Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren en werken met QMapshack  (gelezen 803 keer)

Offline Batatinha

  • Lid
Installeren en werken met QMapshack
« Gepost op: 2016/08/30, 13:06:31 »
Hoi allemaal,

Ik heb een GPS reciever van Garmin om mee te wandelen, fietsen en geocachen. Voor het gebruik en beheer van kaarten en routes is er een Windows programma genaamd Basecamp. Het Linux alternatief was QLandkarte. Ik heb QLandkarte nooit gebruikt omdat ik geen zin/tijd had om uit te zoeken hoe dat precies moest. Nu heb ik wat meer tijd en ben ik op onderzoek uit gegaan op internet. Het blijkt dat QLandkarte niet meer ondersteund wordt. Het nieuwe alternatief heet QmapShack. Dus ik in het software center op zoek naar QMapshack. Maar die is via het software center van Ubuntu 16.04 niet beschikbaar. Op de downloadpage van QMapshack is wel een file met de extensie tar.gz beschikbaar. Kun je een dergelijk bestand downloaden en uitvoeren en zo het programma installeren in Ubuntu? Of hoe werkt dat precies? Het programma is te vinden op: http://www.qlandkarte.org/

Groeten Marieke

Offline jnom

  • Lid
Re: Installeren en werken met QMapshack
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/30, 15:44:20 »
Zowel QMapShack als Qlandkarte zijn te instaleren met Synaptic. Ik vind dit de gemakkelijkste manier.
Ik gebruik zelf nog steeds Qlandkarte, dit omdat ik een ouder type (GPS60Cx) GPS unit heb.
Een nog niet door mij uitgeprobeerde manier om ook dit apparaat in QMapshack te gebruiken staat wel beschreven in onderstaande site.

https://bitbucket.org/maproom/qmapshack/wiki/DocGisDevices


Offline Batatinha

  • Lid
Re: Installeren en werken met QMapshack
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/30, 21:28:22 »
Hoi Jnom,

Bedankt. Ik heb Synaptic al gevonden en ga er eens mee stoeien. Op de site van QLandkarte wordt gezegd dat QLandkarte 'the old stuff' is. Misschien wat voorbarig van mij om er dan vanuit te gaan dat dat niet meer ondersteunt wordt. ( lees: dat er niets of niet veel meer aan ontwikkeling enzo gedaan wordt, niet meer ondersteunt is zo'n typische windows term  ;) ) Ik heb een wat nieuwere Garmin GPSmap64s en ga het eerst eens proberen met QMapshack. Ben benieuwd of het werkt. Op de website van OpenStreetMaps hebben ze het nog wel over kaartmateriaal dat geschikt is voor Qlandkarte en niet over QMapshack. Beetje verwarrend wel.

Groetjes Marieke