Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /var loopt vol  (gelezen 2015 keer)

Scheltes

  • Gast
/var loopt vol
« Gepost op: 2008/03/12, 15:51:39 »
Beste mensen,
Bij het installeren van Ubuntu heb ik bij het indelen van de harde schijf een /var partitie aangemaakt. Ik krijg nu na een paar dagen werken met
Ubuntu de mededeling, dat /var vol zit. Toen ik met  de toepassing "Schijfgebruik" ging kijken bleken in /var/cache/apt/archives 714.3MB aan files te zitten.
Kan ik die zonder probleem verwijderen?
Graag jullie advies.
Groeten,
Jan.

/var loopt vol
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/12, 16:07:44 »
Dat zijn gewoon alle deb-bestanden die synaptic/apt-get heeft gedownload om daarna te installeren, mag je gerust verwijderen. Als je zo een kleine var-partitie hebt zal je die map geregeld mogen leegmaken als je veel installeert.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
/var loopt vol
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/12, 16:12:58 »
Waarom heb je egenlijk een aparte /var partitie gemaakt?

/var loopt vol
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/12, 16:20:11 »
Citaat van: Johanvd
Waarom heb je egenlijk een aparte /var partitie gemaakt?
Veel mensen doen dat hoor, vooral op servers wordt dat gedaan, om te voorkomen dat de / volloopt door de logs in /var. Zo kan je je systeem toch nog booten als /var volstaat. /usr wordt ook wel eens op een aparte partitie gezet, net zoals /opt en /home.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Scheltes

  • Gast
/var loopt vol
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/12, 16:52:42 »
Bedankt mannen.
Ik heb voor /var een partitie van 1 gb aangemaakt. Is dat voldoende?

Offline siegi

  • Lid
/var loopt vol
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/12, 16:57:17 »
Hangt ervan af wat je allemaal met de computer doet.
Ik kan me bv voorstellen dat dit heel krap gaat worden bij een dist-upgrade waarbij alle pakketjes eerst naar de var partitie worden gedownload.
Ook dingen als mail, website kunnen daarop staan.

Scheltes

  • Gast
/var loopt vol
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/12, 18:39:08 »
Hoe kan ik de partitie groter maken zonder opnieuw Ubuntu te moet installeren om de harde schijf opnieuw in te richten?

Offline siegi

  • Lid
/var loopt vol
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/12, 19:20:41 »
Met gparted live cd moet dit lukken, maar het is wel een redelijk risico.

/var loopt vol
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/12, 21:02:02 »
Citaat van: SeySayux
Citaat van: Johanvd
Waarom heb je egenlijk een aparte /var partitie gemaakt?
Veel mensen doen dat hoor, vooral op servers wordt dat gedaan, om te voorkomen dat de / volloopt door de logs in /var. Zo kan je je systeem toch nog booten als /var volstaat. /usr wordt ook wel eens op een aparte partitie gezet, net zoals /opt en /home.

- SeySayux
Dat heb ik vorige week nog meegemaakt.. om onverklaarbare reden werden bepaalde logfiles plotseling helemaal volgeschreven met herhaalde lijnen, tot de harde schijf vol was. Daarna kon ik niet meer inloggen... Kan dus best handig zijn zo'n aparte var partitie.

PS, je kan synaptic, als je dat gebruikt ook zo instellen dat deze de cache na installatie leegt.

Offline ton1

  • Lid
/var loopt vol
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/13, 10:28:08 »
Cache Synaptic legen na installatie:
open Synaptic/instellingen/voorkeuren/tab:bestanden, klik "opgehaalde pakketten verwijderen na installatie",klik "toepassen" en "OK".
Ubuntu 9.10  - WindowsXP - Windows7-AMDAthlonXP2600+Geforce FX5600XT.