Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] doc beveiliging  (gelezen 1844 keer)

[OPGELOST] doc beveiliging
« Gepost op: 2009/08/13, 12:44:39 »
Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een programma waarmee ik mijn persoonlijke documenten met een wachtwoord kan beveiliggen
dit programma moet zijn:
extreem moeilijk te kraken :p of in ieder geval moeilijk
het moet absoluut niet zo zijn dat je als je dit document op een usb stick zet en naar een windows computer gaat of uberhaupt naar een andere computer gaat en dat je dit document gewoon kan openen.
dit document moet dus met een w8woord beveiligt worden en moet op elke OS werken

alvast bedankt,
sandermans15
« Laatst bewerkt op: 2009/08/23, 13:57:05 door sandermans15 »

Re: doc beveiliging
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/13, 13:55:58 »
Gebruik je open office? Bestand opslaan als, vakje links onder "Met wachtwoord opslaan" aanvinken. Zie ik ook de helpfunctie van OOo.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: doc beveiliging
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/13, 14:02:04 »
Ik zou de bestanden versleutelen.

Offline Willem_D

  • Lid
Re: doc beveiliging
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/13, 16:09:06 »
Kijk hier eens:
http://www.truecrypt.org/



Ed.:  bij nader inzien, wellicht iets te veel van het goede.
       Bij gebruik van truecrypt zul je -vermoed ik- op elke te gebruiken pc eerst een truecrypt-installatie moeten doen.
       De mate van beveiliging zal wel hoog zijn.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/13, 16:29:59 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Kazart

  • Lid
Re: doc beveiliging
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/13, 18:05:40 »
Gebruik je open office? Bestand opslaan als, vakje links onder "Met wachtwoord opslaan" aanvinken. Zie ik ook de helpfunctie van OOo.

Gijsbert

Moet er een instelling veranderd worden in open office om deze functie te kunnen gebruiken? Kan getipte brief niet 'opslaan als' in een aangemaakte map en dus ook geen wachtwoord gebruiken.Staat wel aangevinkt.
Bij afsluiten kan ik de gekozen map aanduiden voor opslag maar bij aanklikken op opslaan gebeurt er niets.
Ubuntu Mate  22.04.2 LTS
Linux user  # 515489
Your dog is the only one that loves you more than loves himself
     ---------------------------------------------------------------

Offline jan11000

  • Lid
Re: doc beveiliging
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/13, 18:13:38 »
Truecrypt is veilig, of wachtwoord bij office veilig is weet ik niet, dus zoek dit eerst op, bij windows/office zijn beveiligingen met wachtwoorden vaak heel gemakkelijk te hacken.

Re: doc beveiliging
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/13, 22:56:28 »
Gebruik je open office? Bestand opslaan als, vakje links onder "Met wachtwoord opslaan" aanvinken. Zie ik ook de helpfunctie van OOo.

Gijsbert

Moet er een instelling veranderd worden in open office om deze functie te kunnen gebruiken? Kan getipte brief niet 'opslaan als' in een aangemaakte map en dus ook geen wachtwoord gebruiken.Staat wel aangevinkt.
Bij afsluiten kan ik de gekozen map aanduiden voor opslag maar bij aanklikken op opslaan gebeurt er niets.
Ik heb geen instelling veranderd als ik onder Bestand>opslaan als aanklik krijg ik het scherm zoal bijgevoegd. Je kan ook de sneltoetsen gebruiken CTRL+s of lukt dit ook niet?
Voor gebruikers van Lotus Symphonie, ga je naar File>Security>Document Protection
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Kazart

  • Lid
Re: doc beveiliging
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/14, 12:55:58 »
Alles nu in order ,map is beveiligt binnen Open-Office

Dank ;)
Ubuntu Mate  22.04.2 LTS
Linux user  # 515489
Your dog is the only one that loves you more than loves himself
     ---------------------------------------------------------------

Offline siegi

  • Lid
Re: doc beveiliging
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/14, 13:33:47 »
Ik zou de bestanden versleutelen.
Een wachtwoord op een document is al een vorm van versleuteling. Dit lijkt me eigenlijk veel gemakkelijk uit te voeren via openoffice dan nog eens een extern programma te gebruiken.

Re: doc beveiliging
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/15, 18:47:59 »
oke bedankt het is gelukt met openoffice te beveiligen bedankt :D

en dat dit op een windows computer kan geopend worden lijkt me lastig :p
de meeste mensen gebruiken microsoft office word en die kan niet eens odt lezen :p
en mocht dit w8woord toch gebroken worden heb ik er een encrypty waarvan ik alleen weet welk codec ervoor moet worden gebruikt en hoe vaak :p

Re: doc beveiliging
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/15, 21:39:54 »
oke bedankt het is gelukt met openoffice te beveiligen bedankt :D

en dat dit op een windows computer kan geopend worden lijkt me lastig :p
de meeste mensen gebruiken microsoft office word en die kan niet eens odt lezen :p
en mocht dit w8woord toch gebroken worden heb ik er een encrypty waarvan ik alleen weet welk codec ervoor moet worden gebruikt en hoe vaak :p
odt gebruikt (net als .zip) een wachtwoord-sleutel
dus, foute wachtwoord = foute sleutel
het wachtwoord bepaalt dus de HASH die gemaakt word, en en de HASH is de sleutel

voorbleetje:
wachtwoord: wachtwoord; HASH: 701f33b8d1366cde9cb3822256a62c01
wachtwoord: sesamopenu; HASH: 5ffc655da7b0164e8d571289c3926ace

de HASH is de sleutel, dus elk wachtwoord heeft een eigen sleutel
dus "5ffc655da7b0164e8d571289c3926ace" zal niet werken om het bestand dat befeiligd is met "wachtwoord"
te decoderen
maar 5ffc655da7b0164e8d571289c3926ace is wel de sleutel voor een bestand met het wachtwoord "sesamopenu"
 (dat is, als odt al MD5 zou gebruiken voor het en/de-coderen, wat dus niet zo is)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: doc beveiliging
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/23, 13:56:39 »
cool,

ik wist niet dat het zo werkte :)

bedankt voor het uitleggen :D