Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: map met paswoord beveiligen  (gelezen 1313 keer)

JLubel

  • Gast
map met paswoord beveiligen
« Gepost op: 2007/05/16, 20:07:39 »
hallo,

ik zou graag een map met een paswoord beveiligen

hoe doe ik dit?

bedankt

Offline eendje

  • Lid
map met paswoord beveiligen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/16, 20:39:33 »
Je kunt de map ook zo instellen er alleen bepaalde personen in kunnen. Is dat ook goed?
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline vanadium

  • Lid
map met paswoord beveiligen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/17, 14:00:35 »
Inderdaad, als je rechtsklikt op een map en op de permissies tab Folder access voor groepen instelt op "none", dan kan die folder enkel gezien worden door jezelf.

Verder zijn er in Linux heel wat encryptiemogelijkheden als het écht heel gevoelig stuff is. cryptmount laat toe geencrypteerde partities te creëren, en te mounten. Er is ook encfs. Je kan ook truecrypt eens bekijken: http://www.truecrypt.org/

map met paswoord beveiligen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/17, 14:29:38 »
Citaat van: vanadium
Inderdaad, als je rechtsklikt op een map en op de permissies tab Folder access voor groepen instelt op "none", dan kan die folder enkel gezien worden door jezelf.

Verder zijn er in Linux heel wat encryptiemogelijkheden als het écht heel gevoelig stuff is. cryptmount laat toe geencrypteerde partities te creëren, en te mounten. Er is ook encfs. Je kan ook truecrypt eens bekijken: http://www.truecrypt.org/
Ik heb truecrypt al eens gebruikt. Dit werkt heel goed maar de howto's kloppen niet 100%. Een creatieveling kan wel makkelijk zijn plan trekken om het aan de praat te krijgen.
Dit is ook handig voor vb dual boot met windows. Want je kan de rechten wel in linux veranderen, windows houdt er absoluut geen rekening mee...

Offline hadez

  • Lid
map met paswoord beveiligen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/17, 16:43:09 »
Dat is andersom ook zo ;)

Maar als je een gedeelde partitie hebt, waar je die container van TrueCrypt in plaatst, dan kan windows hem niet zomaar inlezen. Daar moet je dan ook truecrypt installeren. Werkt echt handig, is volgens mij ook superveilig, alleen is soms een beetje omslachtig :( Maar zoals wel vaker is gezegd, het grootste veiligheidsprobleem is de gebruiker zelf.

map met paswoord beveiligen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/17, 23:34:47 »
Bij truecrypt kan je zelfs uw gegevens dubbel beschermen. Je maakt een bestand van vb 100Mb. Dit is het gecodeerd bestandsysteem met vb als paswoord xxxx. Hierop zet je wat gegevens voor minder dan 100Mb maar die dienen als afleiding. In de vrije ruimte kan je dan de echte te beschermen gegevens zetten en deze worden nog eens extra gecodeerd met paswoord yyyy. Wordt het systeem gekraakt, komt de kraker uit op de afleiding. Zelf al staat er iemand met een pistool tegen je hoofd, je geeft de kwaadwillige het paswoord xxxx en de man denkt dat hij prijs heeft maar hij vindt enkel de afleidingsmaneuver. ;)