Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe installatie van Ubuntu  (gelezen 1043 keer)

Offline Jive1

  • Lid
Nieuwe installatie van Ubuntu
« Gepost op: 2014/03/21, 09:02:30 »
Hey!
Goeie morgen allemaal!

Ik ben nieuweling, ik gebruik al heel lang Windows en heb ervaren dat er ooit twee goeie versies zijn geweest, Windows 98 en Windows XP. Al de rest van Microsoft beschouw ik als 'om te kunnen verkopen' maar die rest trok op niet veel.

Nu Microsoft stopt met het ondersteunen van XP, wil ik overschakelen naar Ubuntu, tenminste al met één van mijn twee pc's, een ietwat oudere pc, met XP dus, die momenteel 'gebrekkig' en deels onbruikbaar is omdat het keyboard niet werkt, maar die verder wel een degelijk pc is, en waar trouwens mijn scanner aanhangt, een Agfa Focus Color, ook al een al ietwat ouder toestel, maar dat op XP dus wel goed werkt. Ik kan met die oudere pc alle programs die er op staan gebruiken, maar ik kan dus niets intikken, ik kan momenteel zelfs ook op Internet, downloaden en zo meer, maar niets intikken in Google bijvoorbeeld...

Wat ik nu wel kan doen is, op mijn tweede, mijn goeie pc dus, die met Windows 7 draait, iets intikken op een nieuw tekstdocument, en dat opslaan via Netwerk op een bestand op mijn eerste, mijn oude pc dus, en dan dat woord kopiëren naar Google, op Enter drukken, en dan kan ik perfect via Google komen daar waar ik wens te komen.

Probleem zal dus zijn voor me: hoe krijg ik Ubuntu op die pc, als ik het keyboard niet kan gebruiken.
Daarom ook kom ik als eerste actie naar dit forum om te vragen...

Wie kan me helpen om in die omstandigheden Ubuntu op mijn pc te halen, en hoe moet ik te werk gaan?

Eens het op die pc staat, zal waarschijnlijk ook dat keyboard terug werken, want het moet ergens een softwarefout zijn die me belet het te gebruiken, vermits bij aansluiten van een ander keyboard helemaal geen verbetering vastgesteld wordt.

Graag dus iemand die me stap voor stap wil leiden naar Ubuntu...

Bedankt op voorhand en,
Vriendelijke groeten
Jozef Van Ingelgem - Blaasveld - België
alias Jive1

Offline Jive1

  • Lid
Re: Nieuwe installatie van Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/21, 11:11:50 »
Bedankt, Buzzin, voor je snelle reactie!
Ik geef je gelijk, ik moet eerst zorgen dat het keyboard werkt.
Vermits het een oud-HP-toestel is, kom ik niet in de BIOS bij het aanschakelen van die pc.
Hoe kan ik in BIOS komen vanuit Windows?... t.t.z. als Windows al opgestart is?
Groeten
Jive1

Offline Jive1

  • Lid
Re: Nieuwe installatie van Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/21, 11:40:05 »
Hey!
Jawel, van CD of DVD starten gaat wel. Ik heb zojuist mijn originele XP schijf even laten starten, en dat lukt wel.
Dan heb ik twee mogelijkheden, namelijk die Windows XP even opnieuw installeren, ofwel Ubuntu installeren starten van een live CD, of ook van een USB. Ik heb hier een USB-stick van 30GB. Misschien probeer ik dit laatste eerst, want ik kan gerust downloaden en op die USB plaatsen en dan daarmee naar de oude pc gaan om daar te installeren.
Wat denk je dat best is?
Groeten
Jive1

Offline daniel

  • Lid
Re: Nieuwe installatie van Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/21, 11:42:48 »
Als je een toetsenbord gebruikt met ps2 advieseer ik je eerst om dan een usb toetsenbord te proberen of als het usb is een ps2 te gebruiken.
Als die dan wel werkt dan staat er in de bios de instellingen niet goed.
Het zou kunnen dat je ps2 of usb uitgeschakeld staat.

Offline Jive1

  • Lid
Re: Nieuwe installatie van Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/21, 12:52:05 »
Hey!
Ondertussen weet ik dat, wanneer ik het keyboard van mijn goeie pc insteek, dat het dan op die oude pc wel werkt. Dus, desnoods, mijn twee pc 's staan vlak naast elkaar, desnoods sluit ik dan voorlopig even dat USB-klavier van mijn goeie pc aan op die oude, waarop ik Ubuntu wil hebben.
Anderzijds, in BIOS geraak ik nog niet van die oude HP-pc, noch met de Delete-toets, noch met enige andere toets. Maar ik probeer nog even verder. Want best is dat ik niet te veel die twee klavieren moet verwisselen, dus eerst de BIOS proberen aan te passen....
Groeten
Jive1

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuwe installatie van Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/21, 13:06:45 »
Koop eens een eenvoudig nieuw toetsenbordje? Zo'n ding kost minder dan een tientje.

Offline Jive1

  • Lid
Re: Nieuwe installatie van Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/21, 13:26:42 »
Hey!
Pjotr,
Bedankt voor je advies, maar dat was niet moeilijk hé!... Dat zou ik ook doen zonder jouw raad...
Trouwens dat klavier is nu aangesloten op die oude pc en dat werkt dus prima.
Groeten
Jive1

Offline Jive1

  • Lid
Re: Nieuwe installatie van Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/21, 13:58:42 »
Hey!  Buzzin,
Welke Nederlandstalige versie ga ik nu best downloaden om er een CD-tje van te branden en dan te installeren? Want ik ken dus nog helemaal niets van Ubuntu.
Ik neem trouwens aan dat het installeren van Ubuntu ook ongeveer zoals Windows is, of zijn er zaken waarop ik speciaal moet letten...
Moet ik voorbereidingen treffen op die oude pc?
Hoe ga ik tewerk....
Vanzelfsprekend ga ik de raad van Pjotr volgen en me straks of morgen een nieuw klaviertje aanschaffen met USB-aansluiting.
Groeten

Re: Nieuwe installatie van Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/21, 14:03:50 »
Hey!  Buzzin,
Welke Nederlandstalige versie ga ik nu best downloaden om er een CD-tje van te branden en dan te installeren? Want ik ken dus nog helemaal niets van Ubuntu.
Ik neem trouwens aan dat het installeren van Ubuntu ook ongeveer zoals Windows is, of zijn er zaken waarop ik speciaal moet letten...
Moet ik voorbereidingen treffen op die oude pc?
Hoe ga ik tewerk....
Vanzelfsprekend ga ik de raad van Pjotr volgen en me straks of morgen een nieuw klaviertje aanschaffen met USB-aansluiting.
Groeten

Als je onze Ubuntu-NL Documentatie leest (http://wiki.ubuntu-nl.org/), en dan met name het gedeelte Installate, dan worden al je vragen die je gesteld hebt al beantwoord: http://wiki.ubuntu-nl.org/Installatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuwe installatie van Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/21, 14:14:14 »
Op een oud bakkie installeer je beter niet hoofdversie Ubuntu (te zwaar), maar één van deze lichtgewicht-familieleden van Ubuntu:

Xubuntu 12.04:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Linux Mint 13 Xfce:
https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

Moet lukken zo.   :)

FrSu

  • Gast
Re: Nieuwe installatie van Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/22, 07:44:28 »
Je kunt met de live CD ook even testen of jouw scanner werkt. Weet je dat ook gelijk. ;)

Offline Nero

  • Lid
Re: Nieuwe installatie van Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/22, 22:41:53 »
@Jive1: wil je meer weten over Ubuntu? Op een steenworp van je woonplaats is er elke 1e en 3e maandag van de maand HCC bijeenkomst.

http://www.hcc-vl.be/d001/

    Fanfarelokaal Bingo
    Blaasveldstraat 29
    2830 Tisselt (Willebroek)

Ik verwacht je de 7e april  ;)