij Ubuntu? Is er een CD/DVD met een programmaatje dat de hele schijf schoonmaakt danwel formatteert, waarna met een ander schijfje Ubuntu er weer opgezet kan worden?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #22 Gepost op: 2010/02/26, 12:56:36 »
Een schone installatie lijkt me (nog) niet nodig, tenzij je ook andere problemen hebt.
Wil je toch een schone installatie doen, maak dan eerst een kopie van al je belangrijke bestanden. Vervolgens kan je met een normale live cd alles leegmaken en een nieuwe installatie doen.

Ik denk eerder dat het een simpel configuratiefoutje is, dat snel is op te lossen zonder een nieuwe installatie. Het kan alleen wat lastig zijn om dat foutje op te sporen.

Kan je om te beginnen het resultaat van het "blkid" commando hier op het forum zetten?
Gewoon blkid uitvoeren in een terminalvenster dus.
En kan je ook de inhoud van de  volgende bestanden hier plaatsen?
/etc/fstab
de bestanden in de /var/log/fsck/ map

Als het kan, graag tussen [code]-tags.
Dus:

[code]
hier de tekst
[/code]

Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #23 Gepost op: 2010/02/26, 16:05:49 »
Als ik het commando blkid in Terminal invoer en op enter druk, dan gebeurt er niets.

Offline timosha

  • Lid
Re: Uitzetten schijfcontrole.
« Reactie #24 Gepost op: 2010/02/26, 16:22:49 »
Als ik het commando blkid in Terminal invoer en op enter druk, dan gebeurt er niets.

Bij mij ook niet  :rolleyes: Maar als ik sudo blkid ingeef gebeurt er wel iets.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.