Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu 17.04 installeren via debootstrap  (gelezen 914 keer)

Xubuntu 17.04 installeren via debootstrap
« Gepost op: 2017/10/04, 14:59:48 »
Ik wil Xubuntu 17.04 installeren op een notebook die niet usb-opstartbaar is en alleen cd's (geen dvd's) kan lezen. Ik heb er al een Ubuntu 8.04 op staan (hier had ik nog een cd'tje van liggen).

Eerst heb ik geprobeerd om te installeren via een cd met een minimalcd image om vervolgens de rest van de bestanden via wifi binnen te halen. Echter blijkt de minimalcd installer niet overweg te kunnen met wpa2 enterprise netwerken, waardoor het gebruik van de minimalcd geen oplossing biedt.

De volgende stap lijkt me om te installeren via debootstrap. De handleidingen om via debootstrap een nieuwe (x)ubuntu distributie te installeren die ik via zoekmachines vind lijken allemaal erg oud. Ik vraag me af of iemand weet waar ik meer recente instructies voor installatie via debootstrap kan vinden.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu 17.04 installeren via debootstrap
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/04, 15:28:30 »
Dit heb ik ooit anders opgelost.
Eerst Lubuntu installeren, die past op een CD.
Dan, wanneer deze goed werkt, het installeren van xubuntu-desktop en het verwijderen van lxde* en aanverwanten.
Dit met de volgende opdrachten:sudo apt install xubuntu-desktop
sudo purge lxde*
sudo purge lubuntu*
sudo apt autoremove
sudo apt clean
Na het opnieuw opstarten zal je nog een aantal Lubuntu programma's moeten verwijderen..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline peer

  • Lid
Re: Xubuntu 17.04 installeren via debootstrap
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/04, 15:46:15 »
Je kan ook plopmanager downlaoden. Deze brandt je op cd.
plopmanager geeft je de mogelijkheid om toch van usb op te starten.

Dus ubuntu op een usb-stick zetten en in de laptop/pc pluggen.
Vervolgens plopmanager starten en je kan ubuntu van usb installeren.

Ik gebruik plopmanager al jaren. Ik heb een pc en een laptop die allebei niet van usb kunnen starten. Met plopmanager dus wel. Zorg er wel voor dat geen andere usb-apparaten hebt aangesloten.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Xubuntu 17.04 installeren via debootstrap
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/04, 15:50:44 »
Citaat
k wil Xubuntu 17.04 installeren op een notebook die niet usb-opstartbaar is en alleen cd's (geen dvd's) kan lezen. Ik heb er al een Ubuntu 8.04 op staan (hier had ik nog een cd'tje van liggen).

Ubuntu 8.04, nostalgie  :D Onderschat de systeemeisen van Xubuntu 17.04  niet, de vraag is dan ook, welke laptop heb je eigenlijk?

swake

  • Gast
Re: Xubuntu 17.04 installeren via debootstrap
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/04, 15:56:49 »
Citaat
Ik wil Xubuntu 17.04 installeren op een notebook die niet usb-opstartbaar is en alleen cd's (geen dvd's) kan lezen. Ik heb er al een Ubuntu 8.04 op staan (hier had ik nog een cd'tje van liggen).

Hoe oud is die laptop ?
Kon die vroeger wel dvd's lezen of niet ?Als die vroeger wel dvd's kon lezen zou de lens van de dvd lezer wel eens vuil kunnen zijn en alleen nog cd's kan lezen .
https://www.youtube.com/watch?v=tl1v3NEGiTk
Wat zijn de specificaties van die laptop, processor , hoeveel Ram geheugen ?
Een oplossing zou ook kunnen zijn als je een handige Harry bent ,  de cd lezer/schrijver vervangen door een dvd lezer/schrijver .


Offline nemo

  • Lid
Re: Xubuntu 17.04 installeren via debootstrap
« Reactie #5 Gepost op: 2017/10/04, 16:09:19 »
@  Impocta
Zou PlopKexec  je niet helpen?
Hier vind je 
  info

Mvg

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Xubuntu 17.04 installeren via debootstrap
« Reactie #6 Gepost op: 2017/10/04, 19:54:07 »
Eerst heb ik geprobeerd om te installeren via een cd met een minimalcd image om vervolgens de rest van de bestanden via wifi binnen te halen. Echter blijkt de minimalcd installer niet overweg te kunnen met wpa2 enterprise netwerken, waardoor het gebruik van de minimalcd geen oplossing biedt.

Waarom kan je niet gewoon bekabeld installeren? Of begrijp ik iets niet?
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline rico70

  • Lid
Re: Xubuntu 17.04 installeren via debootstrap
« Reactie #7 Gepost op: 2017/10/04, 21:07:01 »
Dit heb ik ooit anders opgelost.
Eerst Lubuntu installeren, die past op een CD.
Of de mini iso gebruiken en dan de desktop kiezen die je wilt gebruiken. Wat er niet is hoef je ook niet te verwijderen ;)

Re: Xubuntu 17.04 installeren via debootstrap
« Reactie #8 Gepost op: 2017/10/06, 23:05:31 »
Dank voor al jullie suggesties. Ik kwam er vandaag achter dat de notebook wel gewoon dvd's kan lezen (en schrijven).  Nu zijn de alternatieve installatie methodes dus niet meer nodig.

De installatie is echter om een andere reden nog niet gelukt, maar daar start ik een nieuwe draad voor.