Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vastlopen pc tijdens opwaarderen naar 16.04  (gelezen 2631 keer)

Vastlopen pc tijdens opwaarderen naar 16.04
« Gepost op: 2016/07/29, 18:59:17 »
Tijdens het opwaarderen naar ubuntu 16.04 is mijn pc vastgelopen.
Als ik nu probeer op te starten krijg ik de volgende fout melding
E:Error:BrokenCount Orun-parts:/etc/update-motd.d/90-updates-available exited with return code 255.

Ik ben welliswaar al jaren een ubuntu gebruiker, maar weet er verder weinig vanaf.

Wie weet hoe ik nu verder moet?


Re: Vastlopen pc tijdens opwaarderen naar 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/29, 20:56:38 »
Krijg bij het opstarten zojuist ook een pop-up met de vraag of ik mijn systeem (14.04) wil upgraden naar 16.04. Als ik dit zo lees sta ik in twijfel. Uit ervaring kijk ik liever eerst maar even de kat uit de boom voordat ik proefkonijn ben. Vraag me dus af of het niet verstandiger is een basis installatie te doen van een ISO bestand i.p.v. een online upgrade.  :-\
« Laatst bewerkt op: 2016/07/29, 21:19:45 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Vastlopen pc tijdens opwaarderen naar 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/29, 21:40:54 »
Vraag me dus af of het niet verstandiger is een basis installatie te doen van een ISO bestand i.p.v. een online upgrade.
Een nieuwe basis installatie van een ISO zal alles wissen en terugzetten naar fabrieksinstellingen (tenzij je een aparte /home partitie hebt, dan blijven je persoonlijke instellingen en bestanden behouden).

Bij de online upgrade is de bedoeling dat je alle bestanden, extra geïnstalleerde programma’s, systeem- en persoonlijke instellingen kan behouden.

Uiteraard is het advies om vooraf een back-up te maken van belangrijke bestanden voor het geval de upgrade mislukt!

Bij mijn eerste PC ging vandaag de online upgrade goed. Duurde ongeveer 3 kwartier. Nu ga ik verder met de tweede PC.  :)

http://wiki.ubuntu-nl.org/UpgradeUbuntuXenial
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Vastlopen pc tijdens opwaarderen naar 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/29, 22:01:08 »
@testcees

Bedankt voor je reactie. Stelt me weer gerust. Alles wissen enz. lijkt me geen optie. Enig idee overigens hoeveel capaciteit 16.04 meer vraagt?  Draai momenteel (zoals vermeld) 14.04, 32 bit op een DELL Optiplex GX620, Geheugen 1,5 Gb, Intel Pentium 4 CPU 3.00 Ghz * 2, Grafisch Intel 945Gx86/MMX/SSE2. De grafische specs zeggen me niet zoveel, maar het geheel loopt redelijk goed. Geen klagen over stroperigheid, dus .... ??
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Frederik

  • Gast
Re: Vastlopen pc tijdens opwaarderen naar 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/29, 22:47:06 »
Het algemene advies is om niet te upgraden maar een nieuwe installatie te doen. Dat advies heb ik een uur geleden niet opgevolgd en gekozen voor een upgrade naar 16.04.1
De opwaardeer installatie liep voorspoedig  en na bijna driekwartier kon ik de computer opnieuw laten opstarten.
Computer opnieuw opgestart en vervolgens na bios- en grubopstart een zwart scherm. De computer met reset knop afgesloten en opnieuw opgestart.
Vervolgens een reeks foutmeldingen van failed dit en failed dat en bestand dit en bestand niet gevonden en toen bleef alles hangen.

Computer afgesloten, REDO-backup opgestart, image van vorige week teruggezet en ik kan weer verder met waar ik gebleven was.

Upgraden?  ik doe het niet meer.

Offline aartje

  • Lid
Re: Vastlopen pc tijdens opwaarderen naar 16.04
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/30, 07:58:33 »
@testcees

Draai momenteel (zoals vermeld) 14.04, 32 bit op een DELL Optiplex GX620, Geheugen 1,5 Gb, Intel Pentium 4 CPU 3.00 Ghz * 2, Grafisch Intel 945Gx86/MMX/SSE2.
Met 1,5 GB geheugen zou ik Lubuntu (32bit) of eventueel Mint Mate (32 bit) installeren. Verder is het altijd aan te raden
om een backup te maken, in ieder geval van je persoonlijke bestanden. Ik zou "home" niet klakkeloos van je oudere
distributie gebruiken. Er worden allerlei nieuwe versies van programma's ge-installeerd. Het wil nog niet altijd
zeggen dat die versies met de oude directories en bestanden overweg kunnen die met een punt beginnen
« Laatst bewerkt op: 2016/07/30, 08:02:36 door aartje »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Vastlopen pc tijdens opwaarderen naar 16.04
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/30, 11:41:17 »
Het algemene advies is om niet te upgraden
Volgens het officiële advies is het veilig om een upgrade naar 16.04.1 uit te voeren (anders had Canonical de opwaardeerfunctie niet vrij gegeven):
Thanks to the Ubuntu QA team and community support, we extensively test LTS to LTS upgrades to make sure that this process works properly.
Ik zou "home" niet klakkeloos van je oudere
distributie gebruiken. Er worden allerlei nieuwe versies van programma's ge-installeerd. Het wil nog niet altijd
zeggen dat die versies met de oude directories en bestanden overweg kunnen die met een punt beginnen
Ik wel, een nieuwe versie van een programma moet en zal rekening houden met bestaande configuraties. Over welk(e) programma(s) heb jij het? Als deze geen rekening houden met oude configuraties moet hiervan een bugmelding worden gemaakt.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vastlopen pc tijdens opwaarderen naar 16.04
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/30, 11:52:47 »
De snelste, beste en betrouwbaarste opwaardering is nog altijd een schone installatie van 16.04. Dus met formatteren en al.

Als je het slachtoffer wordt van het verhoogde mislukkingspercentage bij een "vuile" opwaardering, dan nemen de mensen die je zo'n vuile opwaardering hebben aangeraden, daar echt geen verantwoordelijkheid voor.... Die schitteren dan gewoonlijk door afwezigheid. Vooraf een hoop geroeptoeter, daarna volmaakte stilte.  =D

Zo pak je een schone opwaardering aan met behoud van de belangrijkste instellingen in je /home: https://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen

Succes!   :)
« Laatst bewerkt op: 2016/07/30, 11:55:34 door Pjotr »

Frederik

  • Gast
Re: Vastlopen pc tijdens opwaarderen naar 16.04
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/30, 12:00:37 »
Volgens het officiële advies is het veilig om een upgrade naar 16.04.1 uit te voeren (anders had Canonical de opwaardeerfunctie niet vrij gegeven):

Leg mij dan maar eens uit waarom het algemene advies op dit forum is om niet te upgraden. De ervaring leert dat het een mislukking wordt en die ervaring heb ik gisteren voor het eerst en voor het laatst opgedaan. Het is dan ook onbegrijpelijk voor mij dat die upgrade functie nog aanwezig is. Hetzelfde gesodemieter heb je bij Windows upgrades.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Vastlopen pc tijdens opwaarderen naar 16.04
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/30, 12:25:35 »
dan nemen de mensen die je zo'n vuile opwaardering hebben aangeraden, daar echt geen verantwoordelijkheid voor....
Als het na een nieuwe installatie niet lukt belangrijke gegevens uit een backup terug te krijgen neemt daar ook niemand verantwoordelijkheid voor :evil:
Vooraf een hoop geroeptoeter
Als je het officiële statement van Ubuntu over opwaarderen “geroeptoeter” noemt, heeft inhoudelijke discussie hierover weinig zin.
Het is dan ook onbegrijpelijk voor mij dat die upgrade functie nog aanwezig is. Hetzelfde gesodemieter heb je bij Windows upgrades.
Zonder upgradefunctie zou ik Ubuntu niet eens (willen) gebruiken. Windows upgrades duren lang maar gaan bij mij verrassend vaak wel goed.  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Vastlopen pc tijdens opwaarderen naar 16.04
« Reactie #11 Gepost op: 2016/07/30, 12:57:48 »
Toch maar even wachten met opwaarderen, als ik zo al deze reacties lees. Met 14.04 heb ik nog even de tijd (tot 2019) heb ik begrepen. Dus waarom zou ik eigenlijk; het systeem loopt nog prima. En anders toch maar naar Mint!? Schijnt erg populair te zijn.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/30, 13:22:43 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vastlopen pc tijdens opwaarderen naar 16.04
« Reactie #12 Gepost op: 2016/07/30, 13:50:54 »
Als je het officiële statement van Ubuntu over opwaarderen “geroeptoeter” noemt, heeft inhoudelijke discussie hierover weinig zin.
Ik doelde op forumleden die dit aanraden, wat ook duidelijk uit de context blijkt.

Nu je het toch opbrengt: het officiële standpunt van Ubuntu hierover, beschouw ik als reclamepraat. Als je het slachtoffer wordt van het verhoogde mislukkingspercentage dat onvermijdelijk bij een vuile opwaardering hoort, dan heb je daar helemaal niks aan. Zeker niet als beginner, die niet weet hoe de boel te herstellen.

Frederik

  • Gast
Re: Vastlopen pc tijdens opwaarderen naar 16.04
« Reactie #13 Gepost op: 2016/07/30, 14:56:50 »
Toch maar even wachten met opwaarderen, als ik zo al deze reacties lees. Met 14.04 heb ik nog even de tijd (tot 2019) heb ik begrepen. Dus waarom zou ik eigenlijk; het systeem loopt nog prima. En anders toch maar naar Mint!? Schijnt erg populair te zijn.

Als alles naar wens is, houden zo. ;)

Frederik

  • Gast
Re: Vastlopen pc tijdens opwaarderen naar 16.04
« Reactie #14 Gepost op: 2016/07/30, 14:59:33 »
Zonder upgradefunctie zou ik Ubuntu niet eens (willen) gebruiken.

Moet je zelf weten, maar dat geeft geen antwoord op mijn vraag waarom die upgrades dan zo vaak mislukken.

Re: Vastlopen pc tijdens opwaarderen naar 16.04
« Reactie #15 Gepost op: 2016/07/31, 19:36:40 »
Bedankt voor jullie reacties. Schijnbaar nogal wat problemen met opwaarderen.
Jan 11000 bedankt,  na het uitvoeren van de comando's in jou link , is alles weer o.k.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Vastlopen pc tijdens opwaarderen naar 16.04
« Reactie #16 Gepost op: 2016/07/31, 22:09:10 »
Jan 11000 bedankt,  na het uitvoeren van de comando's in jou link , is alles weer o.k.
Bedankt voor de terugkoppeling en fijn om te lezen dat het is opgelost met een paar terminalopdrachten
sudo dpkg --configure -a
sudo apt-get install -f
« Laatst bewerkt op: 2016/07/31, 22:56:23 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline PKing

  • Lid
Re: Vastlopen pc tijdens opwaarderen naar 16.04
« Reactie #17 Gepost op: 2016/08/18, 21:09:06 »
Ook ik heb een upgrade proberen te doen, maar uiteindelijk kwam ik na installatie niet verder als zeer veel foutmeldingen, en het steeds weer automatisch rebooten.
De eerste Redo backup terugzetten van de NAS lukte niet, na het opnieuw formateren EX4 van de HD lukte het wel.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Vastlopen pc tijdens opwaarderen naar 16.04
« Reactie #18 Gepost op: 2016/08/18, 22:12:33 »
Vandaag de “familie-pc” in de huiskamer opgewaardeerd van 14.04 naar 16.04. Deze pc wordt dagelijks (veel) gebruikt. Opnieuw installeren wil ik liever niet, er is wel een aparte /home partitie (+ back-up) maar de wachtwoorden van de andere familieleden weet ik niet.
Tijdens het opwaarderen was de pc in gebruik en of het daarmee te maken had weet ik niet maar het opwaarderen ging niet goed, plots een zwart scherm. :(

Gewacht tot er geen schijf-activiteit meer was en de pc uit- en aan-gezet maar ik kreeg daarna geen aanmeldscherm meer (oorzaak mogelijk het hdmi-scherm)

Via “geavanceerde opties voor Ubuntu” het opwaarderen toch kunnen afronden. Deze mogelijkheid toegevoegd aan de wiki: https://wiki.ubuntu-nl.org/UpgradeUbuntuXenial#Problemen

Voor mij: eind goed, al goed. Iedereen kan de pc weer gebruiken met 16.04 LTS en zijn/haar eigen wachtwoorden. :)
Klik links bovenin op Documentatie