Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies over hardware voor oa server  (gelezen 1057 keer)

Offline Reno_77

  • Lid
Advies over hardware voor oa server
« Gepost op: 2010/05/26, 22:13:08 »
Hi,

Ik ben een beetje de markt uit het oog verloren als het gaat om hardware.

Ik ben op zoek naar een stille, zuinige alleskunner (geen gaming).

Taken:

HTPC, FullHD afspelen, optisch audio uit, 2 schermen aansturen (tv en losse monitor) en nog wat eisen die ik met losse hardware kan realiseren.

3 a 4 VMwares draaien (webserver, fileserver etc etc).

Wake up on Wan ondersteunen

Het intern geheugen zal zo'n 8 gb zijn, het OS zal op een SSD draaien en de opslagcapaciteit zal zo'n 2TB zijn (of ik in Raid ga draaien of met backups ga werken weet ik nog niet).

De uitdaging ligt in de performance icm verbruik en warmte ontwikkeling. De pc zal nagenoeg 24/7 aanstaan en in een GESLOTEN kast/kist staan omdat ik hem echt integreer in iets anders, volledig uit het zicht. Ik zou hooguit 1 of 2 12CM fans op een zeer lage snelheid kunnen laten 'waaien' maar dat is dan ook alles. Het liefst plaats ik de HDD's en voeding dan ook in die 'wind'.

Kunnen jullie mij tips geven over de processor, moederbord, cpu koeler en voeding?

Dankjewel!


Re: Advies over hardware voor oa server
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/27, 09:36:37 »
wel, als je het echt sterk wilt kun je een i5 of zelfs i7 doen, dat gecombineerd met 8GB RAM, dan zou ik wel zoeken naar een moederbord dat 1066Mhz DDR3 aankan, zal een zeer snel systeem opleveren, en de i5/i7 zijn ook vrij zuinige processoren.
echter zijn dat wel zeer dure processoren, de goedkoopste i5 die ik ken is de i5-650 en die kost 184,90, de goedkoopste i7 is de i7-860 die is 284 euro.
die processoren passen zich qua snelheid wel aan aan hoeveel ze "gestrest" worden, en de i7-860 neemt tot 95 Watt, maar dan gaat het nog vrij hard daar dat enkel de processor is...

qua koeling, zou ik iets van arctic-cooling nemen, b.v.b. een Arctic-Cooling Freezer 7 Pro (Rev.2)
die zijn vaak heel stil, ik heb een koeler van artic-cooling en die hoor je echt niet.

ik denk dat zuinig en heel krachtig een probleem gaat worden, daar je vaak hebt dat het toch wel gauw veel stroom nodig heeft als het wat meer moet doen.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Advies over hardware voor oa server
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/27, 19:01:19 »
Raid is geen backup, dus een backup maken moet altijd gedaan worden.

pc samenstellen:
http://gathering.tweakers.net/
Voorbeelden van zuinige pc's, zelf de chipset op het moederbord is er soms getest.

Zuinig en snel kan ook niet.
Dit zou ik doen.
Voor downloaden/nas/server een lichte pc bouwen of kopen, zodat deze altijd aan kan zijn.
2e pc voor het snelle werk.

Offline Reno_77

  • Lid
Re: Advies over hardware voor oa server
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/30, 14:30:32 »
Tja, dat ik daar 2 pc's voor nodig heb, dat snap ik. Gamen gebeurt ook niet op de server. Maar voor een HTPC heb ik niet veel kracht nodig.

De site van tweakers ken ik maar ik kan niet echt vinden wat ik zoek.

De vraag is eigenlijk, wel processor biedt het meeste kracht en heeft in IDLE het laagste verbruik? Het liefst 1 die ik passief kan koelen?