Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?  (gelezen 4729 keer)

Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Gepost op: 2009/01/18, 11:41:49 »
Met behulp van Crossover ben ik er in geslaagd om succesvol MS Office 2007 te installeren. Graag zou ik acces werkende krijgen. Helaas heb ik geen idee hoe ik acces opstart vanuit een terminal venster, zodat ik een idee krijg van welke bibliotheken er ontbreken om deze werkende te krijgen. Een andere mogelijkheid is nog altijd mijn gebrekkige kennis van Engels, waardoor ik het één en ander verkeerd heb geïnterpreteerd, en het bijgevolg niet echt mogelijk is om acces te doen werken.  :-[

Een klein tweede vraagje, die hier helemaal geen verband mee heeft. Via Systeem>>Voorkeuren>>Sessies kan ik een programma laten opstarten van zodra ik mij inlog (of automatisch laat opstarten op mijn account)? Wat moet ik plaatsen bij "Opdracht" om het venster van amsn te laten verschijnen? Thx!

Offline eendje

  • Lid
Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/18, 13:06:59 »
Je tweede vraag:

Ik denk amsn of /usr/share/bin/amsn
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/18, 17:51:30 »
In de terminal wine access.exe zou het moeten doen.
Of in de terminal crossover acces.exe denk ik. Gewoon proberen lukt het niet schrijf je maar weer.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/18, 20:54:06 »
/home/$gebruiker/.cxoffice/winxp/desktopdata/cxmenu/StartMenu.C^5E3A^5Fwindows^5Fprofiles^5Fcrossover^5FStart^2BMenu/Programs/Microsoft+Office/Microsoft+Office+Access+2007

$gebruiker vervangen door je gebruikersnaam
Helaas krijg ik er helemaal niks uit dus ben bang dat je er niet wijzer van word


Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/19, 09:12:46 »
Dank u wel; Eendje. Ik zal dit nodig hebben voor de pc van mijn nichtje die met haar chatten nogal wat virussen aantrekt. Bijgevolg zal ik haar een nieuw besturingssysteem geven.  :rolleyes:

Gijsbert;
Met "wine access.exe" krijg ik
Citaat
wine: could not load L"C:\\windows\\system32\\access.exe": Module not found
Met "crossover acces.exe" is het antwoord:
Citaat
bash: crossover: opdracht niet gevonden
Het lijstje met alle *.exe in mijn map system32:
Citaat
cmd.exe
control.exe
ddhelp.exe
dosx.exe
msiexec.exe
notepad.exe
progman.exe
regsvr32.exe
rundll32.exe
winebrowser.exe
winhlp32.exe
winver.exe
Dank u wel voor de reactie.

Dennisgroot;
Als ik uw lange lijn aanpas en plak krijg ik als antwoord:
Citaat
bash:.../winxp/desktopdata/cxmenu/StartMenu.C^5E3A^5Fwindows^5Fprofiles^5Fcrossover^5FStart^2BMenu/Programs/Microsoft+Office/Microsoft+Office+Access+2007: Bestand of map bestaat niet
Waarschijnlijk moet ik het elders zoeken? De enige mappen die staan in cxoffice zijn: bin, doc, etc, lib, share. Hartelijk dank voor de reeds geboden hulp.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/19, 09:36:32 door Pattattezak »

Offline eendje

  • Lid
Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/20, 20:21:12 »
De file acess.exe zal niet in de map sysem32 staan, want staat deze in windows ook niet. Ik weet niet hoe het met crossoveroffice is, maar in wine zou je moeten zoeken in een submap van:

/home/gebruiker/.wine/drive_c/Program\ files/Microsoft\ Office

Ik weet niet hoe het met de bottles van crosoveroffice gaat, maar zoek eens in je homemap naar een map met microsoft er in...

Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/20, 21:31:11 »
Dank u wel om mij op ideeën te brengen. Ik heb  msacces.exe gevonden onder /home/gebruikersnaam/.cxoffice/winxp/drive_c/Program Files/Microsoft Office/Office12/MSACCESS.EXE. Dit heb ik dus in de terminal geplaatst, waar er kwam te staan: bash: "/home/gebruikersnaam/.cxoffice/winxp/drive_c/Program: Bestand of map bestaat niet". Zou dit kunnen komen omdat er een spatie in deze mapnaam zit? Spaties in de terminal zullen wellicht een andere betekenis hebben? In Windows vormt zoiets geen probleem? Ik zou het niet weten. Maar ik ben dan ook een linuxleekje, een pattattezak, zeg maar ....  ;)  =D

Offline eendje

  • Lid
Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/20, 21:39:20 »
Komt inderdaad door de spatie. Doe eens:

/home/gebruikersnaam/.cxoffice/winxp/drive_c/Program\ Files/Microsoft Office/Office12/MSACCESS.EXE

Let op de \ na Program. Je kunt ook de hele naam tussen " zetten.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/20, 21:56:03 »
Hartelijk dank!! Dit werkt wel! Helaas sta ik nog niet veel dichter.
Citaat
/home/gebruikersnaam/.cxoffice/winxp/drive_c/"Program Files"/"Microsoft Office"/Office12/MSACCESS.EXE
fixme:actctx:parse_depend_manifests Could not find dependent assembly L"Microsoft.VC80.CRT"
err:module:import_dll Library MSVCR80.dll (which is needed by L"Z:\\home\\gebruikersnaam\\.cxoffice\\winxp\\drive_c\\Program Files\\Microsoft Office\\Office12\\MSACCESS.EXE") not found
err:module:import_dll Library MSVCP80.dll (which is needed by L"Z:\\home\\gebruikersnaam\\.cxoffice\\winxp\\drive_c\\Program Files\\Microsoft Office\\Office12\\MSACCESS.EXE") not found
err:module:LdrInitializeThunk Main exe initialization for L"Z:\\home\\gebruikersnaam\\.cxoffice\\winxp\\drive_c\\Program Files\\Microsoft Office\\Office12\\MSACCESS.EXE" failed, status c0000135
Momenteel lijkt dit Chinees voor mij. En Chinees begrijp ik  even goed als Arabisch ...  :'(

Offline eendje

  • Lid
Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/20, 22:15:28 »
Je mist wat bibliotheken. Doe de volgende commando's eens in de terminal (Toepassingen > Hulpmiddelen > Terminal venster):

wget http://www.kegel.com/wine/winetricks
sh winetricks

zet een vinkje bij:

vcrun2005

klik daarna op OK.
Klik bij Licentie op Yes

start nu Access nog eens opnieuw...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/20, 23:59:08 »
De foutmelding blijft dezelfde. Is dit trouwens normaal dat het terminal venster volstaat met
Citaat
err:msi:ITERATE_PublishAssembly Component not set for install, not publishing assembly
fixme:msi:MsiEnumProductsExA (null) (null) 4 0 0x7e1a3698 0x7e1a367c (nil) (nil)
Dit na het Ok klikken nadat ik een vinkje heb gezet bij vcrun2005. Thx!!

Offline eendje

  • Lid
Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/21, 20:20:28 »
De foutmelding blijft dezelfde. Is dit trouwens normaal dat het terminal venster volstaat met
Citaat
err:msi:ITERATE_PublishAssembly Component not set for install, not publishing assembly
fixme:msi:MsiEnumProductsExA (null) (null) 4 0 0x7e1a3698 0x7e1a367c (nil) (nil)
Dit na het Ok klikken nadat ik een vinkje heb gezet bij vcrun2005. Thx!!

Er wordt meldingen gemaakt van een functie die nog niet in wine zit elke keer als deze aangeroepen wordt, maar dat hoeft niet desastreus te zijn. Ik ben ondertussen nog even op het internet aan het zoeken geweest, maar nog niet veel mensen gevonden die access succesvol aan de praat gekregen hebben. Probeer msxml3 eens te installeren met winetricks. Hopelijk helpt dat:


sh winetricks

vinkje zetten bij: msxml3
klik op OK
daarna installatie volgen die op het scherm komt. Bij username en Oragnisation hoef je niets in te vullen...

Probeer dan acces nog eens te starten en plak de output dan weer eens op het forum.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/22, 09:17:36 »
Er zijn inderdaad niet veel mensen die melden dat het hun gelukt is. Blijkbaar zijn de enkelingen die er wel in slagen experts? Ook na msxml3 blijft de foutmelding exact gezelfde. Met name:
Citaat
/home/gebruikersnaam/.cxoffice/winxp/drive_c/"Program Files"/"Microsoft Office"/Office12/MSACCESS.EXE
fixme:actctx:parse_depend_manifests Could not find dependent assembly L"Microsoft.VC80.CRT"
err:module:import_dll Library MSVCR80.dll (which is needed by L"Z:\\home\\gebruikersnaam\\.cxoffice\\winxp\\drive_c\\Program Files\\Microsoft Office\\Office12\\MSACCESS.EXE") not found
err:module:import_dll Library MSVCP80.dll (which is needed by L"Z:\\home\\gebruikersnaam\\.cxoffice\\winxp\\drive_c\\Program Files\\Microsoft Office\\Office12\\MSACCESS.EXE") not found
err:module:LdrInitializeThunk Main exe initialization for L"Z:\\home\\gebruikersnaam\\.cxoffice\\winxp\\drive_c\\Program Files\\Microsoft Office\\Office12\\MSACCESS.EXE" failed, status c0000135
Ondertussen heb ik op een oudere pc die werkt met Xubuntu 8.04 MSoffice 2003 geïnstalleerd onder Wine. Daar start acces perfect op. Ik zal vandaag eens testen of ik acces 2003 opgestart krijg in Ubuntu 8.04. Dit zal ik doen onder een andere gebruiker met behulp van Wine. (Crossover is slechts geldig voor één gebruiker.) Of het ook lukt zoals onder Xubuntu, zal ik het hier laten weten. Alvast van harte bedankt voor de gedane moeite. Moest u (of iemand anders) nog ideeën hebben hoe ik acces 2007 aan de praat krijg, ze zijn van harte welkom!

Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/23, 18:23:47 »
Acces 2003 is getest onder Xubuntu en Ubuntu 8.04. Tweemaal hetzelfde probeem: acces start goed op maar bij het aanmaken van een nieuwe database, loopt het vast. Reeds bestaande databases openen lukt mij ook niet. Bijgevolg vrees ik dat acces 2007 aan de praat krijgen, momenteel nog ijdele hoop is. Hartelijk bedankt voor de geboden hulp en ondersteuning!

Offline eendje

  • Lid
Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/23, 21:48:35 »
Acces 2003 is getest onder Xubuntu en Ubuntu 8.04. Tweemaal hetzelfde probeem: acces start goed op maar bij het aanmaken van een nieuwe database, loopt het vast. Reeds bestaande databases openen lukt mij ook niet. Bijgevolg vrees ik dat acces 2007 aan de praat krijgen, momenteel nog ijdele hoop is. Hartelijk bedankt voor de geboden hulp en ondersteuning!

Het probleem van het openen van de database staat ook in de wine application database (http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=9717). Als je engels kunt lezen ens chrijven zou je mee kunnen helpen, door bugs te reporten m.b.t. wine en access. Je kunt dan een beetje helpen bij de ontwikkeling door testen voor ontwikkelaars uit te voeren.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/24, 21:35:10 »
Dan lijkt het mij verstandiger om mee te helpen aan de ontwikkeling van OpenOffice.Org? Ik maak gebruik van MS Office omdat ik in OoO teveel mis. U mag het zelf testen. In Calc verheft u een getal tot eender welke macht. In een andere cel verwijst u naar deze uitkomst en doet er een wiskundige bewerking mee ... Dit gaat probleemloos in Ms Excel. Zo zijn er nog enkele frustraties (variabele index(en), macrotoepassingen op celniveau, ...), maar dit is de meest eenvoudige.
Wat OoO base betreft, heb ik een probleem bij het maken van opzoekkolommen. Ik heb er reeds enige tijd op gezocht, maar ik vind Msacces op zich reeds meer dan moeilijk genoeg zonder ook nog eens veel over Base bij te leren. Waarschijnlijk heb ik last van luiheid?  =D Van harte bedankt voor de geboden hulp!!  ;)

Offline eendje

  • Lid
Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/24, 22:15:33 »
Dan lijkt het mij verstandiger om mee te helpen aan de ontwikkeling van OpenOffice.Org? Ik maak gebruik van MS Office omdat ik in OoO teveel mis. U mag het zelf testen. In Calc verheft u een getal tot eender welke macht. In een andere cel verwijst u naar deze uitkomst en doet er een wiskundige bewerking mee ... Dit gaat probleemloos in Ms Excel.

Ik heb het even geprobeerdin OOo, maar ik zie tot nu toe geen problemen met het machtsverheffen gebeuren. Wat voor formule gebruik je dan?

[/quote]Zo zijn er nog enkele frustraties (variabele index(en), [/quote]
Ik begrijp ook niet helemaal wat je bedoelt hiermee.
Citaat
macrotoepassingen op celniveau, ...),
Alleen ervaring met macro's in Excel. Kun je in versie 3 van OOo niet je VBA macro's gebruiken?
Citaat
maar dit is de meest eenvoudige.
Wat OoO base betreft, heb ik een probleem bij het maken van opzoekkolommen. Ik heb er reeds enige tijd op gezocht, maar ik vind Msacces op zich reeds meer dan moeilijk genoeg zonder ook nog eens veel over Base bij te leren. Waarschijnlijk heb ik last van luiheid?  =D Van harte bedankt voor de geboden hulp!!  ;)
Helaas te weinig ervaring met databases om je te kunnen helpen.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/26, 00:36:50 »
U kan inderdaad een machtsverheffing uitvoeren. Maar kan u verder wiskundige berekeningen maken met deze uitkomst? In OoOCalc slaag ik daar niet in.

Variabele index: u maakt een lijst aan die wordt gebruikt om in andere cellen te dienen voor de geldigheid. Deze lijst wordt echter in lengte aangepast naargelang een aantal voorwaarden zijn voldaan. Daarom is het interessant om de namen te kunnen definiëren aan de hand van een formule. Dit kan in Excel, niet in Calc.

Macro op celniveau: VBA-taal:"for each c" Op deze manier kan u op meerdere cellen (afhankelijk van een op voorhand bepaalde index, variabel of niet) een bewerking uitvoeren indien aan één of meerdere voorwaarden is voldaan. Cellen die niet aan deze voorwaarden voldoen, worden ongemoeid gelaten. Dit spaart veel handmatig werk. Er worden reeds enkele VBA-codes vertaald door OoOCalc (dit heeft u goed gezien! ;)) maar ik vind geen oplossing hoe ik deze kan aanmaken in OoOCalc ...

Offline eendje

  • Lid
Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/26, 20:35:55 »
U kan inderdaad een machtsverheffing uitvoeren. Maar kan u verder wiskundige berekeningen maken met deze uitkomst? In OoOCalc slaag ik daar niet in.
Gaat hier prima. Als ik in de cel A1  =2^6 invul krijg ik netjes 64. Als ik dan in B2 =A1*wortel(4) krijg ik netjes 128, dus ik zie het probleem hier niet. O ja, ik heb wel versie 2.4 uit de Hardy repo's en niet versie 3.0.
Citaat
Variabele index: u maakt een lijst aan die wordt gebruikt om in andere cellen te dienen voor de geldigheid. Deze lijst wordt echter in lengte aangepast naargelang een aantal voorwaarden zijn voldaan. Daarom is het interessant om de namen te kunnen definiëren aan de hand van een formule. Dit kan in Excel, niet in Calc.

Macro op celniveau: VBA-taal:"for each c" Op deze manier kan u op meerdere cellen (afhankelijk van een op voorhand bepaalde index, variabel of niet) een bewerking uitvoeren indien aan één of meerdere voorwaarden is voldaan. Cellen die niet aan deze voorwaarden voldoen, worden ongemoeid gelaten.
Er zit ok een basic versie in OOo. Maak er eens studie van zou ik zeggen (http://doc.services.openoffice.org/wiki/Documentation/BASIC_Guide/Editing_Spreadsheet_Documents). Ik heb even een half uurtje gekeken, maar kan je nog niet concreet helpen, helaas... (wijkt te veel af van VBA)
Citaat
Dit spaart veel handmatig werk. Er worden reeds enkele VBA-codes vertaald door OoOCalc (dit heeft u goed gezien! ;)) maar ik vind geen oplossing hoe ik deze kan aanmaken in OoOCalc ...
ook geen idee, het was meer een richting gever van mijn kant. Als je er meer over te weten komt ben ik zeker geïnteresseerd.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/01/27, 10:12:05 »
U heeft gelijk!! Na enige tijd is het probleem met machtsverheffingen blijkbaar verholpen. Dit zowel in 2.4 als in 3.0. Het was mij nog niet opgevallen daar ik meestal nog met excel werk. Thanks!!
Dank u wel voor de interessante link. Het kan mogelijks helpen voor mij. Alleen zit ik nog met het probleem van de variabele indexen. U heeft trouwens mijn citaat verkeerd gesplitst. Het zijn de macro's op celniveau, die mij handmatig werk besparen. Deze zijn niet van toepassing op variabele indexen.  ^-^ Hoewel variabele indexen ook enorm handig zijn. (Lees: ik maak er veel gebruik van.  ;)) Thanks!!

Offline eendje

  • Lid
Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/01/27, 21:45:33 »
U heeft gelijk!! Na enige tijd is het probleem met machtsverheffingen blijkbaar verholpen. Dit zowel in 2.4 als in 3.0. Het was mij nog niet opgevallen daar ik meestal nog met excel werk. Thanks!!
Dank u wel voor de interessante link. Het kan mogelijks helpen voor mij. Alleen zit ik nog met het probleem van de variabele indexen. U heeft trouwens mijn citaat verkeerd gesplitst. Het zijn de macro's op celniveau, die mij handmatig werk besparen. Deze zijn niet van toepassing op variabele indexen.  ^-^ Hoewel variabele indexen ook enorm handig zijn. (Lees: ik maak er veel gebruik van.  ;)) Thanks!!

Ik snap dan nog niet wat je bedoelt met macro's op celniveau, maar wel nieuwsgierig wat het is :)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/01/28, 18:25:08 »
Daar mee bedoel ik een macro die een reeks cellen overloopt en de celeigenschappen gaat aanpassen als er aan één of meerdere voorwaarden is voldaan. Waar dit o.a. voor dient? Een concreet voorbeeld: Als je een rekenblad wenst te versturen, maar de niet lege cellen in een tabel mogen niet aangepast worden, dan maak je een macro aan die de niet lege cellen beveiligt en de formules verbergt terwijl de lege cellen helemaal niet beveiligd mogen zijn. Enorm handig bij een soort van ruitjesveld met gegevens.  =D

Offline eendje

  • Lid
Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/01/28, 19:00:53 »
Ik heb nu een beetje een idee wat je bedoeld, maar voor mij is en blijft het gewoon een macro. Of bedoel je met een gewone macro een macro waarbij de de handeling die je doet opneemt met de macro recorder?
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/01/29, 09:11:58 »
Hier noemen we deze specifieke macro's anders omdat de processor veel meer wordt belast. Als er zo'n macro wordt uitgevoert, is het aangewezen enig geduld te oefenen. Dit hangt natuurlijk ook af van de hardware en de hoeveelheid cellen die dienen te overlopen worden. Maar in feite is het inderdaad een gewone macro. Mijn excuses voor de mogelijke verwarring.  :-[

Offline eendje

  • Lid
Re: Crossover: Acces 2007; welke bibliotheken nodig?
« Reactie #24 Gepost op: 2009/01/30, 20:28:01 »
Geeft niet hoor :)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?