Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe kan ik tweede harddisk (/dev/sdb) aankoppelen  (gelezen 906 keer)

Offline tryer

  • Lid
hoe kan ik tweede harddisk (/dev/sdb) aankoppelen
« Gepost op: 2008/02/08, 01:04:13 »
heb tweede harddisk geïnstalleerd te gebruiken voor backups. (bij eigenschappen gegevens staat: niet aangekoppeld). Hoe kan ik de tweede hd (dev/sdb) aankoppelen aan eerste hd (/dev/sda), zodat ik gegevens kan uitwisselen van de ene naar de andere schijf ?? Ik wil ook een partitie maken in NTFS voor Window-backup, maar de ntfs-optie is niet geactiveerd, kan ik dus niet gebruiken. Hoe doe ik dat ??

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
hoe kan ik tweede harddisk (/dev/sdb) aankoppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/08, 01:15:35 »
Als je synaptic opent en gparted opzoekt, kan je met de rechtermuisknop klikken om de "suggesties markeren voor installatie" te zien. Hier staat ntfsprogs tussen. Als je dat installeert kan je met gparted ntfs partities maken en bewerken.

Offline tryer

  • Lid
hoe kan ik tweede harddisk (/dev/sdb) aankoppelen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/08, 01:27:00 »
O.k. dank je wel ! Nog een vraag: als ik een nieuwe partitie aanmaak, kan ik wel  bij primaire partitie NTFS bestandssysteem kiezen, ik kan echter niet kiezen voor logische partitie (niet geactiveerd), terwijl ik denk voor backups over logisch partitie meen te moeten beschikken, of heeft dat weer te maken met wel / niet gekoppeld zijn ??

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
hoe kan ik tweede harddisk (/dev/sdb) aankoppelen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/08, 01:42:42 »
Een logische partitie kan alleen gemaakt worden binnen een uitgebreide (extended) partitie.

Zie ook:
https://wiki.ubuntu.com/OntwerpDocumentatie/PartitiesEnBestandssystemen

Edit: voor een backup maakt het niet uit wat voor soort partitie het is.

Offline tryer

  • Lid
hoe kan ik tweede harddisk (/dev/sdb) aankoppelen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/08, 18:38:35 »
o.k. bedankt voor je antwoord ! Alles is gelukt !