Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren met blokkendoos m.b.v. mini-cd of alternate-cd  (gelezen 1094 keer)

Offline tryer

  • Lid
Ik wil wat experimenteren met het zelf opbouwen van een mini-Ubuntu m.b.v. de blokkendoos. Ik heb daar bij de algemene documentatie nu het een en ander over gelezen:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieMiniCD

Nu staat er dat je bij gebruik de hele hardisk ermee wist, terwijl ik het wil doen op een aparte partitie. Dit staat er:

Voorbereiding
    * Als eerste moet u zorgen dat u een backup heeft van uw bestanden, e-mails, foto's e.d. Zo gaan ze niet verloren tijdens de installatie. De gehele harde schijf wordt immers overgeschreven als u deze handleiding volgt. Dat houdt in dat ook uw Windows-installatie vernietigd zal worden, uw hele computer wordt geleegd en de volledige ruimte wordt gebruikt voor Ubuntu.
    * Zorg dat u de mini-cd van Ubuntu heeft. De cd-image van de mini-cd downloadt u op deze pagina. (U neemt het beste de laatste versie of de laatste LTS-vesie, 8.04.) Brand nu de CD-image naar een cd. Hoe u dit doet, leest u hier.
    * Verbind de computer bedraad, dus met een netwerkkabel, met het internet. De installatiepaketten worden namelijk via het internet opgehaald.


Moet ik dan toch de alternate-cd gebruiken, en gaat die installatie hetzelfde als met de live-cd van Ubuntu:

Alternate-CD

Bij deze methode wordt alles vanaf de CD-rom geïnstalleerd. Dit impliceert dat u eerst een groot .iso bestand moet downloaden, tijdens de installatie heeft u evenwel geen internetverbinding meer nodig. Ook hier enkele aanmerkingen:
    * De installatie verloopt behoorlijk vlotter dan de installatie met de Mini cd, er moet immers niets meer gedownload worden.
    * U verkrijgt een 'oud' systeem, na installatie moeten nog updates gedownload en geïnstalleerd worden.
U brandt het .iso bestand (download, kies voor de "Alternate Install CD") op een cd-rom en start de computer hiervan op. Kies uw taal en druk F4 voor andere installatiemodi. Kies voor een opdrachtregel-besturingssysteem en selecteer daarna 'Installeer Ubuntu' met Enter.


Worden bij gebruik van de alternate-cd ook de bestaande partities van de HD overschreven ??