Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!  (gelezen 2424 keer)

Basic

  • Gast
Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!
« Gepost op: 2007/05/26, 10:26:37 »
Hoi,

Na de Ubuntu 6.06 LTS kernel update van gisteren (nieuwe is: 2.6.15-28-386 ) en herstart van het systeem:

heb ik de Ubuntu Feisty Fawn alternate .ISO gedownload, keurig van tevoren de checksum gecontroleerd en die was OK, en gebrand op CD met Nautilus > rechtermuis: Branden naar schijf. Toen Nautilus klaar was met branden gaf 'ie aan: 'Voltooid'. Je kon 3 keuzes maken: Uitwerpen / nog iets? / Sluiten. Ik heb voor de laatste optie gekozen. Daarna wilde de CD niet uit de drive komen door rechtermuis > Uitwerpen te kiezen. De foutmelding:

Kan het geselecteerde volumen niet ontkoppelen.

umount: /dev/hdc: niet aangekoppeld
umount: /media/cdrom0: moet supergebruiker zijn om te ontkoppelen
umount: /dev/hdc: niet aangekoppeld
umount: /media/cdrom0: moet supergebruiker zijn om te ontkoppelen


Dit lukte ook niet onder Lokaties > Computer en dan op de media met rechtermuis. Uiteindelijk maar gewoon met het eject-knopje van de CD-brander gedaan.

Vanaf dat moment:
- CD-brander en CD/DVD-brander mount / umount niet meer.
Het lijkt alsof de rechten zijn veranderd want mount/umount via sudo lukt wel.
sudo mount /media/cdrom0/ -o unhide
sudo umount /media/cdrom0/

- Het diskette station gebruik ik niet dus kan ik niks van zeggen.

- USB-stick mount nog wel maar geeft foutmelding bij Uitwerpen.
Alles wordt weggeschreven naar de stick, het icoontje verdwijnt van het Bureaublad, daarna een foutmelding:

Kan opdracht niet starten Uitvoeren van dochterproces "eject" mislukt (Permission denied)

Wie kan mij helpen om e.e.a. te herstellen?
Alvast bedankt!!

Basic

Offline vanadium

  • Lid
Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/26, 15:09:46 »
Je zit met de Ubuntu Feisty Eject bug. Een spijtige zaak dat dergelijke zichbare bugs in een stabiele upgrade kunnen overblijven, vooral dan wanneer het perfect werkte in de vorige editie. Nu vraag ik mij af of je je installatie wel upgedated hebt, want volgens

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-volume-manager/+bug/63090

zou het "gefixt" moeten zijn via een update. Wat ik gedaan heb (bug 99538) is

/usr/share/hal/fdi/policy/10osvendor/10-storage-policy.fdi hernoemd naar /usr/share/hal/fdi/policy/10osvendor/10-storage-policy.fdi.backup (i.e., dat bestand verwijderen. Daarna wordt het rechtsklikmenu "unmount" en voor usb sticks en harde schijven is dat geen probleem dat ze enkel geunmount, en niet geeject worden.

CrazyCentaur

  • Gast
Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/26, 16:15:15 »
Die bug is bij Feisty met een update gecorrigeerd. Het betekent overigens nu ook weer niet dat het dan altijd goed gaat met een externe harde schijf, heb ik met een ander moederbord (andere BIOS!) gemerkt.

Basic

  • Gast
Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/26, 17:09:12 »
Maar ik heb Feisty nog niet geïnstalleerd hoor? Ik heb (nu nog) Ubuntu 6.06 LTS. Bij mij gaat het mis als ik de gebrande (Feisty) CD wil uitwerpen. De rechten voor koppelen/ontkoppelen lijken plotseling veranderd te zijn? Enige reden die IK kan bedenken is de kernel update van gisteren (eventueel in combinatie met Bastille, het system hardening tool die de update misschien niet zit zitten?)

Basic

  • Gast
Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/26, 21:32:40 »
Iemand een idee hoe ik bovenstaand probleem kan oplossen?

CrazyCentaur

  • Gast
Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/27, 08:41:39 »
Bastille zou inderdaad heel goed de reden kunnen zijn. Als je dat gebruikt, dan moet je het toch ook kunnen aanpassen lijkt me :) We hebben het er hier wel eens over gehad, erg flexibel is het niet, begrijp ik, en tegelijkertijd paranoia.

Je hebt dit probleem onder 6.06 nooit eerder gehad, ook niet met Bastille, en met dezelfde computer? Dat laatste omdat ik indertijd twee computers had die prima omgingen met dit soort zaken en eentje waarbij ik voortdurend handmatig moest mounten en unmounten en ejecten. En dat bij dezelfde configuratie. Lukt dat handmatige ook niet? Ook niet als sudo?

Basic

  • Gast
Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/27, 10:36:51 »
Bastille heb ik op 23 mei geïnstalleerd. Ik weet niet of ik sindsdien met CD / DVD / USB heb gewerkt maar ik geloof van niet. Eerder geen problemen op 6.06/deze computer gehad, Het handmatig mounten, unmounten, ejecten met sudo lukt wel.
Heb nu Bastille op default instellingen gezet en daarna verwijderd, maar er zijn enkele bestanden blijven staan. Het mountprobleem is er nog steeds
Ik ga zo even kijken of ik wel kan opstarten met de alternate cd van Feisty, die wil ik toch installeren en een clean install verhelpt mogelijk dit probleem ook gelijk.

Basic

  • Gast
Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/27, 14:04:30 »
Heb Feisty geïnstalleerd, het mountprobleem is hiermee gelijk verholpen. Nu wil ik echter Firestarter installeren via de terminal, maar dan zegt 'ie:
Wilt u deze pakketten installeren zonder verificatie? [j/N]?
Moet ik nu ergens een key vandaan halen?

CrazyCentaur

  • Gast
Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/27, 14:36:00 »
WAAROM wil je Firestarter installeren? In feite is het programma al intern werkzaam en installeer je dan alleen een extra interface. Er is standaard al een firewall dus.

Basic

  • Gast
Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/27, 14:45:25 »
Hoi CrazyCentaur,

Ik wil dit omdat de in Ubuntu ingebouwde Firewall IP Tables standaard actief 'dicht' staat maar niet 'stealth'. Hiervoor moet je in Firestarter (de los te installeren GUI) de ICMP filtering aanzetten zonder uitzondering. Vanaf dat moment draai je stealth, wat je op www.grc.com kunt checken met hun Shields Up! services.
Maar 'Wilt u deze pakketten installeren zonder verificatie? [j/N]?' dat klinkt alsof er een key nodig is om betrouwbaarheid van de bron te bevestigen?

Groeten,
Basic

CrazyCentaur

  • Gast
Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/27, 15:01:22 »
Citaat van: Basic
Hoi CrazyCentaur,

Ik wil dit omdat de in Ubuntu ingebouwde Firewall IP Tables standaard actief 'dicht' staat maar niet 'stealth'. Hiervoor moet je in Firestarter (de los te installeren GUI) de ICMP filtering aanzetten zonder uitzondering. Vanaf dat moment draai je stealth, wat je op www.grc.com kunt checken met hun Shields Up! services.
Maar 'Wilt u deze pakketten installeren zonder verificatie? [j/N]?' dat klinkt alsof er een key nodig is om betrouwbaarheid van de bron te bevestigen?

Groeten,
Basic
Ik denk, Basic, dat je ongelijk hebt. Ik heb verder niets extra's gedaan en ben desondanks "STEALTH" voor die website (die overigens steeds lelijker wordt :) )  : er staat geen poort open, omdat ik er geen heb opengezet voor de wereld. Het enige dat gezien wordt is het IP-nummer.

Dat van die verificatie: dat zou voor een firewall inderdaad niet zo raar zijn, dat er een speciale public key nodig is, of een checksum, of whatever. Je kunt overigens gewoon 'ja' zeggen zie ik en dat zal ook wel kunnen. Ik heb Firestarter vroeger met Ubuntu 5.10 gedraaid, toen was dat aspect er nog niet. Het leidde wel tot ellende met de Samba-connectie tussen mijn computers.

Basic

  • Gast
Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/27, 15:27:05 »
Hoi CrazyCentaur,

Heb jij ook de Common Ports en All Service Ports checks gedaan? Deze geven zonder Firestarter ICMP filtering bij mij op de meeste ports Closed i.p.v. Stealth. Na installeren van Firestarter (net gedaan) en instellen van ICMP filtering krijg ik wel alles Stealth. Ik heb dus een cleane standaard Feisty install van zo'n 1,5 uur oud. Misschien heb je al iets anders geïnstalleerd dat ervoor zorgt dat je Stealth krijgt, of misschien (maar zoveel verstand heb ik er niet van) heeft dit met een router/ ISP te maken?

Groeten, Basic

CrazyCentaur

  • Gast
Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/27, 15:47:46 »
Ja, alle checks, ook die voor filesharing. Maar je kunt wel gelijk hebben met je laatste suggestie: mijn router heeft ook een eigen IP-tables firewall. Ik heb er dus eigenlijk twee. En het is een VPN-verbinding met de provider XS4ALL (de beroenmde). Het resultaat was in ieder geval steeds:

Citaat
Your system has achieved a perfect "TruStealth" rating. Not a single packet — solicited or otherwise — was received from your system as a result of our security probing tests. Your system ignored and refused to reply to repeated Pings (ICMP Echo Requests). From the standpoint of the passing probes of any hacker, this machine does not exist on the Internet. Some questionable personal security systems expose their users by attempting to "counter-probe the prober", thus revealing themselves. But your system wisely remained silent in every way. Very nice.
Heb jij geen router / ADSL-modem dan? En: ik weet niet of je een netwerk van interne computers hebt en Samba gebruikt, maar zo ja, dan hoop ik dat die problemen van vroeger met Firestarter inmiddels opgelost zijn. Bye bye

Basic

  • Gast
Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/27, 22:11:30 »
Ik heb een single PC modem, zonder eigen firewall. Dat verklaart dan waarom ik geen Stealth krijg zonder Firestarter aanpassing, en jij wel.
Als ik het goed begrijp wordt Samba gebruikt om Linux in 1 netwerk samen te laten werken met Windows computers, ik gebruik geen Windows thuis dus dit is voor mij n.v.t.
Bedankt voor je reacties!
Groeten, Basic

CrazyCentaur

  • Gast
Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/28, 07:00:56 »
Met Samba kun je ook computers met uitsluitend Linux samen laten werken in een eigen netwerk. In die situatie zit ik nu namelijk :) Het is gewoon gemakkelijker op te zetten voor het delen van bestanden dan NFS.

Basic

  • Gast
Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/29, 21:13:53 »
Weer wat geleerd! :) Misschien dat ik dan in de toekomst nog eens ga gebruiken maar nu nog geen plannen. Groeten, Basic

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/29, 21:18:01 »
Citaat van: CrazyCentaur
Met Samba kun je ook computers met uitsluitend Linux samen laten werken in een eigen netwerk. In die situatie zit ik nu namelijk :) Het is gewoon gemakkelijker op te zetten voor het delen van bestanden dan NFS.
NFS is niet zo heel moeilijk, maar misschien wel iets lastiger dan samba.
NFS is wel ontzettend veel sneller.
Met samba haal ik bijvoorbeeld maar 4 tot 5 MB per seconde, met NFS trek ik de verbinding vol (10-11 MB/sec)

CrazyCentaur

  • Gast
Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!
« Reactie #17 Gepost op: 2007/05/29, 22:09:20 »
Citaat van: Johanvd
Citaat van: CrazyCentaur
Met Samba kun je ook computers met uitsluitend Linux samen laten werken in een eigen netwerk. In die situatie zit ik nu namelijk :) Het is gewoon gemakkelijker op te zetten voor het delen van bestanden dan NFS.
NFS is niet zo heel moeilijk, maar misschien wel iets lastiger dan samba.
NFS is wel ontzettend veel sneller.
Met samba haal ik bijvoorbeeld maar 4 tot 5 MB per seconde, met NFS trek ik de verbinding vol (10-11 MB/sec)
Dat is een interessant aspect, daar heb ik nooit op gelet eigenlijk. Van de andere kant: Hoe vaak heb je die snelheid in de praktijk nu nodig?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!
« Reactie #18 Gepost op: 2007/05/30, 01:58:16 »
Dat is iets wat je zelf moet bepalen natuurlijk.
Ik vind de hogere snelheid ontzettend fijn.

Ik heb een aparte server hier staan met een aantal harde schijven er in.
Die computer staat in een aparte ruimte zodat ik geen last heb van het geluid.
In mijn gewone computer zit 1 schijf, zodat die minder lawaai maakt.

Op de server heb ik alle documenten, mp3tjes, films en ander spul staan en ik gebruik die server om te downloaden.
Een beetje snelheid is dan wel handig :)

CrazyCentaur

  • Gast
Verwisselbare media mounten en unmounten niet goed meer!
« Reactie #19 Gepost op: 2007/05/30, 06:43:30 »
Ah, ik begrijp het, een fileserver. Ik gebruik Samba maar af en toe, omdat ik mijn backup voortaan niet meer naar een andere computer laat schrijven maar naar een externe harde schijf. Ik gebruik nu twee computers voor twee verschillende zaken. En ik heb ze onlangs stil laten maken, wat een genot.