Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grote migratie, wat zijn de juiste stappen?  (gelezen 1222 keer)

Glitch

  • Gast
Grote migratie, wat zijn de juiste stappen?
« Gepost op: 2007/02/01, 13:15:55 »
Hallo allemaal,

Ik heb recentelijk Ubuntu 6.06 geinstalleerd op de desktop van mijn vriendin en dit is ons prima bevallen. Voordeel bij deze installatie was dat ik de hele (enige) HDD heb kunnen schoonvegen en heb kunnen formatteren van NTFS naar EXT3. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van de GParted LiveCD om zo een boot, home en swap partitie te maken.

Echter, voor mijn eigen desktop zal de volledige migratie van Windows naar Ubuntu 6.06 wat meer voeten in de aarde hebben. Ik heb vier HDD's in mijn systeem die momneteel allemaal geformateerd zijn in NTFS.

HDD1: 80GB IDE
HDD2: 200GB IDE
HDD3: 200 GB SATA
HDD4: 200GB SATA

HDD1 kan ik nog wel tijdelijk schoonvegen om deze om te zetten naar EXT3. Ik zou dan deze HDD ook willen partitioneren naar boot, home en swap.

Mijn probleem is echter dat voor de andere drie HDD's het onmogelijk is om de data tijdelijk te verplaatsen aangezien alle schijven behoorlijk vol zitten. Ik draai momenteel een FTP server en zou deze weer willen opzetten na een eventuele migratie naar Ubuntu. Via dit topic wou ik graag informatie inwinnen over de mogelijkheden (zijn mijn wensen uberhaupt mogelijk?!?) en de eventueel te ondernemen stappen.

Vragen waar ik momenteel mee zit zijn:
[-] hoe veilig is het om NTFS-3G in te zetten om mijn 3 NTFS HDD's onder Ubuntu te kunnen gebruiken?
[-] indien veilig, hoe kan ik NTFS-3G het beste gebruiken om deze HDD's volledig beschikbaar te maken (ook voor de nieuwe FTP server)?
[-] GParted laat deze HDD's onaangeraakt als ik HDD1 in EXT3 formatteer en partitioneer?

Het zou mooi zijn als ik hier wat ondersteuning in zou kunnen krijgen (ervan uitgaande dat er inderdaad mogelijkheden zijn).

Grote migratie, wat zijn de juiste stappen?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/01, 13:50:01 »
Volgens de laatste berichten (February 1, 2007 ) zijn er nog steeds geen fouten opgetreden met het gebruik van NTFS-G3. Website

Ik kan je nix uit eigen ervaring vertellen omdat ik het nog niet gebruikt heb, maar ga dit wel ff installeren en bekijken. :P
Er is namelijk ook een mogelijkheid om de eigen Windows driver te gebruiken, echter dit heeft als nadeel dat je iedere opdracht apart moet uitvoeren.

Kijk het lezen van NTFS is totaal geen probleem.
Dus gebruik je die server om van te lezen nix aan de hand.
Probleem kan pas onstaan als je gaat schrijven.
Maar met die nieuwe G3 driver lijkt dit probleem achter de rug.

Zou zeggen installeer het en probeer het uit met een file om die herhaaldelijk te lezen en scrijven naar een map.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Glitch

  • Gast
Grote migratie, wat zijn de juiste stappen?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/02, 16:03:52 »
Bedankt voor je reactie, het ziet er inderdaad naar uit dat NTFS-3G aardig stabiel is gezien de reacties van gebruikers ondanks dat het nog steeds een BETA betreft. Het is uiteindelijk wel de bedoeling dat er ook kan worden geschreven naar NTFS HDD's, deze driver zal dus goed moeten functioneren voordat ik een complete migratie aandurf.

Wellicht ga ik eerst van start met een tijdelijke dual-boot om zo eventuele migratie problemen nog op te kunnen vangen.

Offline Dave

  • Lid
Grote migratie, wat zijn de juiste stappen?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/02, 17:09:36 »
het is altijd makkelijk om bij problemen (want nieuwe materie) even terug te kunnen grijpen naar het bekende.
Al is het maar omdat je tijd nodig hebt om overal een vervangingsprogramma voor te vinden wat je bevalt.
Gaat het alleen om wat basiszaken dan vervalt die noodzaak uiteraard.

Glitch

  • Gast
Grote migratie, wat zijn de juiste stappen?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/20, 16:04:44 »
Nog steeds de poging tot migratie niet ondernomen, ik blijf verschillende geluiden horen over NTSF-3G alhoewel ik op de site zie dat er inmiddels een release candidate versie is.

Waar ik me voornamelijk zorgen over maak, kunnen gebruiker van de FTP server lezen en schrijven op de NTSF partities? Iemand die hier ervaring mee heeft?

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Grote migratie, wat zijn de juiste stappen?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/20, 16:28:31 »
Ik heb er geen ervaring mee, maar als je de partities mount met schrijfmogelijkheid (dmv die NTFS-3G driver), zou dat gewoon moeten kunnen. Mits je de goede permissies ingesteld hebt ed, maar dat geldt ook voor gewone ext3 partities.

Je hebt geen echt geen mogelijkheid om de boel over te zetten naar EXT3? Dit is ook voor servers namelijk een veel beter bestandsformaat dan NTFS (minder fragmentatie ed).

Je kunt anders je vraag ook eens stellen op het forum van NTFS-3G: http://forum.ntfs-3g.org/

Glitch

  • Gast
Grote migratie, wat zijn de juiste stappen?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/22, 16:13:32 »
Bedankt voor je reactie Sander, op zich gerustellend om te horen dat het in theorie zou moeten kunnen.

Ik ben momenteel de mogelijkheden aan het onderzoeken om toch alles naar EXT3 te formateren maar het ziet er niet best uit. Het zou sowieso schijf voor schijf moeten gebeuren om geen data te hoeven verwijderen.

HDD1 van 80GB krijg ik wel leeg. Deze deel ik vervolgens naar 10GB voor / en 2GB voor SWAP en de rest (zo'n 65GB)  voor /home;
HDD2 heeft momenteel 175GB aan data en 25GB vrij;
HDD3 heeft momenteel 195GB aan data en 5GB vrij;
HDD4 heeft momenteel 155GB aan data en 45Gb vrij.

Zoals je ziet heb ik niet genoeg ruimte vrij om één voor één de schijven schoon te poetsen door de data telkens 'op te schuiven' en daarna om te zetten naat EXT3. Maar wellicht dat ik tijdelijk data kan storen op mijn laptop of de desktop van mijn vriendin om zo als nog 200GB vrij te krijgen. Zijn altijd van die leuke geintjes met data die je niet kwijt wilt raken ... ;)

Glitch

  • Gast
Grote migratie, wat zijn de juiste stappen?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/23, 15:55:21 »
Ik heb nog een andere vraag, ik heb inmiddels gezien dat proFTPd voornamelijk wordt geconfigureerd via configuratiefiles ook al zijn er wel webinterfaces beschikbaar.

Ik als (soon to be ex) Windows gebruiker ben natuurlijk een GUI gewend maar ga me vast wel redden met de configuratiefiles. Wat ik me echter afvroeg, het is toch wel mogelijk om een account binnen proFTPd te creeren die een home directory heeft met daarin meerdere locaties van verschillende HDD's (als virtuele mappen zeg maar).

Offline Dave

  • Lid
Grote migratie, wat zijn de juiste stappen?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/24, 12:22:59 »
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009

volgens deze beschrijving ntfs-3g toegevoegd en kan de ntfs partities nu net als de andere gebruiken. knippen en plakken en open office schrijft er naar weg enz.
Tis geweldig.