Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verse installatie Xubuntu 14.10 boot niet: Xubuntu, vier stippen . . . .  (gelezen 885 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Ik heb de afgelopen dagen mijn laptop en later ook mijn desktop voorzien van Xubuntu 14.10 ter vervanging van Xubuntu 14.04.

Het betreft hier nieuwe installaties, GEEN updates. De reden ervoor was dat mij HP Deskjet F380 AIO niet goed meer functioneerde, zowel niet qua printen als ook qua scannen. De printer verwijderen en opnieuw installeren en idem ditto hplip in alle denkbare volgordes bracht geen oplossing. Omdat ik toch al van plan was om over te stappen naar 14.10 om bij te blijven met diverse applicaties (dus NIET het OS zelf) deed ik een verse installatie (14.10) op mijn laptop, wat ook een beetje mijn testbak is. En verdraaid, die F380 deed het weer helemaal naar wens.

Dus zette ik 14.10 op de Desktop. Ook puik, tot ik een herstart deed. Toen was het afgelopen. De PC leverde alleen het woord Xubuntu en daaronder vier bewegende stippen alsof ergens op gewacht werd. Dat duurt eeuwig. Niks aan te veranderen, ook niet via het Grub menu! Ook niet met alle denkbare recovery acties uit dat menu. Nu heeft die desktop een wat lastig USB gebeuren en is al aardig oud ook. Dus ik dacht dat het gebeurd was met mijn oude trouwe en greep terug naar de laptop. En die bootte nou plots ook niet meer :D .

Herinstallaties leverde hetzelfde verschijnsel op.

Inmiddels ben ik na veel zoeken zover dat ik begrijp dat dit wellicht een bekend probleem is met 14.10 Utopic. Ik vond bijgaand bericht:

http://markmail.org/message/rz4vyzvt7vogy3xo

en

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2226708&page=3 (kijk naar antwoord #25)

Dat bericht is alweer van mei 2014, dus je zou zeggen dat dat wel opgelost zou zijn. Maar nee hoor. Ik ben weer terug op Xubuntu 14.04. De oplossingen in dat markmail bericht en ook het wat uitgebereidere verhaal op Ubuntuforums gaan mijn pet ver te boven. Ik krijg het domweg niet voor elkaar. Maar mijn dwarsliggende HP F380 AIO heeft het weer naar de zin, dus was daar ergens toch een software probleempje geweest in de oude installatie.

Iemand hier met ideeën? De laptop heeft 14.10 nog met het vier stippen probleem, dus daar kan ik het op uitproberen. Dan leer ik er misschien weer wat van.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
De laptop heeft 14.10 nog met het vier stippen probleem, dus daar kan ik het op uitproberen. Dan leer ik er misschien weer wat van.
In GRUB op de Xubuntu lijn de letter e (edit) indrukken, en quiet splash verwijderen. Daarna F10 of ctrl-x voor een niet-grafische doorstart. Daar kan je wel op zien op welk onderdeel de opstart blijft hangen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
In GRUB op de Xubuntu lijn de letter e (edit) indrukken, en quiet splash verwijderen. Daarna F10 of ctrl-x voor een niet-grafische doorstart. Daar kan je wel op zien op welk onderdeel de opstart blijft hangen.

Als ik op Esc druk krijg ik dat ook in beeld. Maar dan vervolgens , wat is de volgende stap als ik weet welk onderdeel het is? Verder begrijp ik uit het verhaal van Mark Pitt en Ubuntuforums dat het een structureel probleem is ... Dan moet  ik een hele reeks "onderdelen" die blijven hangen aanpakken. Dat schiet niet op.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Kan je eventueel de laatste lijnen hier posten?

Doorgaans (niet altijd) kan je deze terug vinden door op te starten vanaf een live cd/usb, en in de betreffende partitie kijken naar /var/log/dmesg, var/log/syslog, /var/log/messages, ...

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Kan je eventueel de laatste lijnen hier posten?

Ik zal kijken of ik dat voor elkaar krijg. Het ding boot namelijk helemaal niet, maar ik kom wel via de Grub recovery wel bij een soort root terminal. Misschien kan ik langs die weg wat. Of ik fotografeer domweg het scherm :D .
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hier zijn twee schermfoto's, Nero. Ik heb uiteindelijk het scherm maar gefotografeerd. Dat was het enige wat werkte.

1. Zoals het scherm opkomt na het booten.



2. Dit scherm komt dan na het scherm bij 1 nadat je op Esc hebt gedrukt



Meer kan je er niet van maken, tenzij je het Grub menu oproept. Maar ook met alle mogelijkheden daarin kom ik geen steek verder.

Kan je er wat van maken?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Kan je opstarten met een live cd/dvd/usb, eventueel een oudere versie?
ga dan eens naar de partitie waar je Xubuntu 14.10 op staat.
Kan je dan de inhoud van /var/log/boot.log hier posten?
Op de 2de foto, zijn er lijnen waarop achteraan [fail] staat?

Offline Nero

  • Lid
Kan je opstarten met een live cd/dvd/usb, eventueel een oudere versie?
ga dan eens naar de partitie waar je Xubuntu 14.10 op staat.
Kan je dan de inhoud van /var/log/boot.log hier posten?
Op de 2de foto, zijn er lijnen waarop achteraan [fail] staat?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Er is geen boot.log in /var/log. Een ls in die map, geschreven naar een tekstbestand, geeft als mappen en bestanden:

alternatives.log
apt
bootstrap.log
btmp
cups
dist-upgrade
dmesg
dpkg.log
faillog
fontconfig.log
fsck
hp
installer
lastlog
lightdm
speech-dispatcher
unattended-upgrades
upstart
wtmp

De leesbare logs heb ik gekopieerd naar een stick. Zie bijlage.

Goed idee trouwens om via een live sessie naar de logs te kijken! Dat had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken is dan de gebruikelijke kreet :D

Oh ja: er staat nergens een fail achter
« Laatst bewerkt op: 2014/11/09, 20:40:57 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
2 zaken vallen mij op:
- er zijn echt een beperkt aantal logbestanden (tekst formaat). Zijn er nog die reeds gearchiveerd zijn?  *.gz
- de meeste logbestanden dateren van 22/10??? Is dat de datum van de installatie?

Zit er trouwens nog iets in de subfolder installer?

Wat je intussen ook nog kunt proberen: opstarten in recovery mode en kiezen voor de dpkg-herstel. Welk resultaat krijg je trouwens als je via de recovery kiest voor normale start?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Er waren geen gearchiveerde logs. Die datum van 22.10 is ook niet de datum van de installatie. Dat was donderdag 6-11. In de subfolder installer zat alleen een bestand media-info met de gegevens van het geinstalleerde systeem

Opstarten met de recovery mode en dpkg bracht gelijk het systeem weer terug, maar pakketten ophalen ging pas goed toen in in het menu zag dat je apart het netwerk moest inschakelen :D

Het is voor elkaar, Nero! Heel hartelijk dank!

Nu zien dat ik dit topic op opgelost zet. Er zou toch een aanvinkvak ergens zijn? Oh, eerst verzenden en dan zie je hem pas ... .
« Laatst bewerkt op: 2014/11/10, 10:06:43 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021