Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen WIFI verbinding Ubuntu 8.04  (gelezen 2272 keer)

martinx76

  • Gast
Geen WIFI verbinding Ubuntu 8.04
« Gepost op: 2008/10/15, 20:59:43 »
Ik ben nu een half jaar aan het stoeien met Ubuntu, en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben.
Nu wilde ik een aantal dingen die ik bij het installeren naast XP nog eens  herhalen om het te snappen.
Ik heb toen ubuntu op mijn externe harde schijf geinstalleerd, en met wat gepruts werkte de Grub ook goed.
Nu heb ik alleen het probleem dat ik als ik van de harde schijf opstart geen verbinding met mijn draadloze netwerk krijg, als ik opstart van mijn interne HDD wel. Ik zie mijn netwerk (en die van de buren wel), maar als er gevraagd wordt om mijn netwerk key dan vraagt hij dat na een tijdje weer, maar maakt geen verbinding.

Ik heb een speedtouch 120g en die is met Ndiswrapper 1.50 geinstalleerd, en werkt dus prima met de windows driver vanaf interne HDD.

Ik heb met inmiddels rotgezocht op de site http://sites.google.com/site/computertip/, gathering.tweakers.net, wiki´s van ubuntu maar ik kan het niet vinden.
Het enige dat ik nog kan bedenken is dat het ligt aan het feit dat beide installaties het zelfde mac adres gebruiken.

Iemand een idee?

Offline vanadium

  • Lid
Geen WIFI verbinding Ubuntu 8.04
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/15, 21:04:33 »
Opletten als je zowel Windows als Ubuntu gebruikt. Windows geeft zijn netwerkadres bij het afsluiten niet vrij. Als je daarna met Ubuntu vanop dezelfde computer probeert verbinding te maken, lukt dat niet. Oplossing: modem resetten, maar er bestaat ook een Windows commando om het adres vrij te geven. Vooraleer verder te zoeken dus eerst eens modem resetten.

martinx76

  • Gast
Geen WIFI verbinding Ubuntu 8.04
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/15, 21:06:59 »
Yep dat weet ik, het commando is ipconfig /release. Maar als ik eerst ubuntu van mijn interne HDD start (en een werkende verbinding krijg) en daarna van de externe kan ik nog geen verbinding maken.

Offline Petervdw

  • Lid
Geen WIFI verbinding Ubuntu 8.04
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/15, 21:35:23 »
Aan martinx76
Als je vanaf de externe HD verbinding probeert te maken, kun je dan onder verbindingsinformatie kijken, terwijl hij bezig is, welk stuurprog de computer probeert te gebruiken. Als er geen ndiswrapper staat, moet je die driver die er dan vermeld wordt, even blacklisten.
MAC problemen kun je tijdelijk omzeilen door de MAC list af te zetten in je modem.
Vr.groet, peter

martinx76

  • Gast
Geen WIFI verbinding Ubuntu 8.04
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/16, 15:07:46 »
Hoi Peter,

hij gebruikt gewoon ndiswrapper volgens de info.

edit: denk dat ik maar even wacht tot de nieuwe versie uitkomt over een week of 2.
Kun je die trouwens gewoon over de vorige heen installeren?

Offline Petervdw

  • Lid
Geen WIFI verbinding Ubuntu 8.04
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/17, 15:23:13 »
Aan martinx76
Nou, ik hou altijd zorgvuldig de updates bij van de lopende versie. Tegen de tijd dat er een nieuwe versie verschijnt, probeer ik eerst eens de Live CD op een laptap. Daarna installatie. Ik zeg erbij, die laptap is oud, en niet van "levensbelang". Er zit niks anders op dan Ubuntu sec + updates.
Na een week, als er op het forum niet al te veel trammelant verschijnt, ga ik een desktop installeren.
Maar misschien hou ik nu voorlopig wel HH8.04. Het is een LTS (Long Term Support) versie.
Dus ik ben een beetje voorzichtig. En maak kopién van je persoonlijke map op een andere schijf of stick. Als je programma's hebt met heel veel instellingen raad ik je aan om een aparte /home map aan te maken op je schijf. Hoe dat werkt weet ik niet echt goed, maar er is doc zat over. Dan hoef je die instellingen, bijv. van compiz of ekiga met voipbuster, niet allemaal opnieuw in te voeren, heb ik begrepen. Iedereen mag me gerust verbeteren als ik het fout heb.
De experts op het forum (de mensen die je veel antwoorden ziet geven die hout snijden, niet die van mij dus) geven over het algemeen aan dat een volledig nieuwe installatie aan te bevelen is. Maar je kan als tussenweg eerst eens met de Live CD proberen.
Behalve als iets onder 8.04 echt niet werkt. Het kan hoogstens onder 8.10 ook niet werken.
Misschien kun je hier iets mee.
Vr.groet, peter

martinx76

  • Gast
Geen WIFI verbinding Ubuntu 8.04
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/21, 10:31:12 »
Heb net 8.10 op mijn externe HDD geinstalleerd. Ziet er netjes uit, ndiswrapper geinstalleerd met driver, maar helaas krijg de WIFI niet werkend.
Ik kan mijn accesspoint zien, maar hij blijft telkens vragen om het wachtwoord.

Offline Petervdw

  • Lid
Geen WIFI verbinding Ubuntu 8.04
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/21, 12:10:19 »
Aan martinx76
Zit het dan toch niet in het feit dat het hier een externe disk is? Ik heb geen ervaring hiermee. Als de nieuwe 8.10 er is kan ik het wel eens proberen. De huidige bèta versie heb ik op CD, maar die wil zoal geen kabel internet verbinding maken, laat staan wireless,  en voor installatie vind ik het een beetje te vroeg. Straks weer overnieuw, kost allemaal bergen tijd.
Misschien dat anderen hier meer over kunnen zeggen.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Geen WIFI verbinding Ubuntu 8.04
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/22, 10:01:18 »
Aan martinx76
Gisteren toch nog op een systeem de 8.10 bèta geinstalleerd. Onder beheer zag ik een item wat voor jou zou kunnen werken. Create an USB opstartdisk. Ik heb het nog niet geprobeerd, want ik had geen USB disk vrij.
Misschien heb je er wat aan. Nu pas vanavond weer tijd om verder te zoeken.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Geen WIFI verbinding Ubuntu 8.04
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/23, 22:00:13 »
Aan martinx76
Bij nader inzien blijkt dat je er een USB stickje voor moet gebruiken, en ik heb het ook nog niet werkend.
USB disk, hoewel gemount, gaf niet thuis.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Geen WIFI verbinding Ubuntu 8.04
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/24, 21:54:14 »
Aan martinx76
Gisteravond van Gijsbert de raad gekregen om het programma UNetbootin voor het maken van opstartbare USB sticks en disks te downloaden. Op het moment staat het de release candidate van 8.10 te installeren op een stickje. Het gaat als een speer. Je hoort nog van de afloop. Na installatie zie je het terug onder Applications>Systeemgereedschap.

http://unetbootin.sourceforge.net/

Vr.groet, peter

martinx76

  • Gast
Geen WIFI verbinding Ubuntu 8.04
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/01, 22:35:09 »
@ Petervdw,

dat is interessant. Moet eens kijken of dat werkt. Ik heb Unetbootin al op mijn PC staan dus met dat programma zou ik dan op mijn externe HDD ubuntu moeten kunnen installeren. Is de moeite waard om te proberen.
Ben overigens nog best tevreden over Hardy die ik op mijn PC heb staan, maar het blijft leuk om er mee te spelen. Misschien krijg ik binnenkort een ASUS EEE900 netbook. Daar staat XP voor geinstalleerd op, maar ik denk dat ik daar ook maar ubuntu op ga zetten.

Offline Petervdw

  • Lid
Geen WIFI verbinding Ubuntu 8.04
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/02, 12:49:51 »
Aan martinx76
Inmiddels is er de final 8.10. Ik heb die release candidate op dat stickje en hij doet het feilloos, net zoals een live CD. Wel de opstartvolgorde van je computer instellen. Dat geeft na installatie van ubuntu soms problemen, dus dan moet je dat weer even terugdraaien in de Bios. (F10)
Vr.groet, peter

Succes met je nieuwe Asus.

martinx76

  • Gast
Geen WIFI verbinding Ubuntu 8.04
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/08, 09:50:56 »
Ik zal het eens gaan proberen met de final release van 8.10, met de beta versie lukte het dus niet. Ben benieuwd.