Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe video kaart maar geen goede resolutie  (gelezen 4478 keer)

sethNL

  • Gast
Nieuwe video kaart maar geen goede resolutie
« Gepost op: 2008/11/18, 20:23:01 »
Hallo,

Sinds een tijdje gebruik ik Ubuntu 8.04 welke ik geinstalleerd heb op een IBM Netvista 8303-42G. Ik heb 2GB in de machine gestopt maar voor de rest is deze standaard. Nu heb ik vandaag een nieuwe video kaart gekocht (omdat de Bluray DVD niet soepeltjes afspeelde op mijn TV) die AH3450GPU van Asus heet. Dit is een 8xAGP 256MBDDR2 Low Profile kaart. Alles leuk en aardig, maar nadat ik de kaart geinstalleerd heb is mijn scherm resultie 800x600 of 1024x768 (maar dan staan een aantal knoppen buiten het scherm. Ook is de achtergrond erg raar van kleur (lijkt wel 256 kleuren). Bij Hardware drivers zie ik geen één driver staan.

Wie kan me helpen dit op te lossen? Ik heb diverse forums afgestruind maar tot op heden geen resultaat.

Thanks!

Offline heir4c

  • Lid
Re: Nieuwe video kaart maar geen goede resolutie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/18, 20:30:11 »
Post hier eens je xorg.conf file:   /etc/X11/xorg.conf
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline JvH

  • Lid
Re: Nieuwe video kaart maar geen goede resolutie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/18, 20:39:51 »
Mijn nieuwe videokaart (ATI Radeon HD4870) werd in 8.04 ook niet herkend. In 8.10 wel. Dus je zou evt. Intrepid Ibex kunnen proberen.

sethNL

  • Gast
Re: Nieuwe video kaart maar geen goede resolutie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/18, 20:42:11 »
Mijn nieuwe videokaart (ATI Radeon HD4870) werd in 8.04 ook niet herkend. In 8.10 wel. Dus je zou evt. Intrepid Ibex kunnen proberen.

/Leek-modus:ON

Moet ik het dan helemaal opnieuw de iso downloaden en deze installeren of kan ik ook upgraden?

/Leek-Modus:OFF

sethNL

  • Gast
Re: Nieuwe video kaart maar geen goede resolutie
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/18, 20:48:57 »
Post hier eens je xorg.conf file:   /etc/X11/xorg.conf



Hierbij: # xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page.
# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
#   sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "InputDevice"
   Identifier   "Generic Keyboard"
   Driver      "kbd"
   Option      "XkbRules"   "xorg"
   Option      "XkbModel"   "pc105"
   Option      "XkbLayout"   "us"
   Option      "XkbVariant"   "intl"
   Option      "XkbOptions"   "lv3:ralt_switch"
EndSection

Section "InputDevice"
   Identifier   "Configured Mouse"
   Driver      "mouse"
   Option      "CorePointer"
EndSection

Section "Device"
   Identifier   "Configured Video Device"
   Option      "UseFBDev"      "true"
EndSection

Section "Monitor"
   Identifier   "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
   Identifier   "Default Screen"
   Monitor      "Configured Monitor"
   Device      "Configured Video Device"
EndSection

Section "ServerLayout"
   Identifier   "Default Layout"
   Screen      "Default Screen"
EndSection


Offline heir4c

  • Lid
Re: Nieuwe video kaart maar geen goede resolutie
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/18, 22:02:00 »
Post hier eens je xorg.conf file:   /etc/X11/xorg.conf


[size=6pt]
Hierbij: # xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page.
# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
#   sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "us"
Option "XkbVariant" "intl"
Option "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Configured Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
EndSection

Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
Option "UseFBDev" "true"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
EndSection

Section "ServerLayout"
Identifier "Default Layout"
Screen "Default Screen"
EndSection[/size]

Een erg leeg xorg.conf
Je gebruikt toch zeker geen 8.10 anders werkt het onderstaande niet.


Open een terminal en tik het volgende in:
gksudo displayconfig-gtk
Druk 'Enter'
Nu word je wachtwoord gevraagd, terwijl je intikt zie je niets op het scherm, dat is normaal, Druk 'Enter'

Er opent zich nu een venster waarin je ziet dat je hier je monitor; driver; enz...kunt instellen. Niet vergeten eens te testen met de 'test' button.
Je kan zoeken op je grafische kaart of driver. Ook je monitor kan je kiezen.
Nadat je alles ingesteld hebt sluit het venster en tik nu (niet vergeten!)   exit   in de terminal. Daarmee sluit je de terminal correct af.
Succes!
« Laatst bewerkt op: 2008/11/19, 17:25:47 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

sethNL

  • Gast
Re: Nieuwe video kaart maar geen goede resolutie
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/18, 22:17:00 »
Post hier eens je xorg.conf file:   /etc/X11/xorg.conf


[size=6pt]
Hierbij: # xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page.
# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
#   sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "us"
Option "XkbVariant" "intl"
Option "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Configured Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
EndSection

Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
Option "UseFBDev" "true"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
EndSection

Section "ServerLayout"
Identifier "Default Layout"
Screen "Default Screen"
EndSection[/size]

[/quote]

Een erg leeg xorg.conf
Je gebruikt toch zeker geen 8.10 anders werkt het onderstaande niet.


Open een terminal en tik het volgende in:
gksudo displayconfig-gtk
Druk 'Enter'
Nu word je wachtwoord gevraagd, terwijl je intikt zie je niets op het scherm, dat is normaal, Druk 'Enter'

Er open zich nu een venster waarin je ziet dat je hier je monitor; driver; enz...kunt instellen. Niet vergeten eens te testen met de 'test' button.
Je kan zoeken op je grafische kaart of driver. Ook je monitor kan je kiezen.
Nadat je alles ingesteld hebt sluit het venster en tik nu (niet vergeten!)   exit   in de terminal. Daarmee sluit je de terminal correct af.
Succes!

Dat heb ik geprobeert maar ook geen succes. Als ik de Nvidia-settings download en uitvoer zegt hij ook dat ik geen NVIDEO apparaat heeft. Ook vindt ik nergens mijn videokaart terug. Op de site van asus kan ik alleen windows drivers downloaden. Is het zo dat 8.10 wel deze kaart ondersteund?

Ook geeft dat scherm bij resolutie en videokaart "onbekend".

Ook Try to fix X-server vanuit de recovery modus gepobeert maar ook geen result :-S

Offline heir4c

  • Lid
Re: Nieuwe video kaart maar geen goede resolutie
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/19, 01:11:46 »
Dat heb ik geprobeert maar ook geen succes. Als ik de Nvidia-settings download en uitvoer zegt hij ook dat ik geen NVIDEO apparaat heeft. Ook vindt ik nergens mijn videokaart terug. Op de site van asus kan ik alleen windows drivers downloaden. Is het zo dat 8.10 wel deze kaart ondersteund?
Dat kan ik je niet zeggen. Misschien dat iemand anders daar een antwoord op geven of je doet een dual-boot.
Je kan ook eventueel dingen bijvoegen in het xorg.conf (trouwens, kijk eens in /etc/X11 of je nog andere bestanden hebt beginnend met xorg.conf..... van de oude videokaart , maar niet zomaar overzetten he, 't Is een andere driver.) 

Om meer te weten over je hardware open terminal en tik: sudo lshw -html>hardware.htmlJe wachtwoord word gevraagd. (Je zult niets zien tijdens het tikken maar dat is normaal) Laat nu de computer zijn werk doen. Je zult niets te zien krijgen. Na een tijdje verschijnt weer  gebruikersnaam@computernaam~$   Tik exit om de terminal af te sluiten.
Ga nu naar je persoonlijke map. Daar staat een bestand met de naam 'hardware.html'. Daar staat al je hardware in, ook je videokaart.

 
« Laatst bewerkt op: 2008/11/19, 17:27:46 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Duckie

  • Lid
Re: Nieuwe video kaart maar geen goede resolutie
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/19, 04:19:51 »
Ik kan het verkeerd hebben maar is de AH3450 niet een ATI kaart?
Dan heb je uiteraard niets aan nvidia-settings.
Als het deze ->http://www.asus.com/products.aspx?l1=2&l2=9&l3=772&l4=0&model=2447&modelmenu=2<- is moet je volgens mij de radeon driver hebben. Ik weet niet of die standaard geïnstalleerd staat maar kijk anders eens in Synapic.
____________________________________________

sethNL

  • Gast
Re: Nieuwe video kaart maar geen goede resolutie
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/19, 08:28:49 »
Ik kan het verkeerd hebben maar is de AH3450 niet een ATI kaart?
Dan heb je uiteraard niets aan nvidia-settings.
Als het deze ->http://www.asus.com/products.aspx?l1=2&l2=9&l3=772&l4=0&model=2447&modelmenu=2<- is moet je volgens mij de radeon driver hebben. Ik weet niet of die standaard geïnstalleerd staat maar kijk anders eens in Synapic.
Jep, zo te zien is dat hem. Alles klopt op die pagina op de "include cable" en "2 slots low profile adapter" na. :-) Ik ben de hele tijd in de veronderstelling geweest dat dit een Nvidia is (zo is hij ook aan mij verkocht).

Deze zal wel niet standaard geinstalleerd staan. Kan ik gewoon een Radeon driver downloaden via de synaptic pakketding? En weet je zeker of deze ondersteund wordt? Zal vanavond weer een poging ondernemen thuis. O0

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuwe video kaart maar geen goede resolutie
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/19, 11:21:20 »
Als ze je een ATI in de handen hebben gedrukt in de winkel, terwijl ze zeiden dat het een Nvidia was, dan zou ik hem beslist ruilen. Nvidia werkt vlekkeloos in Linux, ATI is meestal wat lastiger.

sethNL

  • Gast
Re: Nieuwe video kaart maar geen goede resolutie
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/19, 11:22:52 »
Als ze je een ATI in de handen hebben gedrukt in de winkel, terwijl ze zeiden dat het een Nvidia was, dan zou ik hem beslist ruilen. Nvidia werkt vlekkeloos in Linux, ATI is meestal wat lastiger.

Nee het is via een central point gegaan. Verzendkosten zijn redelijk hoog weer natuurlijk. Maar goed, ik ga de GOEDE drivers eens installeren zoals hierboven omschreven. Hoop dat het werkt. :-) Vanavond een update denk ik.

sethNL

  • Gast
Re: Nieuwe video kaart maar geen goede resolutie
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/19, 23:22:40 »
Nou na redelijk wat geklooi nog niets verder. Ik heb de nieuwste versie gedownload van deze geinstalleerd (schoon vanaf de CD). Als ik vervolgens start krijg ik de mededeling dat er een "onbekende driver" geinstalleerd moet worden oid. Als ik hier klik op Activate wordt deze gedownload en vanaf dan heb ik hetzelfde gedoe. Er staat wel bij dat dit een ATI Radeon driver is. Als ik opnieuw start krijg ik geen beeld. Met de on-board video kaart krijg ik wel beeld. Indien ik de recovery modus start en daar kies voor reparatie Xterm kan ik weer starten met de verkeerde resolutie (800x600). Als ik ga kijken bij de drivers krijg ik weer de keuze om dat pakketje te activerne.

Ook heb ik deze gevonden http://tweakers.net/meuktracker/18911/ati-catalyst-linux-display-driver-811.html en gedownload. Ik dacht misschien is dit wat. Hij kan alleen de run file niet uitvoeren na het downloaden. Ik heb gezien dat je dit moet doen via de terminal en eerst rechten moet verlenen alleen dat ding staat op mijn bureaublad en ik kom via die xterm niet in de juiste map...

Die kaart is blijkbaar zo nieuw dat ubuntu geen goede drivers heeft en dat pakket kan ik niet uitvoeren. Iemand nog goede tips?

Re: Nieuwe video kaart maar geen goede resolutie
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/20, 09:08:10 »
Nou na redelijk wat geklooi nog niets verder. Ik heb de nieuwste versie gedownload van deze geinstalleerd (schoon vanaf de CD). Als ik vervolgens start krijg ik de mededeling dat er een "onbekende driver" geinstalleerd moet worden oid. Als ik hier klik op Activate wordt deze gedownload en vanaf dan heb ik hetzelfde gedoe. Er staat wel bij dat dit een ATI Radeon driver is. Als ik opnieuw start krijg ik geen beeld. Met de on-board video kaart krijg ik wel beeld. Indien ik de recovery modus start en daar kies voor reparatie Xterm kan ik weer starten met de verkeerde resolutie (800x600). Als ik ga kijken bij de drivers krijg ik weer de keuze om dat pakketje te activerne.

Ook heb ik deze gevonden http://tweakers.net/meuktracker/18911/ati-catalyst-linux-display-driver-811.html en gedownload. Ik dacht misschien is dit wat. Hij kan alleen de run file niet uitvoeren na het downloaden. Ik heb gezien dat je dit moet doen via de terminal en eerst rechten moet verlenen alleen dat ding staat op mijn bureaublad en ik kom via die xterm niet in de juiste map...

Die kaart is blijkbaar zo nieuw dat ubuntu geen goede drivers heeft en dat pakket kan ik niet uitvoeren. Iemand nog goede tips?

om deze driver te installeren moet je navigeren in de terminal naar de plaats waar de driver staat,
dat doet je met: cd /Bureaublad of cd /Desktop, moet je kijken wat het bij jouw is.
dan moet je doen: ./<naam van driver> en enter.
je moet eerst ook nog de x server afsluiten, dat doe je zo: /etc/init.d/gdm stop
dan kun je de driver installeren.
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

sethNL

  • Gast
Re: Nieuwe video kaart maar geen goede resolutie
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/20, 18:50:20 »
Nou na redelijk wat geklooi nog niets verder. Ik heb de nieuwste versie gedownload van deze geinstalleerd (schoon vanaf de CD). Als ik vervolgens start krijg ik de mededeling dat er een "onbekende driver" geinstalleerd moet worden oid. Als ik hier klik op Activate wordt deze gedownload en vanaf dan heb ik hetzelfde gedoe. Er staat wel bij dat dit een ATI Radeon driver is. Als ik opnieuw start krijg ik geen beeld. Met de on-board video kaart krijg ik wel beeld. Indien ik de recovery modus start en daar kies voor reparatie Xterm kan ik weer starten met de verkeerde resolutie (800x600). Als ik ga kijken bij de drivers krijg ik weer de keuze om dat pakketje te activerne.

Ook heb ik deze gevonden http://tweakers.net/meuktracker/18911/ati-catalyst-linux-display-driver-811.html en gedownload. Ik dacht misschien is dit wat. Hij kan alleen de run file niet uitvoeren na het downloaden. Ik heb gezien dat je dit moet doen via de terminal en eerst rechten moet verlenen alleen dat ding staat op mijn bureaublad en ik kom via die xterm niet in de juiste map...

Die kaart is blijkbaar zo nieuw dat ubuntu geen goede drivers heeft en dat pakket kan ik niet uitvoeren. Iemand nog goede tips?

om deze driver te installeren moet je navigeren in de terminal naar de plaats waar de driver staat,
dat doet je met: cd /Bureaublad of cd /Desktop, moet je kijken wat het bij jouw is.
dan moet je doen: ./<naam van driver> en enter.
je moet eerst ook nog de x server afsluiten, dat doe je zo: /etc/init.d/gdm stop
dan kun je de driver installeren.

Nou, weer een stapje verder. Ik heb de file kunnen kopieren en kunnen aanroepen. Als  ik heb nu wil starten (dmv: seth@COMPUTERNAAM:~$ ./ati.run) krijg ik de melding Toegang geweigerd (bash: ./ati.run: Toegang geweigerd). Ik weet dat je de terminal ook kan starten als Root/admin oid maar dat weet ik dan ook weer niet :-)

Iemand nog tips? :-)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Nieuwe video kaart maar geen goede resolutie
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/20, 19:05:40 »
Doe anders nog eens: sudo displayconfig-gtk  maar kies nu eens voor de ati driver en kijk wat je scherm is (aan de achterzijde van je toestel kan een ander merk en nummer staan, kijk maar even) En zoek hem in de lijst.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

sethNL

  • Gast
Re: Nieuwe video kaart maar geen goede resolutie
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/20, 22:01:59 »
Nou de resolutie is zoals deze hoort te zijn. Ik heb weer volledig beeld. Nou herkend hij alleen de monitor niet en met dat commando sudo displayconfig -gtk komt er ook niets op. Ik heb de resolutie nu wel aardig ingesteld volgens mij. Het is een 32 Inch HD ready TV dus moet de resolutie nog uitzoeken.

Oplossing was de driver file die ik eerder aangaf executable maken dmv een CHMod commando. Daarna kon ik de file prima uitvoeren.

Nou ik ga de machine uitzetten morgen weer verder frobelen.

Offline Dirkvaken

  • Lid
Re: Nieuwe video kaart maar geen goede resolutie
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/02, 22:58:55 »
Ik weet niet of je vraag nog actueel is, maar ik heb ook een poosje geleden een ASUS videokaart gekocht (EAH3650 in mijn geval). Die heeft ook een ATI-hart. En ik had ook problemen met mijn resolutie daarna, onder Ubuntu 8.04.
Een oplossing voor mij bleek het installeren (via Synaptic pakketbeheer) van EnvyNG, dat de juiste drivers voor ATI of NVIDIA kan ophalen en installeren.
Alleen even opletten: na een upgrade waabij de kernel werd vernieuwd (opnieuw opstarten) moest ik opnieuw EnvyNG draaien om de instellingen weer goed te krijgen.

mickvdv

  • Gast
Re: Nieuwe video kaart maar geen goede resolutie
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/03, 16:00:52 »
Ik weet niet of je vraag nog actueel is, maar ik heb ook een poosje geleden een ASUS videokaart gekocht (EAH3650 in mijn geval). Die heeft ook een ATI-hart. En ik had ook problemen met mijn resolutie daarna, onder Ubuntu 8.04.
Een oplossing voor mij bleek het installeren (via Synaptic pakketbeheer) van EnvyNG, dat de juiste drivers voor ATI of NVIDIA kan ophalen en installeren.
Alleen even opletten: na een upgrade waabij de kernel werd vernieuwd (opnieuw opstarten) moest ik opnieuw EnvyNG draaien om de instellingen weer goed te krijgen.

De Magic Silent EAH3650 heeft een HD3650 van ATI hart idd. Bij restricted (of HardWareDrivers) staat gewoon de driver voor die kaart.