Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) USB-schijf problemen!  (gelezen 3859 keer)

Offline Partynoud

  • Lid
(OPGELOST) USB-schijf problemen!
« Gepost op: 2010/09/14, 13:51:43 »
Afgelopen avond een aantal bestanden proberen over te plaatsen van mijn harde schijf naar mijn USB-schijf. In eerste instantie TOTAAL geen probleem. Even later zegt ie het volgende:

Niet in staat Media van 1000,2 GB aan te koppelen
DBus error org.freedesktop.DBus.Error.NoReply: Message did not receive a reply (timeout by message bus)

Kan volume niet aankoppelen.

Details:
SMFTMirr does not match SMFT (record 0). Failed to mount'/dev/sdd1:invoer/uivoerfout NTFS is either inconsistent, or there is a hardwarefault, or it's a softRAID/fakeRAID hardware. In the first case chkdsk /f on Windows then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very important! If the device is a softRAID/fakeRAID then first activate it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory , (e.g. /dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation for more details


Weet iemand een oplossing hiervoor??? (overigens moest ik het "details"-gebeuren allemaal handmatig overtypen aangezien het niet te koperen viel!!!! Weet iemand hier een oplossing voor zodat ik in het vervolg niet alles handmatig hoef over te typen. En nee printscreen bedoel ik niet, die bestanden zijn vaak veel te groot voor het ubuntuforum!!)
« Laatst bewerkt op: 2010/10/11, 23:17:16 door Partynoud »

Offline walterav

  • Lid
Re: USB-schijf problemen!
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/14, 14:21:37 »
Welk bestandssyteem gebruik je op die usb-schijf?

Offline Partynoud

  • Lid
Re: USB-schijf problemen!
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/14, 14:25:34 »
Welk bestandssyteem gebruik je op die usb-schijf?

ntfs, voordat ik de schijf ging gebruiken heb ik hem eerst volledig gescreend op fouten en daar gaf hij geen problemen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: USB-schijf problemen!
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/14, 14:40:55 »
De output die je geeft, heeft al enkele hints. En ervan is "schijfcontrole", zelfs al had je de schijf vooraf gescreend. Een andere hint is, helaas: hardwarefalen: het zou kunnen dat je schijf de geest aan het geven is.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: USB-schijf problemen!
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/14, 18:28:17 »
De output die je geeft, heeft al enkele hints. En ervan is "schijfcontrole", zelfs al had je de schijf vooraf gescreend. Een andere hint is, helaas: hardwarefalen: het zou kunnen dat je schijf de geest aan het geven is.

Ik heb de schijf op Windows 7 getest maar daar heeft hij gewoon toegang tot, dus kapot is ie niet. Helaas weer zo'n ubuntu-probleem waar ik niks van snap en niks mee kan, iemand anders wel???

Offline Mikkel

  • Lid
Re: USB-schijf problemen!
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/14, 18:50:12 »
Ik heb de schijf op Windows 7 getest maar daar heeft hij gewoon toegang tot, dus kapot is ie niet.

Heb je exact gedaan wat er stond?:  

In the first case chkdsk /f on Windows then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very important!

Dus na de schijfcontrole twéé keer opnieuw opgestart in Windows?
En was Windows de laatste keer voordat dit probleem zich voordeed wel 'netjes' afgesloten, dus via de Start-knop, Afsluiten enzovoort.........?

Offline Partynoud

  • Lid
Re: USB-schijf problemen!
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/14, 18:58:08 »
Ik heb de schijf op Windows 7 getest maar daar heeft hij gewoon toegang tot, dus kapot is ie niet.

Heb je exact gedaan wat er stond?:  

In the first case chkdsk /f on Windows then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very important!

Dus na de schijfcontrole twéé keer opnieuw opgestart in Windows?
En was Windows de laatste keer voordat dit probleem zich voordeed wel 'netjes' afgesloten, dus via de Start-knop, Afsluiten enzovoort.........?

Nee, heb ik niet gedaan omdat IK geen Windows heb. Ik heb na reactie hier op het forum de schijf direct terug gebracht naar Mediamarkt en daar hebben ze hem getest onder Windows 7 en Vista en daar haaden ze totaal geen problemen. dus chkdsk kan ik niet doen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: USB-schijf problemen!
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/14, 19:13:42 »
Nee, heb ik niet gedaan omdat IK geen Windows heb.
.............. dus chkdsk kan ik niet doen.

Je hebt geen Windows? Maar je schreef:

Ik heb de schijf op Windows 7 getest maar daar heeft hij gewoon toegang tot, dus kapot is ie niet.

(Eerlijk gezegd hecht ik weinig waarde aan de woorden van de Media Markt, dat er aan hun spul niets mankeert.)

Offline Partynoud

  • Lid
Re: USB-schijf problemen!
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/14, 19:19:33 »
Nee, heb ik niet gedaan omdat IK geen Windows heb.
.............. dus chkdsk kan ik niet doen.

Je hebt geen Windows? Maar je schreef:

Ik heb de schijf op Windows 7 getest maar daar heeft hij gewoon toegang tot, dus kapot is ie niet.

(Eerlijk gezegd hecht ik weinig waarde aan de woorden van de Media Markt, dat er aan hun spul niets mankeert.)

ja, ik heb hem niet getest, maar Mediamarkt. Verder kan ik er nog bij vermelden dat ik 9.04 draai en met behulp van de installatie-cd van 10.04 de schijf geformatteerd heb in NTFS. Iemand zei me dat dit belangrijk was om te benoemen omdat NTFS een gesloten systeem is (?). Dus maw dat ik dan ook het beste met 10.04 kon werken om de USB-schijf (NTFS) te kunnen gebruiken....?

De reden dat ik 10.04 gebruikt hem op de schijf te testen en te formatteren is omdat er in 10.04 een standaard "disk-utility" in zit waarmee je dit alles kunt doen. Onder 9.04 niet.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: USB-schijf problemen!
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/14, 19:38:24 »
Verder kan ik er nog bij vermelden dat ik 9.04 draai.......


Denk je er dan om dat 9.04 binnen niet al te lange tijd niet meer wordt ondersteund, dus geen (beveiligings)updates meer krijgt? Je kunt wachten tot 10.10 uitkomt en die installeren, maar je kunt ook 10.04 installeren, die wordt ondersteund tot april 2013.



Citaat
........ en met behulp van de installatie-cd van 10.04 de schijf geformatteerd heb in NTFS. Iemand zei me dat dit belangrijk was om te benoemen omdat NTFS een gesloten systeem is (?). Dus maw dat ik dan ook het beste met 10.04 kon werken om de USB-schijf (NTFS) te kunnen gebruiken....?


Met eerdere Ubuntu-versies dan 10.04 kon je ook al een schijf/partitie benaderen die NTFS-geformatteerd is. Jouw 9.04 kan dat ook al. 't Is alleen wel wat ik hierboven al schreef, je zult binnenkort een nieuwere Ubuntu-versie moeten installeren om verzekerd te blijven van updates.

Offline vanadium

  • Lid
Re: USB-schijf problemen!
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/14, 21:41:06 »
Als je enkel linux hebt, zou je geen ntfs mogen gebruiken. Je hebt namelijk niet de schijfcontroletools die nodig zijn om een ntfs volume te checken.

Het principe is dat linux weigert een ntfs schijf aan te koppelen, die niet zuiver is. Dit is om het risico niet te lopen het volume verder te beschadigen. Dergelijke schijf moet je onder MS Windows terug "gezond" maken met de windows schijfcontroletools.

Eigenlijk zou je de gegevens veilig moeten stellen (je kan de schijf nog steeds aankoppelen met een geforceerde mount), en daarna herformatteren naar ext4.

Offline ruujan

  • Lid
Re: USB-schijf problemen!
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/14, 22:26:56 »
Je kunt een mount forceren als je een unclean NTFS-volume hebt:

Citaat
sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /media/disk -o force

even sda1 en  disk vervangen door wat voor jou van toepassing is.

Daarna de schijf netjes ontkoppelen en kijken of alles nu wel normaal werkt.

De schijf is geformatteerd onder 10.04. Kun je hem ook niet mounten onder 10.04?

Offline Partynoud

  • Lid
Re: USB-schijf problemen!
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/14, 22:40:56 »
Als je enkel linux hebt, zou je geen ntfs mogen gebruiken. Je hebt namelijk niet de schijfcontroletools die nodig zijn om een ntfs volume te checken.

Het principe is dat linux weigert een ntfs schijf aan te koppelen, die niet zuiver is. Dit is om het risico niet te lopen het volume verder te beschadigen. Dergelijke schijf moet je onder MS Windows terug "gezond" maken met de windows schijfcontroletools.

Eigenlijk zou je de gegevens veilig moeten stellen (je kan de schijf nog steeds aankoppelen met een geforceerde mount), en daarna herformatteren naar ext4.


Ik heb ntfs geinstalleerd op die usb-schijf omdat niet iedereen linux gebruikt vanadium, en ik de schijf dus mee moet kunnen nemen naar pc's of systemen die Windows gebruiken. Wat adviseer je anders? Ext4 installeren heeft geen zin, Windows pakt dat niet. Pakt een mac bestanden van een EXt4-schijf wel?

wat is een geforceerde mount en hoe doe je dat?
« Laatst bewerkt op: 2010/09/15, 00:08:53 door Partynoud »

Re: USB-schijf problemen!
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/14, 23:34:23 »
Om een externe schijf geforceerd aan te koppelen doe je het volgende in de terminal:

Sudo /bin/bash (geef je root wachtwoord op)
mkdir /media/schijf (schijf is een naam die je zélf mag kiezen)
mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /media/schijf -o force (voor sda1 moet je eventueel wel de juiste naam invullen van je externe usb, dat kan je nazien met het : sudo fdisk -l commando).

Daarna vindt je onder "Locaties" die nieuw aangemaakte én geforceerd gekoppelde "schijf" en kan je je data veiligstellen.

Corrigeer me als ik dit niet helemaal juist heb.  ;)

« Laatst bewerkt op: 2010/09/14, 23:40:33 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline walterav

  • Lid
Re: USB-schijf problemen!
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/15, 00:18:57 »
Ik heb ntfs geinstalleerd op die usb-schijf omdat niet iedereen linux gebruikt vanadium, en ik de schijf dus mee moet kunnen nemen naar pc's of systemen die Windows gebruiken. Wat adviseer je anders? Ext4 installeren heeft geen zin, Windows pakt dat niet. Pakt een mac bestanden van een EXt4-schijf wel?

Ik zou FAT32 adviseren als je stabiliteit wil, dit is het enige systeem wat door alle OS gelezen en geschreven kan/mag worden (officiele specifaties zijn vrijgegeven). Nadeel is dat er geen bestanden groter dan 4GB op kunnen.
Als je NTFS wil kan deze door iedereen gelezen worden, maar officieel alleen beschreven worden op Windows. Ubuntu Linux en Mac OSX kunnen via ntfs3g/MACfuse gebruiken om te schrijven op dit filesysteem. Dit kan probleemloos verlopen, maar als er wat mis is moet een Windows systeem het filesystem controleren/fixen zoals eerder vermeld. De nieuwste Ubuntu versie heeft waarschijnlijk ook een nieuwere ntfs3g die mogelijk beter loopt dan de vorige...

Onder 9.04 kun je Gparted gebruiken i.p.v. gnome-disk-utility, daarmee kan je een nieuwe MBR-table aanmaken met daarin een grote FAT32/NTFS partitie.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/15, 00:21:30 door walterav »

Offline Partynoud

  • Lid
Re: USB-schijf problemen!
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/15, 00:39:13 »
Ik heb ntfs geinstalleerd op die usb-schijf omdat niet iedereen linux gebruikt vanadium, en ik de schijf dus mee moet kunnen nemen naar pc's of systemen die Windows gebruiken. Wat adviseer je anders? Ext4 installeren heeft geen zin, Windows pakt dat niet. Pakt een mac bestanden van een EXt4-schijf wel?

Ik zou FAT32 adviseren als je stabiliteit wil, dit is het enige systeem wat door alle OS gelezen en geschreven kan/mag worden (officiele specifaties zijn vrijgegeven). Nadeel is dat er geen bestanden groter dan 4GB op kunnen.
Als je NTFS wil kan deze door iedereen gelezen worden, maar officieel alleen beschreven worden op Windows. Ubuntu Linux en Mac OSX kunnen via ntfs3g/MACfuse gebruiken om te schrijven op dit filesysteem. Dit kan probleemloos verlopen, maar als er wat mis is moet een Windows systeem het filesystem controleren/fixen zoals eerder vermeld. De nieuwste Ubuntu versie heeft waarschijnlijk ook een nieuwere ntfs3g die mogelijk beter loopt dan de vorige...

Onder 9.04 kun je Gparted gebruiken i.p.v. gnome-disk-utility, daarmee kan je een nieuwe MBR-table aanmaken met daarin een grote FAT32/NTFS partitie.

Fat32 is dus geen optie, aangezien ik een enorme data wil overbrengen naar een Mac via USB-schijf. Welk filesysteem kun je dan het beste op de usb-schijf zetten (in dit geval wil ik de data overzetten op een Mac, maar ik wilde de usb-schijf dusdanig maken zodat die door elk besturingssysteem gelezen kon worden + overgenomen kon worden, vandaar ntfs).

Offline vanadium

  • Lid
Re: USB-schijf problemen!
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/15, 09:22:01 »
Wil je uitwisselbaarheid, dan kies je best ntfs. Hou er rekening mee dat de schijf dan wel degelijk nu en dan bij de dokter moet op  een Windows machine.

Ik zou FAT32 adviseren als je stabiliteit wil,
Je bedoel"compatibiliteit", want stabiliteit heb je helemaal niet met fat32. Hoogst onbetrouwbaar bestandssysteem, dat vlug kapot kan gaan voor je het merkt. En als je het merkt, is het te laat. Ik gebruik fat voor kleine volumes zoals USB sticks, maar nooit voor grote harde schijven.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: USB-schijf problemen!
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/15, 21:48:03 »
Wil je uitwisselbaarheid, dan kies je best ntfs. Hou er rekening mee dat de schijf dan wel degelijk nu en dan bij de dokter moet op  een Windows machine.quote]

Wat moet je dan doen onder Windows? Chkdsk ofzo? En is er geen ander systeem wat een een goede uitwisselbaarheid heeft?

Offline vanadium

  • Lid
Re: USB-schijf problemen!
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/16, 08:30:43 »
Wat moet je dan doen onder Windows? Chkdsk ofzo? En is er geen ander systeem wat een een goede uitwisselbaarheid heeft?
Uitwisselbaarheid is perfect. Alleen voor schijfcontrole ben je uiteindelijk op MS Windows aangewezen. Dat komt omdat ntfs een proprietair bestandssysteem is.

Je hebt ntfsfix onder linux. Maar de auteurs schrijven:

       ntfsfix  is a utility that fixes some common NTFS problems.  ntfsfix is
       NOT a Linux version of chkdsk.  It only repairs some  fundamental  NTFS
       inconsistencies,  resets  the  NTFS  journal file and schedules an NTFS
       consistency check for the first boot into Windows.

m.a.w., het kan één en ander corrigeren, maar kan de windows schijfcontrole niet helemaal vervangen.

Offline Partynoud

  • Lid
Re: USB-schijf problemen!
« Reactie #19 Gepost op: 2010/10/11, 23:16:53 »
Naar het blijkt is er niets met de schijf aan de hand, maar wel met de harde schijf waar mijn linux-systeem op stond. Die is kapot! Vandaar dat het vreemde problemen opleverde. Neemt niet weg dat er helaas nog steeds geen ULTIEM uitwisselings-bestandssysteem is voor de onderlinge verschillende besturingssystemen......