Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: BleachBit  (gelezen 5924 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
BleachBit
« Gepost op: 2015/05/18, 23:00:03 »
BleachBit is een open source tool voor het wissen van bestanden.

Linux kent geen centrale database met instellingen (Windows Registery). BleachBit is dan ook geen “registery cleaner”. :P

Op het eerste gezicht doet het automatisch onthouden van geselecteerde “cleaners” vreemd aan, maakt dat je deze ook weer UIT moet zetten als het een eenmalige opschoning was!

In aanbouw (aanvullingen en verbeteringen zijn welkom, de wiki is open): http://wiki.ubuntu-nl.org/community/BleachBit
Klik links bovenin op Documentatie

Re: BleachBit
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/19, 06:24:22 »
Citaat
In het rechterdeel van het BleachBit scherm kunnen onderdelen worden geselecteerd om op te schonen. Per onderdeel wordt in het linkerdeel een uitleg gegeven over het onderdeel.
Dit moet natuurlijk andersom zijn.
En Schredden = Shredden
Verder een mooi artikel, testcees!
« Laatst bewerkt op: 2015/05/19, 06:33:09 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/19, 09:37:49 »
Zoals altijd EERST lezen voor je iets aan/uitvinkt.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: BleachBit
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/22, 15:31:27 »
Bleachbit is gevaarlijk (uitkijken dat je geen essentiële bestanden verwijdert) en vaak zelfs contraproductief: op het Linux Mintforum zijn diverse voorbeelden van mensen wier partities volliepen *door Bleachbit*. Veroorzaakt door een voortijdig afbreken van een te lang durende schoonmaakoperatie.

Zoals dit voorbeeld (maar er zijn er veel meer):
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=90&t=196559

Bleachbit en aanverwante schoonmaakprogjes zijn pure rotzooi. Bagger waar mensen instinken die vanuit hun Windowsverleden denken dat zoiets in Linux ook nodig is....
« Laatst bewerkt op: 2015/05/22, 19:06:41 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: BleachBit
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/22, 23:13:54 »
Bagger waar mensen instinken die vanuit hun Windowsverleden denken dat zoiets in Linux ook nodig is....
Die lezen de wiki niet: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/BleachBit#Noodzaak  :P

Er is een actief open-source project op http://bleachbit.sourceforge.net/ die vragen en foutmeldingen serieus nemen. Zelf ervaar ik geen abnormale problemen in het gebruik van BleachBit (ook niet in Windows).

Bleachbit en aanverwante schoonmaakprogjes zijn pure rotzooi.
De wiki gaat over BleachBit en niet over aanverwante (geen idee welke). Het artikel is gemaakt met de bedoeling hulp te bieden aan (potentiele) Nederlandstalige gebruikers van het open source programma BleachBit.

Vanzelfsprekend zijn er alternatieve terminal-tips om (overbodige) bestanden te wissen.

Zelf gebruik ik BleachBit wel eens om achtergebleven bestanden van een desktop-programma wat ik niet meer gebruik op te ruimen. Niet dat dit noodzakelijk is (ruimte zat) maar ik ga graag “netjes” om met mijn (tijdelijke) gegevens. Wat is er dan mis met BleachBit?

Het voorbeeld-probleem in mint waar je aan refereert is mogelijk een gebruikersfout (doch oplosbaar). Iemand die de wiki blijkbaar nog niet had gelezen:
Start BleachBit niet met beheerrechten (niet as root), onzorgvuldig gebruik kan het systeem en de gegevens van gebruikers in gevaar brengen!

« Laatst bewerkt op: 2015/05/22, 23:31:19 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline DeBaas

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/22, 23:21:19 »
"Bleachbit en aanverwante schoonmaakprogjes zijn pure rotzooi. Bagger waar mensen instinken die vanuit hun Windowsverleden denken dat zoiets in Linux ook nodig is...."

Begin toch ernstig te twijfelen aan Pjotr door zijn ongenuanceerde uitspraken.
Ja, je kunt de boel verzieken met bleachbit, maar ook met gparted.

Met een hamer kun je spijkers inslaan maar ook ruiten.
Ofwel 't is allemaal gereedschap je kunt er goed mee doen, echter ook.........
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: BleachBit
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/22, 23:34:12 »
Begin toch ernstig te twijfelen aan Pjotr door zijn ongenuanceerde uitspraken.
Twijfel is prima; vertrouw nooit alleen op iemands "gezag".....  =D

Citaat
Ja, je kunt de boel verzieken met bleachbit, maar ook met gparted.

Met een hamer kun je spijkers inslaan maar ook ruiten.
Ofwel 't is allemaal gereedschap je kunt er goed mee doen, echter ook.........
Groot verschil: GParted dient een redelijk doel, is nuttig en onder omstandigheden zelfs onmisbaar; Bleachbit daarentegen is *op zijn best* overbodig. Iets wat *op zijn best* overbodig is en op zijn slechtst zelfs schadelijk, noem ik rotzooi.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/22, 23:51:46 door Pjotr »

Offline RikRik

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/22, 23:46:39 »
Citaat
Er is normaal gesproken geen noodzaak voor het gebruik van BleachBit.
Bleachbit is helemaal geen noodzaak. De argumentatie van Pjotr is volgens mij  juist, schoonmaak progjes zoals we gewend waren in Windows, bij mij geen behoefte en op mijn systeem overbodig.

Offline Tom

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/22, 23:58:38 »
Als je éénmaal met Bleachbit gewerkt hebt ga je dat nooit meer zeggen ,ik werk er al jaren mee en nog nooit 1 probleem mee gehad.
Elke MB die je bespaard op je HD is meegenomen en te gebruiken voor iets anders misschien .
Hieronder mijn dus al jaren gebruikte instellingen van Bleachbit ,en ik heb daar al honderden MB mee uitgespaard ! ! !
« Laatst bewerkt op: 2015/05/23, 00:00:27 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline RikRik

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/23, 00:06:14 »
@tom
Noodzaak
Er is normaal gesproken geen noodzaak voor het gebruik van BleachBit.

Het Ubuntu systeem en de open source programma’s zorgen er in de regel zelf voor het beheer van tijdelijke bestanden.
Tijdelijke of ongebruikte bestanden zullen het Ubuntu systeem in de regel niet vertragen

Er is geen centraal systeemregister met ongebruikte instellingen die kunnen worden gewist zoals bij een Windows computer.
De ruimtewinst door het opruimen van tijdelijke programmabestanden is vaak (relatief) gering.
Uitzondering is het opruimen van tijdelijke APT bestanden wat een enkele keer vele MB’s kan opleveren.
Er zijn vaak alternatieve oplossingen, bijvoorbeeld voor het wissen van overbodige APT bestanden kan ook apt-get worden gebruikt.

Offline Tom

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/23, 00:14:16 »
Dat is uw mening (met respect hoor)  ,niet te mijne en ik durf zeggen dat ik er ervaring mee heb !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: BleachBit
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/23, 09:27:44 »
Ik deel de mening en (jarenlange) ervaring van Tom aangaande BleachBit :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: BleachBit
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/23, 11:04:23 »
Citaat
Er is normaal gesproken geen noodzaak voor het gebruik van BleachBit.
Bleachbit is helemaal geen noodzaak. De argumentatie van Pjotr is volgens mij  juist, schoonmaak progjes zoals we gewend waren in Windows, bij mij geen behoefte en op mijn systeem overbodig.
Bleachbit kan blijkbaar ook miniatuurafbeeldingen verwijderen (het nut daarvan ontgaat me ten ene male, maar goed). Ik meen me toch de herinneren dat hierover een tip (via de webesite) van Pjotr op het forum is geplaatst om precies datzelfde te doen. En dan wel met tovercode. Dus waarom dan niet bleachbit daarvoor gebruiken?

Zelf sta ik er dubbel in. Gebruik bleachbit zelf niet, maar met name voor privacy-dingetjes is het wel handig. Handiger dan allerlei progs zoals Firefox elke keer weer na te lopen om de geschiedenis te verwijderen. Maar als ik het echt nodig zou hebben, zou ik zelf er een scriptje voor maken en dat in cron zetten. Dan houd ik zelf alles onder controle..... (maar that's just me)
« Laatst bewerkt op: 2015/05/23, 16:43:01 door markba »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: BleachBit
« Reactie #13 Gepost op: 2015/05/23, 21:06:57 »
Tja, dan gebruik ik toch liever Ubuntu Tweak.
Heel fijn maar Ubuntu Tweak (een tool om Ubuntu te configureren) is toch anders dan BleachBit (een tool om bestanden te wissen).
« Laatst bewerkt op: 2015/05/23, 21:08:40 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline EZ-man

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #14 Gepost op: 2015/05/23, 21:30:39 »
Over de bleachbit-wiki
 -   De waarschuwing vooraf is duidelijk en op de juiste plaats
 -   Is het een idee om iets te zeggen over de default-waarde ( = er is niets aangevinkt)   

Bleachbit mijn ervaring
 -   In het algemeen: Met beleid toepassen
 -   Sommige instellingen zijn moeilijk te bevatten, zelfs met de verklarende tekst.
      Dit is geen tekortkoming van het programma maar betreft de gebrekkige kennis v/d gebruiker  ;)

Het is me in de ontdek-fase van linux 1x overkomen dat het systeem stuk ging (agv bleachbit) , daarna geen nadelen geconstateerd.

Re: BleachBit
« Reactie #15 Gepost op: 2015/05/23, 21:50:46 »
Ik weet dat de afgeleide Xubuntu --- Voyager distro Bleachbit standaard in de installatie mee levert.
Ikzelf gebruik het niet (ook niet toen ik Voyager lang heb getest) , maar het zou misschien wel een handige tool kunnen zijn.
De voordelen (opschonen om wat Mb's te recupereren ) lijken me aan de karige kant.

En zoals EZ-man al zegt: wat zijn dan de goede default-waarden ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline DeBaas

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #16 Gepost op: 2015/05/24, 00:53:06 »
Om een schone installatieset te maken, zonder vergeten inlogcodes, wachtwoorden, laatste documenten, logfiles, cookies, temp bestanden, thumbnails en meer.
Mijn hulp en toeverlaat bleachbit........

Start 'm eens op in terminal en verbaas je over wat ie allemeel op de achtergrond (hidden) ook voor je schoonmaakt/kan schoonmaken, ook in Wine.

Natuurlijk, als je ruimte genoeg hebt en je privé de vele cache bestanden op prijs stelt moet je bleachbit niet draaien.

Het is geen utillity voor een gebruiker die zonder te kijken/lezen alles maar aanvinkt.
Dan kom je echt van een koude kermis thuis.
Voorbeeldje, Als je na een update nog niet opnieuw hebt opgestart kun je temp files verwijderen die bij eerste herstart nog nodig zijn, gevolg, geen boot.
Nog een, de hele localisering is om zeep te helpen bij verkeerd aanvinken/instellen.

Dus beleid en nogmaals LEZEN is bij gebruik van bleachbit van het grootste belang.

Pjotr doet veel goed werk, maar in deze geef ik hem een dikke onvoldoende.
Doe er mee wat je goeddunkt zonder afbreuk te willen doen aan zijn bewezen overige kwaliteiten.

Groet,
Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline midas

  • Lid
Re: BleachBit
« Reactie #17 Gepost op: 2015/05/24, 11:05:20 »
Het belangrijkste is om Bleachbit nooit onder sudo te draaien. Alleen als gebruiker ruimt Bleachbit de 'rommel' in je persoonlijke mappen op en kan er nooit iets fout gaan. Ik pas het programmaatje al jaren toe en heb nooit een herinstallatie hoeven uitvoeren. Je moet inderdaad weten wat je doet....
Linux Mint 20.2 Cinnamon