Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bugs in Ubuntu 12.04  (gelezen 11913 keer)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #50 Gepost op: 2012/09/10, 13:23:24 »
*kuch* nogmaals: "and will be released with 12.04.2 / SRU-2 for Precise Pangolin."
Dan kun je wel nogmaals kuchen, maar wat is nu je punt? Ik ga liever uit van de status van een bug in launchpad dan van een of ander commentaar, al is het van een ontwikkelaar.

En zo staat het overigens ook in het oorspronkelijke artikel:

Citaat
The good news is that a fix for it has been committed but it may take days to officially land Ubuntu 12.04 updates.
http://www.ubuntuvibes.com/2012/09/new-fix-improves-gaming-performance-in.html

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #51 Gepost op: 2012/09/10, 13:28:17 »
Klopt, maar zelfs op Launchpad staat het:

"​    Precise    Fix Committed
    High      Unassigned  Edit     Milestone: Ubuntu ubuntu-12.04.2"

Het zou mooi zijn moest het landen een dezer dagen, maar zoals Launchpad en de fixer beiden zeggen wordt het 12.04.2

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #52 Gepost op: 2012/09/10, 13:36:04 »
Klopt, maar zelfs op Launchpad staat het:

"​    Precise    Fix Committed
    High      Unassigned  Edit     Milestone: Ubuntu ubuntu-12.04.2"

Het zou mooi zijn moest het landen een dezer dagen, maar zoals Launchpad en de fixer beiden zeggen wordt het 12.04.2
Als ie op Fix committed staat, duurt het doorgaans niet lang voordat deze daadwerkelijk gedistribueerd wordt. Maar misschien is dit een uitzondering. De tijd zal het uitwijzen.

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #53 Gepost op: 2012/09/13, 08:56:46 »
Meerdere regels voor pulseaudio in htop is volgens mij normaal. Ik heb er wel 4 :)
Maar als ik ps aux |grep pulse doe, zie ik toch maar 1 pulseaudio proces.

Ook het aantal processen die je in htop ziet zou wel mee moeten vallen. Ik heb er bijv. 200 en mijn systeem is nog steeds lekker snel.
En je geheugengebruik is ook prima.

Verder: je systeem kan vlak na het opstarten even wat drukker zijn. Afhankelijk van wanneer de laatste reboot was en nog een aantal andere factoren gaat je systeem op updates controleren, maakt het een index van bestanden op je schijf en doet nog wat andere onderhoudstaken. Dit hoort allemaal zou en zou ik zeker niet uitzetten.
In Htop ziet men hoeveel % van de rekenkracht een proces gebruikt. Wat is die systeembelasting? Wat het is specifiek dat die me waarschijnlijk parten speelt. Alle andere metertjes scoren goed?! Als ik veel ophaal en wegschrijf, kleurt het metertje van mijn HDD volledig oranje. Dat is normaal.  Als ik in virtual box Open Suse en XP draai, kleurt het metertje van mijn werkgeheugen volledig groen. Dat is normaal. Het metertje van mijn cpu krijg ik simpelweg niet volledig blauw. Die krijg ik slechts halverwege. Maar het rode metertje van systeembelasting schiet de hoogte in zonder dat ik ook maar iets doe. Over wat spreken we nu precies?

Offline Suns

  • Lid
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #54 Gepost op: 2012/09/14, 07:29:34 »
Hier totaal geen last van Bugs in Ubuntu 12.04 draait hier als een tierelier en kan alleen nog maar beter worden:-))
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #55 Gepost op: 2012/09/14, 08:55:33 »
Meerdere regels voor pulseaudio in htop is volgens mij normaal. Ik heb er wel 4 :)
Maar als ik ps aux |grep pulse doe, zie ik toch maar 1 pulseaudio proces.

Ook het aantal processen die je in htop ziet zou wel mee moeten vallen. Ik heb er bijv. 200 en mijn systeem is nog steeds lekker snel.
En je geheugengebruik is ook prima.

Verder: je systeem kan vlak na het opstarten even wat drukker zijn. Afhankelijk van wanneer de laatste reboot was en nog een aantal andere factoren gaat je systeem op updates controleren, maakt het een index van bestanden op je schijf en doet nog wat andere onderhoudstaken. Dit hoort allemaal zou en zou ik zeker niet uitzetten.
In Htop ziet men hoeveel % van de rekenkracht een proces gebruikt. Wat is die systeembelasting? Wat het is specifiek dat die me waarschijnlijk parten speelt. Alle andere metertjes scoren goed?! Als ik veel ophaal en wegschrijf, kleurt het metertje van mijn HDD volledig oranje. Dat is normaal.  Als ik in virtual box Open Suse en XP draai, kleurt het metertje van mijn werkgeheugen volledig groen. Dat is normaal. Het metertje van mijn cpu krijg ik simpelweg niet volledig blauw. Die krijg ik slechts halverwege. Maar het rode metertje van systeembelasting schiet de hoogte in zonder dat ik ook maar iets doe. Over wat spreken we nu precies?
In principe geeft de "load average" de gemiddelde belasting van je systeem aan. Staat je systeem een beetje uit zijn neus te eten en verder niks te doen, dan is de load 0 of heel dicht in de buurt daarvan. Is je systeem precies op zijn capaciteit bezig, dan is de load 1. Moeten sommige processen even wachten voordat ze aan de beurt zijn (je systeem is druk), dan wordt de load hoger dan 1. Hoe meer processen moeten wachten, hoe hoger het getal wordt.

Bovenstaande geldt voor een systeem met 1 processorkern. Heb je er 4, dan kan je alles met 4 vermenigvuldigen. Een load van 4 betekent dan dat je systeem 100% aan het werk is, alles wat daaronder zit is prima. Met de load van 0.20 uit je eerdere screenshot is je systeem dus vrijwel niets aan het doen.
De drie waarden die je ziet zijn de gemiddelden van de laatste 1 minuut, laatste 5 minuten en 15 minuten.
Die laatste 2 waarden zijn dus het belangrijkste om naar te kijken.

Als je computer toch traag aanvoelt maar je geheugen is niet vol, de load is normaal en je harde schijf is ook niet continu aan het ratelen, dan zou ik eens kijken naar de videokaart. Mogelijk heb je niet de juiste drivers (of een verkeerde versie, verkeerde instelling, enz.) en staat je systeem daarop te wachten.

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #56 Gepost op: 2012/09/14, 09:23:05 »
Aartje,
Ook ik krijg voorlopig mijn printer onder Ubuntu 12.04 niet werkend. Ik beschik over een Brother MFC-5860CN. Dit is een printer, scanner en fax in één toestel. Onder Ubuntu 10.04 kreeg ik 'em wel werkend. Verder ervaar ik regelmatig een grijs scherm onder 12.04. Als ik mijn metertjes bekijk, weet ik ook waarom.

Hoe het komt dat Ubuntu 12.04 zo zwaar mijn systeem belast, weet ik ook niet. Zelfs Vista draaide soepeler. Het blauw is de cpu, groen is het ram, rood is de systeembelasting en oranje is de HDD belasting.
Onder 10.04 kreeg ik toegang tot de weboffice van Thinkfree.com. Momenteel slaag ik daar ook niet in. Weboffice van Thinkfree.com is een standaardapp op Androïd toestellen. Blijkbaar scoort zelfs Androïd beter dan Ubuntu 12.04?
Problemen zijn er om opgelost te worden. Dit zal dus zoeken worden?
Ik ben het eens met zowel pattattezak en Aartje. Ik heb een HP Photosmart 7600 en een HP Scanjet 5590 (http://www.google.nl/products/catalog?q=hp+scanjet+5590&hl=nl&prmd=imvnsa&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.&biw=1170&bih=771&wrapid=tlif134760723615910&um=1&ie=UTF-8&tbm=shop&cid=1072991472375649966&sa=X&ei=zdpSUNGII8SmhAei7YDIDA&ved=0CFQQ8wIwAA) en  beiden krijg ik niet of heel moeizaam aan de praat.  Ook trouwens in 11.10 Welke scanner / printer van vergelijkbare kwaliteit (of beter) werkt wel normaal ?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jolo

  • Lid
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #57 Gepost op: 2012/09/14, 09:46:41 »
Welke scanner / printer van vergelijkbare kwaliteit (of beter) werkt wel normaal ?
Over het algemeen die in deze lijst staan van deze hyperlink http://www.openprinting.org/printers Tenminste als je kiest voor een All-in-One printer die in de Perfectly lijst staat.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #58 Gepost op: 2012/09/14, 10:01:40 »
Printers en scanners van HP en Samsung krijg je, in mijn ervaring, altijd moeiteloos aan de praat.... Beide fabrikanten zorgen voor prima stuurprogramma's voor Linux. Voorzover ze niet al standaard in Linux zitten, kun je ze binnenhalen vanaf hun webstekken.

Ook Brother biedt stuurprogjes aan voor Linux; ook voor de MFC-5860CN. Zelfs als .deb-installatiepakketjes:
Printerdeel:
http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/download_prn.html#MFC-5860CN
Scannerdeel:
http://welcome.solutions.brother.com/bsc/public_s/id/linux/en/download_scn.html#brscan2

Kortom....

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #59 Gepost op: 2012/09/14, 14:59:39 »
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTE4NDU

Ontzettend triest, dit. Waarschijnlijk maakt deze wijziging geen kans om in Ubuntu 12.10 te worden opgenomen. Nu moet ik een andere DE gaan installeren om fatsoenlijk te kunnen gamen.

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #60 Gepost op: 2012/09/14, 15:05:37 »
Mijn ervaring is ook dat HP-printers gewoon out-of-the-box werken. Dat moet ook wel want HP heeft gewoon drivers voor Linux die in het standaard geïnstalleerde HPLIP zitten en HP draagt daar dus ook dagelijks aan bij en steekt er zelfs geld in.

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #61 Gepost op: 2012/09/14, 15:08:12 »
Mijn ervaring is ook dat HP-printers gewoon out-of-the-box werken. Dat moet ook wel want HP heeft gewoon drivers voor Linux die in het standaard geïnstalleerde HPLIP zitten en HP draagt daar dus ook dagelijks aan bij en steekt er zelfs geld in.
Ja, de PRINTER is dan ook het probleem niet. Er verschijnt alleen een andere driver voor het printerbeheer. De SCANNER is een ander verhaal...
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jolo

  • Lid
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #62 Gepost op: 2012/09/14, 15:46:24 »
@Johan Joost, wat je HP Scanjet 5590 betreft, zou deze door sane ondersteund worden http://www.sane-project.org/cgi-bin/driver.pl?manu=Hewlett+Packard&model=&bus=usb En check ook deze Engelstalige thread http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1569397

Verder worden de scanners van de All-in-One printers die in de Perfectly lijst van die bovengenoemde http://www.openprinting.org/printers hyperlink staan, ook goed ondersteund.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #63 Gepost op: 2012/09/14, 16:49:55 »
Zijn er hier LibreOffice gebruikers? Een flagrante bug die hier nog niet werd gemeld, is een probleem in de integratie van LibreOffice met Unity. in het begin gaat het goed, maar na een tijdje krijg je van die witte geesticonen die niet werken, of is een libreoffice venster helemaal niet meer via Unity (én de unity taskswitcher!) naar voor te halen. Als het venster geminimaliseerd is, kan je het enkel terug halen door een nieuw LibreOffice venster te starten, en via het libreoffice menu het venster dat je zoekt naar voor te halen te voorschijn. Een joekel van een bug. Onaanvaardbaar voor een "stabiele" LTS release. Al maanden open.

https://bugs.launchpad.net/unity/+bug/1026426

Gedeeltelijke workaround (als je Unity wil blijven gebruiken): Unity taskswitcher vervangen door een andere taskswitcher: dan werkt het tenminste met Alt+tab.

Gehele workaround: switchen naar Unity-2D! Dat doe ik nu, en daar werkt het perfect. En dat herinnert mij er terug aan dat die Unity-2D toch zeer goed is! Vlug en vederlicht! Spijtig dat Unity-2D zal verdwijnen. 

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #64 Gepost op: 2012/09/14, 16:54:23 »
Daar heb ik ook last van, compleet onaanvaardbaar.

Offline petervs

  • Lid
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #65 Gepost op: 2012/09/14, 18:37:21 »
Geen last met Libreoffice, wat ik ook doe.

Wat bij mij vreemd is:
Als ik een foto met shotwell open (shotwell fotoviewer), dan is het balkje waar de gereedschappen om de foto te bewerken zouden moeten staan, helemaal wit. Pas als ik 2x op maximaliseren druk komen ze tevoorschijn.
Ubuntu MATE 16.04

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #66 Gepost op: 2012/09/14, 20:16:38 »
Geen last met Libreoffice, wat ik ook doe.

Same here. Wat ik ook doe, ik heb dat probleem met LibreOffice niet.

@Johan Joost: Scannen gaat ook prima hier. Heb een HP all-in-one Photosmart. De driver wordt gewoon automatisch geladen omdat de driver al standaard in Ubuntu zit d.m.v. HPLIP, het Linux-driverproject waar HP dus serieus in investeert.

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #67 Gepost op: 2012/09/15, 07:22:48 »
Printer die ik er niet bij zie staan is de Epson Office BX625FWD.
Deze had ik eind verleden jaar gekocht en er zat idd geen standaard driver in Ubuntu, dus heb ik er 1 gedownload en geinstalleerd van epson.
Dit werkt nu zeer naar tevredenheid, alle functies werken perfect ....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline RikRik

  • Lid
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #68 Gepost op: 2012/09/15, 08:36:48 »
Citaat
Zijn er hier LibreOffice gebruikers? Een flagrante bug die hier nog niet werd gemeld, is een probleem in de integratie van LibreOffice met Unity. in het begin gaat het goed, maar na een tijdje krijg je van die witte geesticonen die niet werken, of is een libreoffice venster helemaal niet meer via Unity (én de unity taskswitcher!) naar voor te halen.
@vanadium, wat bedoel je met een tijdje? ik heb ook geen probleem met LibreOffice en Ubuntu +3D Unity
Zou het probleem kunnen ontstaan door een compiz instelling of een grafische kaart die niet optimaal functioneert in Ubuntu ? Je schreef immers:  met 2D geen probleem.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/15, 08:38:37 door RikRik »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #69 Gepost op: 2012/09/15, 09:23:31 »
Zijn er hier LibreOffice gebruikers? Een flagrante bug die hier nog niet werd gemeld, is een probleem in de integratie van LibreOffice met Unity.
Klopt, erg slordig. Het vreemde is dat ik deze bug wel herhaaldelijk heb gezien bij andere, schone installaties, maar dat ik het om mijn eigen installatie niet gereproduceerd krijg:  niet als ik Writer vastpin en ook niet als ik Writer vanuit dash opstart. Dit niet kunnen reproduceren wordt gemeld door vele andere forumleden. Maar dat wil niet zeggen dat de bug niet bestaat (die is er gewoon!), enkel dat het niet in alle gevallen voorkomt. En dat laatste maakt het voor de bugoplossers natuurlijk erg moeilijk.

Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #70 Gepost op: 2012/09/15, 09:34:10 »
Als je computer toch traag aanvoelt maar je geheugen is niet vol, de load is normaal en je harde schijf is ook niet continu aan het ratelen, dan zou ik eens kijken naar de videokaart. Mogelijk heb je niet de juiste drivers (of een verkeerde versie, verkeerde instelling, enz.) en staat je systeem daarop te wachten.
Zelf werk ik veel in office. Als het systeemmetertje helemaal rood staat, komt de geopende officetoepassing een kerstboom. Van grijs naar wit en terug. Dat is voor mij een groot probleem. De driver voor mijn Nvidia is door Ubuntu zelf gekozen, daar heb ik niks aan gewijzigd. Maar ik heb Firefox eens opgestart in de terminal en ik ben vervolgens naar Youtube gesurfd. Daarna ben ik naar de online office toepassing van Thinkfree gesurfd en vervolgens heb ik firefox met het kruisje afgesloten. Dit is de output in de terminal:
firefox
Failed to open VDPAU backend libvdpau_nvidia.so: kan gedeeld objectbestand niet openen: Bestand of map bestaat niet
Failed to open VDPAU backend libvdpau_nvidia.so: kan gedeeld objectbestand niet openen: Bestand of map bestaat niet
Failed to open VDPAU backend libvdpau_nvidia.so: kan gedeeld objectbestand niet openen: Bestand of map bestaat niet
java.lang.InterruptedException
at java.lang.Object.wait(Native Method)
at sun.plugin2.message.Queue.waitForMessage(Unknown Source)
at sun.plugin2.message.Pipe$1.run(Unknown Source)
at com.sun.deploy.util.Waiter$1.wait(Unknown Source)
at com.sun.deploy.util.Waiter.runAndWait(Unknown Source)
at sun.plugin2.message.Pipe.receive(Unknown Source)
at sun.plugin2.main.server.JVMInstance$WorkerThread.run(Unknown Source)
java.lang.InterruptedException
at java.lang.Object.wait(Native Method)
at sun.plugin2.message.Queue.waitForMessage(Unknown Source)
at sun.plugin2.message.Pipe$2.run(Unknown Source)
at com.sun.deploy.util.Waiter$1.wait(Unknown Source)
at com.sun.deploy.util.Waiter.runAndWait(Unknown Source)
at sun.plugin2.message.Pipe.receive(Unknown Source)
at sun.plugin2.main.server.HeartbeatThread.run(Unknown Source)
NOTE: child process received `Goodbye', closing down
Ik weet niet of u daar veel mee aankan. Het is slechts een poging om uit de problemen te komen. Bij Youtube gaat de systeembelasting naar 100 % en Thinkfree kan ik niet benutten. Alvast van harte dank om mee te helpen denken!

Kortom....
Kan u die drie puntjes na kortom eens invullen zonder kwetsend of vooringenomen over te komen?
Brother bied in het totaal zelfs 6 pakketten aan om mijn printer apparaat te benutten. Maar zelfs met alle zes de paketten geïnstalleerd wordt mijn printer niet aangesproken. Het lijkt mij hetzelfde poort probleem te zijn zoals ik ervaren heb in Ubuntu 7. Voordat ik ga zoeken om mijn printer werkend te krijgen, moet ik eerst kunnen werken met LO en  Thinkfree.com.

Offline petervs

  • Lid
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #71 Gepost op: 2012/09/15, 10:07:02 »
Brother bied in het totaal zelfs 6 pakketten aan om mijn printer apparaat te benutten. Maar zelfs met alle zes de paketten geïnstalleerd wordt mijn printer niet aangesproken. Het lijkt mij hetzelfde poort probleem te zijn zoals ik ervaren heb in Ubuntu 7. Voordat ik ga zoeken om mijn printer werkend te krijgen, moet ik eerst kunnen werken met LO en  Thinkfree.com.
Alleen even wat betreft de brother printer (uit eigen ervaring): wanneer je eerst probeert de brother printer "out of the box" te laten werken en de (voorgestelde) driver van ubuntu gebruikt, tot de conclusie komt dat het niet werkt, en daarna dus de drivers van brother gaat installeren, dan heb je kans dat dat ook niet werkt.
Wat ik in mijn geval moet doen is:  de printer geheel verwijderen uit de lijst, herstarten, en dan pas de drivers (lpr en cupswrapper drivers) van brother installeren.
Ubuntu MATE 16.04

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #72 Gepost op: 2012/09/15, 20:33:00 »
Een flagrante bug die hier nog niet werd gemeld, is een probleem in de integratie van LibreOffice met Unity. in het begin gaat het goed, maar na een tijdje krijg je van die witte geesticonen die niet werken, of is een libreoffice venster helemaal niet meer via Unity (én de unity taskswitcher!) naar voor te halen.

Gedeeltelijke workaround (als je Unity wil blijven gebruiken): Unity taskswitcher vervangen door een andere taskswitcher: dan werkt het tenminste met Alt+tab.
Er is nog een andere workaroound die ik nu aan het testen ben, nl het opstartscherm van LO verbergen:
https://bugs.launchpad.net/unity/+bug/1026426/comments/51

/etc/libreoffice/sofficerc:
Logo=1 -> Logo=0
Eens kijken hoe dat uitpakt. Ziet er ook beter uit zonder dat schermpje, LO was echt een vreemde eend in de bijt op die manier.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bugs in Ubuntu 12.04
« Reactie #73 Gepost op: 2012/09/16, 10:53:17 »
De bug is zeker niet uitzonderlijk, gezien het aantal onderschrijvers. Dat sommigen het niet hebben, anderen wel kan er inderdaad op wijzen dat het ook met de hardware te maken heeft. Lastig is, dat de bug moeilijk te reproduceren is: in het begin gaat alles goed, maar vroeger of later loopt het fout. Ik zal alvast eens testen of het afzetten van de spash screen helpt.
Ik heb alvast geen "exotische" hardware
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller (rev 09)