Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Persoonlijke map kwijt in evolution na upgrade ubuntu 11.04 (van 10.04)  (gelezen 3187 keer)

Offline Maenhout

  • Lid
Sinds kort heb ik op een nieuwe pc ubuntu geinstalleerd (10.04). Toen de grafische afspeelkwaliteit van HD camcorder filmmateriaal tegen viel, heb ik geupgrade naar 11.04. Echter ik had al de pst file uit outlook in evolution gezet en bij het starten van evolution na de upgrade wordt er gevraagd of evolution mijn standaard mailprogramma moest zijn. Vreemd, want dat was het al, dus ja gedrukt. Blijkt mijn map niet meer  te verschijnen in evolution.......
Heeft iemand een idee of die map nog ergens staat (wat voor soort bestand) en dat door de nieuwere ubuntu.nu evolution moet worden verteld waar die dan staat of stond?
De pst file heb ik niet meer.......

Ik hoor het graag, ben nog niet zo handig in ubuntu.

Re: Persoonlijke map kwijt in evolution na upgrade ubuntu 11.04 (van 10.04)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/24, 22:05:01 »
Omdat Evolution opnieuw is geïnstalleerd, wordt er ook een nieuwe map in je home map neergezet.
Wat je kan doen is: open je persoonlijke map, Nautilus opent nu, druk tegelijk op CTRL+H hierdoor worden de verborgen bestanden en mappen getoond. Deze kan je herkken door de . ervoor. Kijk of er een hernoemde map bij zit, bijv. .copyEVOLUTION of iets dergelijks.
Kijk of hier je mail instaat, zo ja hernoem deze map naar de originele benaming.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Maenhout

  • Lid
Re: Persoonlijke map kwijt in evolution na upgrade ubuntu 11.04 (van 10.04)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/25, 00:11:10 »
Gijsbert,
hartelijk dank voor je hulp....

Er stond een mapje met de naam ".evolution" daarin stond weer een mapje met de naam "Mail" en daarin weer "local" met daarin een bestandje genaamd: "folders.db"   :rolleyes:

Zou dit hem zijn?  ??? Ik heb het mapje eventjes hernoemd  naar "evolution (kopie)...

als dit het is, hoe controleer ik dat, hoe zou deze moeten heten (gewoon evolution?) en waar zou die moeten staan? (gewoon in home ed?) en hoe krijg ik die dan weer in evolution?

groet ed

Re: Persoonlijke map kwijt in evolution na upgrade ubuntu 11.04 (van 10.04)
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/25, 00:29:42 »
De evolution mail map hoort in je persoonlijke map te staan. Dit is het pad /home/Maenhout/.evolution/mail/local
Plaatje:

Twee keer op klikken voor een scherper en groter beeld.
Je moet even kijken hoe groot de Inbox is, als er wat mails instaan, is dit bestand wel enige MB's groot. Het bestand Inbox heeft de extensie mbox.
Kijk eens onder Hulpmiddelen>Bestanden zoeken...  of je meerdere mboxen kan vinden en hoe groot ze zijn.


In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Maenhout

  • Lid
Re: Persoonlijke map kwijt in evolution na upgrade ubuntu 11.04 (van 10.04)
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/28, 00:49:27 »
gijsbert,

ik was een aantal dagen weg....
nu nog gekeken en gezocht, maar er staat niets zoals mbox. ook geen inbox e.d.
zie alleen folders.db maar is heel klein (kb). Ik kan nergens mailboxbestanden vinden.... terwijl ik wel mail heb. Ik snap niet zo goed hoe het kan. ik had dus een pst omgezet en in evolution gezet als soort persoonlijke map met daaronder allemaal submappen met opgeslagen mail. Vandaar mijn hoop op de folders.db..... en de verwachting dat deze geconverteerde persoonlijke map gewoon op harde schijf zou staan.
Een update van een programma zou niet alles moeten verwijderen, tenzij zo n mailmap in het programma zelf zit , maar dat lijkt mij niet

Nog andere tips of ideeen? 
andere forum gebruikers?

mvr groet

Re: Persoonlijke map kwijt in evolution na upgrade ubuntu 11.04 (van 10.04)
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/28, 11:05:25 »
Installeer testdisk eens, zit in synaptic, hierbij zit het programma in photorec. Werkt in de terminal, terminal voldoende groot maken, en type dan sudo photorec en geef een ENTER, nu je wachtwoord invullen , hier zie je niets van, gewoon blind typen en geef een ENTER.
Nu kan je bestanden terug vinden. Als je er niet uitkomt, geef ik vanavond laat verdere info. Ik moet nl. nu weg.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Persoonlijke map kwijt in evolution na upgrade ubuntu 11.04 (van 10.04)
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/28, 11:15:46 »
In did draadje vind je terug waar mail van evolution opgeslaan wordt: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/installatie-11-04-naast-oudere-versie-en-nu-emails-en-accounts-kwijt/

De locatie waar de configuratie van evolution is opgeslagen, is onder 11.04 sterk veranderd.

Ik gebruik thunderbird nu, maar op mijn 10.10 installatie stond nog mail en configuratie onder evolution. Bij de upgrade naar 11.04 is die overgenomen.

Nu zou jij een upgrade gedaan hebben van 10.04 naar 11.04: kan dat? Je kan normaal alleen vanaf de vorige versie naar de volgende upgraden, en van de ene Long Term Release zoals 10.04 naar de volgende (dat zal 12.04 worden). Als je een "upgrade" doet door je vorig systeem te overschrijven (= "verse" installatie), dan zijn alle gebruikersgegevens weg, natuurlijk.

Offline Maenhout

  • Lid
Re: Persoonlijke map kwijt in evolution na upgrade ubuntu 11.04 (van 10.04)
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/28, 19:07:10 »
Citaat
Nu zou jij een upgrade gedaan hebben van 10.04 naar 11.04: kan dat? Je kan normaal alleen vanaf de vorige versie naar de volgende upgraden, en van de ene Long Term Release zoals 10.04 naar de volgende (dat zal 12.04 worden). Als je een "upgrade" doet door je vorig systeem te overschrijven (= "verse" installatie), dan zijn alle gebruikersgegevens weg, natuurlijk.

Je hebt gelijk.... dat heb je met startende linuxers.... ;) Het was een upgrade van 10.10 naar 11.04 (of is t 11.10?, lastig te vinden welke versie geinstalleerd is).
Met betrekking tot de de personal file die in linux dus anders weggezet wordt, vind ik het wel vreemd dat deze verdwijnt .... Als je dat vergelijkt met de pst file van windows en je zou outlook weggooien, blijft de pst file wel staan waar die stond.....
 
Het draadje dat je als link in je antwoord gegeven hebt, heeft volgens mij wel resultaat opgeleverd. Heel erg bedankt !!!

In .local/share/evolution/  kom je diverse mappen tegen die ook nog eens veel files bevatten, dus dat zal wel mijn 'oude' omgezette pst file kunnen zijn.
In .config/evolution zit ook een map mail en adres boek enz opgeslagen met minder info.....

Hoe nu verder te gaan? Ik heb de bestanden even op de desktop geplakt. :rolleyes:

in de evolution van versie 11, waar moeten deze bestanden worden gezet, zodat evolution ze ook gaat zien?
Is het nu juist in de oude versie 10 waar ze in bovenstaande structuur staan en hoe moeten ze dan in 11 gezet worden? Als je daar nog een tip over hebt?

@gijsbert, wellicht weet jij ook antwoord op bovenstaande vraag? Nog bedankt voor testdisk tip, goed om te weten...

DarkEra

  • Gast
Re: Persoonlijke map kwijt in evolution na upgrade ubuntu 11.04 (van 10.04)
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/28, 19:58:10 »
Het was een upgrade van 10.10 naar 11.04 (of is t 11.10?, lastig te vinden welke versie geinstalleerd is).

Dat is zeer simpel te achterhalen welke versie het is, kijk maar eens in de eerste tab van de Systeem Monitor welke versie daar aangegeven staat. Daarbij... 11.10 is nog niet eens uit dus dat kan niet. Ook voor de duidelijkheid bij de versie nummers..... de 11 staat voor het jaar en de 04 voor de maand waarin deze versie is vrijgegeven.
11.04 is dus eigenlijk 2011.April. 11.10 is dan 2011.oktober.

Re: Persoonlijke map kwijt in evolution na upgrade ubuntu 11.04 (van 10.04)
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/28, 23:59:16 »
Wat je zoekt zijn mbox bestanden met namen als inbox, outbox, etc. Open in Evolution Bestand, op de balk, selecteer Importeren> Kies in het pop-up scherm Volgende>Kies een enkel bestand importeren, kies Volgende> klik rechts op de knop naast de balk Bestandsnaam, Navigeer naar de mappen op je bureaublad ga naar de map /mail/local hier staan de mboxen. Selecteer de mbox die je wilt importeren en selecteer deze, nu komt eronder de bestandstype bij te staan, Berkley-postbus(mbox) Klik opvolgende, nu moet je een doelmap opgeven, bijv inbox of waar je deze wilt hebben. Klik hiervoor op de doemap, Inbox, nu kan je een andere bestemming kiezen. Klik op Toepassen.
Nu is het klaar, herhaal dit ook zo voor andere mappen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Maenhout

  • Lid
Re: OPGELOST Persoonlijke map kwijt in evolution na upgrade ubuntu 11.04
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/29, 01:44:21 »
dank je Gijsbert,

ik zie op heel veel verschillende plekken mbox achtige files staan (allemaal zelfde grootte 64 kbit of zo), met namen die ik herken van de betreffende mapjes, echter een groot gedeelte ontbreekt...
Ik heb dus vanavond een Outbox.sbd file gevonden die serieus groot was (ca 500 Mb). Locatie was:
home/user/.Local/share/evolution/mail/local/outbox.sbd
hier stond ook nog een kleine #evolution.sbd, maar die is weer verdwenen. Nu hoopte ik dat ik die sbd file in een keer kon inladen, maar bij importeren opent hij deze dus en moet je de mapjes importeren. van iederdezelfde naam zijn er de mbox en nog 2 andere met andere extensies....
Toen ik wilde importeren bleek volgens evolution dat de map al bestond?
toen zag ik een map Outbox, openklikken en tadaaa daar waren alle mapjes....... =D
geen flauw idee hoe dat kan, of toch binnengehaald of ook zeer waarschijnlijk de outbox file nooit aangezien als een verzameling van opgeslagen email in folders..... Vreemde naam  ook outbox, terwijl het een opslag is van de pst file Mail2009 dus van binnengekomen mail.... ???
Anyway best kans dat deze linux noob er gewoon overheengekeken heeft? :-[ :-[

In ieder geval iedereen heel erg bedankt voor de tips en ondersteuning. Ik heb nog een paar andere (waarschijnlijk ook noob) topics mbt het geluid en infrarood usb ontvanger voor een mediacenter afstandbediening behorende bij het moederbord... oh ja ook nog een mbt een printen en scannen...

laat genoeg we stoppen er mee voor de zaterdag! ^-^
« Laatst bewerkt op: 2011/05/29, 01:47:30 door Maenhout »

Re: Persoonlijke map kwijt in evolution na upgrade ubuntu 11.04 (van 10.04)
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/29, 21:13:57 »
In ieder geval goed, dat je de e-mail weer gevonden hebt. En ergens overheen kijken doet iedereen wel eens, kan gebeuren. :)
En voor de andere problemen, open gewoon een nieuw topic. Succes.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.