Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: antivirus software?  (gelezen 407 keer)

Offline toska

  • Lid
antivirus software?
« Gepost op: 2016/12/04, 10:59:46 »
Ik weet persoonlijk dat dit niet nodig blijkt te zijn, maar onlangs had ik eens gelezen dat ze toch zijn binnen gedrongen(ik vermoed ransomware) daarom is mijn vraag hoe kan je er een antivirus software op ubuntu krijgen en hoe?
Is er ook een firewall die je zou kunnen activeren?


Mvg

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: antivirus software?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/04, 11:43:50 »
Antivirus is overbodig en kan je Linux zelfs *onveiliger* maken. En een vuurmuur heb je al.

Lees dit eens:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

Dat zou je vragen moeten beantwoorden.  :)

Offline toska

  • Lid
Re: antivirus software?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/04, 12:55:09 »
bedankt voor de info dan ga ik enkel die firewall die er standaard (denk ik) in zit activeren.

Mvg

Offline jan11000

  • Lid
Re: antivirus software?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/04, 14:40:07 »
De standaard virusscanner kun je ook installeren, om bijv downloads te scannen, bijv windows software etc.
Alleen deze virusscanner loopt niet op de achtergrond, dus zeer goed.
Je hebt ook nog ergens een website die met 35 scanners een file kan scannen, als je echt twijfelt, even de naam kwijt.
Andere virusscanners buiten linux om , dus van andere websites, zou ik niet doen.
je kunt ook nog de cd van kaspersky gebruiken, dit is een linux cd, daar kun je van booten, updaten, dan je pc windows en linux scannen.

Wat wel nog belangrijks is tav veiligheid, plugins installer i je browser, noscript en ublock origin(niet adblock pakken), hierdoor staat je browser beter dicht.

Re: antivirus software?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/04, 16:05:18 »
Belangrijke advies!

Als je niets aan het installeren bent geef dan nooit zomaar je wachtwoord in als dat gevraagd wordt.


Ik heb dat zelf al gehad. Was niets aan het installeren, en ineens de melding dat ???? wilde installeren en het invoerveld voor wachtwoord (zoals wanneer je zelf een proggie installeerd).
Als je dan het wachtwoord niet geeft kan er ook niets geinstalleerd worden.

En probeer programma's uitsluitend te installeren vanuit Softwarecentrum, want dan gecontroleerd veilig.

Als je dit aan houdt ben je al een heel eind veilig bezig.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/04, 16:07:34 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Tom

  • Lid
Re: antivirus software?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/04, 16:21:38 »
https://www.virustotal.com/

Elk bestand ,beeld foto  etc scan ik met dit programma !.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/04, 16:23:37 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.